Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UNDERKILL?

 

T2 Extreme Edition med HD-materiale ramlet akkurat ned i postkassen min. Systemkrav: 3GHz prosessor.

 

Lar seg ikke spille med min P4 1.6 Ghz prosessor (klokket til 2.2 GHz) - hakker som et kjøkkenredskap.

 

Så det blir vel neppe akseptabelt med den foreslåtte HTPC heller?

Mulig HTPC'en ikke er bygget for en fjern fremtid. Men denne filmen er fra i forfjor.

 

Kanskje et poeng å nevne i en ellers fin artikkel?

Endret av docadhoc
Lenke til kommentar

Du vil kunne få HD-WMV spillere med sigma/silicon graphics chipset som decoder 1920x1080i. F.eks. den kommende D-link mediastreameren med DVD rw, USB2, 802.11g, IDE, HDMI, vifteløs etc. HD materiale trenger ikke å blir transcodet før den sendes til klienten. Pris: 1/5 av en "moderne htpc"

 

Edit: her er litt info om chippen: Digital Media Processors with WMV9

Endret av Torro
Lenke til kommentar
UNDERKILL?

 

T2 Extreme Edition med HD-materiale ramlet akkurat ned i postkassen min. Systemkrav: 3GHz prosessor.

 

Lar seg ikke spille med min P4 1.6 Ghz prosessor (klokket til 2.2 GHz) - hakker som et kjøkkenredskap.

 

Så det blir vel neppe akseptabelt med den foreslåtte HTPC heller?

Mulig HTPC'en ikke er bygget for en fjern fremtid. Men denne filmen er fra i forfjor.

 

Kanskje et poeng å nevne i en ellers fin artikkel?

Den lar seg fint avspille på min htpc med p4 [email protected], og sikkert enda bedre på Mastiff sin på 3.8 eller deromkring, men dette er jo ekstremt tungt materiale som det foreløpig finnes lite av hvertfall på det norske markedet.

 

Hovedfokus på en norsk htpc blir å utnytte dvd til sitt fulle. Hvertfall foreløpig.

 

Det er rett som du sier (og som artikkelforfatteren sier): Det er null vits å bygge en htpc for fremtidens formater! Den har eeeevig nok med å behandle dagens!

 

DrE

Lenke til kommentar
Det er rett som du sier (og som artikkelforfatteren sier): Det er null vits å bygge en htpc for fremtidens formater!

Tja. Poenget var snarere at om jeg brukte mye tid og penger på å lage en HTPC som ikke kunne spille en film fra i forfjor, ville jeg bli litt trist - spesielt om jeg kunne gjøre litt andre valg og få det til, slik som forslagene i HTPC News Pentium Guide og AMD Guide

Så da hadde det jo vært greit med et lite avsnitt som diskuterte alternativene - behovet for prosessorkraft for spill (AMD) vs. prosessorkraft for multimedia (Pentium) vs. lite varme og støy (Pentium M) - eller hvordan det nå blir.

Lenke til kommentar

Jeg testet litt WMV-HD på HTPC-en min i går, og 1080i hakket litt (selv om CPU ikke gikk på 100% :hmm: ). Jeg har spilt disse filene av før, men det var med overklokket maskin. Får vel klokke dritten opp igjen.. ::)

Jeg har imidlertid noen andre filtyper (.tp) som gikk fint å spille av. Er noen snutter fra japansk TV tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg kom på en ting til jeg lurer på når det gjelder HTPC og det er hvordan man ordner at DVD spilleren er sonefri. Jeg vet at på enkelte spillere kan man bytte firmware, men det gjelder ikke alle, og så kan man bruke enkelte programmer som DVD genie og slikt, men det føles litt unødvendig tungvindt for meg. Er det en enklere måte å gjøre det på, er enkelte av DVD spillerene som selges sonefrie eller noe slikt, eller kan man bruke avspillingsprogrammer som ikke bryr seg om sonen eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Jeg kom på en ting til jeg lurer på når det gjelder HTPC og det er hvordan man ordner at DVD spilleren er sonefri. Jeg vet at på enkelte spillere kan man bytte firmware, men det gjelder ikke alle, og så kan man bruke enkelte programmer som DVD genie og slikt, men det føles litt unødvendig tungvindt for meg. Er det en enklere måte å gjøre det på, er enkelte av DVD spillerene som selges sonefrie eller noe slikt, eller kan man bruke avspillingsprogrammer som ikke bryr seg om sonen eller noe slikt?

