Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 2


Anbefalte innlegg

Dei virker litt Windowssentrerte, - eg skal lage ein slik boks med Linux.

Jeg har også litt fjerne planer om å sette opp en linuxbasert htpc. Har ikke gjort noe mer med saken enn å konstantere at jeg gjerne skulle ha gjort....

Hvilke alternativer har man egentlig når man vil ha dobbel tuner og fjernkontroll, og mulighet til å styre både opptak via ssh?

 

Edit: vil også ha to skjermer, så jeg kan følge med med på stort tv-bilde i fullskjerm, og samtidig kunne gjøre andre ting fra sofa'n. (hvis laptopen er langt unna.)

Endret av petterg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje programmer.no skulle tatt for seg innstallering av diverse htpc operativsystem.

 

får en liten pekefinger på korsen den kan fungere praktisk i en hjemmekino...

 

bare ett tips ;)

 

ting å ta med.

-hvilke operativsystem som er å velge blant, tenker ikke på winxp osv men heller dedikerte htpc program/op

 

-hva man kan gjøre med disse programmene.

 

-hvordan man stiller inn hdtv oppløsning (720i,1080i) eventuelt gjennom diverse dvd program osv.

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Henger meg på en av de tidligere her:

 

Er ikke imponert over artikkelen. Jeg har fulgt med HW.no siden begynnelsen og denne artikkelen minner barnedagene til HW.no. Veldig lite vitenskapelig og lite/til dels ingen argumenterer underveis. Artikkelen er alt for personlig med alt for mange: "..undertegnede har...ditt, undertegnede har...datt...".

 

Artikkelen er innom mange viktige elementer for HTPC'r, men burde hatt mye tøffere sensur. Slik den fremstår i dag burde den heller ligget som en worklogg her på forumet.

 

(Vet at kritikk bør være konstruktiv, og helst meg gode eksempler, men dette er bare for å veie opp litt av alle: "super artikkel"-innleggene. (og jeg skulle ha lagt meg for lengst))

 

space

Lenke til kommentar
muligt dette er sagt før, men hvorfor no name minne? Geil eller noe slikt ville gi mye mer stabilitet. ville selv gått for en 2*256mb løsnig. når dette også er bra for stabiliteten

Hvilken begrunnelse har du for at noname er ustabilt???

 

Det er ikke vurdert overklokking i artikkelen, men derimot så er økonomi nevnt flere ganger, ergo er noname helt kurrant.

 

DrE

Lenke til kommentar
Artikkelen er alt for personlig med alt for mange: "..undertegnede har...ditt, undertegnede har...datt...".

 

(Vet at kritikk bør være konstruktiv, og helst meg gode eksempler, men dette er bare for å veie opp litt av alle: "super artikkel"-innleggene. (og jeg skulle ha lagt meg for lengst))

 

space

Er enig og uenig. En htpc kan vanskelig gjøres særlig generell/vitenskapelig, da det må tas for mange personlige hensyn til krav.

 

Ellers så er jeg selvfølgelig enig i at man skal være kritisk og diskutere ting man reagerer på, så kjør på. Ikke vær pyse å gå å legge seg :p

 

DrE

Lenke til kommentar

Ser at enkelte skulle ønske det var en enda mer dyptgående artikkelserie. Jeg er til dels enig.

 

Problemet er at man kan ikke tilfredsstille enhver leser. Noen kan mer enn andre, og denne artikkelserien sikter seg inn på de som ikke har noen erfaring og de som har litt erfaring.

 

De virkelig tungvekterne ønsker vi å nå gjennom diskusjonsforumet, der disse vil møte andre med dyp kompentanse.

 

At artikkelen er personlig er jeg og enig i, men på denne måten skal den fremstå som lettlest og at leseren skal identifisere seg med problemstillinger og ønsker som jeg selv har hatt. Dette er på ingen måte noen skryteartikkel om hva jeg benytter, og jeg tørr påstå at vi her har satt opp et nogen lunne rimelig oppsett.

 

Som DrErilng påpeker, vi nevner økonomi flere ganger i artikkelen.

 

Erfaringsmessig er at går man for dypt inn i materien vil man ikke få leseren til å forstå det aller mest grunnleggende. Eks på dette er LCD guiden jeg skrev for en god stund tilbake her i forumet. Til dags dato tror flesteparten at Responstid avgjør om en skjerm har etterslep eller ikke. Dette selv om jeg gang på gang har påpekt at responstid ikke sier noe om skjermen i sin helhet i spill.

 

Derfor har jeg valgt å benytte meg av en artikkel som i første omgang skal nå ut til massen. Etterhvert vil vi sikkert komme inn på mer dyptgående artikkler på området. Men til dere som er så negative så ber jeg dere finne en mer dyptgående artikkel på norsk enn det dere har funnet her ;)

Lenke til kommentar

Er enig i det en annen allerede har kommentert: Seagate var kanskje den mest støysvake disken man kunne få tidligere. Ei mer. De har kuttet ut et par av støy-reduksjons-tingene sine på mange disker, slik at en Seagate disk du kjøper nå kan bråke vesentlig mer enn en seagate-disk du har liggende fra før. I tillegg er jo Samsung blitt konge på stillegående disker nå...

