Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 1


Anbefalte innlegg

Hvordan blir det med Spyware, virus osv. på disse maskinene.? Jeg går utifra at de fleste med en sånn multimediamaskin vil koplet opp mot internett enten trådløst eller via kabel.

Jeg vet at på min "vanlige" pc må det kjøres en opprensking 1 - 2 ganger i uken for å fjerne "søppel".

Hvis du bare passer litt på slipper du å fjærne dritt så ofte.

 

Jeg slipper å gjøre det veldig ofte, kanskje annenhver måned eller noe slikt.

 

Og her er min huskeliste for å klare det:

-Ha en ordentlig firewall i routeren.

-Ha et ordentlig antivirusprogram i PC'en

-Kjøre et programm i bakgrunnen som passer på registerendringer og slikt . F.eks spybot/Spywareblaster

-Ikke bruke IE, men f.eks Opera

-passe på epostkontoen, ha seperat spam konto og slikt.

-og sist men ikke minst, hver litt forsiktig hvor man går på nett.

 

Dette virker for meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan blir det med Spyware, virus osv. på disse maskinene.? Jeg går utifra at de fleste med en sånn multimediamaskin vil koplet opp mot internett enten trådløst eller via kabel.

Jeg vet at på min "vanlige" pc må det kjøres en opprensking 1 - 2 ganger i uken for å fjerne "søppel".

Hvis du bare passer litt på slipper du å fjærne dritt så ofte.

 

Jeg slipper å gjøre det veldig ofte, kanskje annenhver måned eller noe slikt.

 

Og her er min huskeliste for å klare det:

-Ha en ordentlig firewall i routeren.

-Ha et ordentlig antivirusprogram i PC'en

-Kjøre et programm i bakgrunnen som passer på registerendringer og slikt . F.eks spybot/Spywareblaster

-Ikke bruke IE, men f.eks Opera

-passe på epostkontoen, ha seperat spam konto og slikt.

-og sist men ikke minst, hver litt forsiktig hvor man går på nett.

 

Dette virker for meg ihvertfall :)

Den beste løsningen (IMHO) er å kjøre Linux som OS og benytte f.eks. MythTV som medie-senter. Da får du en 100% gratis løsning og slipper å gjøre deg til pirat for annet enn filmer og musikk... ;) Samt at du ikke støtter Bill, som ønsker å innføre DRM over alt...

 

I tillegg vil løsningen være stabil og driftsikker, og fri for spyware/adware/virus :)

Lenke til kommentar
2 rettelser:

 

 

 

XBOX blir omtalt som at den ikke kan spille av DVD-filmer uten remote-pakken (250kr)

det er feil, det finnes et program som heter X-Dongle Free DVD

player, og er sonefri + fantastisk god til å spole i

opp til 16x hastighet ! , mens den originale "hakker" allerede på 8x

(kommer litt an på hva for en DVD sipller som står i)

 

 

 

OG

 

"moddet XBOX med original harddisk kan ligge på rundt 2000-2500"

 

en modifisert xbox burde ikke koste mer enn 2000 (tenk på dagens

priser, + at mod koster 250kr når man kjøper på rett sted) en 200GB

koster <1000.  så man må kunne si at maxpris bør være 3000.

 

 

Dessuten

 

XBMC har som mål å komme med DVD navigation - den kan spille VOB filer

som det er ... så det er bare tidsspørsmål før den kan ta seg av DVD

på egenhånd.

Remote-pakken skulle vært ment som en "Jeg vil bare spille av filmer uten å måtte rote med CDer og lignende". Et eksempel er min far, han fikk seg en DVD med en konsert "The last Waltz". Han hadde aldri lett på nettet etter Xdongle for så å brenne den ut på en CD. Det er en del programmer jeg sikkert kunne tatt med, men for å gjøre det enklest mulig så valgte jeg å unnlate disse tingene.

