Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 2


Anbefalte innlegg

Spennende artikkel og kanskje vel så interesant diskusjon i forumet etterpå. Tror jeg har blitt litt klokere ihvertfall. Men det jeg kanskje lurer på mest, som jeg nevnte også i forbindelse med den første delen av artikkelserien er hvordan er den lyden PC'en forer høytalerene med?

 

Jeg har ikke noe stort og flott stereoanlegg hjemme, men har brukt noen tusen på det slik at jeg skal være fornøyd med det når jeg hører på musikk hjemme. Det er av bra nok kvalitet til at man ikke skal ha mye til lydøre for å høre forskjell på mp3 og CD f.eks. Dette har da også ført til at det ikke er snakk om å høre på en CD brent fra MP3 filer, eller koble til min bærbare PC for å høre på musikk, men bruker fortsatt CD'er for å fore meg med musikk.

Men nå har det seg slik at min DVD spiller (har eget lesehode og digital til analog del for CD og DVD) brukes til å spille av CD'ene. Og den spilleren har et problem med at den ikke kan spille av kopibeskyttede CD'er (f.eks de fra EMI). Og den kan heller ikke spille av de fleste egenbrente DVD'er, så den er vel moden for utskiftning. Og da er jeg selvfølgelig inne og tenker at en "HTPC" måtte være tingen for meg, men er litt usikker på om lyden ville bli bra nok. Ser på den PC'en som ble bygget at det heller ikke var noen diskusjonen om lydkort og slikt som ble brukt, og lurer egentlig på om det er med som en del i det hele tatt? Eller er det bare bildet som teller?

For meg har jeg ikke tilgang på verdens beste prosjektor, og synes lyd er vel så viktig som bildet, og ville blitt sur om min gamle DVD spiller produserer bedre lyd, enn en ny maskin til 13000,- Da ville det vært helt bortkastet for meg.

Forøvrig får jeg legge til at til min type "hjemmekino" (tror ikke det kvalifiserer) så synes jeg stereo er best. Synes at stereo stort sett er mye bedre med mindre man er villig til å legge ut store summer for suround, dvs 20k+. Men det betyr vel egentlig ikke så mye her. Får du ut god 5 kanals lyd, er det vel greit å få god 2 kanals lyd også.

 

Så spørsmålet mitt er: Er det ingen som har gjort seg noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATWindsor, Jeg har tigget og bedt de store gutta på Promixis om hjelp... Men ja, etter hvert har jeg lært en del LUA-script, som er det språket Girder bruker. Likevel er det aller meste av grunnstyringen i kinoen (av, på og så videre) gjort med vanlige Girder-kommandoer, unntatt det med å vise all "hvem ringer"-informasjonen. Jeg glemte å nevne at jeg har en USB-UIRT som tar seg av det infrarøde i kinoen.

 

bOMS, det er mye snakk om dette på avforum.no, for ikke å snakke om avsforum.com. Vanligvis bruker man jo SPDIF-gjennomføring når man ser film, dermed blir det bit = bit, og ingen lydforskjell (iallfall ikke for de som ikke tror på voodoo...) fra å kjøre filmen på en vanlig DVD-spiller uansett hvilket billig lydkort man bruker. Skal man kjøre analog ut, er det en helt annen historie. Da bør man bruke f.eks. M-Audio-lydkort, som kan måle seg med ganske mye.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Spennende artikkel og kanskje vel så interesant diskusjon i forumet etterpå. Tror jeg har blitt litt klokere ihvertfall. Men det jeg kanskje lurer på mest, som jeg nevnte også i forbindelse med den første delen av artikkelserien er hvordan er den lyden PC'en forer høytalerene med?

 

Jeg har ikke noe stort og flott stereoanlegg hjemme, men har brukt noen tusen på det slik at jeg skal være fornøyd med det når jeg hører på musikk hjemme. Det er av bra nok kvalitet til at man ikke skal ha mye til lydøre for å høre forskjell på mp3 og CD f.eks. Dette har da også ført til at det ikke er snakk om å høre på en CD brent fra MP3 filer, eller koble til min bærbare PC for å høre på musikk, men bruker fortsatt CD'er for å fore meg med musikk.

