Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Skal kjøpe 2 nye harddisker på mandag..

Og jeg har brukt 3 av de 4 vanelige sata kontaktene.

Funker de raid kontaktene som vanelige sata kontakter også?

5890009[/snapback]

:yes:

5890096[/snapback]

Wee... Da har jeg ikke driti meg ut...

Og da vil det i teorien si at jeg kan kjøre 8 frittstående sata disker da ?

5890146[/snapback]

:yes:

Lenke til kommentar

Klikka_bZerk, du kan bruke Asus Probe sammen med OCCT, da kan du se temps, og få kurver for spenningsvariasjoner etter test.

 

Hrisebro, har ikke fått med meg hvilket hk du har, men hvis det ikke helt nylig har kommet noe firmwareoppdatering til SIL sata, kan du ikke kjøre 8 løse disker på Deluxe i alle fall. Det som skal brukes på SIL må settes opp som JBOD (just a bunch of disks) raid, dvs at du kan ha en eller fler disker, men alle blir sett av OS som en stor. Så det går an på et vis, men ikke helt som vanlig.

Er ikke sikker på hvordan det er med Premium og A8N32, men gode gamle Deluxe er (var?) i alle fall slik, angivelig pga firmwarebegrensning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Vurderer å bytte min avdøde Asus A8N Deluxe i en annen Asus hk.... Er det veldig stor forskjel mellom A8N-SLI Premium og Asus A8N32-SLI Deluxe, bortsett fra antall av pci-e kanaler?

5901088[/snapback]

Hvordan døde det?

Lenke til kommentar
Vurderer å bytte min avdøde Asus A8N Deluxe i en annen Asus hk.... Er det veldig stor forskjel mellom A8N-SLI Premium og Asus A8N32-SLI Deluxe, bortsett fra antall av pci-e kanaler?

5901088[/snapback]

Hvordan døde det?

5909573[/snapback]

 

Jeg begynte å få hyppige BSoD. Tenkte først at det var minne, men etter å ha testet minne på en andre pc fant jeg ut at det var hovedkortet. Problemene dukker opp kun hvis jeg bruker minneslott 1, 2 og 4 (fra socket). Dvs at med en minne brikke i slot 3 er pcèn 100% stabil :hmm:

Lenke til kommentar

Har akuratt innstallert XP på nytt. Men hvor finner jeg USB 2.0 drivere? På installasjons CDen får jeg beskjed om kun å bruke de som følger med XP, Service Pack 1. Men ser ut til kun å funke på de USB portene som ligger i chipsettet. Men de ekstra portene trenger vel driver?

 

For når jeg starter den eksterne harddisken så får jeg beskjed at denne hadde virket bedre på en USB 2.0 port.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hovedkortet støtter kun pc3200, dvs ddr400 brikker. Men man kan alltid klokke rambrikkene til ddr500 eller ddr600, avhengig av hvor gode og overklokkings vennlige brikker man har. De pc4400 brikkene kan du kjøre på pc3200 hastighet, men du kan garantert overklokke til pc4400 hastighet. Skjønner du hva jeg mener?

 

Den nyeste biosen til a8n32-sli kortet støtter pc4000 brikker fult ut. Men jeg klarte ikke å få den til å funke. Måtte sette pc3200 i bios, og klokke til pc4000 og høyere.

5794076[/snapback]

Hvordan klokker man RAM-brikker? Er det bare å gå inn i BIOS og endre MhZ'en opp noen hakk, eller må du forandre på timings? Hvis man skal forandre på timings, kan noen forklare meg nyaktig hva jeg skal stille på og hvor mye?

Lenke til kommentar
Hovedkortet støtter kun pc3200, dvs ddr400 brikker. Men man kan alltid klokke rambrikkene til ddr500 eller ddr600, avhengig av hvor gode og overklokkings vennlige brikker man har. De pc4400 brikkene kan du kjøre på pc3200 hastighet, men du kan garantert overklokke til pc4400 hastighet. Skjønner du hva jeg mener?

 

Den nyeste biosen til a8n32-sli kortet støtter pc4000 brikker fult ut. Men jeg klarte ikke å få den til å funke. Måtte sette pc3200 i bios, og klokke til pc4000 og høyere.

5794076[/snapback]

Hvordan klokker man RAM-brikker? Er det bare å gå inn i BIOS og endre MhZ'en opp noen hakk, eller må du forandre på timings? Hvis man skal forandre på timings, kan noen forklare meg nyaktig hva jeg skal stille på og hvor mye?

