Gå til innhold

"Plutselig slo det meg" Tråden om dine oppdagelser


JBlack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå slo det meg plutselig, at når man glemmer noe, dvs hjernen tydeligvis roter til noe, så er det allikevel noe som forteller deg at du faktisk har glemt noe. Som en "nødfunksjon" eller "overbevissthet" som overvåker hjernen og gir beskjed når den feiler.

 

Det var egentlig ikke det jeg skulle si, jeg glemte hva jeg skulle si først, kommer nok på det.

 

Karma

Lenke til kommentar

Det slo meg at han hadde en hammer.

 

Det slo meg at jeg alltid sitter og vipper på foten eller tramper takten til et eller annet. Sikkert en bivirkning av å være musiker.

 

Det slo meg også at ved å spille 2 høye toner, f.eks en A og en C# med en lyd med distortion høres også en tredje undertone. Siden jeg er keyboardist kan jeg tune temmelig langt opp og ned på skalaen. Skrur jeg oscillatorene høyt nok forsvinner de tonene jeg opprinnelig spilte over det spekteret mine ører er i stand til å høre, og kun undertonen er igjen. Snodig.

Lenke til kommentar
At det er mulig at alle mennesker på jorden ser forskjellige farger uten å vite om det.

 

F.eks, Ole og Per.

Ole ser gult som rødt, svart som grønt, grønt som blått, hvitt som oransje.

Per ser gult som grønt, svart som rødt, grønt som lilla, hvitt som svart,

 

Yellow_Large.jpg

 

Hvilken farge er dette karma, jeg sier gul men hva sier du? :hrm:

Lenke til kommentar
At det er mulig at alle mennesker på jorden ser forskjellige farger uten å vite om det.

 

F.eks, Ole og Per.

Ole ser gult som rødt, svart som grønt, grønt som blått, hvitt som oransje.

Per ser gult som grønt, svart som rødt, grønt som lilla, hvitt som svart,

 

Yellow_Large.jpg

 

Hvilken farge er dette karma, jeg sier gul men hva sier du? :hrm:

Gul seffers.

 

Men godt mulig jeg opplever den som en "mørk" tone i nærheten av svart,

men jeg har lært at det du viste meg nå har en "lys" tone og heter gult.

 

Uansett blir resultatet da at jeg svarer "Gult"

 

Karma

Lenke til kommentar
Noe slo meg faktisk, (ikke på litterær måte som i posten ovenfor :D ),

 

At det er mulig at alle mennesker på jorden ser forskjellige farger uten å vite om det.

 

F.eks, Ole og Per.

Ole ser gult som rødt, svart som grønt, grønt som blått, hvitt som oransje.

Per ser gult som grønt, svart som rødt, grønt som lilla, hvitt som svart,

 

Ole, Per og mamma står og ser på solen. Mamma sier "Per, Ole! ikke stirr på solen, da blir dere blendet av det sterke gule skinnet!!"

 

Ergo:

Ole har nettopp lært at fargen som han ser som rødt, heter "gul", og at hvis den er lys/sterk, så blir han blendet av den.

Per derimot, ser den som grønn, men har også lært at den fargen på solen heter "gul" og han også blir blendet av lyset/styrken.

 

Menneskers navn for farger er jo menneskeskapt, og på den måten kan mennesker se helt forskjellige farger, uten å vite om det, for vi har i felleskap sammenlignet med objekter og navngitt farger deretter fra tidenes morgen.

 

Det dumme er selvfølgelig, at det er umulig å bevise, eller motbevise, ettersom alt vi har av måleinstrumenter baserer seg på en nøyaktig teknisk observasjon av bølgelengde, og vil alltid dermed være lik på alle instrumenter for de er reellt likt-seende. Hadde et måleinstrument kunnet måle "via" oss/hvordan vi opplever det, ville det muligens gått ann å bevise/motbevise forskjellen.

 

En annen ting jeg tenker på, er at siden vi som observatører av virkeligheten alltid har en formening/analysering av det vi ser, så er vårt virkelighets-syn "forurenset" av våres egne meninger. F.eks, jeg kan like sjokoladekake, mens en annen kan hate det.

Sjokoladekake er og blir sjokoladekake uansett, men allikvel opplever jeg den sjokoladekaken annerledes enn en annen person, dermed er det ingen av oss som klarer å oppleve hva en sjokoladekake er 100% i tråd med den usensurerte virkeligheten/eksistensen.

 

For å kunne oppleve virkeligheten 100% usensurert og "ument" og uforurenset av egne individuelle meninger, den såkalte "kollektive virkeligheten" (f.eks en stein som svever i verdensrommet milliarder av lysår unna som aldri har bltit observert av en levende skapning, er allikevel virkelig og eksisterende) er hvis man ikke er istand til å mene noe om det man observerer.

 

Da kom jeg på en rar tanke...

Når en funksjonshemmet person, står å ser på himmelen, helt grønnsak og blåttet for mening og de ser f.eks et fly, så peker de somregel opp på himmelen, sikler litt og sier "flyyyy.." og følger flyet med fingeren som en liten 2 åring. Men spør man han/hun om det, så har de liten formening om det.

Ergo må jo grønnsaker ha en mye større evne til å oppleve den umente, usensurerte virkeligheten slik den VIRKELIG er siden de ofte formener lite eller ingenting om det, de bare "opplever" det,

mens normalt intelligente mennesker, som mener noe om alt de observerer er milesvis unna å kunne se den reelle kollektive virkeligheten.

 

Ergo, vi er de egentlige dumme, og grønnsakene er de virkelig smarte ?

 

Karma

Det øverste her har jeg også gått rundt og lurt på lenge :) Og så lurer jeg på hva folk som er født i blinde drømmer om, og hvrodan de ser verden.

Lenke til kommentar

Karmacom : ikke for å være frekk eller kjip men du bruker veeeldig mye tid på forum, kanskje prøve å komme seg ut litt ? finne på noe annet ? 27 innlegg per dag og de innleggene er ikke akkurat småtteri vil jeg si.. Koselig at du hjelper til og skriver seriøst men du burde kanskje tenke å finne på noe annet å gjøre..

 

Dette er godt ment..

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar

Plutselig slo det meg...

 

At "Close, but no cigar" - betyr nær men ikke nær nok, og kommer fra tradisjonen med seierssigar når man har vinnerlykke i gambling e.l., James Bond brukte dette uttrykket om sitt forhold til en kvinne, når jeg var liten forstod jeg det ikke... men nå forstod jeg jo at han ikke fikk henne på rygg.

Lenke til kommentar
At det er mulig at alle mennesker på jorden ser forskjellige farger uten å vite om det.

 

F.eks, Ole og Per.

Ole ser gult som rødt, svart som grønt, grønt som blått, hvitt som oransje.

Per ser gult som grønt, svart som rødt, grønt som lilla, hvitt som svart,

 

Yellow_Large.jpg

 

Hvilken farge er dette karma, jeg sier gul men hva sier du? :hrm:

Gul seffers.

 

Men godt mulig jeg opplever den som en "mørk" tone i nærheten av svart,

men jeg har lært at det du viste meg nå har en "lys" tone og heter gult.

 

Uansett blir resultatet da at jeg svarer "Gult"

 

Karma

Tenkt ofte på det samme, inklusiv smak og lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...