Gå til innhold

Vi tester SLI akkurat nå


Dvshop

Anbefalte innlegg

Eneste gruppe jeg ser for meg skal kjøpe denne er de meg liten peil og mye penger. Og av og til en som tror han eier gata med 15 k i 3dmark03.

Hva med meg da?

 

Jeg skal kjøpe meg ny PC snart...og siden jeg har lite med cash må jeg nøye meg med et skjermkort i klassen 6600GT...i så tilfelle er det like billig å kjøpe et 6600GT PCI-E pluss et SLI hovedkort, som et annet hovedkort uten SLI og et AGP 6600GT...(jeg er uansett interessert i nForce4 siden det er mer fremtidsrettet)...

 

...om en stund når jeg får mer cash vil jeg sikkert oppgradere skjermkortet litt...da vil jeg tro det er mye billigere å gå for et nytt 6600GT og kjøre SLI, istedenfor å selge kortet og går for et dyrere kort som yter like bra som 2x6600GT...

 

høres ikke det fornuftig ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

SLi som helhet er de fleste benschmarks freaks happy for. Sikkert en bra løsning for de som har liten peil på data og mye penger.

Det er en ikke helt liten gruppe som er benchmarksfreaks. :)

Og mye penger er det jo åpenbart ihverfall en moderator som har.. så den der slår tilbake på deg sjøl.. (får unnskylde dersom du ikke betaler selv for de "monstermaksinene" du har fått bygget i det siste) :-)

Dessuten er det vel nå dokumentert at 2x6600GT blir rimeligere enn 1x6800Ultra...og yter like bra i visse benchmarks (for de som bryr seg om det).

Siterer meg selv:

 

1) Skjermkort produserer mye varme. Tenk hva to gjør

2) De tar opp min. to PCI slotter, og jeg har allerde plassmangel

3) Jo mer du dytter inn i kabbet jo mindre luftflyt blir det der inne

4) Enda en vifte = enda mer støy

5) Ikke akkurat en økonomisk løsning

Hmm.. dine innlegg i denne tråden er åpenbart farget av at du nå har fått "dilla" på støysvake løsninger.. Husk.. det er *din* prioritering, men jeg må jo si at den ikke er helt feil..

Eneste gruppe jeg ser for meg skal kjøpe denne er de meg liten peil og mye penger. Og av og til en som tror han eier gata med 15 k i 3dmark03.

Uenig.. se over..

Dette gjelder kun dersom det er snakk om å sammenlikne ett oppsett med ett kort (AGP el. PCI-E) mot to like kort i SLI..

"Caset" her som du tydeligvis ikke får med deg (sammen med andre) er "middelkort" i SLI mot "überkort" single.. eller?

Dvshop:

Korriger meg om jeg har misforstått... :)

Lenke til kommentar

Singel 3dmark01 = 17954

Sli 3dmark01 = 18045

 

Singel 3mark03 = 7934

Sli 3dmark03 = 12934

 

Singel 3dmark05 = 2714

Sli 3dmark05 = 5525

 

Noe må være galt med deres oppsett, scoren i 3dmark01se er iallefall alt for liten.

 

Jeg får litt over 26k med samme cpu a64 3500 (Newcastle @ 200*11) og minne på 200mhz.

 

*edit*

 

Skrive Newcastle rett :)

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar

TL1000S

 

He he, vi er bare litt uenige ;)

 

Dog påpeker jeg at jeg ikke har mye penger. Det er lett at folk får feil oppfattning av meg. Det er da mer korrekt å påpeke at jeg har EKSTREMT mye penger

 

Dog betaler jo ikke jeg som tester for maskinen jeg bygger, da disse blir spandert av produsenter. Trodde dere visste det..

 

:fun:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Singel 3dmark01 = 17954

Sli 3dmark01 = 18045

 

Noe må være galt med deres oppsett, scoren i 3dmark01se er iallefall alt for liten.

 

Jeg får litt over 26k med samme cpu a64 3500 (Newcastel @ 200*11) og minne på 200mhz.

Glem 3DMark01...

Det tester vel så mye FSB, CPU, minnekontroller på HK..enn GPU.

Vil vel også tro at nyeste drivere for slike kort det er snakk om utnytter "path" i koden for SLI-oppsett når det er snakk om nyere benchmarks som 3DMark05.

Det er selvsagt noe jeg *tror*, men det er vel ikke usannsynlig all den tid eldre utrangerte kort yter stort sett likt med nyere "überkort" i eldre spill som ikke er basert på DX9.

Men her tror jeg mer kyndige.. som har satt seg inn i koden/drivere og "engines" i spill bør bidra med "tungtveiende" argumenter...

Lenke til kommentar
Singel 3dmark01 = 17954

Sli 3dmark01 = 18045

 

Noe må være galt med deres oppsett, scoren i 3dmark01se er iallefall alt for liten.

 

Jeg får litt over 26k med samme cpu a64 3500 (Newcastel @ 200*11) og minne på 200mhz.

Glem 3DMark01...

Det tester vel så mye FSB, CPU, minnekontroller på HK..enn GPU.

Vil vel også tro at nyeste drivere for slike kort det er snakk om utnytter "path" i koden for SLI-oppsett når det er snakk om nyere benchmarks som 3DMark05.

