Gå til innhold

Alkohol og ungdom.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er 18 selv, og ja, veit hvor flaska står... Men jeg tror ikke at alle må ha alkohol i kroppen for å ha det moro sammen med andre. Jeg drar sjeldent på fest uten noe å drikke på, men jeg og mine venner er også ofte sammen uten å drikke noe (blir ikke fest da, men en sammenkomst :p) hvor vi lager mat og koser oss...

 

Det som mange ungdommer tenker, er at hvorfor skal de gidde å drikke noe med alkohol, hvis hensikten ikke er å bli full? De fleste som drikker, drikker utelukkende for å bli drita, ikke fordi de synes det smaker godt. Noen jeg kjenner, spyr bare de drikker er par øl, fordi de takler ikke smaken, andre tåler ikke sprit, de spyr av ingenting og får blackout. Mens andre igjen (som er like gamle som meg) kan drikke både 1 og 2 sixpacker med øl og et par flasker vin på en natt, og fortsatt i form...

 

En annen ting, er at de ungdommene som er under 18, og som ikke har lov til å kjøpe selv, når de først får tak i noe, må de drikke så de blir drita. Det er få 16-17 åringer som drikker øl fordi det er godt, eller vin til mat som ekstra kos...

 

Når jeg ble 18 ble hvertfall mine drikkevaner totalt forandret. Jeg drikker meg fortsatt full hvis det er fest, men jeg har også begynnt å drikke andre ganger også. F.eks er hvis jeg spiser middag (enten med venner eller foreldre) så kan det hende at jeg tar et glass øl eller vin til maten. Jeg kan også ta meg en øl når jeg leser avisa på ettermiddagen, eller når jeg sitter på verandaen å koser meg i sola (når det er sommer).

 

Nå ser jeg også at denne posten blir fryktelig lang, etterom jeg fortsatt er beruset etter nyttårsfeiringa... så da får det være bra for nå :p

Lenke til kommentar
Jeg liker å ta 100% kontroll og husker alt hva som skjer i fortid, vil ikke ta konsekvensene, vil heller ha cola fordi den er lovlig og smaker godt!

Man kan ha 100% kontroll fordi om man drikker. Det er liksom ikke sånn at alle blir så dumme av å drikke at det første de gjør er å sette seg bak rattet. Man skal drikke ganske mye for å begynne og glemme ting (slik er det i allefall for meg).

Alkoholen er forresten lovlig den og (så lenge man er over 18).

Endret av lodott
Lenke til kommentar
Jeg liker å ta 100% kontroll og husker alt hva som skjer i fortid, vil ikke ta konsekvensene, vil heller ha cola fordi den er lovlig og smaker godt!

Du vet, det er mange måter å kombinere Cola og alkohol på. Selv vin (rød) og cola funker, var faktisk overraskende godt.

 

Og når sant skal sies så er det ikke før man har helt inn på seg betydelige mengder man begynner å "miste kontrollen" og glemmer ting. Kjedelig når det skjer, men de fleste som drikker husker alt som har skjedd og har ganske så "full kontroll" over hva som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg er fjorten og har fast bestemt meg på og ikke drikke før jeg blir konfirmert (er da 15) dette er på grunn av at jeg ser at enkelte i klassen og slikt som drikker i hverdags helgene har store problem på grunn av alkoholen. en i klassen min ble glad når han fikk et gjennomsnitt på utrolige 2,4 :no: han har også skadet seg endel på sloskamper med vinduer og slikt. bli litt voksen før du drikker! og drikk da med måte :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er fjorten og har fast bestemt meg på og ikke drikke før jeg blir konfirmert (er da 15) dette er på grunn av at jeg ser at enkelte i klassen og slikt som drikker i hverdags helgene har store problem på grunn av alkoholen. en i klassen min ble glad når han fikk et gjennomsnitt på utrolige 2,4 :no: han har også skadet seg endel på sloskamper med vinduer og slikt. bli litt voksen før du drikker! og drikk da med måte :thumbup:

Couldn't be more agree :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er fjorten og har fast bestemt meg på og ikke drikke før jeg blir konfirmert (er da 15)

Fornuftig! Jeg drakk ikke før jeg var 15.5, 1.5 år etter jeg konfirmerte meg. Første gangen jeg hadde med alkohol på en fest var natt til 1. mai da jeg var 15, så neste gang en gang i juni (første gang jeg blei drita) og det gikk vel 4 måneder til neste gang, da blei jeg SØRPE og en kamerat måtte "pumpe" meg (ved å ta det knepet når man har satt noe i halsen) så jeg fikk alt opp igjen :yucky: var ingen behagelig opplevelse nei :p gikk vel ett år til før jeg drakk igjen...

