Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kommer dog til å bestille meg et holo kort fra statene for å prosessere bilde. Men dette skjer ikke med det første (mulig om 3 mnd). Da vil ikke min PC kunne parkeres på noe som har med film og lyd å gjøre. Da vil den glatt takle 1080i.

Fin artikkel :thumbup:

 

Kommer snart til å bygge HD-HTPC (kjøre 1080 glatt), har du noe mer info om dette holo kortet?

 

akke

http://www.immersiveinc.com/products_holo3d.html

 

 

he he, knust av Rikky på målstreken

Lenke til kommentar

Hvordan går det med mangel på TOS-link og at Creative lydkort oppskalerer all digital lyd til 48kHz?

 

Og for å gå litt mot strømmen av kommentarer her må jeg si at jeg ikke er imponert av ED sine HW (muligens ikke skjerm, men de leser jeg ikke) artikkler da de inneholder veldig lite informasjon/tekniske data/dypteknisk begrunnelse for valget av komponenter av løsninger som vi geeker er så glad i. Jeg savner også bedre hjemmelagede løsninger enn å bare sette sammen mange komponenter som vanlig og si "dett var dett". Hva med å kle innsiden med støydempende plater, EMI isolere kort, kjøpe noen aluprofiler på elfa og pakke de og diskene inn i alfaltplater og duck tape, lage luftkanaler og minske mengden luft i rundt CPU/NB, kutte ut grillen på viften, feste DVDtingen med gummigrommits, osv.

 

Mumler noe om Centrino navnet...

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er mulig å få tak i tastatur med innebygget pointstick eller touchpad ?

http://psdata.no/ps.asp?it=98924&mlevel=011503

Hey! Takk for kjapt svar ;)

Tror likevel jeg heller vil gå for denne (trådløs).

http://psdata.no/ps.asp?it=100279&mlevel=011503

Det tastaturet har jeg. Tastaturet er godt å skrive på men trackballen er ganske dårlig, og kommunikasjonen med senderen er infrarød. Litt kjedelig om noen går forbi deg og mottakeren når du sitter og trykker på tastaturet. Prøv å finn en annen løsning.

Lenke til kommentar
Hva med å kle innsiden med støydempende plater, EMI isolere kort, kjøpe noen aluprofiler på elfa og pakke de og diskene inn i alfaltplater og duck tape, lage luftkanaler og minske mengden luft i rundt CPU/NB, kutte ut grillen på viften, feste DVDtingen med gummigrommits, osv.

Nå er vel dette oppsettet så stille at å kle det for å få det stillere ikke vil ha noen hensikt.

 

Samtidig føler jeg selv at noe som skal stå midt i stua over forsterkeren og dvd spilleren ikke er noe man bruker duck tape på.

Lenke til kommentar

Det begynner å ta form nå, men ser egentlig mest fram til programvaredelen og hvordan de ulike enhetene fungerte sammen.

 

Savner oppsett med NVidia 6x00 serien som støtter dekoding og enkoding av mpeg og wmv i maskinvare. I en HTPC gjelder det vel å utnytte alle komponenter for det de er verdt?

 

ATI sin siste serie (NVidia også?) har støtte for komponent ut. Kan være et alternativ for de som ikke har digital inngang på prosjektor/TV, etc. For alt jeg vet kan VGA være bedre, men greit å teste alle funksjoner på dagens skjermkort?

Lenke til kommentar
Jeg har kun hatt positive erfaringer med den bundlede programvaren til mitt tv-kort, Leadtek Winfast TV2000XP Expert, ting som timeshifting og opptaking fungerer utmerket out-of-the-box.

Programvaren til Leadtek Winfast TV2000XP Expert har en stor svakhet. Det er ikke mulig å spole forbi f.eks. reklame mens du timeshifter. Det er riktignok mulig å få dette til med Girder, men dette blir ikke helt stabilt.

Ellers et bra kort til prisen.

Endret av olav74
Lenke til kommentar

NVTV har en håpløs programvare og er ikke støttet i 3.parts HTPC-programvare.

Jeg vil derfor si dette er et dårlig valg, selv om selve hardwaren er veldig bra.

 

Et Hauppage 250 eller 350 hadde sikkert vært lettere å jobbe med, med den ulempen at man må skaffe fjernkontroll utenom...

Lenke til kommentar

Har hørt at cluster-størrelsen på Seagate Barracuda 7200.7-diskene skal ha en del å si på støyen ved lesing/skriving. Jo mindre cluster-størrelse, jo mindre støy. Dette på bekostning av ytelse. Har ikke fått testet dette selv enda, så jeg vet ikke om det stemmer.

Blir nok ikke like stille som en disk med Automatic Acoustic Management. Veldig synd Seagate har fjernet AAM fra diskene deres.

