Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I august utførte eg 4 veker av ryp, men så blei eg skada og kunne ikkje fortsette. For nokre veker sidan begynte eg på nytt, men eg hoppa over dei 2 første vekene. (Kan diskuterast kor smart det var, men gjort er gjort) Har no 1 veke igjen med RYP, og vil begynne på eit bodybuilding program. Bør eg køyre RYP ein gang til først? Har hatt god framgang.

 

Eg tar fram spørsmålet igjen. Tips til bodybuildingprogram? Er det bodybuilderar her?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Alt handler om å bygge muskler, når det er sagt så er jo program lagt opp forskjellig eks. for styrkeløftere så vil det være fokus på de tre aktuelle øvelsene. Den største forskjellen ligger i kosthold, her må man være mer påpasselig som kroppsbygger enn som styrkeløfter. Det er begrenset hvor mye fett en kroppsbygger vil legge på seg, alt må vekk på diett uansett :D

Lenke til kommentar

Det går an å bruke 12RM også, så har du en liten margin, går det bra så bare utvid til 7 uker.

 

Det er prinsippene om progresjon, kcaloverskudd og hvilkeuka som teller.

Gjør du dette så vil du vokse på alle program.

 

Styrke har høyere RM men lavere rep, flere programmer utnytter begge deler.

Dvs vanlig i 6 uker og isteden for en hvileuke kjører dem 2 uker til med 2-3 rep, like mange sett. Da får man økt styrken litt også.

 

For eks 5x5 med myorep.

Før du begynner med det må du kunne markløft, knebøy og benk-teknikkene bra.

Du må også ha en grunnstyrke, det er den du skaffer deg med RYP.

Gjerne i 6 mnd ca.

Lenke til kommentar
Er det meninga å kjenne det godt i brystmusklene når man trener benk?

Jeg kjenner nemlig ikke så mye i brystet når jeg trener benk, og mistenker at jeg gjør noe feil. Kjenner det ganske greit i de aktuelle musklene i de fleste andre øvelser.

 

Tviler på at du gjør noe feil, det jeg tenker er at du har fått større energi lagre i musklene og du lager mindre melkesyre. Noe som er positivt :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det meninga å kjenne det godt i brystmusklene når man trener benk?

Jeg kjenner nemlig ikke så mye i brystet når jeg trener benk, og mistenker at jeg gjør noe feil. Kjenner det ganske greit i de aktuelle musklene i de fleste andre øvelser.

 

Tviler på at du gjør noe feil, det jeg tenker er at du har fått større energi lagre i musklene og du lager mindre melkesyre. Noe som er positivt :thumbup:

 

Håper det da. Men det vil vel vise seg etterhvert, da jeg er veldig svak i brystmusklene. Tar nesten mere i nedtrekk enn benkpress :hmm:

 

Men jeg kjenner det mer i armene enn i brystet når jeg trener benk da... også normalt? :p

Lenke til kommentar

prøver på det ja, og løfte nederste del av ryggen uten å løfte rumpa, og ha beina i mindre enn 90 grader og stramme kroppen litt... Er nok ikke den teknikken det er noe i veien med.

 

Er vel mere løftebanen. Hvor er det best å løfte opp stanga/manualene? På linje med niplene, mellom brystet og magen, lengre opp mot halsen osv. Altså armene 90 grader rett opp eller litt mere eller mindre? :p

Lenke til kommentar

Legg deg på gulvet, ta tak i en kost eller bare lat som du holder en stang.

Senk til albuene treffer gulvet, merk den avstanden fra kosten eller den fiktive stanga og til bryst.

Så langt ned skal du senke på trening.

 

 

 

Når det gjelder hvor langt opp så gjelder dette:

Trekk skuldrene bakover, lat som noen tar på ryggraden din og prøv å klem den fiktive hånda med skulderbladene.

Sånn skal du spenne når du løfter.

 

Prøv dette sittende nå og løft helt ut, så trekker du skuldrene frem mens du fortsatt har armene ut og da ser du avstanden armene forlenges = avstanden du ikke trenger å løfte.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...