Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 2


Anbefalte innlegg

Mastiff alle andre kaller dette for en HTPC, kanskje det er du som tar feil? Hva vet du egentlig om ytelsen til Pentium Mobile-CPUen? Leste en test her for noen dager siden (husker ikke hvilken side), de klokket den til 2,4 GHz. Ikke mye som kan slå det.

 

Har enda til gode å se noen billige DVD-spillere med RBG-utganger (kan ta feil her da). Jeg har selv eid en god del billige DVD-spillere, og de fungerte utmerket... en liten stund.

 

Dessuten kan en HTPC (som jeg kaller det ;) ) bruke timeshift, vet ikke om mange DVD-spillere i samme prisklasse som klarer det. Det kommer selvfølgelig flere og flere DVD-spillere med harddisk nå, men man kommer ikke særlig langt med en 60 GB HD.

 

Så til en annen ting, hvorfor er MS MC så mye dårligere enn XP? Jeg kan ikke veldig mye om MC, så hvis noen har peiling... "enlighten me".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mastiff alle andre kaller dette for en HTPC, kanskje det er du som tar feil? Hva vet du egentlig om ytelsen til Pentium Mobile-CPUen? Leste en test her for noen dager siden (husker ikke hvilken side), de klokket den til 2,4 GHz. Ikke mye som kan slå det.

HTPC eller ikke er et definisjonsspørsmål. Jeg har aldri tenkt over at det kan være flere "grader" av stue-PC-er, så min definisjon av en PC i stua til medieavspilling etc har alltid vært HTPC. Finnes det noen fastsatte definisjoner på dette begrepet?

 

Har enda til gode å se noen billige DVD-spillere med RBG-utganger (kan ta feil her da).

Det er vel ganske vanlig, også på billige DVD-spillere? Foreldrene mine har en billig DVD-spiller (husker ikke type dessverre), og den har RGB-scart.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok den gjengse oppfatning er at en HTPC er en stuepc. Det ligger litt i ordets betydning, og det skal mye til for å snu den "logiske" forklaringen.

 

Derimot, det finnes miljøer som ikke uten videre godtar at en HTPC kan være en lavbudsjett pc. De som har vært borti avsforum.com vet hva jeg snakker om. Der er det mange mange 1000 poster ang htpc, og 90% av disse omhandler heftige saker der full utnyttelse av behandling av bilde er det som gjelder. Ikke en htpc uten ffdshow og enten projektor, plasma eller DLP-tv og timevis med innstilling.

 

Sikkert flere av dere som har hørt om girder? Et billig automasjonssoftware som gjør at man kan styre omtrent alt.

 

Mastiff, som kjører hardt på definisjonen av htpc, har vunnet en internasjonal konkurranse i bruk av girder/htpc og har sikkert brukt 100vis av timer på tweaking av programmvaren og hardwaren i htpcen.

 

Ikke rart han føler seg snytt dersom hans htpc plutselig kommer under samme definisjon som en xbox med modchip og mediacenter :p

 

Men jeg tror nok både den ene og den andre bare må finne seg i at definisjonen av en HTPC kan være så mangt... Det skal mye til å overbevise om noe annet.

 

Når det gjelder meg selv så sitter jeg enn så lenge med oppfatnignen av at en HTPC er noe som skal utkonkurrere en standalone dvd spiller i bruk mot projektor (eller andre høyoppløste medievisningsløsnigner) og dermed har temmelig ekstreme hardwaremessige krav.

 

Det er ikke sikkert JEG har rett.

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Ikke rart han føler seg snytt dersom hans htpc plutselig kommer under samme definisjon som en xbox med modchip og mediacenter :p

Hehe, nei det har du vel rett i. :p

 

Men nå har jo da Mastiff en helt ekstremt velkonfigurert HTPC (anbefaler dere å lese om Girderoppsettet hans, utrolig fascinerende), så det blir jo uansett helt feil å sammenligne den med en HTPC (eller hva vi skal kalle det) av den typen som blir presentert i denne artikkelen, selv om jeg mener at begge maskinene har rett til å bli kalt HTPC. Men dette blir jo som sagt opp til hver enkelt å definere, all den tid det ikke eksisterer definerte krav til hva som kan kalles HTPC.

