Gå til innhold

X850XT og X850XT PE - Dukket opp på komplett.no


PrayingMantis

Anbefalte innlegg

Er det bare klokkefrekvensen som er forskjellig på X850XT vs X850XT PE?

 

Så vis du skal klokke så kan man like gjerne kjøpe det billigste??? (mulig de "beste chippene sitter i PE slik at de kan klokkes høyere...?)

 

 

Edit: vurderer sterkt og kjøpe et av disse og en 3500+ (winchester) og 1 gig pc3700 minne fra OCZ....................(Og vannkjølig på CPU GPU :dribble::dribble: )

Har en OZC powerstream 420w, denne holder vel til et slikt system??hvis det skal klokkes maks???

 

Edit: finnes det på nåværende tidspunkt noen "gode" hovedkort til s939, som støtter PCI e???

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett meg hvis jeg tar feil nå, men er ikke x850 kortene basert på 110 nano, mens x800 kortene er basert på 130. Jeg tror grunnen til at de lager disse kortene er utelukkende leveringsproblemer med sistenevnte. Altså veldig høy feilproduksjon med 130 nm teknologien. Jeg antar det er samme fabrikkene og wafere de bruker i den nye produksjonen også. Når prisene blir det samme for x850 som for x800 kortene, så betyr det at x850 kortene er billigere å produsere. Dette er ikke sånn skrytekort som 9800xt var i sin tid, dette er en nødvendig utgivelse fra ATI sin side.

Lenke til kommentar
Raptor,14/12/2004 : 15:06] Tipper også den er et forsøk på å fikse opp dårlige yields i high-end på X800 serien.

neppe!

å det du sa om at det ikke er noen serlig forsjell fra x800xt pe til x850xt pe er jo heller ikke riktig! x850 er jo et helt annet brikke sett enn x800! og hoved grunnen til at 850serien kommer er pga det er så vansklig å lage nok x800 kort til butikkene!

de som jobber i ATI er ikke dumme! så de lager ikke et helt nytt kort hvor det ikke er noe merkbarig forsell fra forgjengeren, hvis dette kortet koster mer. da kjøper jo INGEN dette(bortsett fra idealister) og de taper MASSE penger på det!

 

ATI skal ko også seffølgelig lage et "vi er best" kort for å triumfere omver nVidia. det skjønner jeg godt! hadde gjordt det samme selv!

Jo det tror jeg faktisk det er. Et forsøk på å fikse opp i dårlige yields altså. Det er heller ikke en helt annen brikke. Som MistaPi sier er det ikke mye annet enn en tweaket R423,

 

Syns ikke det er ille i det hele tatt jeg. Slik jeg ser det har det bare vært en negativ ting med X800XT og X800XT PE kortene og det er tilgjengelighet. Fantastisk gode kort men nesten umulig å oppdrive. (Ja jeg er klar over endel klager på drivere og Linux støtte men det angår egentlig ikke meg)

 

Hvis de nå klarer å mette markedet med X850XT og X850XT PE er jo det helt strålende. :)

 

Så nok en gang headcleaver. Det er ikke et helt nytt kort. Du må ikke la din forkjærlighet til en spesiell skjermkortprodusent gjøre deg helt blind ;)

Lenke til kommentar
neppe!

å det du sa om at det ikke er noen serlig forsjell fra x800xt pe til x850xt pe er jo heller ikke riktig! x850 er jo et helt annet brikke sett enn x800! og hoved grunnen til at 850serien kommer er pga det er så vansklig å lage nok x800 kort til butikkene!

de som jobber i ATI er ikke dumme! så de lager ikke et helt nytt kort hvor det ikke er noe merkbarig forsell fra forgjengeren, hvis dette kortet koster mer. da kjøper jo INGEN dette(bortsett fra idealister) og de taper MASSE penger på det!

 

ATI skal ko også seffølgelig lage et "vi er best" kort for å triumfere omver nVidia. det skjønner jeg godt! hadde gjordt det samme selv!

I bunn og grunn er det nesten ingen forskjell på X800 PCIe (R423) og X850 PCIe (R480) Samme prosess, samme funksjoner, det eneste som er nytt er at de har tweeket hle chipen for å kunne hente ut flere mhz (de fikk ut 20 til + noe å gå på med Overdrive 3), problemet er at strømbruken også går kraftig oppover, slik at X850XT PE bruker mer strøm en et GeForce 6800 Ultra kort. Som sagt så er også en grunn til denne nye revisjonen at de hadde dårlige yields (få brikker kunne selges som X800XT PE)

 

Men du har rett, de som jobber i ATi er ikke dumme, de ble nok tatt litt med buksene nede av nVidia sin SLi, og dette er foreløpig demmes svar på det. nvidia så ikke behovet for å tweeke 20-30Mhz mer ut av NV40, og kanselerte NV47 (sier iallefall ryktene)

 

Bottom-line: Eneste forskjellen på X800 og X850 er klokkehastighet (rundt 20 Mhz) og fysisk "layout" i selve VPU'en. Tipper ATi kommer til å fase dagens X800 kort når produksjonen av X850 kommer opp for fult.

Lenke til kommentar
I bunn og grunn er det nesten ingen forskjell på X800 PCIe (R423) og X850 PCIe (R480) Samme prosess, samme funksjoner, det eneste som er nytt er at de har tweeket hle chipen for å kunne hente ut flere mhz (de fikk ut 20 til + noe å gå på med Overdrive 3)

Opptil 108MHz over norm (648MHz).