 

Har selv to 7200.7 S-ATA og en 7200.7 PATA. Ingen av disse har Automatic Acoustic Management, men PATA-disken bråker vesentlig mye mindre ved lesing/skriving. Mulig det er tilfeldig da jeg ikke har testet noen andre 7200.7 PATA-disker. Idle-støyen er lik.

 

Edit: Bra artikkel :thumbup:

Endret av olav74
Lenke til kommentar
Når det gjelder kvaliteten på Bilde er jo det avhengig av totaloppsettet. Men at du må opp i en 15-20 k for en DVD som kan yppe tviler jeg ikke på....

 

Alt spørs jo på hva du har i HTPC'n.

 

Dog kommer vi mer inn på dette under softwaren, der bilde blir prossessert (gjort bedre) ved hjelp av f.eks fddshow

Nja... på 720p får du Momitsu dvd spiller med vga utgang til skarve 1000-lappen (rundt der hvertfall) Det skal mye htpc til for å få bedre bilde out-of-the-box.

 

Følg diskusjonen --> http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15813

 

Dog, har du mer enn 720p og i tillegg begynner å trenge ffdshow osv, SÅ må du handle dyr dvdspiller for å få samme signal.

 

DrE

 

EDIT: glemte link og riktig navn...

DVD-spillere kommer veldig fort til kort om du skal begynne å "fikse" på bildet. Men for ett spesielt bruksområde så er de ok. Men med en gang prosjektoren din må skalere bildet den får fra dvd-spilleren eller noe liknende, så skal det mye til å slå en PC.

 

AtW

Jo, det er jo det jeg skriver ;)

 

Dog, du kan skalere så mye du vil med Momitsu saken. Der har du full kontroll på horisontale og vertikale frekvenser, samt oppløsning. Så å unngå intern skalering i visningsmediet er fullt mulig.

 

Decoderen som sitter i den er en Sigma Designs EM8500. Utstyr bassert på denne får enorm skryt på avsforum, og det teller jo litt. Noen mener den er bedre enn Faroudja.

 

(sier ikke at denne glatt utkonkurrerer en htpc, men jeg gjør oppmerksom på at boksen finnes, er billig og gjør enkelte ting vel så bra som en htpc, og billigere. HTPC er igjen fortsatt billigere enn mange andre løsninger man kan finne, så man må bare ha sine krav klare, og velge hardware ut ifra det. For noen vil Momitsuen være et utsøkt valg, mens for andre vil den være uaktuell)

 

DrE

Lenke til kommentar
Tenkte å legge med alle fjernkontrollene du kan benytte. Jeg har krysset ut fjernkontrollen til lyset. Og jeg har markert de to JEG bruker. De øvrige fjernkontrollene benyttes sjelden/aldri.

Hva med Sunwave SRC3000 til 998,- fra hifiklubben, en Tira 2-1 til 479,- fra vendur og Girder til $19.99 ?

 

Jeg forsker på oppsettet over just nuh. Det er litt å sette seg inn i, men det ser morsomt ut, og mulighetene er enorme. Med litt stress så kan man få et utrolig brukervennlig system med OSD og logisk oppbygning som våre bedre halvdeler også forstår.

 

DrE

Lenke til kommentar

Takk for tips DrErling.

 

Følger jo med på begge dine tråder om din HTPC på avforum. Håper du har fått satt inn vannkjølinga (eller krever barn/kone all tid).

 

Jeg personlig er utrolig glad i musa mi jeg da. Trives med et slag kabal, litt minesveiper, og surfing på nettet på de fastesidene ;)

 

Tror dog oppsettet ditt er superkonge.

Lenke til kommentar
Tenkte å legge med alle fjernkontrollene du kan benytte. Jeg har krysset ut fjernkontrollen til lyset. Og jeg har markert de to JEG bruker. De øvrige fjernkontrollene benyttes sjelden/aldri.

Hva med Sunwave SRC3000 til 998,- fra hifiklubben, en Tira 2-1 til 479,- fra vendur og Girder til $19.99 ?

 

Jeg forsker på oppsettet over just nuh. Det er litt å sette seg inn i, men det ser morsomt ut, og mulighetene er enorme. Med litt stress så kan man få et utrolig brukervennlig system med OSD og logisk oppbygning som våre bedre halvdeler også forstår.

 

DrE

Har selv hatt en Sunwave SRC3000, men den er nå solgt. Grunnen til dette er at den ikke har noen vanlige knapper. Syntes selv det er best når man kan betjene de viktigste funksjonene på en fjernkontroll i "blinde". Det blir litt vanskelig med bare en LCD-skjerm, men er vel mulig med litt trening.