Men nå har det seg slik at min DVD spiller (har eget lesehode og digital til analog del for CD og DVD) brukes til å spille av CD'ene. Og den spilleren har et problem med at den ikke kan spille av kopibeskyttede CD'er (f.eks de fra EMI). Og den kan heller ikke spille av de fleste egenbrente DVD'er, så den er vel moden for utskiftning. Og da er jeg selvfølgelig inne og tenker at en "HTPC" måtte være tingen for meg, men er litt usikker på om lyden ville bli bra nok. Ser på den PC'en som ble bygget at det heller ikke var noen diskusjonen om lydkort og slikt som ble brukt, og lurer egentlig på om det er med som en del i det hele tatt? Eller er det bare bildet som teller?

For meg har jeg ikke tilgang på verdens beste prosjektor, og synes lyd er vel så viktig som bildet, og ville blitt sur om min gamle DVD spiller produserer bedre lyd, enn en ny maskin til 13000,- Da ville det vært helt bortkastet for meg.

Forøvrig får jeg legge til at til min type "hjemmekino" (tror ikke det kvalifiserer) så synes jeg stereo er best. Synes at stereo stort sett er mye bedre med mindre man er villig til å legge ut store summer for suround, dvs 20k+. Men det betyr vel egentlig ikke så mye her. Får du ut god 5 kanals lyd, er det vel greit å få god 2 kanals lyd også.

 

Så spørsmålet mitt er: Er det ingen som har gjort seg noen tanker om dette?

For det aller første, det er ikke lett å høre forskjell på mp3 eller wav om du lager mp3ene skikkelig. De færreste klarer det (igjen om mp3ene er lagd skikkelig). Hvor mye man skal legge i lydkortet blir litt etter hva slags forsterker man har. Kjører du digitalt inn på forsterkeren er det ikke så mye vits å legge mye penger i det. Men kjører du nalaogt inn kan det være endel å tjene på kvalitetssiden. M-audio er jo en klassiker om man vil ha relativt billig og god stereolyd.

 

Edit: Hehe, mastiff kom meg i forkjøpet der gitt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
HD, ja. Det er ganske morsomt. Jeg tror det er mer enn 15 år siden jeg først så det omtalt i amerikanske AV-blader. Jeg regner ikke med det i det hele tatt, jeg satser også på å få mest mulig ut av det nåværende mediet, som er DVD.

Enig med deg i det! Det er et stykke vei igjen for hvermansen å gå før man får utnyttet DVD mediet til sitt fulle. Å allerede skulle bytte det ut er noe tidlig enda!

 

Dog, ikke alle er enig i det heller. (alle er så uenige om dagen :ohmy: )

 

 

Denne mannen-->

headshot150.mf.jpg

 

Ansatt i magasinet "ultimate AV" sier i sin lille "leder":

 

The DVD is Dead! Long Live Whatever We Get!

 

:whistle:

 

Vel, ser ut som om det kan bli litt ventetid på oss nordmenn hvertfall, dersom DVD formatet er dødt.

 

DrE

Lenke til kommentar
ATWindsor, Jeg har tigget og bedt de store gutta på Promixis om hjelp... Men ja, etter hvert har jeg lært en del LUA-script, som er det språket Girder bruker. Likevel er det aller meste av grunnstyringen i kinoen (av, på og så videre) gjort med vanlige Girder-kommandoer, unntatt det med å vise all "hvem ringer"-informasjonen. Jeg glemte å nevne at jeg har en USB-UIRT som tar seg av det infrarøde i kinoen.

Ok, kanskje jeg skal investere litt tid og lære meg det. Er det noe bra steder på nett som du vet om for å få en innføring, synes manualen i girder var litt tynn på det forrige gang jeg så på den (som vitterlig er en stund siden men dog). Og det er jo litt kjedelig å mase på forumet for hver minste lille ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og da er jeg selvfølgelig inne og tenker at en "HTPC" måtte være tingen for meg, men er litt usikker på om lyden ville bli bra nok.

