Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 2


Anbefalte innlegg

Hvis man ikke skal bruke HTPC-en på prosjektor eller høyoppløselig TV så trenger man ikke allverdens... og det gjelder vel de fleste av oss. En Via Epia ville vært midt i blinken for noe smått og godt.

Jo, det stemmer forsåvidt godt, men skal du bare bruke det på en kjip gammel tv, begynner stasjonære spillere å bli mer aktuelt igjen (synes jeg da). Men det er absolutt noe å huske på for den gjengse bruker, ikke noe vits å legge 13k i sett system du skal kjøre på en 20-tommers TV.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at enkelte skulle ønske det var en enda mer dyptgående artikkelserie. Jeg er til dels enig.

Som DrErilng påpeker, vi nevner økonomi flere ganger i artikkelen.

Jeg ble som enkelte andre litt skuffet over artikkelen. Selv er jeg i målgruppen som bygger PCer selv, men stort sett ikke "gidder" å hverken overklokke, casemodde eller vannkjøle ting.

 

Det jeg savnet var alternative oppsett som virkelig var alternativer, f.eks. "økonomi" og "ultra-high-end" varianter. Kanskje det bare er meg, men å bruker over 10k på en HTPC er ikke helt i min gate, derfor ville det være til mer hjelp om man også regnet med slikt i sammenhengen.

 

Ellers kunne det kanskje virke mer som en slags avansert "skryteartikkel", ikke det at jeg tror det er motivasjonen, men når det hele tiden pekes på at forfatteren har dette hjemme og forfatteren synes osv kan det fremstå slik, noe som er synd.

Endret av denis09
Lenke til kommentar

Min erfaring med HTPC:

 

Jeg hadde lyst på en htpc(vet ikke helt om jeg trenger det da :whistle: ).

Den måtte være stille, omtrent like stille som min vanlige PC.

Jeg valgte å ikke bruke så mye penger på cpu osv, fordi det blir bytta ut før det andre.

 

CPU, MINNE og HovedKort, tastatur og mus:

Jeg hadde: CPU XP2600(266fsb), 256 mb minne og div vifter liggende, samt et trådløst mus/tastatur.

 

Jeg fant et hovedkort i forbindelse med et annet kjøp: aopen ak79d-400) til 200,- som demovare.

 

Jeg ville ha 256 mb minne til for å kjøre dual channel. 350,-

 

 

KABINETT:

Kabinett var pes. Prøvde først cooler master cavalier på netshop, siden den skulle være uten PSU. Det var den ikke. PSUen i den var heller ikke standard format, slik at den ville være umulig å bytte ut. PSU en kunne kanskje være stille, men da det var umulig å finne informasjon om den (effektivitet, varme utvikling, vifte kontroller osv.. ). Sided jeg hadde bestilt PSU i tillegg fra netshop, var det rimelig irriterende å sende kassa tilbake igjen.

 

Kassa skulle møte følgende kriterium.

- ATX kompatibelt PSU (hadde ikke coolermasteren)

- Tilstrekkelig kjøling

- Muligheter for ATX hovedkort (Det er færre valgmuligheter hvis man må nøye seg med m-ATX hovedkort) ******Dette burde kanskje artikkelen ha nevnt, da det er rimelig forvirrende med alle de forskjellige atx greiene.

 

Jeg endte opp med en Silverstone lc-03v med VFD til 2000,- litt dyrt men kassa bytter man gjerne ikke så ofte som innmaten. Den tilfredstiller alle ovennevnte krav.

- Et minus som jeg kom på under plasseringen er jo at mine krav medfører en hvis størelse på kassa, slik at plassering er litt mer stress enn en vanlig videospiller.

 

 

PSU:

Dette var et vanskelig valg, da PSUer gjør det vanskelig å forutse deres støynivå basert på spesifikasjonene. Man er helt avhengig av gode tester, da støy for noen er avslappende for andre. Den perfekte CPU skulle ha:

- 120 mm vifte ( Har en Etasis i hovedPCen som er veldig bra, men Jeg tviler på at en 60mm vifte kan få ut nok varme fra kabinettet alene). Varmen på strømforsyningen vill også bli større da min prossessor i likhet med Hardware sin, sitter nesten helt inntil PSUen. ****** Jeg har hørt om litt problemer med Yessico PSUene og varme, så jeg er spent på åssen opsettet til hardware klarer seg….