 

Noe en skal huske på er at alkohol er både dehydrerende og det bryter ned muskelvev. For idrettsmennesker er dette da ikke særlig gunstig (men hvem gir vel ikke f...). I 1 rusbrus er det ca. dobbelt så mye kalorier som i 0.5 liter med cola... Etter 1 øl/rusbrus skal du jogge i 30 min for å få brent opp kaloriene og bygd opp muskelvev (muskelvevet bygges opp i etterkant) som ble borte.

Lenke til kommentar
Noe en skal huske på er at alkohol er både dehydrerende

Riktig, men det kan unngås ved å drikke vann ved siden av.

og det bryter ned muskelvev.

Ikke direkte riktig. Alkohol kan hindre de anabole prosessene i kroppen, men ikke gjøre deg direkte katabol eller bryte ned muskelvev uten videre.

I 1 rusbrus er det ca. dobbelt så mye kalorier som i 0.5 liter med cola...

Smirnoff Ice (for å ta et eksempel) inneholder 220kcal, i en vanlig 12 fl. oz. flaske, slike som blir solgt i Norge. I en 0,5 liter flaske Coca Cola er det til sammenlikning 215 kcal. Begge disse tallene er opplyst fra produsenten selv. Sorry to say, men det du påstår er BS.

Etter 1 øl/rusbrus skal du jogge i 30 min for å få brent opp kaloriene
Her er det noen poenger jeg synes er viktige:

1. Dietfacts.com anslår et energiinnhold i "Genric Beer" til å være 146kcal pr pils, altså vesentlig lavere enn for rusbrus. Slutt å sammenlikne dem!

2. Økt kaloriinntak fremmer økt forbrenning. Det samme gjør alkohol, jfr. økt kroppstemperatur.

3. Ikke alle har som mål å forbrenne hver eneste kalori med løping.

og bygd opp muskelvev (muskelvevet bygges opp i etterkant) som ble borte.

Jogging er, i motsetning til det du antyder, ikke noen idéel aktivitet med tanke på muskelhypertrofi, pga sammensetningen av benmuskulataturen med mye utviklet type 2- vev i forhold til type 1-vev. Se også argumentet lengre oppe for muskelpåvirkningen.

 

 

Men for all del. Det er bedre, rent helsemessig, å ikke drikke. Det er jeg helt enig i!

(Man må jo kverulere litt? :) )

Lenke til kommentar
I 1 rusbrus er det ca. dobbelt så mye kalorier som i 0.5 liter med cola...

Smirnoff Ice (for å ta et eksempel) inneholder 220kcal, i en vanlig 12 fl. oz. flaske, slike som blir solgt i Norge. I en 0,5 liter flaske Coca Cola er det til sammenlikning 215 kcal. Begge disse tallene er opplyst fra produsenten selv. Sorry to say, men det du påstår er BS.

 

Skrev det feil, det jeg skulle ha skrevet var at tilsvarende mengde rusbrus inneholder dobbelt så mange kalorier som cola...

 

Dvs at 0.5 l

rusbrus=440 kcal

cola=215 kcal

 

og bygd opp muskelvev (muskelvevet bygges opp i etterkant) som ble borte.

 

Jeg lærte hvertfall både på skolen, og av fysioterapauten til laget mitt, at:

Mens man trener, brytes vevet ned. Etter man er ferdig, vil musklene ha bygd seg opp igjen til det normale, pluss litt til, etter ca. 24 timer. Sitter med gymboka i fanget og leser, slik står det der hvertfall.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
I 1 rusbrus er det ca. dobbelt så mye kalorier som i 0.5 liter med cola...

