Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 1


Anbefalte innlegg

Hei Zettie. Orker ikke quote hele innlegget ditt, men det var utrolig opplysende.

 

Så til saken:

Hvordan har du gjordt det med hensyn til satelitt-tv, må man ha en paraboltuner i tillegg eller er det mulig å få kodet dette gjennom HTPC'en?

Det meste kan taes gjennom pc'en når det gjelder satelitt, riktignok Viasat er ikke helt på godfot enda, men det kommer nok ganske så snart skal du se :D

Conax (Canal Digital) fungerer perfekt, det samme gjør alt av Free-to-air, er stort sett bare det #¤%& NDS-systemet Viasat benytter som ikke fungerer per i dag. Sky er også litt klønete, men faktisk mulig (selv om Sky bruker NDS, om enn en litt annen variant enn Viasat, kan man faktisk kjøre dette).

 

Det man trenger er ett vanlig tunerkort av typen DVB-S (satelitt). En viktig detalje her er ikke å se seg blind på små filledetaljer som alder på kortet (mange av disse kortene har eksistert siden før vi i Norge visste hva digital-satelitt var). Ett eldre DVB-S-kort er ikke som ett skjermkort som blir utspec'et med alderen. Disse eldre kortene er faktisk ufattelig bra støttet oppigjennom, med firmware og programvare så ufattelig stabilt at man ikke bærer tro på det.

 

Men, kanskje viktigste delen av alt med disse kortene er tilleggsutstyret. Jeg kan ikke få si dette nok mange ganger og ropt nok høyt om det, men VELG ETT KORT SOM ER MULIG Å FÅ EN CARD ACCESS READER TIL! Finnes det ikke muligheter til å få deg en CAM-slot, så kan du glemme alt som heter betalingskanaler etc. (okey, så i en bisetning må jeg nevne at det ikke er HELT sant, men selv med emulering av diverse kort er det veldig greit å kunne bruke ett originalt/lovlig kort den dagen piratkodene streiker).

 

En annen viktig ting i dette tilfellet er muligheten til radio over satelitt. Dette kan være meget kjekt. 80% av kortene støtter dette. Liker du radio er saken klar, da MÅ du ha radio på kortet, det er viktig :D

 

Så, litt negativt om gamle kort.. Mange av kortene er noe av det beste du får på markedet, MEN, nå har f.eks. Svensk TV1 begynte å teste surroundlyd over digitale satelittene. Ett gammel kort, vel.. Er du heldig får du stereo, er du uheldig får du ingen lyd. Her finnes lister over kot som støtter slikt, en del kort er fremdeles tause men firmware jobbes det iherdig med, så det BLIR støttet, spørsmålet er hvor lenge du kan vente?

 

Og en annen viktig detalj. Canal Digital sender nå 16:9 widescreen på en god del. Har du en 4:3 tv, så bør du ikke tenke på dette, men har du en widescreen-tv er det en viktig ting å tenke på. Kortet bør støtte dette i så fall.

 

Ja, så trodde alle man hadde dekket det meste av det tenkiske, vel, tro om igjen. DVB-S kortene encoder signalene i form av MPEG2 i realtime. Da, for å avlaste prosessoren, bør du helst ha en hardware MPEG2-dekoder i maskinen, enten på skjermkortet eller i en pci-slot. Fortvil ikke hvis du ikke har det, Nvidia har laget en meget god softwarebasert deckder, det samme har ett par av software DVD-avspillerne som finnes. Har du en ny maskin er software vs hardware ett fett, derimot har du en eldre maskin kan ett såkalt addon-kort være løsningen.

 

Felles for alle kortene er at dem er bygget hos samme firmaene. HVA? jupp, dvs, hos ett av de tre store firmaene. Her finnes en del variasjoner (branding av kort osv), men kort oppsummert vil TerraTec=Pinnacle elller TerraTec=Hauppage (hvis kortet er "high-end"). I virkeligheten skille veldig lite på disse kortene og i virkeligheten er begge produsentene "like dårlige". Det finnes få "svært gode" DVB-S kort på markedet, ett av dem kommer fra AverMedia, ett annet fra FusionHDTV og selvfølgelig, det jeg mener er ett av de bedre (og ekstremt billige): TechniSat SkyStar.