 

problemet er at strømbruken også går kraftig oppover, slik at X850XT PE bruker mer strøm en et GeForce 6800 Ultra kort. Som sagt så er også en grunn til denne nye revisjonen at de hadde dårlige yields (få brikker kunne selges som X800XT PE)

 

Men du har rett, de som jobber i ATi er ikke dumme, de ble nok tatt litt med buksene nede av nVidia sin SLi, og dette er foreløpig demmes svar på det. nvidia så ikke behovet for å tweeke 20-30Mhz mer ut av NV40, og kanselerte NV47 (sier iallefall ryktene)

Mens strømforbruk vil ikke være et problem med 6800GT/Ultra i SLi? ;)

Det kan godt være at ATi ikke engang har noe planer om en multi-kort løsning, at dette er deres foretnings valg å ikke gå den veien. SLi er et nisje marked i et nisje marked. Jeg tviler på at ATi ser på dette som en stor trussel.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Sjekk ut denne sia ;)

http://www.hardocp.com/article.html?art=Njk3

De har testet kortene både i X800 og X850 serien :D

 

Jeg vil si det sånn at de som har et x800 kort, bør tenke seg veldig godt om før de satser på et X850 kort. I hvertfall Platinum Edition versjonene.

 

Utdrag ifra artikkel ;)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"If you were to be given a “blind gaming test” between the X850XT-PE and X800XT-PE, we think that it would be near impossible to tell any difference between them based on gaming experience."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

De som ikke har kjøpt noen av delene enda bør kjøpe et x850, men husk at AGP kortene kommer litt senere :whistle:

 

Jeg personlig skal vente til R500, før jeg bytter ut. Jeg har et Sapphire X800XT PE (AGP) kort :thumbup:

 

Med vennelig hilsen

[WarRUs]AlucarD alias DocF666 :D

Lenke til kommentar
Raptor,14/12/2004 : 15:06] Tipper også den er et forsøk på å fikse opp dårlige yields i high-end på X800 serien.

neppe!

å det du sa om at det ikke er noen serlig forsjell fra x800xt pe til x850xt pe er jo heller ikke riktig! x850 er jo et helt annet brikke sett enn x800! og hoved grunnen til at 850serien kommer er pga det er så vansklig å lage nok x800 kort til butikkene!

de som jobber i ATI er ikke dumme! så de lager ikke et helt nytt kort hvor det ikke er noe merkbarig forsell fra forgjengeren, hvis dette kortet koster mer. da kjøper jo INGEN dette(bortsett fra idealister) og de taper MASSE penger på det!

 

ATI skal ko også seffølgelig lage et "vi er best" kort for å triumfere omver nVidia. det skjønner jeg godt! hadde gjordt det samme selv!

For du har peiling på hva du snakker om?

 

Sett forskjellen mellom 9500pro og 9600pro? Eller 9700pro og 9800pro?

 

Ytelesen er så og si identisk, forgjengerene yter BEDRE til tider. og som det er postet like over her, forskjellen er tilnærmet ingen. Men når det nye kortet koster mindre og blir mer tilgjengelig, så går man jo for det man får tak i.

Det siste der gjelder for de som ikke allerede sitter på et kort.

 

 

Jeg venter forøvrig på min Genuine ATI x800XT PE Full Retail fra Canada, betalte $288US =) (1745kr inkl. frakt) :w00t::dribble:

Lenke til kommentar
www.ati.com ? :p

Tror det er bare for folk fra USA og Canada?

www.ati.com sender ikke til Europa desverre....

 

X800XT PE koster 499$ der... status er selvsagt: stock: Temporarily out of stock. Will ship when available.

 

Pris i NOK (regner 6 i dollarkurs for enkelhest skyld) = 2994

 

+ 24% moms = 3712

 

+ Frakt.....

 

Ergo koster det rundt 4000 kroner

 

@Sub-Lock: Du har nok bestilt det feil ATi kort... Tviler på at du får noe nytt XT PE til den prisen... Iallefall gi oss en link

Lenke til kommentar
Raptor' date='14/12/2004 : 14:41'] . X850 kortet trekker mer strøm en et 6800Ultra kort, produserer mer varme,

 

Vi får håpe at tilgjengligheten blir bedre nå enn på X800XT PE (Press Edition) :cool:

Trekker mere strøm enn 6800U? Hvor har du dette fra?

 

 

 

Press Edition. Den var god .. Så vidt jeg vet har det vært XT PE å få tak i hele tiden. MPX og Netshop har hatt dem lenge. Mulig de er utstolgt for øyeblikket, men de har hatt dem stort sett hele tiden.

Lenke til kommentar
Raptor' date='15/12/2004 : 16:10']
Raptor,14/12/2004 : 14:41] . X850 kortet trekker mer strøm en et 6800Ultra kort, produserer mer varme, 

Trekker mere strøm enn 6800U? Hvor har du dette fra?

Fra Anandtech

 

5729.png

Var redd du skulle komme drassende med den ja.

 

Har sett flere som har lurt litt på hvordan Anand tester. De får nemlig motsatte resultater av andre.

 

Husker det var noen sider som testet når x800kortene først kom ut, og konklusjonen var det motsatte av anand. X800 brukte merkbart mindre strøm enn nV 6800 serien.

Tror faktisk X800 XT brukte mindre strøm en 9800XT også. De har brukt samme kjøleren på X800 som 9800XT, men de har forminsket den. Og det har de neppe gort forde kortet blir vamere.. eh?

Om man tenker på nV´s bruk av kjempekjøler, temperaturen på core med kjempekjøleren, doble Molex-stikk på kortet og de offisielle kravene til PSU så er det noe som ikke rimer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...