- Vifte kontrolleren skal ikke være overaktiv, den skal tåle at det er litt varmt før den øker hastigheten.

- Det skulle helst være gjennomgått i mest mulig objektive tester med støy som hovedtema.

 

- Kjipt å si det, men her i Norge er det ingen PSU som tilfredstiller med sikkerhet alle kravene. Fortron, tror jeg ikke duger, heller ikke chill, myst, eller alle de andre fortron kopiene.(gidder ikke å begrunne).

 

Følgelig ble det: Enermax Noistaker 370W strømforsyning. 750,-

 

Selv om den har 2 mindre vifter tilfredstiller den kriteriene over.

 

CPU Kjøler:

Det beste hadde vært en zalman, men siden det ikke er plass på hovedkortet, ble det en Arctic cooling silencer 2tc. Denne er overaskende stille. 200,-

 

 

harddisk:

Før var seagate barracuda IV det stilleste (har gått ut av produksjon), derfor ble det en samsung 160gb 8mb ide disk.

- Jeg hører et ekstremt høyt(20000hz+) wiin fra den når jeg holder øret nærme den, men når kassa er lukket og jeg er en meter fra høres det ikke.

- Den lager noen små tikke lyder under arbeid som er vanskelige å høre.

- Siden den er så stille, gidder jeg ikke å skru på AAM. 750,-

 

TVKORT:

- Dette var mye styr, stod mellom Leadtek WinFast PVR2000 og Hauppauge WinTV PVR 150 PCI. Funksjonsmessig virker winfasten bedre, men fordi jeg var mest bekymra for kompatibilitet drivere osv gikk jeg for hauppauge. 950,-

 

 

 

SKJERMKORT:

Her var det vanskelig å bestemme seg.

- Jeg ville bruke minst mulig penger på skjermkort(500-800).

- Det måtte ha muligheter for diverse bilde forbedringer og annet dill dall.

- Siden jeg bruker HTPCen til en vanlig 16:9 TV var det viktig at det ga bra bilde. Jeg fant ut at nvidia FX5200 og oppover var best til vanlig TV, mens radeon 9550 og oppover var best til HDTV, LCD, plasma osv.

- Stille kjøling.

 

Følgelig ble det et MSI fx5500. 600,-

 

Når det gjelder dyrere kort, vet jeg ikke hva ATI eller NVIDIA er best til. Men husk at eksempelvis 6600 er bedre enn 6800 til TV titting. (pga. det derre nye greiene fra nvidia). Dyrere betyr ikke nødvendigvis bedre, samt at dyrere betyr ofte varmere.

 

 

LYD:

Inntil jeg ser behov for det gidder jeg ikke å kjøpe noe lydkort. De fleste integrerte lykortene tror jeg takler det meste bra, med mindre du er HIFI gal eller noe. For øvrig merker ikke jeg noen særlig prosessor belastning ved avspilling av lyd.

 

I tillegg kommer nettverk dvd osv som jeg begynner å tenke på når alt står og går.

 

 

GENERELLE TIPS OG FORMANINGER:

 

- Hvorfor i alle dager kjøpe en pentium m prosessor? Til den prisen ville jeg mye heller kjøpt en s939 a64. Jeg vet at Intel skal være bedre på lyd og bilde behandling, men jeg kan ikke akkurat se for meg at den lille forskjellen er av så mye verdi at den er verdt å offre i forhold til en a64. Varme utvikling er overhodet ikke noe problem med A64, bedre ytelse for pengene osv….

- Tenk på hvor prosessoren skal plasseres på hovedkortet. Får du plass til en zalman 7000 eller 7700 trenger du ikke å bekymre deg over prosessor tempen.

- Hvis du bygger selv, så kjøp heller noe billig, bruk penga på PSU, kasse og kjøling.

- En 600W PSU er ikke nødvendigvis stillere selv om det bare trekkes 200W fra den. Det er nemlig avhengig av vifte kontrolleren.

- Hvis du skal få en ferdig bygd fra netshop eller noe, sørg for at de konfigurerer den skikkelig! Det er det som jeg synes er vanskelig. MCE er lett å bruke, men det virker ikke som den er noe særlig konfigurerbar. Andre programmer og pakker er nok bedre, men konfigurering å få det til å virke er haaat! (Gleder meg til programguiden i denne serien, bare de ikke lurer seg unna med å konfigurere MCE og si at det er det…). Da bør artikkelen bli slik:

 

1. Start PC’en

2. når du ser skjermbildet, trykk start.

