Gå til innhold

Vi tester SLI akkurat nå


Dvshop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forresten! En ting vi har glemt oppi alt dette. Det er forbasket morro med noe nytt :yes: Noen som er enige?

 

Har nå spilt litt på HL2, Doom3 og Farcry. Kjører maks på alt. Vet ikke helt hva som behøvs mer, men dette spiller fantastisk bra. Virker som om alt flyter lettere. Spiller hele tiden med GPU load verktøy på. Dette er en liten utility som aktiveres i detonator driveren. Her vises på venstre side 2 søyler som går vertikalt motsatt vei. Dette indikerer lasten på korta. Alt går som smurt. Virker som det ikke er mulig å stresse opp korta noe særlig, men det behøvs vel kanskje mer stress enn dette.

 

En ting som slår meg er hvor enkelt og problemfritt nForce4 var å installere. Nye nForce brikkesett bruker som regel å krangle litt i begynnelsen, men til nå så spiller alt meget bra. Men tidlig tidlig er stikkordet, finner vel ut av mer etterhvert.

Dere er så j***** heldige, har vært i kontakt med psdata angående nforce 4 hk, fikk som svar at de hadde en del inne, sendte svar der jeg skrev at det bare var sende et til meg med en gang, men har ikke fått noe svar ennå, har sendt 3 mailer til dem..synd de ikke svarer er så spent om det blir noe nforce 4 kort før jul eller ikke.

Lenke til kommentar

Saken er jo den at jeg bruker samme cpu, kjører alt default uten gfx. Og får likevel nesten får 10k poeng mer.

 

Noe som ikke stemmer spør du meg  :whistle:

 

 

*edit*

 

Her er compare link

 

http://service.futuremark.com/compare?2k1=8253079

OK.. som vanlig litt rask i uttalelsen.. :)

3DMark01 er en (gammel) benchmark som tester *hele* maskinen.. og GPU/skjermkort er da en ikke helt uvesentlig del..

Det som gjør at du får så mye bedre enn "dvshop" er at du har ett godt klokket "überkort" med dobbelt så stor minnebåndbredde bl.a...(såvidt jeg har fått med meg har "dvshop" ikke klokket).

Dette gir stor uttelling i 3DMark01.

Blir akkurat som når jeg bencher mine 9600Pro mot 9800Pro med samme brikkesett, CPU, minne.. Prosentuelt er forskjellen omtrent like stor i 9800's favør.

 

Edit:

3Dmark03/05 er "bedre" når det gjelder å isolere test mot skjermkortet.."northbridge"/skjermkort-kontroller..

Det er derfor f.eks. mine scores med 9600XT ikke varierer så dramatisk fra Celeron 2.2 til P4 2.8 (samme system ellers).

En 3200, S939 och ett 6800 GT gär omkring 24-25000 3d01 oklockat.

När samma cpu, huvudkort (Skilladen mellan NF3 och NF4 är så vitt jag vet enbart PCIe) men 2 st 6600 bara gör 18000 i samma test är någonting galet. Vad är då skillnaden eftersom du menar att GPU inte har så stor inverkan på 3d01? GPU har enorm inverkan på 3d01.

 

Jag tror helt enkelt att 3d01 behövs patchas för att SLI ska göra inverkan ja....

 

Vad gör ett S939, A64 cpu och 6600 AGP för score? Säkert det samma som testen här i tråden vill jag tro.

 

Edit//Här en compare till en 3500 och en 6600 GT och allting verkar stock.

http://service.futuremark.com/compare?2k1=8281543

Lenke til kommentar

Saken er jo den at jeg bruker samme cpu, kjører alt default uten gfx. Og får likevel nesten får 10k poeng mer.

 

Noe som ikke stemmer spør du meg  :whistle:

 

 

*edit*

 

Her er compare link

 

http://service.futuremark.com/compare?2k1=8253079

OK.. som vanlig litt rask i uttalelsen.. :)

3DMark01 er en (gammel) benchmark som tester *hele* maskinen.. og GPU/skjermkort er da en ikke helt uvesentlig del..

Det som gjør at du får så mye bedre enn "dvshop" er at du har ett godt klokket "überkort" med dobbelt så stor minnebåndbredde bl.a...(såvidt jeg har fått med meg har "dvshop" ikke klokket).

Dette gir stor uttelling i 3DMark01.

Blir akkurat som når jeg bencher mine 9600Pro mot 9800Pro med samme brikkesett, CPU, minne.. Prosentuelt er forskjellen omtrent like stor i 9800's favør.

 

Edit:

3Dmark03/05 er "bedre" når det gjelder å isolere test mot skjermkortet.."northbridge"/skjermkort-kontroller..