Kan slenge meg på med litt erfaring her! Hadde i mine HTPC-dager M-Audio Revo 7.1 lydkort som har fått mye ros og som fungerte utmerket. Jeg fikk dessverre aldri testet analog ut, men etter hva andre har sagt skal det være bra.

 

Det jeg derimot fikk gjort var å teste SPDIF. Jeg brukte en noe dyr Nordostkabel som sikkert Mastiff sikkert vil klasifisere som svært unødvendig. Dette oppsettet ble så sammenlignet med min noe eldre "10tusenkroners" CD-spiller (utviklingen har jo ikke vært enorm). Jeg hørte forskjell, men klarte ikke å kåre en vinner! A-B testing med to like plater i hver sin spiller. CD-spilleren var koblet med langt dyrere analoge kabler.

 

Altså, lyd er ikke glemt i HTPCen, men kanskje heller en "selvfølge"? :)

Lenke til kommentar
(test hvor lang tid mastiff bruker på å svare)

 

Ser du ikke bruker rammespendt lerret kompis. Ser også at det ikke er Steward. Har du noen forklaring?

 

Egentlig hører dette til del 3, men kunne ikke vente å stille spørsmålet.

Han bruker "tab-tensioned" lerret, behovet er derfor vesentlig mindre... Draper er heller ikke noe dårlige greier! ;)

 

Motortabtension.gif

 

Projection screen format in which the screen features fabric loops or tabs running down its left and right sides connected with a wire or cable having the result of pulling the screen taught and preventing folds or creases from marring or distorting the projected image. Tab-tensioned screens are retractable meaning that they can rolled up into a small casing and hidden or moved.

 

Tab-tensioned screens are typically powered screens that roll up and down using a small electric motor. The wires and tabs work together to pull the screen at its sides and stretch it horizontally. This results in a screen with no undulations or waves. Permanently mounted screens are secured and pulled so that they do not need a tab-tensioning system, but they cannot be rolled up and hidden or moved.

 

Tab-tensioned screens cost more than permanent mount screens or traditional roll-up screens without the tab-tensioning, however, they ensure a flat screen and are still retractable enjoying the benefits of both retractable and permanently mounted screens.

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar

DVD er dødt?

 

Vel hvis man vil kræsje markedet totalt så er det kanskje det. Det store markedet har vært vant til type VHS kasetter i ca. 25 år, og vi har brukt 7 år på å omstille oss til DVD både hjemme og ute i butikker. Og fortsatt er det _mange_ som ikke har DVD hjemme, men den gamle VHS.

 

Derfor å skifte teknologi i underholdningsbransjen nå vil enten være å kræsje markedet totalt eller erklære DVD som tidenes flopp.

 

Det jeg tror er at det vil komme ting i tillegg. HDTV har eksistert i USA i mange år med pay-tv/pay-pr-view etc. Jeg har DVD kvalitet på filmer på min parabol og 100Hz widescreen TV, med ticket etc.

 

Jeg tipper DVD vil fortsette å ta over for VHS, men at kanskje HD-DVD kommer inn på siden som et HD tillegg/alternativ for å være partner til HDTV som kanskje omsider kommer i gang på markedet her. Forhåpentligvis uten alle villedende HDTV avarter.

 

Men at om ikke lenge så vil kanskje all video/filmutleie forsvinne ut til kabeltv og parabol selskaper.

 

Vi har sett mange tegn som tyder på at den konvensjonelle måten å leie film på ikke lenger er praktisk og at folk ønsker å kunne gjøre det samme fra fjernkontrollen.

 

Tror vi går mer og mer den veien.

