Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Fra netchat med Rowling:

Cornersoul: So what happens to all the dementors where will they go will they be destroyed if so, how

J.K. Rowling: You cannot destroy Dementors, though you can limit their numbers if you eradicate the conditions in which they multiply, ie, despair and degradation. As I've already said, though, the Ministry no longer used them to torment its opponents.

Kilde: Online chat på Bloomsburys (forlagets) webside. Google it.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
var det først nå i siste boka vi fikk vite det?

 

Jeg syns å huske at vi fikk vite det helt fra starten av... eller kanskje det bare var meg som regnet med det siden han var så god venn med de tre andre.

9364594[/snapback]

 

Fra The Harry Potter Lexicon:

 

He entered Hogwarts at the same time as Sirius Black, James Potter, and Remus Lupin. Peter did not have the same level of skill that the others had but he idolized the others in that group. Madam Rosmerta of the Three Broomsticks referred to Peter as "that fat little boy who who was always tagging after them at Hogwarts." (PA10) They included him and helped him. It was under their tutelage that he learned to become an Animagus. Peter learned to turn himself into a rat and used the nickname "Wormtail". We do not know which house Peter was sorted into. It seems likely that he, like the rest of that group of friends was in Gryffindor, but we just don't know.

 

Jeg vet ikke om den siden er blitt oppdatert etter å ha lest DH.

Lenke til kommentar

Wikipedia

 

Furthermore, it is interesting to note that Pettigrew is a cowardly Gryffindor and the only non-Slytherin Death Eater mentioned in the series- although since it is clear that he at least had enough courage as a child to break some school rules and go on adventures with Sirius and James, it may simply be that, like Draco Malfoy, his courage dwindled the more he realised how deeply he had got himself involved in Voldemort's schemes: this certainly appears to have been his excuse in his ambiguous "He Who Must Not Be Named Forced Me."

 

Noen som vet helt sikkert om det er nevt i sisteboka?

Lenke til kommentar

Sånn går det når de gjør alt bakvendt. Lurer på hva manusforfatterne tenker når de velger ut hvilke deler som skal brukes og ikke. Leste ferdig bok nummer 6 i går og det er så mye detaljer som er beskrevet, som man må ha med for å forstå sammenhengen, at de folka har en stor jobb foran seg til neste film.

Lenke til kommentar

Kvalitetsnivået på filmene har steget med hver eneste film. De to første var riktignok jevngode - like dårlige begge to, dessverre, det eneste som hevet dem var skuespillerprestasjonene til Richard Harris og Alan Rickman. Men både treeren, firere og femmeren skiller seg kraftig ut fra dem. Fireren vil jeg faktisk kalle en god film, og Order of the Phoenix var enda bedre. Underholdningsmessig fungerer de helt optimalt, og selv om enkelte detaljer er utelatt, ødelegger det ikke filmopplevelsen min i det hele tatt. Harry Potter-historien får jeg gjennom bøkene - i filmatiseringen er jeg fornøyd med spesialeffekter, godt skuespill og velregisserte actionscener.

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig. Eneren og toeren skiller seg helt klart ut fra de andre filmene, men de er ikke dårlige; bare litt annerledes - mer barnslige om du vil. Forresten enig i at Alan Rickman er en super skuespiller. Den beste i Harry Potter-filmene etter min mening. Det er jo også bra ettersom han får en betydelig rolle i de kommende filmene.

 

Treeren syns jeg var spennende og meget bra. Det jeg kanskje ikke likte var fokuset på klokkene, med den evindelige tikkingen i bakgrunnen og de store klokkene på Hogwarts som vi ikke har sett verken før eller etter.

 

Fireren var en liten skuffelse for min del. For all del; den var ikke dårlig, men jeg likte treeren og særlig femmeren bedre.

 

Femmeren er min favoritt til nå, vil jeg si. Den var storartet; jeg koste meg gjennom hele filmen. Ettersom bok nummer fem er litt ned på listen hos meg, var nok filmen en ekstra bonus når den imponerte meg slik. Dessuten må det legges til at femmeren var på bøttevis av sider, og det gjør det ikke akkurat enklere for regisøren.

 

Når jeg tenker meg om, er vi jo egentlig bare uenige i synet på de to første filmene. De skiller seg ut, men er etter min mening mer tro mot boken enn det de senere filmene kanskje er. Dessuten var skuespillerne yngre, men gjorde en relativt god jobb. Er forresten artig å se klipp fra film nummer en med Harrys bollesveis :p

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Flere enn meg som er litt triste nå som alt er over? Har diskutert mye på fora og med venner hva som kom til å skje i siste boka, hvordan alt ville ende osv. Og nå er det slutt. :(

9438923[/snapback]

 

Ble nettopp ferdig med siste boka, skulle ønske jeg skulle starte på den første boka nå. :s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...