Det er derfor f.eks. mine scores med 9600XT ikke varierer så dramatisk fra Celeron 2.2 til P4 2.8 (samme system ellers).

En 3200, S939 och ett 6800 GT gär omkring 24-25000 3d01 oklockat.

När samma cpu, huvudkort (Skilladen mellan NF3 och NF4 är så vitt jag vet enbart PCIe) men 2 st 6600 bara gör 18000 i samma test är någonting galet. Vad är då skillnaden eftersom du menar att GPU inte har så stor inverkan på 3d01? GPU har enorm inverkan på 3d01.

 

Jag tror helt enkelt att 3d01 behövs patchas för att SLI ska göra inverkan ja....

 

Vad gör ett S939, A64 cpu och 6600 AGP för score? Säkert det samma som testen här i tråden vill jag tro.

 

Edit//Här en compare till en 3500 och en 6600 GT och allting verkar stock.

http://service.futuremark.com/compare?2k1=8281543

Resulatet av 3DMARK2001 testen behøver vel ingen kommentar. SLI har ingen innvirkning på denne versjonen ser det ut til. Hva slags score får du med GT kortet ditt på 2003/2005? her ser du at det er mye å hente med SLI oppsettet.

 

18000 poeng i 2001 gir vel ca samme resultat som et uklokket 9800XT kort. Egentlig ganske bra score til et kort til 1600,-. 12900 poeng i 2003 tror jeg et uklokket 6800GT kort sliter med å nå, og 5500 poeng i 2005 tror jeg også et uklokket 6800GT ikke klarer.

 

Når det gjelder de testene som er foretatt mot de forskjellige spill så er jeg slettes ikke sikker på at 2stk 6600GT er noe dårlig valg. Det er jo indikasjoner på at det må jobbes litt mer med pacher og drivere mot spill før vi ser hvor bra/dårlig dette er. sjekk feks: http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm...cleid=612&cid=2

 

Men post gjerne resulatene Deres på uklokka 6800GT kort med ca samme maskinspec. Interessant å se hva andre har scoret her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
När samma cpu, huvudkort (Skilladen mellan NF3 och NF4 är så vitt jag vet enbart PCIe) men 2 st 6600 bara gör 18000 i samma test är någonting galet. Vad är då skillnaden eftersom du menar att GPU inte har så stor inverkan på 3d01? GPU har enorm inverkan på 3d01.

 

Jag tror helt enkelt att 3d01 behövs patchas för att SLI ska göra inverkan ja....

Jeg trodde det nå var alment kjent at 3DMark01 er en benchmark som tester *hele* systemet..

Og jeg presiserte/rettet til at GPU selvsagt spiller en vesentlig rolle for score...

Men.. når det er sagt... du får *enorm* økning i 3DMark01 ved å klokke minne, FSB, CPU.. langt mer enn å klokke GPU..

Det er ikke tilfellet med 3DMark03..

"Patche" koden i 3DMark01 ja.. Du er inne på noe der.., men det som er saken er vel at 3DMark01 er kodet iht DX8 og vil aldri bli "sensitiv" til nyere hw-løsninger...

Det er jo en grunn til at Futuremark ikke lenger bruker ressurser på denne koden.. den er "avlegs".. bortsett fra det faktum at den er en god test for hele systemet.

Kan se ut som om 3DMark05 klarer begge deler.. både teste GPU og systemet ellers.. Her hjelper teknologi som SLI virkelig...

Lenke til kommentar

Har kikket på en del "comparison" charts fra Futuremark og ser at i snitt så ligger

6800GT korta på rundt 10000 poeng i 3DMARK03. 6800Ultra og X800XT PE ligger rundt 13000. Har bare kikka på tester hvor systema ikke er tweaka. Skal se om jeg gidder å samle i sammen disse charts når jeg får tid.

 

3DMARK05 ligger 6800GT på i snitt 4700poeng, mens 6800U og X800XT ligger på rundt 5500.

 

Bare til info, om det er ingen som allerede har begynt å kikke på et gjennomsnitt :)

Lenke til kommentar
Et lite OT spørsmål til gutta med hovedkortet:

 

Vet dere/ kan dere finne ut om Thermalright XP120 kjøleren passer på hovedkortet??

 

Har bestilt A8n-SLI Deluxe selv og sitter allerede med den kjøleren...

 

Finner d ut tidsnok, men sover kanskje litt bedre om natta hvis dere kan svare på det.

