Gå til innhold

Alkohol og ungdom.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En som ikke har opplevd å være full selv, kan ikke komme med:

"Man har det like gøyt uten alkohol"

Nå er det jo heller ikke bare hvor gøy man har det som er avgjørende for om man skal utføre en handling eller ikke. Selv om jeg innser at mesteparten av ungdomsgenerasjonen er i moralsk forfall, er det ikke alle som har kortsiktig nytelse som sitt mål i livet.

Lenke til kommentar
Jeg er fjorten og har fast bestemt meg på og ikke drikke før jeg blir konfirmert (er da 15) dette er på grunn av at jeg ser at enkelte i klassen og slikt som drikker i hverdags helgene har store problem på grunn av alkoholen. en i klassen min ble glad når han fikk et gjennomsnitt på utrolige 2,4 :no: han har også skadet seg endel på sloskamper med vinduer og slikt. bli litt voksen før du drikker! og drikk da med måte :thumbup:

Ville heller ha satt meg et mål om å drikke med måte og holde meg borte fra hjemmebrent. Å utsette drikkingen et par måneder vil ikke verne deg fra noen eventuelle problemer.

selfølegligt skal jeg ikke drikke hjemmebrent, skrev i posten at jeg skulle drikke med måte :)

 

men utsetter jeg det litt (til jeg er konfirmert og 15) er jeg iallefall litt eldre og forhåpentligtvis litt smartere :)

Lenke til kommentar
Det er en annen sak, strengt tatt. Jeg mener, jeg er for en relativt restriktiv alkoholpolitikk, men jeg ser ikke problemet i at 16-17-åringer drikker av og til. Det at enkelte ikke takler alkoholen godt er ingen begrunnelse for at det store flertallet ikke skal få nyte den.

Helt enig!

De som ikke tåler alkohol får rett å slett la vær å drikke det!

Lenke til kommentar

Det er faktisk et interessant spørsmål som jeg ikke kan se ha blitt besvart her... Og det er, kan folk som drikker på fester snart innse at noen ikke føler for det, og respekterer det?

 

Jeg hadde forøvrig også en av de beste nyttårsfeiringene i år, og rørte ikke alkohol, ganske opplagt når jeg kjørte bil egentlig...

Lenke til kommentar
Det er faktisk et interessant spørsmål som jeg ikke kan se ha blitt besvart her... Og det er, kan folk som drikker på fester snart innse at noen ikke føler for det, og respekterer det?

 

Jeg hadde forøvrig også en av de beste nyttårsfeiringene i år, og rørte ikke alkohol, ganske opplagt når jeg kjørte bil egentlig...

Jeg respekterer folk som ikke drikker fullt ut, og jeg skulle ønske jeg var en av dem (men har man først fått smaken...). Det jeg tror som er mye av grunnen til at folk "mobber" de som ikke drikker på fest, er fordi det får dem til å føle seg jævli tøffe når dem sitter der med spritflaska og ler av dem som ikke drikker...

 

Det med å utsette drikking er også lurt. Som sagt tidligere, at å utsette drikkingen ikke hjelper, fordi problemene dukker opp uansett, synes jeg er bare tull. En som er 14 år er ikke klar for å innta større mengder alkohol, mener jeg. 18 års aldersgrense ble innført for en grunn.

 

Å utsette drikkingen synes jeg er positivt. Å drikke litt (2-3 pils) på en fest skader ingen, og ingen blir fulle av det. Jeg husker jeg ble full første gangen da jeg var 15. Det var LITE gøy, og jeg tror aldri jeg har fått så dårlig samvittighet og selvtillitt som etter det... Tok lang tid før jeg drakk igjen, og jeg følte meg ekstremt nedfor (deppa) i en lang periode etterpå... Nå, som jeg er 18, er det en helt annen sak. Når jeg drar på fylla nå våkner jeg aldri med skyldfølelse og jeg har egentlig bare lyst til å drikke mer :roll:

Lenke til kommentar

hørt denne diskusjonen 1000 ganger før..

min mening om saken :

bare man ikke bråker og gjør tette ting og bruker fylla som unnskyldning, go for it. Uansett, blir man kjent med mange nye folk på en fest, jeg traff fks bestekameraten min på en fest som jeg tilfeldigvis ble bedt på....Men det noen sier om bivirkningene til alkohol er også ganske sant i grunn, men disse har ikke noe effekt med mindre du gjør alkohol om til en vane, som fks en eller flere ganger i uka, noe som også blir DYRT vel å merke. Men ellers, respekt for de som ikke drikker betyr automatisk respekt for de som drikker!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er selv sjeleglad for at jeg begynte å drikke rett før jeg ble 17. Løste meg opp en god del slik at jeg ikke ble så "innesluttet". Ble en 3 års periode med mye fyll før jeg fant ut at det ble en kjedelig uting. Nå drikker jeg stort sett bare et par pils fredag kveld og på en og annen fest, men det blir sjeldent når man har to unger ;)

 

Men en ting er sikkert, ungdom verdsetter det å være dritings høyere enn det å koble av med en pils eller to, eller et glass vin eller to. Men for de fleste er det bare en fase, flatfylla avtar etterhvert som årene går.

 

Men dessverre ikke for alle. Og i enkelte yrkesgrupper er det uhordelig mye alkohol inne i bildet, og det er ikke bra for helsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...