 

Dessuten selges HDTV'er med flere forvirrende maks oppløsinger og det jeg spør meg om er om jeg må bytte TV hver gang man vil øke oppløsningen litt på formatet. HDTV2 i morgen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

OK, Øivind, jeg tapte... Jeg får skylde på jobben. Det kan virkelig gå hardt ut over onlinelivet å måtte tjene penger! :cry:

 

ATWindsor, den beste måten å lære Girder på er ved å laste ned forskjellige grupper som er lagt opp på Promixis-nettsiden og se igjennom dem. Og forumet er alltid et fint sted. Det fins LUA-bøker online, men selv har jeg ikke forstått mye av dem... Da er det bedre å søke på tingene i Girder-forumet og lese hva andre har gjort før. Ja, søk alltid der først, før du begynner å stille spørsmål, det er ikke mye som ikke er behandlet før!

 

MaxCPU har rett. Et oppspent elektrisk lerret (tab tensioned er faguttrykket, men jeg prøver desperat å finne et norsk ord som virkelig passer...) vil være nesten like glatt som et rammelerret. Med rammelerret måtte jeg bygd om huset, inngangen til boden ligger nemlig rett bak der lerretet henger, og det er det eneste stedet som funker som plassering. Jeg har vært igjennom tre lerreter før, men først med dette er jeg helt fornøyd. Det er så lite bulker på det at man ikke kan se det under noen filmer. Det verste jeg visste med det gamle lerretet var langsomme panoreringer over en bil, eller en bil som kjørte langsomt forbi. Det bølget virkelig! Den eneste måten for å se de nårævende bulkene fra sitteplassen er når døra på høyre side av lerretet (vaskerommet) er åpen, da vil lyset derfra røpe noen småbulker helt øverst. Og valget av Draper kontra Stewart går igjen på mest for pengene: Jeg ga litt over 10 000 for et nesten ubrukt Draper som er 250 cm bredt. Et tilsvarende Stewart ville kostet nærmere tre ganger så mye, og Draper vil nok gi mellom 80 og 90 % av bildekvaliteten. Det er faktisk mer å hente på Stewart når det gjelder prosjektører med dårlig svartnivå (altså LCD, DLP og DiLA), siden Greyhawk-lerretet hjelper en god del der (men det med svartnivå kunne jeg skrevet en firesiders om, så det kommer vi ikke inn på her...).

 

Theo343, da Viking video i Mandal (min gamle hjemby) nylig begynte å la folk beholde videokassettene de leide (altså i praksis kjøpe dem for leieprisen) visste jeg at analog vhs omsider er dødt (i tilfelle en eller annen pirkete brødgjøk skulle nevne at også D-VHS hører til samme familie...). Til og med foreldrene mine skal kjøpe dvd-spiller nå!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Har fortsatt en BetaMAX spiller som er glimrende på kvalitet :-) Og en MAX2000 spiller et sted.

 

Mastiff:

Hehe godt du går i bresjen. Jeg måtte ha med en under armen til svigermor så vesla får sett tegnefilmer hun liker hehe.

 

Men tror du jeg fikk lov å komme med min 4-5 år gamle Pioneer DV-626D...

"Sånn sort stor dritt var det ikke snakk om å sette i hennes stue nei!"... Dritt? Vel den var ikke det beste men kosta 6500,- som ny hehe.

 

Jaja, jeg måtte ut å kjøpe en slimline Pioneer i sølv til en tredjedel av prisen og sette den bak en skapdør i en seksjon. Ekke greit :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Får vel svare litt siden lyd selvfølgelig var opplagt bra :)

 

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg bruker stereoforsterker, og de kommer stort sett alltid uten digital inn.

 

Mitt anlegg består forøvrig av:

Cayin 252b http://www.norskaudioteknikk.no/products/Cayin-252b.html

2stk M-5si Høytalere fra Mirage

DVP-S715 DVD/CD spiller fra Sony

 

Og ja jeg kan høre forskjell på MP3 og CD uten å ha et spesielt godt øre for det. Vil tro at ikke alle MP3 filene jeg har er av så dårlig kvalitet. Bruker selv musicmatch sin jukebox til å gjøre dem om uten at jeg har undersøkt om det er den som gir best kvalitet, men mange av filene mine er enten lastet ned eller kopiert fra venner og bekjente. Bruker MP3 stort sett til å høre musikk til og fra jobb gjennom min MP3 spiller i telefonen. Og det er vel egentlig naturlig at alt som komprimerer ved å klippe i lydbildet vil gi dårligere lyd ut.

