Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg satt meg ned i sofaen i sted og åpnet pumpen.

 

Jeg fant ut hva som var galt og jeg regner med det er det samme som mange andre har slitt med.

 

Problemet ligger i akslingen som rotoren er festet i.

Der var det kommet alger\BW guffe som ga alt for stor motstand slik at rotoren ikke fikk røre seg.

 

Jeg renset denne og prøvde den, funket som ny.

 

Dessverre så er den så ødelagt nå etter jeg åpnet den og en tur i komfyren, at den ikke er brukbar lenger.

 

Håvard

Lenke til kommentar
Howard_ Postet i dag, 21:16

Problemet ligger i akslingen som rotoren er festet i.

Der var det kommet alger\BW guffe som ga alt for stor motstand slik at rotoren ikke fikk røre seg.

Hvis det er riktig, betyr jo det at svært mange av de som har hatt (eller skal få..) probemer med disse pumpene, kunne ungått det ved å ikke bruke tilsetningen som følger med da.

Har jo sett noen ganske stygge eksempler på hvordan den væsken ser ut etter en stund i bruk tidligere i denne tråden. Frostvæske/destilert vann er nok det beste, har selv også dårlig erfaring med spesialtilsetning fra Aquacomputer -masse belegg i slanger. Etter at jeg gikk over til frostvæske/destilert vann er begge mine vannkjølte like rene etter relativt lang tids bruk.

 

Etter litt leting har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe meg en Eheim 1046.

Trenger jeg en egen tank til denne?

Jeg for min del ville satset på system med tank ja. Mye mindre og enklere å vedlikeholde, og mindre risiko for at systemet feiler. Det er ikke mye luft som skal til før vannet slutter å sirkulere hvis man ikke har noe reservoar.

 

Btw, hva gjorde pumpen i komfyren, er det en vanlig reparasjonsform på vannpumper?

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøper dere ikke bedre pumper enn TT sine pumper? Jeg hadde satset på et eksempel som eheim1000 eller andre pumper. Liker å holde meg til kjente merker nå det skal kjøpes pumper.

6971927[/snapback]

Og TT er ikke et kjent merke? :wee:

6972042[/snapback]

 

Joda. Men hvis du snakker om å være kjent for dårlige pumper , dårlige cpu blokker med meget tynn plexi som er skjør , kjent for å oppgi for lavt støynivå på sine kjølere.. ja da har du nok rett i at de er kjent :!:

 

Selv er mine vannkjølingskomponenter verdt mer enn selve datamaskinen ;)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler CFD å følge med litt bedre. Tt er kjent for å ha levert ett parti med dårlige pumper. Noen hadde også uflaks med acryltopp som sprakk, men jeg har en liten teori om brukerfeil i flere tilfeller. Tt er også kjent for å levere utstyr som yter godt til en billig penge. Det blir det samme som å si at Skoda er møkkabiler bare fordi de lagde drit på 70-tallet. (nå sies det at de har bedre kvalitet enn sin tyske storebror).... Jeg på min side har god erfaring med Tt BW, men det holder ikke til den varmeovnen av en CPU jeg har nå...

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

Da er vannkjølinga oppe å går igjen, kjøpte meg et brukt bw 735 sett.

 

MEN , jeg er ikke fornøyd med ytelsen. Regner med dette er fordi jeg har satt opp det gamle settet med det nye i serie slik at det blir for mye motstand.

 

Jeg trenger hjelp til å finne t koblinger slik at jeg kan sette det opp sånn jeg har tegnet så pent i paint.

 

Eller er det ikke noe vits?

 

Som alt står per dags dato er det så vidt det renner vann igjennom, det virker ,men ikke bra nok...

 

Håper noen vet om slike t koblinger, jeg har ikke vært i stand til å finne de i hvertfall.

 

Håvard

post-42396-1160041315_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis NB og GPU-blokker er noenlunde like, tror jeg dette ikke vil bli så verst. Men jeg ville anbefalt Y-ledd istedet. Disse tror jeg vil gi mindre motstand. Det jeg lurer på er om du nå bruker de originale TT-slangene (1/4") i den konfigurasjonen du har nå. Disse gir jo ganske kraftig struping av strømningen. Jeg ville kanskje heller investert i nye nipler som til radiatorene og bruke 3/8" på alt og sjekket hvordan serieytelsen er da...

Lenke til kommentar

@Howard_

 

Fin tegning :thumbup:

 

Hvis jeg sku legge rør i et hus efter den tegning - ville der ikke komme mye vann ut av kranerne ;) (ble utlært som rørlegger for ca 30år siden).

 

Du kan ikke ha T-stykker på den måte som du viser til inne i et loop (trykkfall og ulik mottrykk i enheterne + ulike lengder på slangerne). Vann finner altid korteste og letteste vei frem til mål og du risikerer, at der ikke er tilstrekkelig gennemstrømning i den ene 'sløyfe'.

Alle enheter må være forbunnet i serie - hvis du vil ha tilstrekkeligt med vann tilbage til pumpen.

 

Å kombinere 1/4" og 3/4" slanger på samme system er ikke bra heller (for mye struping). Den 735 punpe er beregnet for 3/8" slanger og du bør holde dig til det.

Kan delvis løses ved å sette en ekstra pumpe inn midtveis i systemet - evt den gamle TT pumpe, hvis du har den endnu).

 

Kobberrørene i de originale gamle radiatorer er også kun gearet for 1/4" og vil også strupe gennemstrømning med en 3/8" pumpe.

 

Med både CPU og GPU vannkjøling og 2 eller flere radiatorer - bør du ha minst en av radiatorene sat imellem disse blokke.

Alle pumper liker å ha det litt kjøligt og alle radiatorer bør være før pumpen i loopet - dvs at pumpen (trykksiden) er forbunnet direkte til CPU-blokk og giver dermed størst muligt trykk for kjøling av CPU (CPU'en er oftest den man ønsker best kjøling på).

 

PS. Et forslag til rekkefølgen på enheterne:

Pumpe1(3/8") > CPU > radiator1(1/4") > Pumpe2(1/4") > GPU > radiator2(1/4") > radiator3(3/8") > og tilbage til pumpe1

På denne måde vil du ha et akseptabelt trykk forbi CPU og GPU - helt frem til den siste radiator (3/8), hvor trykket vil falde en god del. Som skrevet - du må ha 2 pumper for ditt oppleg/oppsett.

 

Edit\ En del tilføyelser og rettelser (vanskeligt å forklare uten at innlegget blir for langt og teknisk)

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...