Ser dårlig ut: http://www.thermalright.com/a_page/main_su...rd_xp120_k8.htm

 

Men det kan hende denne lista ikke er helt oppdatert, men det ligger en stygg kjøleribbe på den ene sida av CPU socketen og minnekortplasser på den andre siden. Se selv og bedøm selv http://www.dvshop.no/sli/slitest.htm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg med mit X800Pro klarte 14000 i 3Dmark 03 :D

Jaja. ;)

Det var vel i fylla dette da.. og i 3DMark01.. med "Det kan du drite i" maskinvare..(ref.profilen din).

Hva med en URL til resultatet ditt? Det hadde vært fint..

Lenke til kommentar

Jeg ser at SLI ikke gir så mye mer MAX FPS enn ATI X800XTPE som jeg selv har, MEN: Er det slik med SLI som med dual cpu at GPU'en total sett blir KRAFTIGERE om ikke så mye raskere dvs at man kan unngå frame drops under ekstreme laster ?

Hvis det er riktig så er jo det ett veldig godt argument da det spiller liten rolle om max fps er 128 eller 121 fps.

Endret av kasol
Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke hvorfor folk kjører SLI

 

1) Skjermkort produserer mye varme. Tenk hva to gjør

2) De tar opp min. to PCI slotter, og jeg har allerde plassmangel

3) Jo mer du dytter inn i kabbet jo mindre luftflyt blir det der inne

4) Enda en vifte = enda mer støy

5) Ikke akkurat en økonomisk løsning

 

er jeg alene om disse tankene?

Blir jo som da du brente av X antall laken på din maskin? Det er jo bare å prioritere litt annerledes, så får man det sikkert til samme pris. :roll:

Endret av henrik^
Lenke til kommentar
Jeg ser at SLI ikke gir så mye mer MAX FPS enn ATI X800XTPE som jeg selv har, MEN: Er det slik med SLI som med dual cpu at GPU'en total sett blir KRAFTIGERE om ikke så mye raskere dvs at man kan unngå frame drops under ekstreme laster ?

Hvis det er riktig så er jo det ett veldig godt argument da det spiller liten rolle om max fps er 128 eller 121 fps.

 

Meget godt poeng! MIN FPS har ALT å si!!

Lenke til kommentar
Jeg tror nok dagens SLI-løsninger ikke er spesielt lønnsomme.

Fullt mulig at 3dMark putter på litt ekstra poeng pga av sli.

 

Sett dere ned og se nøye på et GF6800 Ultra og et GF6600 GT.(Forskjeller som 256 bit mot 128)

http://www.3dkort.dk/Sammenlign/sammenlign.shtml

 

Men for all del, hvis dere vill kan dere bare kjøpe i vei :)

Husk at 1 stk 6800Ultrakort koster ca 1200,- mer enn 2 stk 6600GT kort da ;)

Lenke til kommentar
Jeg ser at SLI ikke gir så mye mer MAX FPS enn ATI X800XTPE som jeg selv har, MEN: Er det slik med SLI som med dual cpu at GPU'en total sett blir KRAFTIGERE om ikke så mye raskere dvs at man kan unngå frame drops under ekstreme laster ?

Hvis det er riktig så er jo det ett veldig godt argument da det spiller liten rolle om max fps er 128 eller 121 fps.

 

Meget godt poeng! MIN FPS har ALT å si!!

Husk også her at 1 stk X800XT PE koster ca 1300 mer enn 2 stk 6600GT kort :yes:

Lenke til kommentar
Har du/dere testet overklokking enda eller? Er litt interessert i å høre om det funker på samme måte som med ett skjermkort.....

Eneste vi har testet av OC er å skru core og memory opp littegran på GPUen, se tidligere post, og da spratt resultatet opp fra 5500 til rett under 6200 poeng i 3DMARK05.

Lenke til kommentar
Jeg ser at SLI ikke gir så mye mer MAX FPS enn ATI X800XTPE som jeg selv har, MEN: Er det slik med SLI som med dual cpu at GPU'en total sett blir KRAFTIGERE om ikke så mye raskere dvs at man kan unngå frame drops under ekstreme laster ?

Hvis det er riktig så er jo det ett veldig godt argument da det spiller liten rolle om max fps er 128 eller 121 fps.

 

Meget godt poeng! MIN FPS har ALT å si!!

Har han et poeng? Fra det jeg har sett har ikke SLi noe innvirkning på min fps eller antall framedrops. Det som er viktig er antall og hvor store framedrops. Min. FPS kan vise et veldig lavt tall, men det kan kun ha falt så lavt for en frame i løpet av en timedemo, mens kortet ellers ligger på et ganske høyt og stabilt nivå.

Med færre og mindre drops vil også gi høyere gjennomsnitt framerate, men det er også selvfølgelig avhengig av max fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...