 

Sannheten er den at man ikke handler slike kort på Elkjøp, eller på Komplett Data eller hos selgeren på hjørnet. Man bestiller det fra tv-slavenes hjemland, USA, hvor HDTV er kommet sålangt at dem kaller det TV (mens vanlig TV kaller dem " ". Nettopp.). Her hvor folkene alltid har vokst opp med video-opptakere som har kvinet inn i natten etter endeløse timer med opptaks-tortur har dem innsett at god kvalitet på opptak kan ikke lenger gjøres via videospillere og dvd-opptakere pga kraften som trengs, her er kun pc, timeshifting og høykvalitet det som gjelder.

 

Trenger du det? Nei.

Men.

Du kan alltid få med deg de gode sidene ved det. 1) Det følger med uten ekstra kostnad. 2) Kortene er langt mer påkostede. 3) Kvaliteten er tilpasset HDTV, da klarer det i allefall vanlig TV med _GLANS_. 4) Surroundlyd og 16:9 er em selvfølge. 5) Hvis det er noe amerikanerne kan når det gjelder DVB-S er det motorstyring, masse hoder etc. 6) Ved å bruke ett amerikansk (eller japansk) kort kan du omgå en del regler som finnes i Europa med tanke på makswatt på mottakere osv.

 

Igjen er behovsprøvningen her... Skal du kun tune inn kanalene og se tv? Hvorfor bruke en pc da? Til all annen bruk kan jeg forsvare bruken av en pc som tuner istedet, men hvis det kun er for å "bli kvitt enda en boks", så tenk på at den boksen er dedikert til formålet, laget kun til dette, den KAN det og GJØR det - når du ber den om det. Uten potensielle software-feiler, viftestøy, virus og annet.

 

Spørsmålet du må stille deg er nettopp om det er verdt å bytte ut utstyret i ditt tilfelle, om du kan rettferdiggjøre det, om du har behov for det og ikke minst, klarer du utnytte det? Hvis målet er kvalitet, er valget enkelt, du får muligheter i bøtter og spann bare du velger rette kortet uten å tenke på prisen og hvis HD-formatet forblir like spikret som det ser ut, vil kortet fremdeles fungere om 5-6 år, mens den tuneren du har nå, den kan jeg garantere ikke står i hylla lengre - pc eller ei.

 

Jeg har ett godt tunerkort selv samt en hardware Mpeg2 encoder/decoder. Jeg kjører også ett PVR-350 analogt kort i maskinen for kabeltv-bruk. Hadde jeg villet kunne jeg gjort alt så enkelt at jeg tok S-Video ut fra paraboltuneren jeg har i dag og inn på det kortet, så bare styrt gamle digitale tuneren med en IR-repeater, men jeg gjør ikke dette. Kvaliteten blir forholdsvis bra, men det er en del styr med det. Jeg har prøvd dette og det fungerer greit til sitt bruk, men det føles bare så lite sammensveiset totalt sett, dessuten blir det jo enda ett analogt ledd..

 

Her er mange mulige valg med DVB-S.

 

1) Ett gammelt og godt støttet kort fra f.eks. Pinnacle eller Hauppage med middels kvalitet og finesser.

2) Ett nytt kort fra Pinnacle/Hauppage (hva er vitsen?) eller kanskje SkyStar?

3) Ett kort særberegnet på amerikanske eller japanske markedet, som ligger 5 år foran oss med tanke på TV, hvor alt støttes og du er klar for fremtiden.

4) Gode gamle tuneren, alene, eller...

5) ... sammen med ett vanlig videorecorder-kort som PVR350?

 

Hva er moroa med en HTPC hvis den ikke skal brukes til alt? :D

 

EDIT: Luket ut noen skriveleifer, sikkert bare 150 igjen :D

Endret av Zettie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zettie, jeg har selv tenkt på et PVR350-kort. Leste en plass at dette kortet er godt støttet i det meste av programvare. Stemmer dette? (Virker som du har peiling). Er det det beste kortet i sin klasse?