3. før musa opp til det grønne ikonet hvor det står Media center.

4. Trykk

5. Følg instruksjonene videre.

:cry:

 

 

LITTERÆR KRITIKK:

 

Jeg synes den var veldig bra, en enkel og grei gjennomgang for en nybegynner. Etter å ha dilla rundt et halvt år føler jeg meg litt viderekommen i forhold til Hardware og HTPC, slik at jeg dro meg i håret, og skrattlo om hverandre når jeg leste den, hele tiden spurte jeg meg selv om hvorfor dere valgte den og den komponenten, men tenkte at hardware forklarer alltid sine valg. Det har dere glemt! Grunnen til at jeg sier/skriver ;) det, er at dere må ha en veldig god grunn til for å velge de komponentene dere har valg. Jeg tenker at jeg har loka helt på resarchen min hvis dette er et bra total oppsett.. Men, men jeg kan ikke alltid ha rett :cry:

Konfigurasjonen deres.

- CPU og Hovedkort. Aopen er bra i forhold til stillhet. Men Pentium????? Til den prisen!!!??????

- PSU’en. Mulig det er et godt valg med passiv PSU, men jeg tørte ikke det. Og hvis det funker i lengden, øker temperaturen i kassen gennerelt, slik at eventuelle varme problemer forplanter seg. Den jeg har i hovedpcen er feilfri, men så har dette kabinettet veldig god ventilasjon, se under….

- Tvkort. Øøøøh….. Ja ja det er dere som skal finne drivere og konfigurere programmer…….

 

Oppsumering anmerkninger.

Artikkelen var bra for nybegynnere, men manglet vurderinger om komponentene. Den impulsive data kjøper som svelger alt på Hardware.no er jeg redd kommer til å bli en smule skuffet. Håper dere tar ordentlig for dere programmene videre, og de problemene dere treffer på, det er der jeg sliter.

 

 

HTPC oppsettet

Silverstone SST-LC03 m/VFD Display 2000,-

Enermax Noistaker 370W strømforsyning 750,-

AMD 2600xp

256*2 (pc2100) 350,-

Arctic Cooling Copper Silent 2 TC 200,-

Samsung SpinPoint P80 160GB IDE 750,-

MSI geforceFX 5500 (passiv kjøling) 600,-

Hauppauge! WinTV PVR150 950,-

totalt 5600,-

 

For å styre temperaturen bruker jeg speedfan.

I bios er viftene satt til 50%. Når jeg starter speedfan skrus hastigheten ned:

 

Cpu: 1300 til 1100

Kabinett vifte(60mm); 2700 til 2000

Er ikke helt sikker på om rpm er korrekt da jeg ikke har sjekka det ut så nøye. Stille er det.

Har plass til en 80mm innsugings vifte, men har ikke følt behov for det enda.

 

Temperaturer idle:

HK ca. 35

CPU ca. 43

HD ca 35

Viftene øker autumatisk etter hva jeg setter som temperatur. Har ikke prøvd meg fram til maks temperatur for komponentene enda.

 

 

 

 

 

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive så mye(skal egentlig lese The development of children :hmm: ). Håper noen tar seg nær av det jeg skriver da det alltid er morsomt når noe som menes godt tolkes til å menes vondt. :tease:

 

 

Hvis du finner noen som helst feil i dette innlegget…..

Betyr det at du ikke er blind :D

Lenke til kommentar

Kjempefin artikkel!

 

For de litt mer avanserte, som er ute etter best mulig bilde på oppsettet sitt kan jeg på det varmeste anbefale å sette inn et satelitt tuner kort (gjerne hauppage), dersom man har parabol da... Har selv kjørt dette oppsettet i 3 år, og er kjempefornøyd. Bare å sette inn abbonementskortet sitt fra Canal Digital, og nyte heldigitalt bilde (gjerne via DVI til stor skjerm).

 

For de som er enda et hakk mer avansert, kan jeg anbefale å kjøre det hele på Linux (har kjørt dette på Rad Hat 9.0 selv i ett år, ca.). fordelen da er stabilititen. aldri en krasj lenger...ulempen er at hvis du er ny p Linux er lærekurven meget bratt.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Kan jo prøve å dele mine erfaringer med HTPC også.