 

Grunnen til at jeg ikke er en aktiv bruker av diverse AV-forum er fordi jeg rett og slett ikke har tid, og jeg blir hekta på forum. Bruker alt for mye tid her allerede :)

Så håpet her at kanskje noen hadde den erfaringen/kunnskapen som skulle til for å svare på spørsmålet.

 

Og grunnen til at jeg spurte er fordi jeg har lest, uten å huske hvor, at når lyden(i digital form) beveger seg gjennom datamaskinen og alle de enhetene som justerer på lydbildet og komprimerer og dekomprimerer dataene så blir ikke lydbildet du får ut på høytalerene dine det samme som det man ville fått ut av en CD/DVD spiller. Merker selv at på de høytalerene jeg har koblet til datamaskinen (Logitech Z-2200) kommer ikke helt den samme lyden ut som jeg får gjennom mitt andre annlegg. Virker som realtech AC97 lydkortet som er innebygget i mitt ASUS hk forvrenger lyden allerede i utganspunktet. Lyden er helt fin i spill, men holder ikke til TV/Film/Musikk/Radio, eller hva det nå skulle være. Men de skal ha det at det virker som de har klart å skjerme kortet mot støy veldig bra.

 

Men skal lese litt om M-Audio siden det er flere som tipser om det.

bOMS, det er mye snakk om dette på avforum.no, for ikke å snakke om avsforum.com.

 

Skal også ta en tur innom her også når jeg eventuelt kommer til det tidspunktet da det er aktuelt. Har lurt på om jeg kanskje bare kan rippe CD'ene mine og legge ISO filer på maskinen hvis jeg skulle gå for "HTPC" løsningen og finner den tilfredstillende.

 

Uansett takk for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar

AC97 er ubrukelig til alt annet enn digital gjennomgang. Punktum. Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror det resampler lyden. Jeg har en god del MP3, stort sett egenrippede i høykvalitets VBR, og jeg hører forskjellen når jeg lytter A-B på Mirage OM-høyttalerne nede i kinoen, men jeg er ingen "aktiv" musikklytter. Jeg bruker musikk som bakgrunnsmusikk, f.eks. når jeg leser korrektur. Da går det mye i heavy... Med øresus blir man dessuten fullstendig sprø hvis man ikke har lyder i rommet, så det er nesten alltid lyd der jeg befinner meg. løsningen for deg er nok å kjøpe J.River Media Center 10 og rippe i APE-format. Det er uten kvalitetstap, og mannen som skapte formatet jobber nå for J.River, så det er alltid 100 % utnyttelse med det programmet. Det og M-Audio vil nok være en fin kombinasjon.

Lenke til kommentar
Og ja jeg kan høre forskjell på MP3 og CD uten å ha et spesielt godt øre for det. Vil tro at ikke alle MP3 filene jeg har er av så dårlig kvalitet. Bruker selv musicmatch sin jukebox til å gjøre dem om uten at jeg har undersøkt om det er den som gir best kvalitet, men mange av filene mine er enten lastet ned eller kopiert fra venner og bekjente. Bruker MP3 stort sett til å høre musikk til og fra jobb gjennom min MP3 spiller i telefonen. Og det er vel egentlig naturlig at alt som komprimerer ved å klippe i lydbildet vil gi dårligere lyd ut.

 

...