I sin klasse er det kanskje ett av de best støttede kortene. Jeg ville kanskje sett på 150 eller 500 også. Trenger du radio og gode opptak velger du 350, trenger du bare tv-signalene er 150 meget bra og trenger du doble tunere (timeslip, picture-in-picture etc) er 500 det beste valget :)

 

Til bruk mot f.eks. DVD-brenning av opptak er i allefall 350 mitt soleklare valg. Pinnacle har en del greie kort, men disse er ikke så godt støttet. Dvs, dem ER godt støttet, bare ikke der det gjelder som mest.

 

Kjører personlig MCE2005 (fått via utviklingsprogrammet hos MS) og der må jeg si at PVR350 _stortrives_ :) Fjernkontrollen er også ett meget stort pluss :)

 

Eneste minuset er for dem som "bare" vil se tv, da vil det å måtte ha ekstra decoder-software (PVR350 er ett mpeg-basert kort) være bare ett ekstra aber. For dem som skal ta opp mye vil derimot dette være positivt.

 

Skulle noen ønske fjernkontrollen godt fungerende i MCE2005 så si fra så kan jeg legge opp min Iremote.ini som er tilpasset denne :)

 

Alt i alt ikke bare ett helt greit kort, men også en meget grei bundle :)

Til decoding anbefales Nvidia DVD Decoder :)

Lenke til kommentar
noen som har funnet vær kodene på weatherchannel for norske byer?

da tenker jeg på de kodene man må taste inn i xbmc (xbox)

 

 

A8 :cool:

Har et program som henter vær fra weatherchannel på pcen og der er kodene som følger:

 

NOXX0004 er f.eks. koden til Bergen. Der de 4 siste sifrene bestemmer hvilken by.

 

Ser ut som det er alfabetisk, så Oslo er faktisk NOXX0029. Bruker visst en ekstra X på Weatherchannel sine sider, i forhold til det programmet jeg henter med

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Imponerende, Zettie :thumbup:

 

Men jeg kunne godt tenkt meg å vite hvilket mediacenter du bruker sammen med Skystar 2 kortet ditt?

Jeg kjører multiboot på første discen med myHTPC og Media Center 2005 som begge fungerer meget bra, derimot blir MCE mest brukt.

 

Har vært litt problematisk i starten å bruke MCE sammen med SkyStar, meeeen, med litt kløing i hodet og tenking så fungerte det til slutt :D Mitt kort er B2C2-basert, derfor tok det litt ekstra ressurser å få det til, men ja, det fungerer.

 

Oppskriften er altså litt bakvendt og kan hende du har vært borti den før, men kort og godt handler det om å bruke DVBPortal's TVViewer i form av ActiveX :D

 

DVBPortal's hjemmeside er nok en del her kjent med, men i allefall, http://www.dvbportal.de - her finner man programvaren man trenger.

 

For å få dette til i MCE finnes en meget grei oppskrift fra en av dem som programmerer ene plugin. Denne kan leses her: http://www.mce-community.de/forum/index.ph...t=0entry11890

Den er dessverre for noen av dere på tysk, men dere kjenner nok igjen det meste hvis dere har tittet litt i DVBPlayer.

 

Ikke fineste måten å gjøre det på, men det fungerer faktisk meget bra :)

 

I MyHTPC er ikke dette noe problem, her er alt integrert i programmet "DVBPortal for myHTPC" som også stammer fra DVBPortal.de.

 

Jeg jobber selv med en integrasjon med MCE/SkyStar 2 (er systemutvikler) og denne rene MCE-pluginen kommer i løpet av våren (har mye å gjøre for tiden så det tar litt tid :()

 

For de få som har SkyStar 2 og trenger hjelp mot MCE eller myHTPC, si fra i en PM her, det er ikke så mange av dere, så jeg skal nok klare hjelpe hver enkelt av dere. Litt enklere det siden det er en del variasjoner mellom hva folk har og hvordan dem har gjort det :) En generell guide her ville tatt for lang tid, dessverre, men kan skrive en på oppfordring hvis jeg får litt tid på meg :)

Lenke til kommentar
noen som har funnet vær kodene på weatherchannel for norske byer? da tenker jeg på de kodene man må taste inn i xbmc (xbox)

Om du bruker en av de siste XBMC versjonene trenger du ikke disse kodene, avlegs..

 

Edit: Er vel rimelig unødvendig å kuppe en tråd på den måten når du har et helt forum kun for Xbox..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...