Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...

Noe jeg er helt enig i. Ikke minst hvis man ønsker å bruke PCen som en PVR (personal video recorder), dvs bruke PCen til opptak av og ikke minst ved timehifting, EPG osv. Etter min erfaring er det ingen tv-kort produsenter som leverer noen spesiell godt software løsning til dette formålet. Man må da se etter tredje part programmvare. Det finnes flere veldig gode løsninger f.eks. Beyond TV, SageTV, MythTV, GB-PVR, TVedia osv..

 

...

Jeg har kun hatt positive erfaringer med den bundlede programvaren til mitt tv-kort, Leadtek Winfast TV2000XP Expert, ting som timeshifting og opptaking fungerer utmerket out-of-the-box.

Lenke til kommentar

Windows Media Center 2005 var ikke priset i den handlelisten.

 

Vil det komme en total pris fra Netshop for de tre oppsettene, med media center?

 

Og det stilles noen gode spm i tråden her

- Hvorfor et skjermkort med 256 MB minne når man kanskje ikke vil spille 3D spill med denne

- Hvorfor en Mpeg chip som har sære software behov.

 

Lekte meg med et oppsett med så mye som mulig kjøpes fra ET sted...og siden netshop er den de har hatt avtale med så valgte jeg dem:

 

Intel pentium M 1,5GHz kr 1 795,00

Cooler Master 620C-BX1 kr 695,00

YESICO FL-350 (T) m/TMS PFC kr 1 395,00

DDR-DIMM 512MB PC3200 kr 575,00

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM kr 1 050,00

Powercolor Radeon 9250 128MB kr 495,00

POV NVTV Digital Tuner Kort kr 995,00

AOpen DVD DUW1608 Chameleon kr 599,00

Microsoft Win XP Media Center 2005 kr 1 295,00

 

SUM: kr 8 894,00

 

De komponentene som mangler her har jeg hentet fra artikkelen sin shopping liste:

 

Hovedkort og lydkort: 2303 kr

 

Totalt sum: kr 11 197,00

 

I tillegg kommer frakt og oppkrav.

 

Jeg valgte å gå for en enda svakere CPU for å holde temperaturen og prisen nede. Jeg har en stasjonær PC som gjør alt jeg vil der, så for meg er en ekstra HTPC en som bare skal vise video og kunne ta opp fra TV. Mpeg encodingen fikser jo tv korte. Skjermkortet er også et enklere enn det som er tatt med i artikelen. Om jeg skulle lagt i mer penger ville jeg vurdert det nytt Tuner kort fra Haupang med to tunere. Dette er ideelt for oss som har digital TV sending fra UPC. Da kan den ene tuneren ta seg av opptak fra den digitale, og du kan bruke den andre til å se/browse TV. Jo, droppet også keyboard og mus for det har jeg liggende, og når alt er satt opp håper jeg at det blir bare tatt frem en sjelden gangi året. Fjernkontrollen skal kunne gjør det meste.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

*pirkemodus på*

 

"For de som ikke vet hva en PSU er, så står forkortelsen for "Power Supply Unit". Dette er altså transformatoren som tilfører og fordeler strøm slik at din PC skal virke - på godt norsk en strømforsyning."

 

Transformator er kun èn del av en strømforsyning, og kan dermed ikke sies å være PSU'en alene. Men som du nevner senere, så er PSU = strømforsyning (selv om din formulering av noe uklar). Transformatoren forandrer kun spenningen, og den er derfor avhening av en likeretter som gjør om vekselspenningen til likespenning.

 

*pirkemodus av*

 

Ellers en spennende artikkel :)

Lenke til kommentar

I stedet for Nero Speeddrive så vil jeg anbefale www.anydvd.com

 

AnyDVD gjør DVD spilleren sonefri, fjerner kryptering slik at du

kan kopiere DVD filmer til disk eller rippe direkte.

Den gjør DVD spilleren stille, hele tiden eller kun ved bruk av

DVD filmer/CDer. Fjerner kopibeskyttelse på CDer ++

 

Anbefales!

 

I stedet for Windows Media Centre så anbefaler jeg www.meedio.com,

litt mer knot å sette opp men med maange flere muligheter.

Det finnes plugins for det meste!

Et minus dog er at TV modulen ikke er ferdig enda.

 

lqpl

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Selv så drømmer jeg om en HTPC med:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110762&mlevel=011200

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110498&mlevel=010500

 

Rimligere enn bare hovedkortet som er i artikelen sin HTPC, men vil støynivået være akseptabelt? For meg, ja, (i forhold til pris) men det er nå bare meg.

 

Gleder meg mest til delen der programvaren taes opp. Det er jeg litt uviten. Dette blir kjekt og spennende :)

 

Takk til Dahle som gir oss svarene på Kraft-maskiner og HTPC'er.

Lenke til kommentar

Dei virker litt Windowssentrerte, - eg skal lage ein slik boks med Linux.

 

Det ein bør huske på då; (om nokon andre skal lage Linux HTPC):

 

- Nvidia skjermkort (ATI lager drittdrivere)

- Kompatiblelt TVkort, for meg blir det Hauppage.

 

Elles trur eg resten av komponentane fungerer fint. SATA har eg aldri prøvd før,

men er mange som har gjort det - så eg skal ikkje seie noko på det :]

Lenke til kommentar

Takk for all tilbakemelding.

