Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 1


Anbefalte innlegg

oivind_dahle: Bra jobba, det blir spennende med fortsettelsen :yes:

 

For dem som virkelig er interessert i dette så vil jeg anbefale Short-Media sin tilsvarende og meget grundige 5-delers artikkel-serie om HTPC:

 

HTPC The Home Entertainment PC - Part 1

 

HTPC The Home Entertainment PC - Part 2 Motherboards

 

HTPC The Home Entertainment PC - Part 3 Audio

 

HTPC The Home Entertainment PC - Part 4 Assembly

 

HTPC The Home Entertainment PC - Part 5 Wireless

 

Masse interessant stoff der :thumbup:

 

Også av interesse er denne relativt nye testen av HTPC-kabinetter foretatt av Anandtech:

 

December 2004 HTPC Case Roundup

 

Ellers så er HTPCNews en fin ressurs for nyheter og relevant informasjon om dette temaet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter selv og drømmer om å lage en HTPC, så Herr Dahle's føljetong skal leses og printes ut før jeg går til verket med min. Det jeg lurer på er om det er mulig å:

1. Koble pc'en til plasma/lcd og en pc skjerm ved siden av? (Regner egentlig med ja her, men bare for å forsikre meg :blush: )

2. Er det noen tekniske muligheter hvis man har tv'en som hovedskjerm å ha pc skjermen uten kabler hvis den er 5-+ meter unna? Tenker da trådløst. SAmme gjelder tastatur og mus.

 

Grunnen er at jeg da kan se ting som f.eks The Incredibles i ro og fred mens unga surfer på nettet.

Lenke til kommentar

1: Ja, (anbefaler da å bruke DVI) men pass på ved plasma og ikke la windows bildet stå på for lenge av gangen, det VIL brenne seg fast! (ville ikke kjørt en windows basert PC ved plasma)

 

2: Nja, så vidt jeg vet får du ikke gjort dette i windows ihvertfall. I div. Linux distroer finnes det virtuelle desktops. Det blir uansett å kjøre et slags dual screen opplegg. Dette er umulig? å gjennomføre teknisk. Det går imidlertid andre vei, at du har PCn som hovedskjerm, og kjøper en (rævva) boks som overfører lyd og bilde via nettverk. Var masse tester på gamle barbara.no av sånne bokser..

Lenke til kommentar

Flott artikkel!

 

Gleder meg til resten. ;)

 

en kommentar: den dingsen som følger med fjernkontrollen i "xbox dvd kit" er vel bare en ir-mottaker, er det ikke?

 

Vel... satt nå akkurat her og putlet med "NAD 512" kabinettet mitt jeg, uten å si noe mer om det. (ny innmat ja)

 

EDIT:

må bare linke til det heftigste htpc-kabinettet....

http://www.atechfabrication.com/products/t...een_display.htm

enjoy!

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Øyvind:

Ting går jævla fort virker det som... ang Holo3d som du såvidt var innom i artikkelen -->

 

Klippet fra et annet norsk forum. Rolf Hult skrev:

(jeg har uthevet det viktige)

 

Skal være litt ærlig å innrømme at det var "litt" tøft av meg å påstå at Momoen matcher DVDO iScanHD, men ble nok revet "noe" med på førsteinntrykket av spilleren  

Det som jeg uansett kan påstå, er at denne matcher en htpc Holo3d-II setup!

Har funnet at det er noe antydning til støy i bildet, dette ser jeg på testbilder for skarpheten på DVE, men kan ikke se problemet under film. 
Dette er sikkert også årsaken til at strømforsyningen i spilleren bør moddes. 

 

-> Det som jeg uansett kan påstå, er at denne matcher en htpc Holo3d-II setup!

 

Spilleren det er snakk om er den utrolig billige Momitsu V880DX som fås for under $250 "over there".

Det blir bare flere og flere veier til Mekka for å si det slik.

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Vel, poster her, siden jeg synes det var en grei plass. :D

 

Siden Xbox Mediacenter har mulighet til å streame Shoutcast, så tenkte jeg det er sikkert en del som vil høre norske kanaler.

 

Foreløpig vet jeg bare om NRK kanalene (8 stk) som sender i både WMP og shoutcast streams.