5915808[/snapback]

 

Syntes overklokking på dette hovedkortet er ett rent lite Helvete. Oppdaget at mine brukker kjørte på DDR 333 hastighet, og når jeg stilte til 400 så klokket den CPU 200 MHz opp og HTT til 216. Og samme hva jeg gjorde så gikk det ikke som det skulle (DDR400).

 

Det hjalp med å ta en clear Cmos operasjon. Nå er det som det skal.

 

Men hvis man skal overklokke, så er nok letteste å gå inn og stille minne hastiget opp ett hakk. Å stille på HTT osv er det som gjør klokkingen her til ett Helvete.

Lenke til kommentar
AndersT2 Postet i dag, 00:49

Syntes overklokking på dette hovedkortet er ett rent lite Helvete. Oppdaget at mine brukker kjørte på DDR 333 hastighet, og når jeg stilte til 400 så klokket den CPU 200 MHz opp og HTT til 216. Og samme hva jeg gjorde så gikk det ikke som det skulle (DDR400).

Det er fordi du har 4 brikker du får dette problemet. Det du må gjøre er bare å la de kjøre DDR333, men øke cpu speed (fsb) til du får rett minnefart. Så kan du eventuelt kompensere med å senke multipler hvis du ikke vil ha med cpu på økningen.

Hvis det er en 2,4Ghz cpu du har, kan du da feks sette multipler på 10 i steden for 12, og fsb 240. Da vil cpu fortsatt kjøre 2,4Ghz, og minnet vil kjøre 200Mhz (DDR400)

 

De minnefartene over DDR400 på A8N Deluxe er i grunn bare forhåndsinnstillig av fsb. Devider er i praksis fremdeles DDR400, men fsb settes automatisk opp for å kjøre minnet fortere. Cpu klokkes også da samtidig, så det er akkurat det samme som å la devider stå på DDR400, og bare øke fsb manuelt. Eneste måten å få kortet til å kjøre over PC3200 uten cpu-klokk er å senke multipler (+øke fsb).

Lenke til kommentar

Hei!

 

(Må advare om at dette er et langt innlegg, men jeg håper noen kan ta seg tid)

 

Har hatt A8N32 SLI-DELUXE en stund nå. Jeg har ikke veldig peiling på PC men har prøvd litt forskjellige ting.

 

Oppsettet forøvrig er:

 

amd 4400+

4x512 Crucial Ballistix Tracer

Wd Raptor 74gb

 

Chieftek kabinett med 400w strømforsyning.

 

Jeg kjørte opp greia og la inn 64-bits windows, og alt gikk som det skulle. Men jeg hadde ikke internett og hadde vanskelig for å få tak i de driverne jeg trengte. For eksempel til det nye lydkortet mitt fantes det ikke drivere til 64-bits windows.

 

Jeg la derfor inn vanlig windows, og det var da problemene startet. Maskinen hang seg plutselig. Helt random. I spill, eller når jeg skulle skru av pc`en, under instalasjon, eller når jeg ikke gjorde noe. Etter en del ganger forsvant windows etter hver installasjon! (ble lei av å legge inn windows på nytt til slutt)

 

Dette skjedde ikke i 64-bits windows. Jeg leste endel om folk med problemer med minnet mitt, og forsøkte å kjøre memtest. Jeg fikk ikke til dette, selv om jeg mener jeg gjorde det riktig.

 

Jeg sendte derfor tilbake disse beryktede minnebrikkene til komplett. Men de fikk jeg tilbake igjen i posten. De sa de ikke fant noen feil. Nå har jeg imidlertid sendt både Ram, HK, og Prosessor tilbake igjen da jeg mistenker kompabilitetsfeil.

 

Har sett at folk på forumet her har fåt tilbake Crucial Ballistix Tracer ddr500 i retur for ødelagte TwinMos. Det finner jeg betenkelig, som om komplett vil kvitte seg med disse problem-brikkene. For sesifikasjonsmessig skal dette være svært gode brikker.

 

 

A8N32 SLI-Deluxe er visst særdeles kresen på ram har jeg hørt, nesten så det er reklamasjonsgrunn i seg selv, og at nesten bare Corsair xms ddr 3500ull funker til dete kortet. Noen som vet om dette stemmer?

Vil det løse seg med et par av disse brikkene?

 

Håper komplett tester skikkelig :)

 

mvh

 

Rasjonell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...