Gå til innhold

DRAM-harddisk lagrer 16 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde jo vært greit om hovedkort ble levert med f.eks 4 ekstra RAM-slotter til SSD-bruk og støttet 1) boot og 2) mirror til harddisk. Regner med at flere enn jeg har UPS.
Det hadde vært stilig! (Men hadde det ikke vært bedre med Flash-minne?? Jeg tenkte på strømbrudd)

CF-basert minne tåler ikke så mange overskrivinger (dette gjelder alle typer flash-minne som selges i dag) så det egner seg ikke til å kjøre et OS fra.

 

Men jeg kan se for meg at CF kan være et alternativ til harddisk når det gjelder backup til lagringsmedie ved strømbrudd. Da blir det minimalt med overskriving og sikkert lang stabilitet, men så koster det jo flesk med så mye CF-minne i forhold til harddisk.

Lenke til kommentar

trur nok mange har går i hutt og pine med å tenke heile 16GB for eit OS

2 GB held for bare WinXP og andre litt mindre programmer

 

Synes ikkje at den løysninga var særleg rask heller, 90mb/s er ikkje så mykje. Respons tida er vell det mest positive.

 

Men uansett eg trur framtida vil bli meir sånn at hovudkort produsentar integrerer ein ramdisk i hovudkortet som folk kan innstallere OS på, eller system filer som ofte trenger rask access.

 

Ein intergrert ramdisk på bare 512mb hadde gjort STOR forskjell om det var støtte for at du kan innstallere feks winxp på 2 disker.

Lenke til kommentar

Leste vel noe om dette for et års tid siden. Blir fet å se hvor bra det yter. Dette vil jo øke ytelsen på hele dataen betraktelig.

 

En fordel er jo også at en RAM basert hdd vil klare å levere en helt jevn strøm med data, omtrent som de dyre SCSI diskene, bare med mye lavere responstid.

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Det her er virkelig spennede. For under 20k kan man altså få en superrask disk på 8GB. Altså 8x1024MB som koster totalt noe over 12.000kr hvis man er flink og finner noe billig greier (høy CAS går jo fint) i tillegg til 6000kr for selve opplegget (Nei, det kommer nok ikke til å koste 5k som det står i artikklen. Er noe som heter fortolling osv.). Sum: 18.000kr. Ikke ille for 8GB superrask disk.

 

Edit: høy CAS ikke lav :wallbash:

Edit#2: Innlegget er rettet opp slik at det ble 8GB og ikke 4GB som det var.

 

 

Hva med å lage en hvor man kan putte i sd ram istedet?

Mye billigere pluss at jeg har massevis liggende :)

Tror heller ikke at det hadde gått så veldig utover ytelsen, greit at ddr er kjappere men det er jo bregrenset hvor mye du kan overføre uansett. Eller?

Hadde fungert bra med SD-RAM ja, men det er svindyrt. Finner bare 1GB moduler og de koster ca 4.000kr. 8 sånne blir dyrt, mer eksakt 32.000kr, og som du ser over er det mye dyrere enn å ta ibruk DDR-RAM.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Det her er virkelig spennede. For under 20k kan man altså få en superrask disk på 8GB. Altså 8x1024MB som koster totalt noe over 12.000kr hvis man er flink og finner noe billig greier (høy CAS går jo fint) i tillegg til 6000kr for selve opplegget (Nei, det kommer nok ikke til å koste 5k som det står i artikklen. Er noe som heter fortolling osv.). Sum: 18.000kr. Ikke ille for 8GB superrask disk.

 

Edit: høy CAS ikke lav :wallbash:

Edit#2: Innlegget er rettet opp slik at det ble 8GB og ikke 4GB som det var.

 

 

Hva med å lage en hvor man kan putte i sd ram istedet?

Mye billigere pluss at jeg har massevis liggende :)

Tror heller ikke at det hadde gått så veldig utover ytelsen, greit at ddr er kjappere men det er jo bregrenset hvor mye du kan overføre uansett. Eller?

Hadde fungert bra med SD-RAM ja, men det er svindyrt. Finner bare 1GB moduler og de koster ca 4.000kr. 8 sånne blir dyrt, mer eksakt 32.000kr, og som du ser over er det mye dyrere enn å ta ibruk DDR-RAM.