 

Når jeg begynte, hadde jeg null snøring på hvordan en htpc burde funke, så dette var en spennende løype og trå opp.

 

Jeg ønsket å ha denne i stua, så kravene til kasse og funksjonalitet var temmelig skarpe (Satt av samboer). Brukte relativt lang tid på å finne hw som så pen nok ut, men for ca 14 dager siden, så bestilte vi (jeg og dama) maskin.

 

Hardware :

Kasse : Asus Pundit -R barebone kasse (2pci plasser, must for htpc) ca 1300kr

CPU : Billigst mulig, P4 celeron 2.6 Ghz (er ikke cpu som skal brukes mest) ca 600 kr

Minne: 512 MB (minne er faktisk viktig her, 1 GB er ++) ca 700 kr

Harddisk: 40 GB stille disk (var noe jeg hadde liggende) ca 600 kr.

Sattelitt kort: Terratech cinergy 1200 DVB-S (har tross alt parabol) ca 900 kr.

TV kort: Haupauge wintv (husker ikke modell) ca 300 på brukt marked.

 

Software:

Mythtv ble valget for htpc software. Dette siden gui'et så profft ut, og siden det virket som at den hadde den funksjonaliteten jeg ønsket. Mythtv bruker mplayer som videoavspiller, samt at jeg brukte Fedora Core 3 som Linux distribusjon, så software installasjon var ikke noe problem (1. Install os, 2. Install APT, 3. apt-get install mythtv ; apt-get install mplayer) Gud jeg elsker apt-get i linux, skjønner ikke hvordan folk takler å installere software manuelt i hverken windows eller linux lenger ;)

 

Men å bruke linux som htpc er virkelig ett tve-egget sverd. når alt er installert og satt opp sammen, så funkerer løsningen bedre enn hva jeg har sett noen media center software på windows noengang har gjort. Men pundit'en hadde selvfølgelig ati skjermkort og lydkort, og det går ikke upåvirket hen. ATI hadde ikke klart å lage drivere for den nye X versjonen fc3 kom med (6.8.1), samt at driveren deres har addreserings feil internt, noe som gjør at tvout ikke fungerte skikkelig. Men fortvil ikke.. Det finnes endel folk som faktisk har laget enkle guider på hvordan komme rundt dette på (innebærer bruk av en hexeditor, så hvis man er redd slikt, så har ati lovet driver i midten av januar).

 

Som krav til løsningen, så var det også at vi ikke skulle ha noen tastatur eller mus i stua (stua er egentlig pc fri). Så alt skulle styres fra fjernkontroll. Her viser valget av linux og myth virklig sin styrke. Er utrolig digg å bruke HTPC sin som en hvilken som helst annen a/v boks i stua. Men her er en stor felle å gå i. Siden hvis dere er som meg, så ønsker dere ikke flere fjernkontroller i stua, og da gjelder det å ha en IR motaker som klarer ett bredt nok frekvens spekter til å kunne kodes med diverse fjernkontrollere. Haupauge sin ir motaker (fulgte med tv kortet) funket kjempe fint, med untak av at den funket kjempe fint kun på de frekvensene TVen også brukte. Har fått den til å virke med noen andre kombinasjoner, men ikke nok (venter inn ny ir motaker for å fikse dette). Så per idag, så funker de viktigste tastene på min universal fjernkontroll, men ikke tall tastene (noe som blir kritisk når man ser på tv).

 

Det som er litt artig med myth, er at den har en todelt oppbyggning. Noe som gjør at man gjør at man gjerne kan ha frontend i stua, men backend i kjelleren (for dekoding av dvb eller omkoding av tv sendinger til divx). Jeg benytter meg ikke av dette enda, men regner med at det kommer forløpende (sliter med at sat kabelen kommer inn i stua, så frontend boks er den samme som backend).

 

Noe annet som også er konge, er siden jeg har filserver i huset via wifi, så har jeg nå alle mp3 og filmer direkte tilgjengelig fra boksen. Dette gjør at per idag, så går som regel myth boksen min som mp3 spiller hele dagen, men drar opp filmer og tv på kvelden. veldig behagelig (alt fra fjernkontroll seff).

 

boksen har også rss leser, samt web leser, noe som er veldig digg om morran (greit å sjekke overskrifter til slashdot e.l på tv'en).