Lenke til kommentar

Artigt at folk begynner å diskutere hva en HTPC er på samme måte som hva en "lydfrik" er..

 

Jeg for min del har en normalt utstyrt stue, uten gode (kan gjemmes vekk) muligheter for prosjektor, så HTPC i kategorien mastiff snakker om tror jeg nok blir litt overkill for min del :)

 

Men uansett, kunne vært artig å høre hvilke krav/ønsker folk har til sin stue pc. Siden det bidrar stort til å finne på nye ting å bruke min nå flittigt brukt stue pc :)

 

Det viktigste for min del er:

- God multimedia avspiller (alt fra divx til dvd og mp3)

- Løsning som ikke _lyser_ av at det er en PC (er greit om stua er litt pc fri for min del)

- Spill muligheter (ikke fancy pc spill, men gode gamle konsoll spill, som man ikke kaster bort uker på)

- TV dekoding, med alle funksjoner (tror jeg er greit i de fleste media pc systemene

- LiveTV , Opptaks muligheter (gjerne mange kanaler samtidig, med match mot epg osv, seff enkoded i divx eller bedre)

- INGEN TASTATUR ELLER MUS (igjenn har nok av pc'er i hjemmet) ;)

- Mulighetene til å lese de viktigste nyhets feed'ene

- Vær melding for lokal miljøet med nok data (greit når man går til jobb ;) )

- Mulighet for å kjøre systemet diskløst (root over nfs eller lignende, ingen usb stick, eller andre rare alternative lagrings måter)

 

Ekstra ting som er kult men ikke høy pri:

- IP tele funksjonalitet (ikke nødvendigvis for å ringe, men for å få opp informasjon om hvem som ringer osv. Kunne vært kult å koblet denne mot en lokal astrix install (PBX software))

- Web TV (dette er ikke vanskelig, men tror det ofte kan være ekkelt å få det like pent som sat mottak)

- Web Radio (har ikke orket å installere mythstream enda, så vet ikke om dette er noe som man faktisk vil bruke eller ikke)

- Styring av bolig alarm o.l

- Tale styring av stue boksen (Lav, lav laaav prioritet ;) )

 

For min del, så er meste parten av dette greie ting som jeg enten nå har fungerende, eller som kan konfigureres opp på en skikkelig måte. Men det skumle med stue pc'en er å gjøre den for bloat'et. Funksjonene jeg har brukt mest til nå må jeg ærlig inrømme at er faktisk musikk og film avspilling. Siden det var dette som jeg virkelig savnet mest i stua (vurdere å rippe alle dvd'ene mine til filserver for å ha alt "online")

 

Irriterer meg litt over at boksen kan til tider bråke (smartfan saken til asus er ikke altid helt 100%), men irriterer meg ikke nok til å fikse det enda ;)

 

Noen som har linker til deres HTPC prosjekter? Jeg gikk for Linux og Mythtv for min del siden det var denne løsningen som så mest proff ut av de jeg så på (samt at jeg ikke kan windows), men er uansett stilig å se på andre løsninger også, hvis man med de kan få til mer på en like elegant måte (ikke ment som noe OS krig eller lignende, løsningen med mythtv har til nå bare funka veldig midt i blinken for meg).

 

Noe som også er veldig viktig for meg, er å ha råd til dette. hele prosjektet bør ikke koste mer enn 4-5k, innberegnet software, siden det allerede finnes diverse billig bokser som gjør noen av disse funksjonene ute på markeded uten at man må sette opp ting selv (overhode ikke så proffe løsninger, eller allsidige, men for all del løsninger for basis funskjonaliteten).

Lenke til kommentar

Jeg må få lov til å si meg litt enig med Mastiff her. HTPC "krever" hjemmekino i en eller annen form, mens en billig media-pc kan brukes av alle.

 

Hva er vitsen med å bruke tusenvis av kroner på "HTPC" hvis du ikke bruker riktig programvare som faktisk kan få noe ut av PCen? Ligger på 20% utnyttelse, mens CPU skal sove bort de siste 80% du også har betalt for?

Lenke til kommentar
... Men jeg har nok en Porsche 911 ...

Bare så det er klart; Porsche er heller ikke for hvermannsen. Jeg registrerer dog at mange eiere av millionbiler kanskje kan bli litt høy på pæra.