Lenke til kommentar
Jo, det er jo det jeg skriver ;)

 

Dog, du kan skalere så mye du vil med Momitsu saken. Der har du full kontroll på horisontale og vertikale frekvenser, samt oppløsning. Så å unngå intern skalering i visningsmediet er fullt mulig.

 

Decoderen som sitter i den er en Sigma Designs EM8500. Utstyr bassert på denne får enorm skryt på avsforum, og det teller jo litt. Noen mener den er bedre enn Faroudja.

 

(sier ikke at denne glatt utkonkurrerer en htpc, men jeg gjør oppmerksom på at boksen finnes, er billig og gjør enkelte ting vel så bra som en htpc, og billigere. HTPC er igjen fortsatt billigere enn mange andre løsninger man kan finne, så man må bare ha sine krav klare, og velge hardware ut ifra det. For noen vil Momitsuen være et utsøkt valg, mens for andre vil den være uaktuell)

 

DrE

Joda, jeg er egentlig enig, er bare så vant til angrep fra "audiophile" (dvs "bildophile" eller noe her) på HTPC-konseptet at jeg litt automatisk går i forsvarsmodus. Er så mye rart i akkurat dette markedssegmentet (ser jo i den tråden du lenket til at man blir anbefalt å bytte IDE-kabel "for bedre kvalitet".).

 

Stuespillere har definitivt sin nisje om du vil ha noe enkelt og/eller billig. Men personlig mener jeg at HTPC er det ideelle om du har litt arbeidsvilje og skal bruke over ett gitt minimumsnivå på systemet ditt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Nvidiaskjermkortet ikke er nevnt (iallefall ikke i noen særlig grad ut fra hva jeg fikk med meg). I HTPC-kretser har det vist seg at 6600 og 6800 er ATI overlegne på bildekvalitet (ikke LE).

 

Vil også sette spørsmålstegn ved TV-kortet. Ved slikt valg bør man på forhånd ha prøvd frem ulik programvare, samt integreringen av dette med resten av systemet og fjernkontroller. Gjerne også med tanke på DScaler.

 

Sikkert gode HTPCer for TVer, men for prosjektor-/plasmamennesker ville jeg ha forhørt meg litt mer med tankte på programvare, brukervenlighet (støtte) og ikke minst ytterligere prosessering av bildert (fddshow).

 

Venter på flere del 3...

 

Edit: Skjønner meg ikke helt på valget av harddisk. Har selv hatt både Western Digital, Seagate og Samsung i min HTPC og sistnevnte er klart den mest stillegående. Seagate "tikker" som en gud når den jobber og da hjelper det ikke at den er stillere ellers.

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar
Edit: Skjønner meg ikke helt på valget av harddisk. Har selv hatt både Western Digital, Seagate og Samsung i min HTPC og sistnevnte er klart den mest stillegående. Seagate "tikker" som en gud når den jobber og da hjelper det ikke at den er stillere ellers.

Personlig synes jeg å fjerne susinga er mer viktig en å fjerne knatringen når disken søker. Men det er litt kjipt at det plutselig har blitt så vanskelig å finne stille disker i en saklig størrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, jeg er egentlig enig, er bare så vant til angrep fra "audiophile" (dvs "bildophile" eller noe her) på HTPC-konseptet at jeg litt automatisk går i forsvarsmodus. Er så mye rart i akkurat dette markedssegmentet (ser jo i den tråden du lenket til at man blir anbefalt å bytte IDE-kabel "for bedre kvalitet".).

 

Stuespillere har definitivt sin nisje om du vil ha noe enkelt og/eller billig. Men personlig mener jeg at HTPC er det ideelle om du har litt arbeidsvilje og skal bruke over ett gitt minimumsnivå på systemet ditt.

 

AtW

Jo, jeg ser at det allerede er blitt massevis av tråder på hvordan man ytterligere skal forbedre kvaliteten fra Momitsuen.

 

Blir litt offtopic i Øyvind sin tråd, men kort sagt kan man jo si at mye av de modifikasjoneen som blir diskutert har noe for seg (bedre strømforsyning), men at noe blir type "med det samme man er i gang".

 

Jeg er enig i at å bytte IDE kabel kanskje ikke er det som man vil se mest ytelsesøknig på... Men å bytte komponeter i signalveien har jeg tro på. Det er jo bare å se på modifikasjoneen til Mike Parker. (MP1, MP1.3).

 

Dette er modifikasjoner på skjermkort og adon-kort (spesifisert radeon og Holo3dgraphic) som gir RGBHV via coax og høyere signalstyrke.

 

Jeg er forøvrig enig med deg. Jeg har selv HTPC prosjekter gående både her og der, og noe Momitsu eier jeg ikke ;) . (Ikke eier jeg visningsmedia verdt htpcen min heller, har bare en 32" sony CRT)

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...