Gå til innhold

Den store NEC 1770 NX tråden


Ni kon

Anbefalte innlegg

Da dette uten tvil er den 17" skjermen de fleste her på forumet har, lager jeg like gjerne en sticky tråd på denne. Her kan dere diskutere denne skjermen til dere blir grønne :fun:

 

nec_1770nx.jpg

 

For deg som er på jakt etter denne:

 

Prisguiden på hw - NEC 1770 NX

 

Test av NEC 1770 NX på hardware.no

 

Spesifikasjoner:

 

Skjermtype: LCD

Standard: TCO03

Tilkoblinger: D-Sub / VGA, DVI

Høyeste oppløsning: 1280 x 1024 punkter

Responstid: 12 ms

Kontrast: 500:1

Lysstyrke: 250 cd/m2

 

 

DET FØLGER IKKE MED DVI-KABEL NÅR DU KJØPER DENNE.

(gjerne bekreft det de som er eier)

 

 

Du bør også lese hardware.no's egen LCD-guide.

 

 

Da kan dere skryte av skjermen, komme med spørsmål om ting som ikke virker, eller linke til andre tester av skjermen. Kort sagt: her kan dere ta opp alt dere vil om denne modellen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne nevne at garantien angående døde pixler på denne skjermen lyder som følger:

 

Det er en regel på at det skal være 3 eller fler døde piksler på 1cm2 eller totalt over 18 på hele skjermen for at dette skal gå på

garantien.

 

Jeg ble litt paff over "18 døde pixler på hele skjermen". For dere som kjøper som privatpersoner er det jo bare å bruke angrefrist, men greit å vite for de av oss som kjøper til jobben.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med sRGB nå på skjermen min og det ser perfekt ut!

Og jeg fikk følelsen av at Native var lysere, og mer blå/kald (slik om i testen)

 

Jeg fant også ut at innfallsvinkel har mye å si for hvor mørk skjermen blir i spill!

Hvis jeg bekker skjermen slik at knappene i bunn er lengst mot stativet (vanskelig å forklare, men den tipper litt fremover iallefall) så blir det best bilde.

 

Hvis skjermen ligger mer bakover blir det fort mørkt.

 

Beklager hvis det ble litt uklart, men det er mine observasjoner etter noen timer med skjermen.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg slo til.

 

Alle som sa at LCD > CRT hadde faktisk et poeng :p

Lenke til kommentar

Tja. Får komme med et spørsmål da:

 

Hvordan vil denne skjermen oppføre seg i counter-strike 1.6 i oppløsningene 800 / 1024 ? Alt fra etterlsep til utseende i spillet.

 

mvh Kristian

 

EDIT: Dere som har nec 1770 nx: Merker dere noe etterslep?

Endret av Alph3z
Lenke til kommentar
Tenkte jeg kunne nevne at garantien angående døde pixler på denne skjermen lyder som følger:

 

Det er en regel på at det skal være 3 eller fler døde piksler på 1cm2 eller totalt over 18 på hele skjermen for at dette skal gå på

garantien.

 

Jeg ble litt paff over "18 døde pixler på hele skjermen". For dere som kjøper som privatpersoner er det jo bare å bruke angrefrist, men greit å vite for de av oss som kjøper til jobben.

Oi... Såpass?

Kjøpte min på tilbud, så om eg skal bruke angrefristen blir jo skjermen 400kr dyrare. =/

 

*Håpe på ingen døde pixler.*

Lenke til kommentar
Tja. Får komme med et spørsmål da:

 

Hvordan vil denne skjermen oppføre seg i counter-strike 1.6 i oppløsningene 800 / 1024 ? Alt fra etterlsep til utseende i spillet.

 

mvh Kristian

Da spill består av dynamiske bilder (bilder i bevegelse) er det vanskeligere å oppdage ikke native oppløsninger. KOrt sagt betyr dette at du nesten ikke legger merke til det. Vil tipppe at en stor andel av spillere sitter med ikke nativ oppløsning i spill uten å legge merke til det. Dette gjelder for alle LCD skjermer.

 

 

Spørsmålet er heller: Dere som har nec 1770 nx: Merker dere noe etterslep?

Lenke til kommentar

Eg kan bekrefte at det ikke følger med dvi kabel, men den "vanlige" kabelen.

Syntes bilde var litt kornete, må eg justere eller kaibrer noe? er ganske grønn på lcd.

Har den på 1280X1024 og instalert drivrene som fulgte med til skjermen.

Har en pixel eller pirkk som er grønn heile tida, uten om når bakgrunnen er hvit, betyr det ar det er en død pixel?

Endret av Fuel
Lenke til kommentar
Eg kan bekrefte at det ikke følger med dvi kabel, men den "vanlige" kabelen.

Syntes bilde var litt kornete, må eg justere eller kaibrer noe? er ganske grønn på lcd.

Har den på 1280X1024 og instalert drivrene som fulgte med til skjermen.

Har en pixel eller pirkk som er grønn heile tida, uten om når bakgrunnen er hvit, betyr det ar det er en død pixel?

Du kan vel bruke Cleartype til å kalibre skjermen, hertzen bør vel stå på 60.

 

Høres ut som du har en død pixel ja, men det finnes måter å fjerne dem på.