Nei, lille venn.

Litt bedre ordvalg kan være på sin plass. Du har ingen anelse om min størrelse, og jeg aner ikke hvem du er ergo er jeg ikke din venn. Nedlatende holdning som dette sender bare ut signaler om hva slags type du er.

Beklager, jeg burde egentlig visst at sarkasmer lå litt for høyt for deg... Når det gjelder liten, har jeg statistikken på min side: Gjennomsnittsmannen veier 70 kilo, og gjennomsnittsbrukeren på hardware.no er neppe over 25 år, så med 95 kilo og nesten 40 år er jeg sikkert "større" enn de fleste her! Selv om du også er det, etter profilen din, har du nok ennå mer enn seks år før du tar igjen meg... Og det var vel kanskje oppriktig ment som et tegn på respekt da du begynte ditt første svar til meg med: "Guruen Mastiff har talt." Ja, særlig! :D

 

Jeg har aldri hatt sansen for å gå som katten rundt den varme grøten, mener jeg noe, sier jeg det rett ut. Vet jeg ikke noe om et tema, spør jeg om det, noe jeg har gjort før her i forumet angående overklokking, valg av hovedkort og lignende temaer. Og så gjør jeg mitt beste for å lære av svarene. Så hva du syns om hva slags type jeg er, kan jeg ikke si bekymrer meg særlig mye. :tease:

 

Ellers ser jeg mye fornuftig i det andre som står av tilsvar her, jeg må si at det nok er et definisjonsspørsmål. Og ja, jeg har vært med på avsforum.com ganske lenge, selv om jeg brukte PC-er til å se DVD på prosjektør før det igjen (det må vel være minst 5-6 år siden jeg begynte med det, med en PII 450 og DXR-2-settet fra Creative). Men som med enhver definisjon må den ha et grunnlag. Så la oss se på det: HTPC - "Home Theater PC". Altså en pc som brukes i eller er egnet til bruk i en hjemmekino. Å definere hjemmekino som noe annet enn et rom som egner seg til filmvisning med en forholdsvis stor skjerm er bare tull, det blir som sagt Elkjøp-definisjonen av hjemmekino. Det kan godt være en stue som også fungerer som hjemmekino, bare den tillater kontroll over lys og ellers har en form som egner seg til bruken.

 

For at en pc skal egne seg til bruk i en hjemmekino må den, som alle andre komponenter i en helhet, tilføre noe positivt. Selvsagt kan man si at f.eks. enhver stol som brukes i en hjemmekino må få kunne kalles hjemmekinostol, men hvis den svekker filmopplevelsen blir det for dumt. Dessuten er dette det motsatte logikken, for en hjemmekino-pc er skapt for bruk i hjemmekinoen, mens en kjøkkenstol ikke er det. Det samme gjelder for pc-en: Hvis en billig dvd-spiller gir bedre bilde enn en "HTPC" vil jeg si at den pc-en ikke er noe som er egnet for bruk i en hjemmekino (og ja, så å si hver eneste, kanskje til og med hver eneste, dvd-spiller som er på det norske markedte har RGB-scart. Jeg tror nok kanskje protestanten noen innlegg lenger oppe tenkte på komponentutgang, og det er noe helt annet - igjen gjelder det å vite hva man snakker om...).

 

For å ta en bilanalogi: En terrengbil vil være en terrengbil uansett hvor man kjører den, om det så er midt i Oslo (det er f.eks. i Oslo vest det er flest av den originale Hummeren, merkelig nok...). Men uansett hvor man kjører en Toyota Corolla, vil den ikke være en terrengbil. Den vil være en gatebil som kjøres i terrenget (med mer eller mindre hell). Eller motorsykler, hvis noen har sett den hysteriske filmen "Torque": R-syklene deres blir plutselig terrengsykler, men det krever mye ombygging (legg merke til høyden på fjæringen idet de kommer fra veien til terrengkjøringen). Uten ombygging ville de fortsatt vært R-sykler som ble kjørt i terrenget, og det ville gjort veldig vondt for stuntmennene...