 

Ting som ikke virker skikkelig enda :

dekoding av dvb kanaler , samt livetv funksjonaliteten.

 

Dette har jeg planer å se mer på etterhvert, Men pga at dama nå bruker bosken som mp3/film avspiller, så er min tilgang til boksen blitt litt begrenset.

 

Det artige er uansett at det ikke har tatt meg mer enn ca en uke å sette opp. (par timer hver dag). Samt at myth i seg selv ser såpass digg ut (www.mythtv.org tror jeg). Det som krevde mest tid, var ati driver problematikk, samt å kode opp fjernkontroll til å ikke være i konflikt med tv'en (herk når tv'en bytter kanal imens du skifter sang).

 

 

konklusjon:

 

Skal man ha ett litt proft HTPC system i stua, så vil jeg abselutt anbefale mythtv og linux, men for de som ikke enda har lært seg linux, så vil jeg _ikke_ anbefale de å begynne på dette prosjektet som lære prosjekt for linux. Media center e.l ser greit nok ut, og burde funke fint for de som ikke har så strenge krav til slutt løsningen.

 

Vil også si med stort trykk, at hvis man har mulighet til å bruke nvidia istede for ati, så vil nok dette også gjøre jobben ca 4 ganger enklere. Siden det var her jeg kastet bort mest tid. Ati har som sikkert mange dessverre erfarer, talentløse kodere til driverene sine (QA hva er det?).

Lenke til kommentar

ting1 og kjetilmi har gjort noe vesentlig for denne tråden, snakket om erfaringer! Jeg kan selvfølgelig ikke være noe dårligere og ønsker å legge til det jeg har opplevd, erfart og lært.

 

Jeg begynte med min helt vanlige PC når jeg fant ut at HTPC var tingen å gå for. Daværende (og nåværende) oppsett var som følger:

 

Intel P4 2,4Ghz

512MB Ram

120GB harddisk

CD-brenner

 

InFocus X1 prosjektor

 

Det jeg trengte var altså DVD-spiller, et "skikkelig" skjermkort og TV-tuner. Sistnevnte ble fort slått sammen til ATI AIW (All In Wonder) 9600 Pro med innebygget TV-tuner. Samsung CDRW ble fulgt opp med Samsung DVD-rom for å matche. For å ikke glemme et ordentlig lydkort. Valget falt på M-Audio Evo. 7.1.

 

Jeg fikk et bra bilde med VGA>VGA til min prosjektor og prøvde meg videre frem med bildreprossesering som fddshow og DScaler. Dessverre ståttet ikke min VGA/tuner alt.

 

Når hardware er i orden er du egentlig ikke halvveis engang. De som har prøvd vet at fsddshow ikke nødvendigvis fungerer ved første forsøk at Powerstrip kan plutselig finne på å lage problemer. Dette, kombinert med mangelfull frontend vil ødelegge mye av brukervenligheten. Alle ønsker seg vel noe enkelt om alltid fungerer og som er forholdvis enkelt å sette opp uten å lese diverse forum i evigheter?! Ikke regn med det...

 

Mine krav var som følgende:

 

Se DVD

Oversikt over DVDer i samling

Se klipp på harddisken

Se TV

TV-guide

Bilder

 

For noen måneder siden (da jeg la HTPC på "hyllen") fantes det iallefall ikke programvare som kunne ordne dette tilfredstillende om sømløst og jeg tviler sterk på at det har blitt noe særlig bedre nå selv om dette er en front det skjer mye på.

 

Min konklusjon er derfor at HTPC ikke nødvendigvis er noe særlig for den vanlige bruker, ei heller den mer tekniske så lenger brukervenlighet og pålitelighet skal stå i fokus. Jeg skal imidlertid ta et forbehold, at målet er godt bilde på en stor/høyoppløst skjerm. Til vanlig TV ser jeg ikke helt vitsen engang da oppløsningen er svært begrenset.

 

Edit:

 

Til slutt vil jeg anbefale et ålreit, svært gjennomtenkt kabinett, stille PSU og CPU-kjøler. Skjermkortet bør modifiseres med ny kjøleløsning. Nvidia 6600/6800 (ikke LE) er å anbefale i følge Avforum.no. Glem Seagate og gå for Samsung harddisk(er). Et stille miljø er utrolig viktig når du ser på film, selv ved høyt volum. Ved bruk av prosjektor bør ingenting bråke mer enn denne.