Ikke sikkert det går men; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101702

Lenke til kommentar

Spilt masse - ikke merket noe etterslep. For å være snill med Øyvind så konstanterer jeg at det ikke fulgte med DVI-kabel (men handlet selvfølhelig ved siden av :))

Alt er perfekt, bare to småtterigreier

 

* Veldig uvant å spille Counter-Strike med 60FPS max, alternativet, som er vsync av, er ikke akkurat ett godt valg... 60FPS max i andre spill plager meg ikke, men akkurat i CS blir det veldig uvant.

 

* 1 død pixel på skjermen :cry: Men jeg har begynt å bli glad i han/den/hun nå da :);)

Lenke til kommentar
Eg kan bekrefte at det ikke følger med dvi kabel, men den "vanlige" kabelen.

Syntes bilde  var litt kornete, må eg justere eller kaibrer noe? er ganske grønn på lcd.

Har den på 1280X1024 og instalert drivrene som fulgte med til skjermen.

Har en pixel eller pirkk som er grønn heile tida, uten om når bakgrunnen er hvit, betyr det ar det er en død pixel?

Du kan vel bruke Cleartype til å kalibre skjermen, hertzen bør vel stå på 60.

 

Høres ut som du har en død pixel ja, men det finnes måter å fjerne dem på.

Ikke sikkert det går men; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101702

ja, skjermen står på 60zh, instalerte cleartype etter innlegget mitt i går, det ble mye bedre :)

Prøvde også klutt trikkset, men får prøve og la den stå på 6-7tmer:) er vanligvis ikke noe problem det :blush: ...vel ikke utenom no rett før eksamen :roll:

Lenke til kommentar
* Veldig uvant å spille Counter-Strike med 60FPS max, alternativet, som er vsync av, er ikke akkurat ett godt valg... 60FPS max i andre spill plager meg ikke, men akkurat i CS blir det veldig uvant.

Finnes det ingen løsning på dette bortsett fra å skru av vsync?

 

Vet det ble brukt LCD skjermer i en stor turnering for en tid tilbake, nekter å tro at de satt der og spilte med 60 fps.

 

Har selv bestilt skjermen og håper jeg blir fornøyd! Hvordan var det med fargeoppsett osv? Det har jeg aldri helt skjønt. Det jeg har skjønt (?) er at standard fabrikkoppsett ikke er det beste?

Lenke til kommentar
* Veldig uvant å spille Counter-Strike med 60FPS max, alternativet, som er vsync av, er ikke akkurat ett godt valg... 60FPS max i andre spill plager meg ikke, men akkurat i CS blir det veldig uvant.

Finnes det ingen løsning på dette bortsett fra å skru av vsync?

 

Vet det ble brukt LCD skjermer i en stor turnering for en tid tilbake, nekter å tro at de satt der og spilte med 60 fps.

 

Har selv bestilt skjermen og håper jeg blir fornøyd! Hvordan var det med fargeoppsett osv? Det har jeg aldri helt skjønt. Det jeg har skjønt (?) er at standard fabrikkoppsett ikke er det beste?

For å si det sånn, så hjelper det ikke om du har 1500 fps så lenge skjermen kjører på 60Hz. Dvs. du får et nytt skjermbilde hvert sekund. Egentlig det samme som fps. Derfor spiller det ingen rolle om du ligger høyere enn 60fps fordi man ikke får utnyttet det allikevel. Dette gjelder egentlig CRT-skjermer også. Kjører man f.eks. 85Hz så får man ikke utnyttet mer enn 85 fps.

 

Når det er sagt så vil jeg si at jeg er meget fornøyd med denne skjermen. (Hatt den siden tirsdag). Jeg er en stor fan av fps-spill og spiller mye HL2, Doom3, farcry og Counter-strike. Dette er kanskje ikke blant de aller raskeste spillene ala UT osv., men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke klarer å se noe som helst etterslep.

 

Det eneste jeg kan bemerke er bittelitt baklys i øverste kant når man har helt sorte områder. Men det er egentlig ikke noe som sjenerer. Jeg spiller nå FarCry i 1280x1024 med alt på high og 4xaa og 8xaf og jeg må si at bildekvaliteten er fantastisk bra.

 

P.S. Kan også bekrefte at DVI-kabel medfølger ikke. Dette bedrer også bildekvaliteten en del.

Lenke til kommentar

Jeg spiller stort sett bare HL2 og Counter-Strike 1.6 / Source.. Som det ble nevnt tidligere i tråden her har jeg ingen problemer med max 60 fps i noe annet en cs.16. Men jeg trodde at man ikke kunne sammenlikne frekvens på crt og lcd?

 

Er det med LCD som det er med CRT? Høyere frekvens på lavere oppløsning?

Endret av merl1n
Lenke til kommentar
Jeg spiller stort sett bare HL2 og Counter-Strike 1.6 / Source.. Som det ble nevnt tidligere i tråden her har jeg ingen problemer med max 60 fps i noe annet en cs.16. Men jeg trodde at man ikke kunne sammenlikne frekvens på crt og lcd?

 

Er det med LCD som det er med CRT? Høyere frekvens på lavere oppløsning?

Man kan sammenligne LCD og CRT på det grunnlaget jeg gjorde i den forrige posten. 60Hz er 60Hz enten det er på LCD eller CRT. Forskjellen er at på CRT kan man variere oppløsningen og oppdateringsfrekvensen, mens en LCD - skjerm har fast oppdateringsfrekvens og en optimal oppløsning. Dvs. en LCD-skjerm kjører 60Hz uansett oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...