 

Når det gjelder prisen så var det for det billigste, så da var det bare den originale hardisken som fulgte med.

Endret av viranth
Lenke til kommentar
ffdshow tar da ikke SÅ mye av cpu når jeg spiller av xvid/divx på pc`en min.... :dontgetit:

 

Eller misforstår jeg? :roll:

 

Snakker vi hardware, eller software/codec ?

Så lenge du kun har ffdshow installert og ikke har gjort noe annet, benytter du deg vel kun av codecene i pakken, og nei, det krever ikke så mye av CPU-en. Når du derimot begynner med tung skalering og prosessering av bildet i ffdshow (krever litt konfigurering både i avspiller og ffdshow), kan det kreve sinnssykt mye, alt ettersom hvor tunge oppgaver du kjører. Det er ikke uvanlig med HTPC-er med P4 3 GHz+ for å klare denne oppgaven.

Lenke til kommentar

Personlig venter jeg på softwaredelen! Som eks-HTPC-bruker vet jeg at dette betyr tilnærmet alt!

 

Etter min mening var det umulig å samkjøre musikk, fiilmdatabase (DVD), TV (med PVR), vær og TV-guide på en ordentlig måte og samtidig opprettholde maksimal kvalitet med fddshow. Etter 7-8 måneder droppet jeg ut og lever nå lykkelig med Sony HX-900 DVD-opptaker! :D

Lenke til kommentar
ffdshow tar da ikke SÅ mye av cpu når jeg spiller av xvid/divx på pc`en min.... :dontgetit:

 

Eller misforstår jeg? :roll:

 

Snakker vi hardware, eller software/codec ?

FFdshow tar endel om du begynner med de litt heftigere filterene for å forbedre kvaliteten. For håpe jeg ikke avslører for mye når jeg sier at dette vil det komme litt mer info om.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den beste løsningen (IMHO) er å kjøre Linux som OS og benytte f.eks. MythTV som medie-senter. Da får du en 100% gratis løsning og slipper å gjøre deg til pirat for annet enn filmer og musikk... ;) Samt at du ikke støtter Bill, som ønsker å innføre DRM over alt...

 

I tillegg vil løsningen være stabil og driftsikker, og fri for spyware/adware/virus :)

Det kan godt være. Håper guiden tar med seg hvordan man kan bruke Linux istedenfor Windows som opperativsystem til en HTPC

 

Den listen jeg nevnte over var bare hvordan jeg holder meg fri for spyware, og det funger bra, men det finnes sikker langt bedre metoder.

Lenke til kommentar
Takk for ros og ris.

 

Kan dessverre ikke avsløre hva jeg har med i del 2, 3 og 4. Men dessverre har jeg ikke gått noe særlig inn på parabole løsninger. Dette fordi jeg rett og slett ikke har tilgang til noen parabolantenner, og vil heller aldri få det heller.

Kan jeg avsløre :) , neida ville bare si at dette var enda en god artikkel fra deg ,hadde egentlig ikke forventa noe annet heller :thumbup:

Hei og takk for sist, Øyvind :)

 

For å forklare litt nærmere her så folk forstår, så har jeg tidligere diskutert "litt" rundt HTPC og slikt sammen med Øyvind :)

Sitter selv nå med utstyr til rundt 45 høvdinger og er storfornøyd, mye takket være gode tips og hjelp fra Øyvind :)

 

Dette innlegget blir klodret i en fei, jeg er trøtt og jeg har sett for mye tv (sånn er det når man har godt utstyr :D ) - anyway, det kan være dårlige formuleringer og skriveleifer, vennligst ikke bash meg for det :D

 

Som de fleste vet er Øyvind kjent for sine utrolig gode guider rundt LCD'er, noe som også har bidratt til at valget av fremviser i mitt tilfelle ble en LCD til slutt, og jeg må si at jeg ikke angrer i det hele tatt.