Siden XBMC ikke takler WMP streams, så funker ikke P4.

 

http://www.nrk.no/lyd/

 

Legger ved en RAR-fil som inneholder 3 playlister.

1 er for NRK kanalene i 172 kbit OGG/Vorbis

1 er for NRK kanalene i 128 kbit OGG/Vorbis

1 er for NRK kanalene i 128 kbit MP3

 

PS: Virker som OGG streamene for P3 og mPetre ikke funker. Funket ikke i Winamp heller. Om det er midlertidig feil hos NRK eller hva vites ikke.

 

En annen ting. De playlistene er m3u filer, så de funker i Winamp også, og evt andre programmer som støtter playlistefiler i det formatet. ;)

NRK_Shoutcast.rar

Endret av snole
Lenke til kommentar

Nå ser det ut som Intel kommer på banen med en egen løsning .

 

The device itself is a complete machine lacking only CPU, HD an RAM. Graphics are powered by an X300SE video card, adequate for putting pixels on a screen, but not so much for gaming, with dual Avermedia NTSC tuners backing it. There is also a 16X DVD+R drive included, and the standard MS Media Center remote comes in the box.

 

http://www.theinquirer.net/?article=20623

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med Spyware, virus osv. på disse maskinene.? Jeg går utifra at de fleste med en sånn multimediamaskin vil koplet opp mot internett enten trådløst eller via kabel.

Jeg vet at på min "vanlige" pc må det kjøres en opprensking 1 - 2 ganger i uken for å fjerne "søppel".

Lenke til kommentar

Hei.

Fin artikkel, gleder meg til å følge fortsettelsen. Jeg har følgende oppsett hjemme hos meg pr. i dag:

Prosjektor: Epson TW10

PC: AMD64 939 3500+, Nvidia 6800GT skjermkort, PVR250 TV-kort

Playstation 2

Det jeg sliter med er å konfigurere softwaren til å gi best mulig bilde. Det virker som om man må ha en 3-4 programmer (zoomplayer. ffdshow, codecer her og codecer der +++++ :roll:) som skal integreres i hverandre og kjøres samtidig å kunne få et best mulig bilde. I tillegg er det et utall innstillinger som må på plass. På toppen av det hele må du kjøre powerstrip for å finne en oppfriskingsfrekvens og oppløsning som passer din prosjektor best. Det hele er til å bli gal av:cry:. Jeg har til nå brukt PowerDVD som avspiller,men på alle forum jeg har vært på så er denne avspilleren den dårligste. Jeg har derfor forsøkt meg på zoomplayer med forskjellige codecer,ffdshow og hele pakka, men gir snart opp. Får det ikke til å funke. Mitt siste håp er at den siste DVD codecen til Nvidia og "NVIDIA PureVideo Technology" (sjekk her: Link )gir meg en problemfri og god avspilling av filmer i min lille hjemmekino. En ting er iallefall sikkert - har du først prøvd å se film på prosjektor hjemme i stua så blir det en GEDIGEN nedtur å gå tilbake til den lille TV'en (selv om den er 42" :D Jeg håper ingen oppfatter dette som en advarsel mot å få seg en hjemmekino - det anbefales på det sterkeste!!

Lenke til kommentar

2 rettelser:

 

 

 

XBOX blir omtalt som at den ikke kan spille av DVD-filmer uten remote-pakken (250kr)

det er feil, det finnes et program som heter X-Dongle Free DVD

player, og er sonefri + fantastisk god til å spole i

opp til 16x hastighet ! , mens den originale "hakker" allerede på 8x

(kommer litt an på hva for en DVD sipller som står i)

 

 

 

OG

 

"moddet XBOX med original harddisk kan ligge på rundt 2000-2500"

 

en modifisert xbox burde ikke koste mer enn 2000 (tenk på dagens

priser, + at mod koster 250kr når man kjøper på rett sted) en 200GB

koster <1000. så man må kunne si at maxpris bør være 3000.

 

 

Dessuten

 

XBMC har som mål å komme med DVD navigation - den kan spille VOB filer

som det er ... så det er bare tidsspørsmål før den kan ta seg av DVD

på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...