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar

Hvis du absolutt skal gå for denne :no:

 

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...30&g1=51&g2=333

 

Bytt ut denne:

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3745

 

med denne:

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3176

 

Cpu kjøleren vil trenge mindre rpm da.

 

husk at

 

35(cpu vifta) db + 0(yessico)db =35db

 

og

 

21db(noisetaker) +30db(cpu vifta med lavere rpm) =30db

 

prisen blir mindre, og støyen blir mindre.....

 

Støyen blir aldri lavere enn den mest bråkete komponenten. :roll:

 

 

ps. jeg vil også prøve linux, men nå må jeg lese :cry:

Lenke til kommentar
Ting som ikke virker skikkelig enda :

dekoding av dvb kanaler , samt livetv funksjonaliteten.

 

Det artige er uansett at det ikke har tatt meg mer enn ca en uke å sette opp. (par timer hver dag). Samt at myth i seg selv ser såpass digg ut (www.mythtv.org tror jeg).

Livetv med timeshift har jeg ikke hatt noen problemer med på noen av mine mythbokser, men det er jo veldig avhengig av hvilket TV-kort man velger.

 

Jeg er ellers enig i å styre unna ATI og heller gå for Nvidida. Det gjør ting mye enklere.

 

For de som vurderer Mythtv vil jeg anbefale å prøve ut knoppmyth. Det er en bootbar CD som installerer linux og mythtv på en maskin i løpet av en halvtime. Da er også det meste ferdigkonfigurert. Det eneste som gjenstår er å konfigurere tvkortet ved å angi hvilken frekvenser de forskjellige kanalene er på, og sette opp xmltv til å hente programoversikten fra dagbladet.

 

Knoppmyth inneholder også en apache og en sambaserver. Webmin brukes til å konfiguere disse. Men trenger ikke noe særlig linuxkunnskap for å sette opp eller å bruke en løsning basert på knoppmyth dersom man har valgt fornuftige komponenter (TVkort og skjermkort). I tillegg kan boksen fjernstyres/programmeres til å ta opp TV-programmer vha. av et webgrensesnitt som kan nåes fra internett.

 

I løpet av 2 timer bør man da ha en boks som er klar til bruk.

 

Jeg har brukt mythtv i ca. 1,5 år nå er og er kjempefornøyd.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar
Du bommer stort ting1.

 

Enig, så mye som jeg overforenkler blir det nok litt feil:).

 

 

CPU'en tåler 100 grader. Jeg har allerede satt vifta ned med 50% på CPU.

 

Hva er kasse temperaturen din på?

Varmen må ut før eller siden ;)

Hva er det som bråker mest?

- CPU vifta?

- seagaten?

- vibrasjons støy, eller støy fra kasse vifta?

- eller hummingen fra PSUen?

 

Jeg vet lite om hvor mye komponenter tåler. Jeg vet at cpuer tåler veldig høye temperaturer, men hva med de andre komponentene?

 

 

Dessuten er regnestykket ditt helt på jorde.

 

Det bør det være, fordi jeg ikke har vurdert speksene på komponentene. Poenget med regnestykket er at du aldri får det stillere enn det mest bråkete komponentet. Videre er db bare en måte å vurdere støy på. Frekvens kommer også inn i bilde.

 

 

En vifte inni et kabinett høres ikke like bra som en vifte som er på utsiden av kabinettet.

 

Helt enig! men husk at en bråkete vifte på innsiden av kabinettet bråker mer enn en stille vifte på utsiden/baksiden av kabinettet.

 

 

 

ps. Beklager hvis du har brukt dine egne penger på dette prosjektet. Det er aldri morsomt å få høre at man har kasta penger ut av vinduet, uansett om kritikken er berettiget eller uberettiget. :)

 

 

:hmm: Dette var komplekst gitt.
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at artikkelen omdøpes til det den handler om, en mediesenter-pc, medieavspiller-pc, eller hva som helst. Det er ingen HTPC. En HTPC er en pc som er i stand til å fore en prosjektør med et bilde som overgår en god dvd-spiller, og det er ikke dette tullet. Jeg har drevet med å fore pc-bilder til prosjektør siden de Creatives første DXR-2 kom og har vært innom det aller meste.

 

1: ATI-kort er parkert. Punktum. GeForce 6600 eller 6800 er klart overlegne, jeg byttet fra et ATI 9800 til et 6800, og til og med kona så forskjellen med en gang!