 

På samme måte vil en HTPC være en HTPC uansett hvor den står. Men en vanlig pc blir ikke mer hjemmekino-pc av å bli koblet til en tv. Igjen vil jeg foreslå at det denne artikkelen handler om, blir kalt en medie-pc. Jeg se ingen grunn til å vanne ut et begrep som har fungert helt fint i flere år. Hvis hvermannsen, som ble nevnt tidligere i artikkelen, vil ha en pc i stua, er det helt i orden, selv om de fleste nok vil bli stående på dvd-spiller, cd-spiller osv. - klientellet på hardware.no (eller avsforum.com for den saks skyld) er så avgjort ikke å regne som Hvermannsen når det gjelder pc-kunnskaper og bruk. Jeg har f.eks. en pc bygd inn i et kjøkkenskap, så støysvak at man ikke legger merke til den i det hele tatt, som fungerer som tv ved hjelp av en 19" lcd-skjerm og et ATI All-In-Wonder 9800-kort med mulighet for timeshifting (men jeg bruker det ikke, kvaliteten blir ikke bra nok - skal jeg ta opp noe, har jeg et WinPVR USB 2 jeg kobler til notebooken), har dvd-spiller, tilkobling til nettverket, MP3-program, bildevisning, en Celeron 2.6 og Mirosoft-høyttalere med subwoofer. Er det en HTPC? Jeg vil ikke si det. Det er "kjøkkenmaskinen min" eller medie-pc-en.

 

I stua har jeg en 34" tv, en pc som jeg kan koble til den (men nesten aldri kobler til, for min JVC kombinerte dvd- og vhs-maskin gir bedre bilde siden den har RGB-scart) og en Denon-receiver med fronthøyttalere og bakhøyttalere, så det er surround. Ville jeg kalle det hjemmekino? Ikke snakk om! Og til og med kona står her nå, mens jeg skriver, og sier irritert: "Det har ikke noe med hjemmekino å gjøre!"

 

Når det gjelder XP MCE misliker jeg det hovedsakelig fordi det gjør sitt beste for å få folk til å bruke akkurat Microsofts programmer, som er av dårligere kvalitet enn tilsvarende programmer fra andre leverandører, som ZoomPlayer til dvd- og filmavspilling, J.Rivers Media Center 10 til musikk og bilder, Girder til fjernkontroll (den styringen MCE har innebygd er så elendig at den bare blir dum). Ellers er det bare en vanlig Windows XP med et fancy skall og enkelte tilleggsfunksjoner.

 

Da tar jeg på meg min flammesikre drakt og begynner på arbeidsdagen, dette tok mer tid enn jeg hadde regnet med... :roll:

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Da tar jeg på meg min flammesikre drakt og begynner på arbeidsdagen, dette tok mer tid enn jeg hadde regnet med... :roll:

Hehe, så lenge sarkasmen ikke ligger fullt så opp i dagen så synes jeg du reddet deg ganske så godt inn med denne forklaringen.

 

Dvs, det er en god forklaring på din side av saken! (saken="hva er en htpc?")

 

Så gjenstår det å se om noen godtar dette.

 

DrE

Lenke til kommentar
Hei, skulle ikke du være på min side? ;)

Jo, jeg står fortsatt for at en htpc krever mer enn bare en duron, 256mb ram og s-video ut på skjermkortet!

 

;)

 

Jeg selv har forsåvidt ikke så sterke meninger om hva en htpc er, men siden jeg for første gang hørte om begrepet på avsforum (og så på avforum) så er jeg jo farget av de meninger som snittet på disse foraene har, ergo mitt "bilde" av en htpc er noe à la

 

- p4 3.4+ (gjerne overklokket)

- 1 gig pc3x00 (x høyere enn 2)

- minnetiming = uviktig

(altså, generelt hardware som ffdshow_SSE2) best utnytter

- zoomplayer + ffdshow

- skjermkort med skikkelig bildekvalitet (nå 6600/6800, tidligere FX5700u, samt det meste av radeon kort)

 

Dette er forsåvidt det jeg først ser for meg i en htpc.