Det er selvsagt noe jeg *tror*, men det er vel ikke usannsynlig all den tid eldre utrangerte kort yter stort sett likt med nyere "überkort" i eldre spill som ikke er basert på DX9.

Men her tror jeg mer kyndige.. som har satt seg inn i koden/drivere og "engines" i spill bør bidra med "tungtveiende" argumenter...

Saken er jo den at jeg bruker samme cpu, kjører alt default uten gfx. Og får likevel nesten får 10k poeng mer.

 

Noe som ikke stemmer spør du meg :whistle:

 

 

*edit*

 

Her er compare link

 

http://service.futuremark.com/compare?2k1=8253079

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Saken er jo den at jeg bruker samme cpu, kjører alt default uten gfx. Og får likevel nesten får 10k poeng mer.

 

Noe som ikke stemmer spør du meg  :whistle:

 

 

*edit*

 

Her er compare link

 

http://service.futuremark.com/compare?2k1=8253079

OK.. som vanlig litt rask i uttalelsen.. :)

3DMark01 er en (gammel) benchmark som tester *hele* maskinen.. og GPU/skjermkort er da en ikke helt uvesentlig del..

Det som gjør at du får så mye bedre enn "dvshop" er at du har ett godt klokket "überkort" med dobbelt så stor minnebåndbredde bl.a...(såvidt jeg har fått med meg har "dvshop" ikke klokket).

Dette gir stor uttelling i 3DMark01.

Blir akkurat som når jeg bencher mine 9600Pro mot 9800Pro med samme brikkesett, CPU, minne.. Prosentuelt er forskjellen omtrent like stor i 9800's favør.

 

Edit:

3Dmark03/05 er "bedre" når det gjelder å isolere test mot skjermkortet.."northbridge"/skjermkort-kontroller..

Det er derfor f.eks. mine scores med 9600XT ikke varierer så dramatisk fra Celeron 2.2 til P4 2.8 (samme system ellers).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
unnskyld at jeg sier dette,men mitt 6800 gt drar godt i fra dere i ytelse.både i spill og 3d mark.synes ytelsen virker som et 6800 NU,og det kortet koster ca 2254.- og oppover...

Hva slags score får du i 3DMARK05 med ditt GT kort?

Vel,fikk litt over 5000 i score som best.men 18045 i 3d mark 2001 med en amd 64 3500+?.skulle ikke ca 20 000 vært mere normalt men en slik cpu ?husker snekker"en fikk 20000 i score med amd 3400+ og ati 9800 xt kort !(uten oc)

 

Prøv høy AA/AF på i 1280x1024(eller mere)da tror jeg korte"ene har sin begrensing..

 

 

Ps:husk jeg bruker bare en xp 3000 og 512MB ram,men spiller da doom 3 i 1200x1600 eller hl 2 i samme oppløsing om jeg vil.bruker jeg AA/AF(4x/8x) må jeg ned på 1280x1024(1024x768) i dx 9 spill.men vi kan jo bytte cpu og ram :whistle:

Lenke til kommentar

Gidd å les litt da :realmad:

I følge Nvidia må du ha en psu på minst 500W for å kjøre 2stk 6800GT/ultra

Ja du kan bruke kort fra forskjellige produsenter, men det er ikke anbefalt pga. bios osv.

Nvidia har luftet muligheten til 4stk skjermer i senere driver/bios oppdateringer.

Ytelses forskjellen mellom 6800GT og ultra er veldig liten i følge Anandtech.

SLI er mest effektivt ved høye oppløsninger f.eks 1600x1200. Da kan man kjøre med alt godteri på i f.eks doom III eller HL2 og fortsatt ha bra framerates.

Plassproblemer kan oppstå hvis du bruker mange PCI kort, men på f.eks Asus sitt kort får du plass til både lydkort og et wlan kort.

Lenke til kommentar

Forresten! En ting vi har glemt oppi alt dette. Det er forbasket morro med noe nytt :yes: Noen som er enige?

 

Har nå spilt litt på HL2, Doom3 og Farcry. Kjører maks på alt. Vet ikke helt hva som behøvs mer, men dette spiller fantastisk bra. Virker som om alt flyter lettere. Spiller hele tiden med GPU load verktøy på. Dette er en liten utility som aktiveres i detonator driveren. Her vises på venstre side 2 søyler som går vertikalt motsatt vei. Dette indikerer lasten på korta. Alt går som smurt. Virker som det ikke er mulig å stresse opp korta noe særlig, men det behøvs vel kanskje mer stress enn dette.

 

En ting som slår meg er hvor enkelt og problemfritt nForce4 var å installere. Nye nForce brikkesett bruker som regel å krangle litt i begynnelsen, men til nå så spiller alt meget bra. Men tidlig tidlig er stikkordet, finner vel ut av mer etterhvert.

Lenke til kommentar

Veldig spennende, som sagt så behøver ikke SLI koste akkurat skjorta, og la oss si at hvis man investerer i et Gt kort nå og et til om 1-1,5 års tid så er man jo garantert veldig god ytelse til en overkommelig penge.

 

Men desverre så må jeg nok poengtere at virkelig ytelse blir nok bare for rike entusiaster med tilgang på gode kjøleløsninger, ser ikke helt moroa av dobbel støy fra to kraftige skjermkort, heller ikke så veldig sunt hvis man har en middels kjøleløsning fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...