 

Jeg har fra før av prosjektor og 7.1 på soverommet med 140" bildeflate og betegnes av de fleste rundt meg som teknofil/audiofil/gadget-colletor etc. I mitt tilfelle var valget rundt HTPC-løsning (altså PC/Skjerm/etc) basert på at det skulle kunne plasseres i stuen, at det ikke skulle være plasskrevende og at det skulle sømløst flyte inn sammen med forsterker, LCD-skjermen osv.

 

Dette innlegget, det skrives nå via HTPC'en min.

 

Min HTPC er en P4 3.6@4GHz, 2x1024MB, 4x200GB discer, satelitt-kort, tv-kort (har både parabol og kabel), ett GF6600GT (PCI-e) (grunnet beste bilde på HDTV). Alt dette er plassert fint inn i ett Silverstone LC03 kabinett. Etter en del frem og tilbake med forsøk på støykontroll har jeg nå fått den ned i det nivået jeg vil ha en HTPC. Løsningen her ble to 120mm-vifter, CNPS-7700CU til prosessor (120mm), og VF700-CU til grafikkkortet. Harddiskene er dempede med hjelp av noen lure triks. :D

 

Jeg har per i dag rundt 150 foskjellige HD-oppløste filmer/klipp/musikkvideo etc. Felles for dem alle er at dem er tunge. LOTR - Fellowship of the ring, vel.. 22 GB? Jeg opplever faktisk at min pc ikke har så utrolig mye å gå på når jeg kjører 1080p-oppløste bilder. I 720p går dette 100%, men klokker jeg ned cpu til rundt 2.2GHz, da begynner også disse å hakke. Kan også nevne at jeg er notorisk overklokker (derfor HTPC'en min kjører 4GHz til vanlig), så ja, bios er tweaket, oppdaterte drivere etc. HD-oppløst medie krever kun en ting.. RÅ KRAFT!

 

Jeg har sansen for XBOX som mediacenter, men jeg må si at den kommer til kort. Riktignok klarer den levere bildesignal i 720p, men den har ikke nubbsjanse til å oppnå "minstekravene" til f.eks. 720p WMVHD, noe som er 2.4GHz. (Xbox er 700MHz). En annen ting er utseendet, det glir vel ikke akkurat inn som en del av stereo-"racken" din, gjør den vel? :)

 

Så jo selvfølgelig at noen kommenterte dette med penger osv. Hvis du skal bruke 10k på en god prosjektor som støtter HDTV (1280x768 minst), hva skal du med den hvis du ikke kan fore den med signalene den trenger? Kjøre dårligere oppløst film? Da kan man bruke en horribelt gammel LCD-prosjektor til 2000, kjøpt brukt på QXL.

 

Hvorfor sier jeg dette? Fordi ett system aldri blir bedre enn svakeste ledd. Dette er absolutt viktigste punktet av ALLE når det gjelder å bygge en HTPC. Har du en gammel Pentium 3 1GHz, så kjøp ikke ny prosjektor. Koble den til tv'en og bruk den som den er. Ikke kast bort penger på tull. Har du en flunke ny og god prosjektor, så hvorfor bruke en middels pc? Eneste du oppnår er at du blir skuffet fordi du trodde det skulle bli så bra, men så viser det seg at "blokkene" i DIVX'ene bare ble enda større enn før.

 

Mitt forslag er, se på hva du vil med boksen. Jeg ville i mitt tilfelle få kabeltv, satelitt-sendinger (også HD1), jeg ville ha mediaspiller som kunne utnytte skjermen, jeg ville ha lagringsplass til alt jeg måtte ha behov for av musikk og film, alt i en og samme boksen. Siden jeg ikke hadde noe å bruke fra før (en "lusen" Phillips 9509 CRT-32"-100Hz og en pc dedikert til jobbruk) fikk jeg gleden av å gjøre alt fra starten. Skjermen ble første valget jeg gjorde. Ut fra hva den klarte fikk jeg spesifikasjonen på hva resten av systemet måtte klare. Jeg tok i litt ekstra hardt og endte opp med systemet jeg har nå. Som er kraftig nok, men bare så vidt hvis siste bit av kvaliteten skal tynes. Det merkes når oppløsningen passerer 1920x1080 og man skal prosessere bilder til dette, sammen med høykvalitet lyd og kanskje kjøre noe i bakgrunnen.