 

At den i tillegg har record funksjon, evt et skycard1/2 osv blir "tilleggsutstyr" som på en måte putter maskinen i en enda høyere "klasse". Hvis den i tillegg har girder og går i pause når noen ringer på, eller skifter inngang til kameraet på barnerommet når babysitteren reagerer, ja da er det laaaangt utenfor rekkevidden til til og med mesteparten av de som frekventerer hardware.no :p

 

(needless to say, at den svitsjer til kameraet på babyrommet når babysitteren slår ut, det er et mål jeg har å få til)

 

DrE

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt: De fleste babysittermottakere har en lysdiode som enten slår seg på eller endrer farge når den blir utløst. Det du kan gjøre, er å demontere en USB-spillekontroller, noe Girder har støtte for. Så kobler du den via et relé (det er sannsynligvis 12 volt, så bruk et bilrelé), slik at når denne dioden slås på og det kommer strøm til releet, tolkes det som et trykk på en av knappene på spillekontrolleren. Der har du utløseren din. Resten er enkel Girder-bruk.

 

Det er det jeg skal gjøre med min dørklokke i helgen. Ellers har jeg allerede et system som setter filmen på pause når telefonen ringer og viser telefonnummeret det ringes fra, samt navn og adresse på den som telefonen er registreret på (hentet i løpet av ca. ett sekund fra Gule Siders nummersøk).

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Kvinner er fra Venus, menn er fra Mars. så har vi individer som er fra andre galakser...

 

Jeg beskrev definisjonen på hva en HTPC er på side 3 i del 1. Og i motsetning til hva enkelte tror, så har jeg temmelig bra peil på hw.

 

Så da lurer jeg på hva kan eks Mastiff sin HTPC gjøre som ikke min HTPC (om to uker har jeg HOLO kort i den) kan gjøre? Lufte bikkja, koke kaffe?

 

Har kompiser som nekter for at det finnes andre projektorer enn toppmodellene innen CRT verden. Utstyret deres kostet i sine glansdager langt over millionen. Det er klart at disse har et enormt bra bilde, samt enormt bra lyd. Disse importerer også d-hvs filmer.

 

Ser at alle snakker om HD, og at HD kommer. Jeg for min del er ikke intressert å bygge en HTPC for noe som kommer, men fokuserer på noe som er. Å bygge en PC i dag som skal takle doom 5 og Halflife 4 er totalt bak mål.

 

Teknologien raser fremover, og det gjelder bare å plukke ut de riktige komponentene. Jeg venter mitt holokort, da er det meste på plass. av alle valgene jeg har gjort kunne TV kortet vært anderledes. Men jeg har ikke midler til å kjøpe på høyeste hylle slik også resten av Norge har det. Muligens oppgraderer jeg TV kort til høsten når økonomien tillater det.

 

Skjermkortet er helt knall, og jeg har diskutert skjermkort valget med flere av mine venner. Det er klart jeg har lyst på et nyere kort, men da må jeg ha et som er lydløst. Dessuten må jeg også vente til økonomien tillater det.

 

Når det gjelder alle andre valg er de knall bra, selv om enkelte bare er selvoppnevnte guruer innen data, ikke kan godta vifteløse PSU løsninger, da de innbiller seg at det blir fryktelig varmt.

 

 

Nok om denne HTPC'n, men den er absolutt optiamlisert for min projektor som jeg kjører 720p på (hs-50). Dette med direkte digital tilkobling. Bilde er dødsbra, men dog mangler jeg litt for å komme opp på HD kavliteten til kompisa mine som kjører CRT. Men hadde jeg skaffet en CRT i stua, hadde jeg vært koneløs på dagen....

 

 

HTPC er et begrep som vil komme mer og mer, og vi vil se ulike løsninger på disse. Jeg tror dog at vi vil se mer og mer løsninger inne mobile CPU's, da disse lager mindre varme og dertil mindre støy. Vann er ikke et alternativ, da man ikke må være geeek for å ha en slik i stua.

Så at noen har litt mer HTPC enn andre er sikkert greit, slik vil det alltid være. Men å kjøpe på hgøyeste hylle for å være klar for noe som kommer er bak mål (jeg vet enkelte har tilgang til HD materiale etc, men dette er et fåtall)

 

Artikkel serien var dessuten myntet på de som har null erfaring eller bare liten erfaring på området. Jeg henviser også til avforum i artikkelen for de som vil ta den helt ut.

 

Det jeg syns er synd er at folk som sikkert er guruer i sitt miljø på død og liv må fortelle andre at det er kun det beste som er HTPC. For min del vil jeg har flere som er interesert i film og lyd, som på en enkel og billig måte kan komme igang. Dette vil vi som er litt ekstra nerds få nytte av senere da det vil bli mer utvalg i komponenter og løsninger.