Smirnoff Ice (for å ta et eksempel) inneholder 220kcal, i en vanlig 12 fl. oz. flaske, slike som blir solgt i Norge. I en 0,5 liter flaske Coca Cola er det til sammenlikning 215 kcal. Begge disse tallene er opplyst fra produsenten selv. Sorry to say, men det du påstår er BS.

Jeg kverulerer litt jeg også:

Flaskene med Smirnoff ice inneholder 275 ml, altså ca 9,5 fl. oz.

 

På denne siden (http://cspinet.org/alcopops/) finnes en liste over forskjellige alcopops og hvor mye kalorier de inneholder. Det står blant annet at det i 12 oz Smirnoff ice (ca 340 ml) er 228 kalorier. Til sammenligning er det 150 kalorier i samme mengde cola.

 

Man kan derfor fastslå at det i rusbrus er rundt 50% flere kalorier enn i vanlig brus.

Lenke til kommentar

My bad på researchen der. Imidlertid hevder The Coca Cola Companys egne nettsider at kaloriinnholdet i vanlig cola er 41kcal/100ml. Dette gir gode 118 kcal i 275 ml cola. Men vent... det hjelper da ikke regnestykket mitt. Pokker :(

 

Men @Feh: muskelveskst (hypertrofi) kommer som en reaksjon på at kroppen, ofte gjennom trening, blir anabol, eller oppbyggende. Dette gjør kroppen for å bygge opp igjen det som slites når du trener. Imidlertid viser det seg at jogging har svært liten effekt som hypertrofisk stimulator. Hvorfor det er slik, kan du ressonere deg frem til ved å lese om type-1- og type-2-muskelvev. Ved jogging er det kun en ubetydelig del av arbeidet som skriver seg fra førstnevnte type, og i beina er det i all hovedsak type-2-vev som utgjør muskelmassen, og denne vil ha lite vekstpotensiale. Det leie alkohol faktisk kan gjøre er å forhindre at kroppen går over i en ananbol fase, og således ikke bygge seg opp etter trening. (Hvis du har no clue om jeg jeg prater om, les om muskelvev, formkurver, superkompensasjon og metabolisme).

 

Dessuten synes jeg at en fullstendig restitusjonstid på 24 timer høres svært lite ut.

 

Edit: men nå ser jeg at dette dras offtopic. Skal vi call it a tie? :p

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Jeg er fjorten og har fast bestemt meg på og ikke drikke før jeg blir konfirmert (er da 15)

Fornuftig! Jeg drakk ikke før jeg var 15.5, 1.5 år etter jeg konfirmerte meg. Første gangen jeg hadde med alkohol på en fest var natt til 1. mai da jeg var 15, så neste gang en gang i juni (første gang jeg blei drita) og det gikk vel 4 måneder til neste gang, da blei jeg SØRPE og en kamerat måtte "pumpe" meg (ved å ta det knepet når man har satt noe i halsen) så jeg fikk alt opp igjen :yucky: var ingen behagelig opplevelse nei :p gikk vel ett år til før jeg drakk igjen...

 

Noe en skal huske på er at alkohol er både dehydrerende og det bryter ned muskelvev. For idrettsmennesker er dette da ikke særlig gunstig (men hvem gir vel ikke f...). I 1 rusbrus er det ca. dobbelt så mye kalorier som i 0.5 liter med cola... Etter 1 øl/rusbrus skal du jogge i 30 min for å få brent opp kaloriene og bygd opp muskelvev (muskelvevet bygges opp i etterkant) som ble borte.

jogging og andre aktiviteter gjørt bare muskeltapet større.

Lenke til kommentar
Jeg er fjorten og har fast bestemt meg på og ikke drikke før jeg blir konfirmert (er da 15) dette er på grunn av at jeg ser at enkelte i klassen og slikt som drikker i hverdags helgene har store problem på grunn av alkoholen. en i klassen min ble glad når han fikk et gjennomsnitt på utrolige 2,4 :no: han har også skadet seg endel på sloskamper med vinduer og slikt. bli litt voksen før du drikker! og drikk da med måte :thumbup:

Ville heller ha satt meg et mål om å drikke med måte og holde meg borte fra hjemmebrent. Å utsette drikkingen et par måneder vil ikke verne deg fra noen eventuelle problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...