Men for 10-20-40 tusen, så kan man få et rimelig heftig SCSI 15k rpm oppsett. En feit kontroller og et par tre disker i RAID. Kanskje ikke like stille, men mest sannsynlig raskere, sikrere og mer brukbart. Som bonus "får" du vanvittig mye mer plass å lagre på...

 

Sorry, men det var ikke veldig imponerende specs. på den dingsen. 92MB substained overføring? Det kan man jo få med 2x Raptors på en billig integrert raidkontroller. 3-4 feite SCSI disker på en bra kontroller kommer jo fort opp X hundre MB/s

Lenke til kommentar
Jaja, greit at det er dyrt for SDram men det er bare fordi det ikke produseres serlig mye mer av det. Hvis produksjonen hadde tatt seg opp igjen fordi folk ville ha SDram til sine RAMhardiskene sine ville prisen falt drastik pluss at mange folk allerede har en del SDram liggene å slenge...

Hvorfor ikke bare øke DDR-ram produksjonen isåfall? Så den synker?

Lenke til kommentar

Fordi jeg umidelbart regnet med at det er dyrere å produsere DDRram.

Uansett, poenget mitt er at jeg tror det er lite å hente i å bruke hurtig ram som DDRram til slike harddisker. Derfor mener jeg at man burde bruke en treigere type ram, som SDram eller utvikle et nytt ram format som er til slike disker. Det bør jo være mer kostnadseffektivt siden jeg tror at det er billigere å produsere treigere ram (bare se på pc2700 vs pc4000 feks)

Dette mener jeg vil lønne seg hvis det viser seg at slike disker blir vanlig på ett eller annent vis (noe jeg tor er mye mulig).

Lenke til kommentar
Fordi jeg umidelbart regnet med at det er dyrere å produsere DDRram.

Uansett, poenget mitt er at jeg tror det er lite å hente i å bruke hurtig ram som DDRram til slike harddisker. Derfor mener jeg at man burde bruke en treigere type ram, som SDram eller utvikle et nytt ram format som er til slike disker. Det bør jo være mer kostnadseffektivt siden jeg tror at det er billigere å produsere treigere ram (bare se på pc2700 vs pc4000 feks)

Dette mener jeg vil lønne seg hvis det viser seg at slike disker blir vanlig på ett eller annent vis (noe jeg tor er mye mulig).

Jge ville nå heller sett at den brukte DDR-RAM og byttet ut grensesnittet med noe raskere :) Rimeligere DDR er bedre totalt sett enn om man skal vekke SD tilbake til livet.

Lenke til kommentar
Det her er virkelig spennede. For under 20k kan man altså få en superrask disk på 8GB. Altså 8x1024MB som koster totalt noe over 12.000kr hvis man er flink og finner noe billig greier (høy CAS går jo fint) i tillegg til 6000kr for selve opplegget (Nei, det kommer nok ikke til å koste 5k som det står i artikklen. Er noe som heter fortolling osv.). Sum: 18.000kr. Ikke ille for 8GB superrask disk.

 

Edit: høy CAS ikke lav :wallbash:

Edit#2: Innlegget er rettet opp slik at det ble 8GB og ikke 4GB som det var.

 

 

Hva med å lage en hvor man kan putte i sd ram istedet?

Mye billigere pluss at jeg har massevis liggende :)

Tror heller ikke at det hadde gått så veldig utover ytelsen, greit at ddr er kjappere men det er jo bregrenset hvor mye du kan overføre uansett. Eller?

Hadde fungert bra med SD-RAM ja, men det er svindyrt. Finner bare 1GB moduler og de koster ca 4.000kr. 8 sånne blir dyrt, mer eksakt 32.000kr, og som du ser over er det mye dyrere enn å ta ibruk DDR-RAM.

Men for 10-20-40 tusen, så kan man få et rimelig heftig SCSI 15k rpm oppsett. En feit kontroller og et par tre disker i RAID. Kanskje ikke like stille, men mest sannsynlig raskere, sikrere og mer brukbart. Som bonus "får" du vanvittig mye mer plass å lagre på...

 

Sorry, men det var ikke veldig imponerende specs. på den dingsen. 92MB substained overføring? Det kan man jo få med 2x Raptors på en billig integrert raidkontroller. 3-4 feite SCSI disker på en bra kontroller kommer jo fort opp X hundre MB/s

Sustained transfer er vel neppe den største begrensningen for en OS-disk. Vil tippe at aksess-tiden mer en gjør opp for det i ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...