 

 

Så hvis en bilekspert er ute å cruiser med sin ferrari og bulker med en som har en Lada, vil forsikringselskapet da behandle saken som en kollisjon mellom en bil og en olakjærre? Tviler på det.....

 

 

 

Edit:

 

Dette er ikke et angrep på MAstiff, for den personen har min dypeste respekt

Lenke til kommentar
Og det var vel kanskje oppriktig ment som et tegn på respekt da du begynte ditt første svar til meg med: "Guruen Mastiff har talt." Ja, særlig! :D

 

Til din orientering var det faktisk det. Etter å ha lest litt om det du driver med skulle det da vitterlig bare mangle. Dessuten har du jo tittelen "guru" på avforumet. Hvis jeg har formulert slik at du tar dette som negativt, beklager jeg.

Så hva du syns om hva slags type jeg er, kan jeg ikke si bekymrer meg særlig mye.  :tease:

Har egentlig ingen formening om hva slags type du er bortsett fra at du er ganske mer entusiastisk i forhold til htpc enn de fleste. Jeg reagerte kun på ordbruken.

Jeg har aldri hatt sansen for å gå som katten rundt den varme grøten, mener jeg noe, sier jeg det rett ut.

Det kan jeg like.

Beklager, jeg burde egentlig visst at sarkasmer lå litt for høyt for deg...

Oppfordrer fortsatt til annet valg av ord. Hvis første tilfelle var ment som en sarkasme kunne du gjort oppmerksom på det, istedet for å komme med dette. Nå er det ingen tvil om at du er nedlatende, og på bakrunn av denne setningen kan man lure på om det første var ment som en sarkasme.

 

Du er tydeligvis uenig med meg og en del andre om hva en HTPC er. Og det er selvfølgelig helt greit. Det er kun et definisjonsspørsmål, ikke annet.

 

Synes imidlertid du er litt vel skarp i kritikken av hw.no og Netshop sin HTPC, og artikkelen generelt. Den er gjerne ikke veldig relevant for viderekomne og veldig avanserte brukere, men for nybegynnere som meg selv inneholder den faktisk en hel del momenter jeg har interesse og nytte av å lese.

 

En slik artikkel kan sikkert anspore flere til å begynne med HTPC, og det er vel positivt? Hvis man skulle fylle artikkelen med masse teknisk avanserte begreper og språk ville flertallet av leserne falle av lasset tidlig, og mange vil la seg avskrekke fra å utvikle interesse for denne hobbyen.

 

Av de leserne som bestemmer seg for å bygge HTPC etter denne artikkelen vil de fleste være fornøyd med en enhet som er stillegående og fungerer mot tv/plasma/lcd/projektor og la det bli med det, mens noen få begynner å forske videre, og utvikle seg til entusiaster. Som deg selv.

 

Fremdeles, :thumbup: til Dahle & co for en interessant artikkel!

Lenke til kommentar

Definisjoner er alltid gøy :yes:

 

 

For meg er HTPC definert som det følgende:

- Det ser ut som en 20 år gammel videospiller(tror de var store?)

- Den er koblet til tven.

- Den kan brukes til å ta opp fra TVen.

- Spille av på TVen.

- Med tillegskomponenter erstatte det som står under Tven.

- Ha muligheter for å koble til all den dildallen som gjør at jeg kan sitte på rompa hele dagen.

 

Slik jeg ser det er det en HTPC som bygges i denne artikkelen, jeg ville ikke valgt de samme komponentene fordi jeg er mer opptatt av støy nivå og pris. Videre kostet min 28" 16:9 TV 3000 og eneste problemet jeg har med den er at den er for stor.

 

Mastiff sin HTPC definisjon ville jeg definert som en ekstrem HTPC. Hvis jeg skulle ha skaffet meg noe tilsvarende måtte jeg vært Lotto Millionær/milliardær, og da hadde jeg nok leid inn Mastiff til å sette det opp :innocent:.

 

Mine utrooolige evne til å lese mennesker mellom linjene forteller meg at Mastiff faller innenfor en av de følgende kategoriene:

- Har en blanding av agorafobi og klaustrofobi som gjør at han ikke kan gå på Kino, noe han elsker å gjøre(fjellet til Muhammed osv)...