 

Og grunnen til at jeg spurte er fordi jeg har lest, uten å huske hvor, at når lyden(i digital form) beveger seg gjennom datamaskinen og alle de enhetene som justerer på lydbildet og komprimerer og dekomprimerer dataene så blir ikke lydbildet du får ut på høytalerene dine det samme som det man ville fått ut av en CD/DVD spiller

 

Skal også ta en tur innom her også når jeg eventuelt kommer til det tidspunktet da det er aktuelt. Har lurt på om jeg kanskje bare kan rippe CD'ene mine og legge ISO filer på maskinen hvis jeg skulle gå for "HTPC" løsningen og finner den tilfredstillende.

 

Uansett takk for alle svar :thumbup:

Musicmatch jukebox suger. Bruk EAC+Lame (kommer med guide om det snart) istedet. Alt som komprimerer lossy vil gi annerledes lyd, men det er ikke det samme som hørbart dårligere lyd, ørene våre er ikke sååå bra.

 

Når det gjelder forandringen. Så er svaret ett tja. Lyden ut varierer etter DA-konverteren når du kjører anlogt ut, så den vil bli litt annerledes ja. Man kan også justere lyden på pcen, noe jeg vil tro kan være meget gunstig om du får gjprt det rett (noe som ikke er lett).

 

Men det foregår ikke maye dekomprimering og komprimering av data sånn til vanlig i en pc. Du tenkte kanskje på upsampling innad i lydkortet?

 

Rippe til ISO er en adekvat løsning, men lossless komrimpering er bedre (som feks til FLAC, igjen kommer en liten guide snart). Og tar mindre plass.

 

AtW

Lenke til kommentar
løsningen for deg er nok å kjøpe J.River Media Center 10 og rippe i APE-format. Det er uten kvalitetstap, og mannen som skapte formatet jobber nå for J.River, så det er alltid 100 % utnyttelse med det programmet. Det og M-Audio vil nok være en fin kombinasjon.

Der er jeg uenig, flac er kjappere, og mye mer utbredt. I tillegg vil jeg definitivt anbefale foobar2000 som musikkavspiller. Den har en mengde bra features for musikklytting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder vanlig CD-avspilling blir det anbefalt å bruke foobar2000 (musikkavspiller) sammen med "Kernel Streaming" output component.

 

www.foobar2000.com

Kernal Streaming Output Component

 

Det var dette jeg prøvde under A-B testing. Programmet er ikke "pent" og fancy, men veldig brukervenlig. Kombinert med M-Audio lydkort (2-kanalskortene har kanskje coax-ut?) vil du få et bra resultat.

 

Blir imidlertid kanskje vanskelig å forsvare prisen uten å bruke den til noe annet og.

Lenke til kommentar
Når det gjelder vanlig CD-avspilling blir det anbefalt å bruke foobar2000 (musikkavspiller) sammen med "Kernel Streaming" output component.

 

www.foobar2000.com

Kernal Streaming Output Component

 

Det var dette jeg prøvde under A-B testing. Programmet er ikke "pent" og fancy, men veldig brukervenlig. Kombinert med M-Audio lydkort (2-kanalskortene har kanskje coax-ut?) vil du få et bra resultat.

 

Blir imidlertid kanskje vanskelig å forsvare prisen uten å bruke den til noe annet og.

Foobar kan faktisk gjøres ganske smukt og oversiktlig synes jeg, ihvertfall "retro-smukt" ;). Har vel kommet støtte for skins også. Progget anbefales vel egentlig til stort sett alt av musikkavspilling, ikke bare cd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Ante meg at lydkortet mitt ikke akurat var i toppklasse:), men heller i bånnklasse med de andre kortene som er innebygget i hovedkortene.

 

Grunnen til at jeg har brukt musicmatch er fordi det er gratis, ripper alle typer CD'er uansett kopibeskyttelse, og fordi avspilleren min er av heller dårlig klasse. En nokia 3300. Men den gjør jobben fint når jeg sitter på bussen og slikt :)

 

Gleder meg til det kommer en guid om emnet, og lossless komprimering er et spennede alternativ.

 

Så kjønner jeg at jeg har litt studie arbeid til helgen med å finne ut hva de diverse alternativene dere ga meg faktisk går ut på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...