Gi'n en voksenbrus, deretter sett'en i en kontorstol med bind for øya og snurr vekselsvis 10 ganger ene veien og 17 andre veiene og rist den godt med tilhørende klapp på ryggen etterpå. Da har'n ikke peiling på hvilken sone han befinner seg i og spiller alt som en drøm.

 

Neida, seriøst... ulovlig firmware er vel egentlig den eneste løsningen siden ingen har lov til å selge umodifiserte DVD spiller uten sone lås? Derimot er det lov men garantibrytende å låse de opp med modifikasjoner i etterkant eller selge de med tilhørende modifisering merkelig nok.

 

Det er vel egentlig filmbransjen som til syvende og sist styrer hva som er lov å selge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

 

Fikk meg en liten latter når Øivind skrev at man kunne trenge mer enn 350W når man skulle ha mer deler i pcen/bedre skjermkort.

 

Man trenger vel ikke mer enn 250W hvis man f.eks. skal ha IntelP4, X800XT, 1GB ram og et par disker.

 

Fin artikkel!

De raskeste P4ene trekker MYE. Du slipper mye billigere unna om du bruker en A64 eller Pentium M.

Lenke til kommentar

Det er så utrolig oppskrytt hva som trengs for å drive en maskin.

 

Jeg vil si at en kvalitetsforsyning oppgitt til 350W kan drive det meste.

 

I serveren min hvor det befinner seg 8 disker (1TB) og tre optiske enheter, samt XP2800@2300mhz og 8 vifter så har ikke den noen problemer med å svive på en kvalitetsforsyning (FSP) på 250W.

 

En annen ting er hva som behøves for å tyne ut de aller siste prosentene ved ekstremklokking. Da er det godt mulig at den ekstra stabiliteten (forventet) fra en høyere spesifisert forsyning kan hjelpe, men da begynner vi å snakke om det siste mhz man stabilt kan overklokke.

 

Min konklusjon, anyways, er kvalitet forran kvantitet. Watt er ikke Watt (slik det aldri har vært)

 

DrE

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig filmbransjen som til syvende og sist styrer hva som er lov å selge.

Takk gud, så er det ikke filmbransjen som styrer lovene :)

 

AtW

De styrer ikke lovene direkte, men har enorm påvikrningskraft.

 

Hmm for første gang forsøkte jeg nå å kjøre pcen på tven via en bærbar og s-vhs samt phono lyd og det fungerte kjempebra. Får ganske så bra bilde med min 32" 100Hz tv. samt lite PS2 usb tastastur og en liten mus så var det ganske artig.

 

Film blir helt strøkent, og har icanal og kikket på musikkvideoer med 1Mbps og ble klart og flott. Divx og svcd kjørt direkte fra iso image via deamon tools og Windvd var også fantastisk på bildekvalitet(NTSC). Vanlig DVD sone2 var som å se fra ordinær spiller.

 

Selve desktopen gikk fint å jobbe i på 800*600. Men 1024 da ble det for uklart(skrev dette i 800*600). Fungerte bra med både PAL og NTSC, samt å tvinge det til 100Hz. Spill fungerte greit i 1024.

 

Morro :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lite imponerende. De har lite peiling på maskinvarevalget (skjermkortet er riktignok greit...), og det er ingen guide, det er en enkel gjennomgang av maskinvare. Og å si om en htpc at det er bra å ha mye minne for når man multitasker... Da har de ikke forstått hva en htpc handler om!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...