- Er Norges svar på Bill Gates.

eller mest sannsynlig:

- Får ikke lov til å kjøpe Motorsykkel av kona, og må finne andre alternativer for å takle den gryende midtlivs krisen :tease:

 

 

Hvis jeg har rett i noen av mine antakelser, vær så snill å si det :yes:

Lenke til kommentar

Den var morsom, Øyvind! Fint med litt intelligent motstand også... ;)

 

Jeg er slett ikke uenig i at den pc-en du har satt sammen sikkert fungerer greit til det du krever av den. Og å sette Holo-kortet i den vil absolutt være som de gjør bak kulissene i "Torque", der R-syklene blir til crossykler, men fortsatt ser ut som R-sykler. Men du bør nok vurdere et 6600- eller 6800-kort for å få mest mulig ut av det, ellers blir det litt som å helle nitrometan på en Tempo Lett. :D Så det er ikke snakk om hva min pc kan gjøre, men hva min pc kan gjøre bedre, og for en billigere penge. Jeg har ikke testet Holo3D, foreløpig holder jeg meg til programvareløsninger, særlig fordi de er mer fleksible og gir en mye bedre utnyttelse av pc-ens egenskaper. Rett på meg hvis jeg tar feil, men krever ikke Holo3D at du bruker en ekstern, vanlig dvd-spiller, og må ikke den være av ganske høy kvalitet (les: dyr) hvis den skal gi et bilde som er rent nok til å fungere bra med Holo3D? Da er det vel en helt annet dyreart vi snakker om her, og ikke minst en helt annen prisklasse?

 

Bare for å avlive en misforståelse: Jeg har ikke ubegrenset med penger til å kjøpe alt jeg vil av det dyreste. Jeg har en Barco 808 (uten S) som er å regne som en mellomklasseprosjektør. Den kostet meg for fire år siden 35 000 kroner (etter tre års sparing, mens jeg hadde en meget dårlig og billig SharpVision LCD-prosjektør jeg hadde med meg fra USA en gang), og den har gitt meg utallige timer med filmglede siden da. Alt i hjemmekinoen min har jeg bygd selv, satt sammen selv. Det eneste jeg får hjelp til, er å stille inn prosjektøren min (og noen mindre oppgraderinger). Min kino går ut på én ting: Å få mest mulig moro ut av pengene.

 

Når det gjelder min HTPC, kostet den nok en god del mindre enn den pc-en alt dette begynte med. Et ABit IC7 Max-3 hovedkort, en Northwood 3.0 som kjøres 100 % stabilt på 3.8 med luftkjøling (vannkjøling er kult, men unødvendig og passer ikke inn i min mest mulig for pengene-filosofi) og 512 meg 4200-minne med forholdsvis høy latency - 2.5-4-4-7, men som tåler hastigheten. Dette sitter inni en Arctic Cooling Silent Case Miditower, som er det klart beste kabinettet jeg noen gang har hatt, mange mil over et standard miditower fra Chieftec og hva de nå heter alle sammen. Støysvakt, kjølig og elegant. Og alt dette er kjøpt på Netshop.no, for å si det. Det var nok sjokoladen de legger i pakkene sine som fikk meg hektet på dem... Nei, alvorlig talt, gode priser og ,mye bedre service enn de fleste konkurrentene. :thumbup:

 

Ut fra det elektronikkguruer sier (noe jeg absolutt ikke er) vil den tempen som blir i et kabinett uten god nok gjennomlufting redusere levetiden på alle komponenter. Derfor misliker jeg sterkt vifteløse strømforsyninger til alt annet enn vannkjølte pc-er. Min filosofi er enklere, og den er hentet fra mr. Miyagi i "Karate Kid - Sannhetens øyeblikk" (I Mad kalt "Sannhetens blåveis): "Best way of avoiding punch - not being there." Med andre ord: Sett heller pc-en i et tilstøende rom, med litt lengre kabler. Eller finn en kreativ løsning som fungerer, som min kjøkkenskap-pc, der jeg har fjernet toppen på et overskap, så den varme luften forsvinner ut. På den måten kan viftene (hvis man bruker stillegående kjølere av høy kvalitet, altså) holde gode temperaturer på alt. Jeg tror ikke min HTPC noen gang har vært over 55 grader på prosessoren og 40 grader på hovedkortet etter at jeg kjøpte kabinettet. Og kjøkkenskapet holder rundt 50/45 grader, men da er viftene kjørt på mye lavere hastighet med SpeedFan.

