Gå til innhold

AMDs Centrino utfordrer – Turion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er en utfordrer mot Intels Centrino-plattform, hvorfor nevnes det ikke noe om wlan? Hvis nyhetene bare handler om de nye prosessorene til AMD så er jo Turion bare en utfordrer mot Intels Pentium M prosessorer og ikke selve Centrino-plattformen.

 

EDIT: huff som jeg surrer!

Endret av gixer
Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel der det stod at den skulle bruke så lite som 25w!

 

Edit:

The new 64-bit capable processors will be designed to replace the Mobile Athlon 64 chips AMD produces for the mobile market. Although those chips consume a maximum of 35 watts, the thermal rating has made them unpopular for commercial notebooks, AMD executives acknowledged. Instead, at least one of the versions of the new Turion chip is expected to be rated at about 25 watts, making it more of a true thin-and-light notebook processor.

 

Her er resten

av artikkelen :)

Endret av BaX
Lenke til kommentar
Hvis det er en utfordrer mot Intels Centrino-plattform, hvorfor nevnes det ikke noe om wlan? Hvis nyhetene bare handler om de nye prosessorene til AMD så er jo Turion bare en utfordrer mot Intels Pentium M prosessorer og ikke selve Centrino-plattformen.

Det er vel, etter det jeg har forstått, bare CPU-en, men som Athlon64 og Opteron inkluderer også Turion deler av nordsiden (minnekontroller og litt til) i selve brikken. Den er jo en del av brikkesettet hos Intel. Ellers blir det vel sikkert opp til ATI, nvidia, VIA, m.fl. å lage resten av brikkesett til Turion. Håper de gjør jobben godt.

 

Når CPU-en kommer integrert i en laptop, vil laptopen sikkert også ha WLAN. Annet ville være dumt.

Lenke til kommentar

Dette er direkte dårlig journalistikk..

 

Her blir det fokusert på 35W effektforbruk. Er det ingen som tenker på A64mobile 512kb cache? Disse yter meget bra og har et effektforbruk på 35W! Jeg oppdaget disse på newegg (i USA) i JUNI i fjor!. Dere kan lese beviset her. Linken er desverre død ,men den fungerte når jeg postet den.

 

Da hadde de vært ute en god stund så 35W CPU`er ifra AMD er ingenting nytt =)

Jeg mistenker at hw.no legger inn dette som fyllmasse for å få lengre artikler

 

Dette er ikke propaganda eller ment for å skape kvalme ,men man må være kritisk og helst oppdatert på det man leser =)

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Interessant dette ja, men jeg vil tro at disse nye prosessorene vil ha et effektforbruk på linje eller lavere enn Pentium M. Dagens low-power Mobile Athlon 64 har allerede en TDP på 35W, og "Lancaster" som kommer iløpet av dette kvartalet skal ha en TDP på 25W så jeg vil derfor anta at Turion vil ha et enda lavere effektforbruk. Det blir spennende å høre flere detaljer om brikkesett og WLAN-løsning, Broadcom ble nevnt...

Lenke til kommentar
Jeg leste en artikkel der det stod at den skulle bruke så lite som 25w!

[...]

Her er resten  av artikkelen :)

Takk for den, meget spennende lesing! :yes:

 

The "Turion" line will go head-to-head with the Pentium M processors from rival Intel Corp. However, AMD does not initially plan to market the Turion chips with the platform strategy Intel has adopted with its "Centrino" brand, where the Pentium M processor, chipset, and wireless module are often sold together.

 

"Our intention was to design a new product family uniquely optimized for AMD64 performance for thin-and-light PCs," said Bahr Mahony, division marketing manager for AMD's mobile processing group. Officially, the new line will be called the "AMD Turion 64 Mobile Technology".

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hvordan disse CPU'ene vil posisjoneres, siden AMD har både Sempron, A64 LV og A64 DTR CPU'er allerede. Jaja, den som lever får se... :p

Alle AMD sine DTR-prosessorer skal faset ut iløpet av første halvår i år.

Dette er noe som er synd :/ Dette for A64 mobile 1MB er CPU`er med lav pris som klokker meget bra. De skalerer VESENTLIG bedre enn winchester som mange snakker om og klokker nesten like bra.

 

Menmen.. la oss håpe vi får noe nytt som yter like bra med samme pris\ytelse

Lenke til kommentar
Utfordrer AMDs Centrino Turion? Trodde det var Intel som hadde patent på Centrinoteknologien.

Jaja... Centrino"teknologi" eller ikke. Intel har riktignok beskyttet merkenavnet Centrino, men ikke noe patent på det å selge 3-i-1-esker.

 

AMD's Turion er vel i første omgang bare en 3-i-1 pakke med en lavspenningsversjon av en av de andre K8-kjernene + et brikkesett + WLAN. Fint at de har gitt den ett eget navn så den lettere kan sammenlignes med Centrino-pakken og skape en motvekt til det pakkenavnet.

Lenke til kommentar

Enig med flere andre her at den artikkelen var dårlig skrevet, hvertfall dersom det stemmer at dette kun er en CPU og ikke en pakke-løsning som Centrino faktisk er. Poenget med Centrino er vel at man har laget en "pakke" som skal gjøre det enkelt for produsentene å lage en strømgjerrig løsning, dvs man har ikke utelukkende fokusert på CPU. Tipper AMD må engasjere seg i noe liknende enten alene eller i samarbeid med noen av chipsett produsentene for at de virkelig skal få til noe som er en konkurrent til Centrino.

 

AMD sitt problem har vel som flere andre her poengterer ikke vært at de ikke har hatt CPUer med lavt nok effektforbruk. Dog mulig at de har noe i ermet?

Lenke til kommentar
AMD's Turion er vel i første omgang bare en 3-i-1 pakke med en lavspenningsversjon av en av de andre K8-kjernene + et brikkesett + WLAN. Fint at de har gitt den ett eget navn så den lettere kan sammenlignes med Centrino-pakken og skape en motvekt til det pakkenavnet.

Dersom dette stemmer er det jo bra, men det stod ingenting om dette i artikkelen. Der fokuserte man utelukkende på CPUen som om det ikke var noe annet i pakken.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...