 

Nå ser dere jo hva jeg sitter å leker meg med. Påpeker at jeg er utrolig fornøyd med dette oppsettet. Folk som kommer innom og har litt peiling får vann i munnen. En kompis av meg bestilte akkurat identisk oppsett ca 20 min etter å ha vært på besøk hos meg.

 

Når det gjelder oppsettene på netshop tror jeg vi vil se de på deres side i morgen, da de ikke skulle publisere disse før meg:P

 

Her bundles Media Center fra Microsoft, og jeg tror ikke prisen er avskrekkene for noen.

 

 

 

Grunnen til at jeg har lagd mitt oppsett slik jeg har gjort det:

 

jeg ser nesten ikke TV og i Norge er det lite HD sendinger foreløbig. Mener NRK kommer med noen prøve sendinger i 2006. Jeg kjøper ikke utstyr som skal takle ting som kommer om 2-3 år, det blir som å kjøpe en PC nå for HL4 og Doom 5.

 

Jeg kjører 720p, da jeg ikke har noe i huset som er i stand til å kjøre 1080i. Og du er litt gal i mine øyne når du kjøper dette nå, da prisen på slikt utstyr er himmelhøyt.

 

De som har slikt utstyr får nesten bygge en enda sterkere sak enn det jeg har gjort, men for den vanlige mann i gata er mitt system mer enn kraftig nok. Personlig syns jeg ikke prisen er skremmende, da jeg har 400 GB lagring + dinovo + andre småsnacks i hylla. DiNovo kommer foressten meget bra til rette ved HTPC bruk.

 

Jeg kommer dog til å bestille meg et holo kort fra statene for å prosessere bilde. Men dette skjer ikke med det første (mulig om 3 mnd). Da vil ikke min PC kunne parkeres på noe som har med film og lyd å gjøre. Da vil den glatt takle 1080i.

 

 

Jeg påpeker at min HTPC er nesten lydløs, og den er langt mer lydløs enn de som velger vann som kjøleløsning. Varme er jeg ikke redd for da min CPU skal tåle 100 grader.

 

 

Dog påpeker jeg at dette er min løsning og bør ikke representere deres tanker om fremtiden. Jeg tror vi vil ha en rivende utvikling innen HTPC i tiden som kommer fremover.

 

 

Håper dere ser frem til del 3. der vi møter lyd og bilde :D

Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=11076 - det koster å være kar...

 

Ikke like smukk som Mac Mini ;), men man trenger vel all kraft man kan få for å kjøre badass resizing/filtering til projektor med ffdshow.

Her fikk jeg et sjokk. Begynner jeg å bli gammel? Hva betyr det han sier om filtrering og fddshow? Fint om noen vil dele erfaringen. Ellers en glimrende artikkel!

Lenke til kommentar

Når det gjelder kvaliteten på Bilde er jo det avhengig av totaloppsettet. Men at du må opp i en 15-20 k for en DVD som kan yppe tviler jeg ikke på....

 

Alt spørs jo på hva du har i HTPC'n.

 

Dog kommer vi mer inn på dette under softwaren, der bilde blir prossessert (gjort bedre) ved hjelp av f.eks fddshow

Lenke til kommentar
Når det gjelder kvaliteten på Bilde er jo det avhengig av totaloppsettet. Men at du må opp i en 15-20 k for en DVD som kan yppe tviler jeg ikke på....

 

Alt spørs jo på hva du har i HTPC'n.

 

Dog kommer vi mer inn på dette under softwaren, der bilde blir prossessert (gjort bedre) ved hjelp av f.eks fddshow

Nja... på 720p får du Momitsu dvd spiller med vga utgang til skarve 1000-lappen (rundt der hvertfall) Det skal mye htpc til for å få bedre bilde out-of-the-box.

 

Følg diskusjonen --> http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15813

 

Dog, har du mer enn 720p og i tillegg begynner å trenge ffdshow osv, SÅ må du handle dyr dvdspiller for å få samme signal.

 

DrE

 

EDIT: glemte link og riktig navn...

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Når det gjelder kvaliteten på Bilde er jo det avhengig av totaloppsettet. Men at du må opp i en 15-20 k for en DVD som kan yppe tviler jeg ikke på....

 

Alt spørs jo på hva du har i HTPC'n.

 

Dog kommer vi mer inn på dette under softwaren, der bilde blir prossessert (gjort bedre) ved hjelp av f.eks fddshow

Nja... på 720p får du Momitsu dvd spiller med vga utgang til skarve 1000-lappen (rundt der hvertfall) Det skal mye htpc til for å få bedre bilde out-of-the-box.

 

Følg diskusjonen --> http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15813

 

Dog, har du mer enn 720p og i tillegg begynner å trenge ffdshow osv, SÅ må du handle dyr dvdspiller for å få samme signal.

 

DrE

 

EDIT: glemte link og riktig navn...

DVD-spillere kommer veldig fort til kort om du skal begynne å "fikse" på bildet. Men for ett spesielt bruksområde så er de ok. Men med en gang prosjektoren din må skalere bildet den får fra dvd-spilleren eller noe liknende, så skal det mye til å slå en PC.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kommer dog til å bestille meg et holo kort fra statene for å prosessere bilde. Men dette skjer ikke med det første (mulig om 3 mnd). Da vil ikke min PC kunne parkeres på noe som har med film og lyd å gjøre. Da vil den glatt takle 1080i.

Fin artikkel :thumbup:

 

Kommer snart til å bygge HD-HTPC (kjøre 1080 glatt), har du noe mer info om dette holo kortet?

 

akke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...