 

Forøvrig så likte jeg tankegangen til en forum-bruker som lagde "BeQuiet" en gang i tiden. (Med worklog.) Ingen bevegelige deler i boksen. Nettverks-boot funker fint, og da trenger man ikke HD i systemet. Alle med respekt for seg selv har en 24/7-server ;) Dette er selvsagt en litt mer nerde-løsning enn å ha alt i en og samme boks...

 

Syns forøvrig de "alternative" systemene var temmelig ubrukelige. Eneste forskjell (som jeg så) var CPU'en?

 

Så for meg at dere disket opp med alternativ ala:

  • AMD sin mobile XP-cpu (veldig rimelig løsning)
  • VIA sine cpu'er som kan kjøre fullstendig uten vifte i kombinasjon med et tv-kort med hardware-støtte for decoding/encoding
  • alternative tv-kort som støttes av forskjellige software-pakker (f.eks. de som er basert på Connexant ++)
  • nvidia sine skjermkort fordi de gir bedre bilde-ut kvalitet enn ATI sine, samt at nVidia er beste alternativ for alle som ønsker å kjøre Linux på sin boks

Lenke til kommentar
Er enig i det en annen allerede har kommentert: Seagate var kanskje den mest støysvake disken man kunne få tidligere. Ei mer. De har kuttet ut et par av støy-reduksjons-tingene sine på mange disker, slik at en Seagate disk du kjøper nå kan bråke vesentlig mer enn en seagate-disk du har liggende fra før. I tillegg er jo Samsung blitt konge på stillegående disker nå...

BAre synd at samsung ikke alger disker i en greit størrelse. Jeg forstår ikke helt tankegangen til Seagate på akkurat det her. Interessen for støysvake system ser ut til å bli stadig større.

 

AtW

Lenke til kommentar

For min egen del plages jeg ikke av at "knatringen" ved jobbing hos Seagate-diskene høres. Derimot er jeg vanvittig følsom for rotasjons-støy, om man kan kalle det det. Det ekskluderer WD-disker, som har et karakteristisk rustent hvin, riktignok ganske lavmælt i forhold til tidligere. Gav en Maxtor Diamondmax 10 200gb en sjans i hobbykassa mi sammmen med en 200GB Barracuda s-ata, men den kommer ganske raskt til å havne i serveren i kjelleren. Den har nemlig et høyfrekvent, tynt hvin som jeg hører bedre enn noen annet i pc`en. Det er nok veldig individuelt hvordan dette oppfattes, for min samboer hører ikke hviningen i det hele tatt.

 

I mine ører, bokstavelig talt, lyder faktisk Seagate sine disker fremdeles best av 200 GB`ene.

Lenke til kommentar
For min egen del plages jeg ikke av at "knatringen" ved jobbing hos Seagate-diskene høres. Derimot er jeg vanvittig følsom for rotasjons-støy, om man kan kalle det det. Det ekskluderer WD-disker, som har et karakteristisk rustent hvin, riktignok ganske lavmælt i forhold til tidligere. Gav en Maxtor Diamondmax 10 200gb en sjans i hobbykassa mi sammmen med en 200GB Barracuda s-ata, men den kommer ganske raskt til å havne i serveren i kjelleren. Den har nemlig et høyfrekvent, tynt hvin som jeg hører bedre enn noen annet i pc`en. Det er nok veldig individuelt hvordan dette oppfattes, for min samboer hører ikke hviningen i det hele tatt.

 

I mine ører, bokstavelig talt, lyder faktisk Seagate sine disker fremdeles best av 200 GB`ene.

Akkurat det er jeg litt enig i, rotasjonsstøyen er det definitivt mes irriterende, men det betyr ikke at de bare bør gi opp knatringen heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
hmm.. hva med en amd versjon av en slik maskin og da ?? eller blir det bare dumt kanskje ?  :roll:

XP-m er en grei løsning som nok blir noe billigere, men det gjelder jo å spørre seg selv hvilke krav man stiller til ytelse.

jepp sant nok.

 

men hva med amd 64 da ? eller blir det litt over kill ?

med nf4 kort med sli og greier.. pci-e skjrmkort og..

:thumbup:

Endret av HEE
Lenke til kommentar
men hva med amd 64 da ? eller blir det litt over kill ?

Ingenting er overkill hvis du er ute etter tung prosessering med FFDshow osv, og da er rett og slett P4 å foretrekke. Så AMD64 faller litt mellom to stoler på HTPC-fronten. Det kan imidlertid være en god løsning så lenge du ikke stiller for store krav til filmdelen, men skal bruke maskinen mye til spill.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
men hva med amd 64 da ? eller blir det litt over kill ?

Ingenting er overkill hvis du er ute etter tung prosessering med FFDshow osv, og da er rett og slett P4 å foretrekke. Så AMD64 faller litt mellom to stoler på HTPC-fronten. Det kan imidlertid være en god løsning så lenge du ikke stiller for store krav til filmdelen, men skal bruke maskinen mye til spill.

Kommer ikke AMD med SSE3 snart? Det vil i såfall forbedre mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...