 

2. Uten bildebehandling med ffdshow er dette bare en medieavspiller. Med den anorektiske prosessoren som er brukt her, kan man ikke komme i nærheten av det potensialet den har. Selvsagt blir det noe helt annet med et Holo-kort, men da er jo også prisen en helt annen.

 

3. XP Media Center? Ikke narr meg til å le! Det fins bare to muligheter for DVD-avspilling hvis man skal kalle noe for en HTPC, og det er ZoomPlayer med de i øyeblikket beste DVD-filtrene (som akkurat nå er dScaler 5, med Nvidia som en dårlig nummer to), eller TheaterTek, som jeg godtar som HTPC-program, men som egentlig er for begrensende.

 

Og til dere Linux-fans: Fortsett å drømme! Det er laaangt igjen til Linux har noe som helst som er i stand til å måle seg med en riktig konfigurert HTPC med Windows XP.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke skal bruke HTPC-en på prosjektor eller høyoppløselig TV så trenger man ikke allverdens... og det gjelder vel de fleste av oss. En Via Epia ville vært midt i blinken for noe smått og godt.

Jo, det stemmer forsåvidt godt, men skal du bare bruke det på en kjip gammel tv, begynner stasjonære spillere å bli mer aktuelt igjen (synes jeg da). Men det er absolutt noe å huske på for den gjengse bruker, ikke noe vits å legge 13k i sett system du skal kjøre på en 20-tommers TV.

 

AtW

Det er det mest fornuftige jeg har sett i denne tråden! Det er snakk om en pc som ser litt kul ut og kobles til en tv. Uten en hjemmekino er det ganske vanskelig å ha en hjemmekino-pc, og den som kaller noe som helst under 50 tommer for en hjemmekino, trenger en seriøs gjennomgang av ordboka. Det er omtrent som "hjemmekinoanleggene" som Eljøp selger... Hvis tv-en har VGA- eller DVI-inngang hjelper det på bildekvaliteten, hvis den ikke har det, og man må bruke S-Video eller komposittinngangen, er det fullstendig idiotisk å kjøre med en pc siden en DVD-spiller til 500 kroner fra Rimi, med RGB-scart, vil gi bedre bilde.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Guruen Mastiff har talt. Det stemmer nok det meste av det du skriver her, men jeg er dypt uenig i definisjonen din av HTPC. Du mener at kun entusiastmaskiner fortjener betegnelsen? I så fall er det nok veldig lenge til HTPC kommer inn i stua hos Hvermannsen. Det vil faktisk aldri skje.

 

Men jeg skjønner jo på sett og vis standpunktet ditt. Det er litt vanskelig å få en bilentusiast som er den heldige eier av en Ferrari til å innse at en Toyota Corolla også er en bil...

Lenke til kommentar

Nei, lille venn. Det er vanskelig å få en som eier en Ferrari til å godta at en Corolla er en sportsbil, for det er det som hevdes her. Uten hjemmekino, ingen HTPC. Derimot en helt grei medie-pc.

 

Forresten, for at det ikke skal bli misforståelser: Jeg sier ikke at jeg har en Ferrari, for det har jeg ikke. Men jeg har nok en Porsche 911 som er like lett å betjene som en Corolla... Min sju år gamle datter klarer å slå på og av hjemmekinoen, og hun kan sette på film uten hjelp.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
... Men jeg har nok en Porsche 911 ...

Bare så det er klart; Porsche er heller ikke for hvermannsen. Jeg registrerer dog at mange eiere av millionbiler kanskje kan bli litt høy på pæra.

Nei, lille venn.

Litt bedre ordvalg kan være på sin plass. Du har ingen anelse om min størrelse, og jeg aner ikke hvem du er ergo er jeg ikke din venn. Nedlatende holdning som dette sender bare ut signaler om hva slags type du er.

 

For øvrig er jeg med hr. Dahle her, hvordfor i alle dager skal man investere i en bråkete kasse med ytelse man ikke har behov for? HTPC`en i artikkelen vil dekke de aller fleste sitt behov til fulle og være nesten lydløs.

 

Når man tar steget over til å bli hyper-entusiast som deg stiller det seg selvfølgelig annerledes. Enn så lenge anbefaler jeg deg å tone ned kritikken et lite hakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...