 

Så, først tilbake til Xbox. Xbox er en avansert divx-spiller.. Hvorfor først kjøpe denne for tusenlappen, så modde den for ett par tusen til, når du heller kan bruke ting du har fra før eller koste på deg gleden av noe nytt? Xbox blir aldri annet enn en avansert divx-spiller. For prisen av en moddet Xbox med kabler, kontrollere og alt "piss" du kan få kjøpt, kan du heller koste på deg 1000-lappen ekstra og få deg en Dreambox med harddisk (sa noen gratis Canal Digital?) samt en DVP630 Dvd-spiller med progressiv scan, Divx/Xvid-støtte etc, og alt dette fabrikknytt? Eller kanskje... vent nå litt... ett komplett system klart for å kjøre f.eks. HD? Kravene er 2.4Ghz. Det klarer du for omtrent samme prisen.

 

Noen nevner Pentium -M. Dette ble utprøvd med HD her hjemme (har en som skal inn i bilen). Det fungerer IKKE på 1.7GHz'en i allefall.. Alt for slapt til HD-bruk. Klarer 720p, men ikke 1080p, hva er da vitsen siden systemprisen blir samme som ett P4 3GHz-system, komplett? :)

 

For å runde av litt her, så hvorfor har jeg prøvd rakke ned på diverse muligheter? Fordi, det nytter ikke prøve få både i pose og sekk. Skal du ikke ha HD-media, så BRUK MINST MULIG PENGER, det er ikke annet enn en DivX/Mp3-spiller med harddisk det er snakk om. Skal du ha HD-media i bruk, så IKKE TENK PENGER, tenk kvalitet, for koste vil det _U_A_N_S_E_T_T_!

 

Så enkelt er altså valget. :)

 

Forøvrig kan sikkert jeg bistå med satelitthjelp for dem som måtte trenge det når det gjelder i forbindelse til HTPC. MEN! Jeg kommer IKKE bistå hjelpe dere i å finne Conax-koder og soft-emu'er.

 

Igjen takk til Øyvind for meget god hjelp med mitt oppsett ;)

Lenke til kommentar

Bruker selv en AMD 1,4GHZ....funker glimmers det, En film har jo vanligvis under 800x600 i oppløsning (DVD er vel 740x500 ett eller annet?)

Trenger ikke noe mer for å få et akseptabelt og billig system.

 

Som software bruker jeg Meedio, litt på betastadie ennå, men funker bra (utenom tvdelen)

Lenke til kommentar
Bruker selv en AMD 1,4GHZ....funker glimmers det, En film har jo vanligvis under 800x600 i oppløsning (DVD er vel 740x500 ett eller annet?)

Trenger ikke noe mer for å få et akseptabelt og billig system.

Jepp, en AMD 1.4 GHz funker utmerket til å se på film. Men for å sitere Zettie:

Mitt forslag er, se på hva du vil med boksen.

Hvis du er ute etter tung bildeprosessering vil du komme til kort med boksen din. Hvis du bare skal bruke den til avspilling av film og musikk samt enkle oppgaver er det overkill å kjøpe en ny heftig prosessor. Og for å sitere Zettie en gang til:

ett system aldri blir bedre enn svakeste ledd.

Hvis du har en gammel CRT-TV du ser film på, trenger du ikke en vill HTPC heller.

Det gjelder spørre seg selv hva man trenger, og hvis man vil ha det beste, koster det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...