 

HD, ja. Det er ganske morsomt. Jeg tror det er mer enn 15 år siden jeg først så det omtalt i amerikanske AV-blader. Jeg regner ikke med det i det hele tatt, jeg satser også på å få mest mulig ut av det nåværende mediet, som er DVD. Å kjøre DiVX i kinoen min er noe jeg har prøvd noen få ganger, men det er så irriterende dårlig bildekvalitet at det helt ødelegger filmopplevelsen, så det har jeg gitt opp. Med mitt utstyr er det faktisk forholdsvis lett også å se forskjell på en original-DVD og en DVDShrink-behandlet DVD. Og igjen, det er ikke snakk om millionær-utstyr. Særlig ikke her ute på landet. Alt går selvsagt på prioriteringer. Jeg sjekket nettopp med boligkalkulatoren på dinside.no, og hvis huset mitt ble flyttet fra Akland (ved Sørlandsporten, utenfor Risør) til Oslo, ville det vært verd litt over 13 millioner! Når man gir godt under millionen for et hus på 340 kvadratmeter, har man litt penger til overs til å gjøre morsomme ting i og med det. :!:

Lenke til kommentar

Muffinman, da ber jeg dypt om unnskyldning på mine knær. Jeg tok første delen av ditt første svare som en spydighet, og siden det ikke var ment som det, legger jeg meg flat. :blush: Det er alltid så fordømt vanskelig innlrgg siden man ikke kan høre tonen i stemmen til den som "snakker"...

 

Igjen er det mest definisjonen jeg kicker på, hadde det stått "medie-pc" eller "mediesenter" ville jeg vært helt enig. Det er bare akkurat HTPC-begrepet, som vel opprinnelig ble skapt på avsforum.com, som jeg syns bør forbeholdes det som opprinnelig lå i det. Snart henvises vel dette til Språkrådets diskusjonssider... :D

 

ting1, faktisk ingen av delene! :) Jeg har to motorsykler - Yamaha RD350, en 90-modell og en 83-modell, som sannsynligvis er Norges mest velholdte av sitt slag, og iallfall den som har gått lengst - 115 000 km! Begge er billige sykler som gir veldig mye moro for pengene, akkurat som min HTPC.

 

Jeg liker å se film, men jeg liker ikke kinoer. For det første fordi bildet er for dårlig - utvaskede farger på grunn av de altfor sterke nødutgangslysene som alltid må være tent (kona avskyr å gå på kino med meg, jeg kritiserer hele tiden!), og lyden er som regel elendig, det er så mye lettere å få bra lyd i et rom på sju ganger tre meter som er bygd for det formålet, med dempeplater, passe tykke tepper og forheng som fjerner alt som er av ekko (for ikke å snakke om rumperisterne i plattformen for de to bakerste stolene - det får man ikke på kino!). Og ikke minst fordi det ikke er skjenkerett på kinoer! Øl, popkorn, bacongull og film hører liksom sammen... Dessuten er det vanskelig å overtale en kinomaskinist til å sette filmen på pause mens jeg er ute for å tisse - jeg har sannsynligvis historiens dårligste selskapsblære! :cry:

 

Og rik er jeg som tidligere nevnt slett ikke. Igjen mest mulig for pengene.

 

Når det gjelder midtlivskrisen, er det forholdsvis langt fra meg, jeg blir heller regnet for aldri å ha kommet lenger enn til 16 år! Jeg hører ennå på heavyrock, digger skrekkfilmer fra 80-tallet og skikkelig action (selv om ingenting kan overgå Ringenes herre-trilogien).

Lenke til kommentar

Mastiff du har PM!

 

Ønsker deg med på laget som skribent når vi nå tar av på HTPC løsninger. Denne artikkelserien er bare en av mange som kommer. Fint om du svarer på den eller legger meg til msn messenger :D

 

Til opplysning bor jeg midt i gryta i Oslo, så her er det lite til overs å rutte med :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...