Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva vil du(War) eller dere si er det beste eller et godt produkt for å få i seg disse essensielle fettsyrene/Omega3. Da snakker jeg om tilskudd.

Gjerne flere produkter om du/dere veit om noen som duger :)

 

Se på bildet på forrige side toppen, vil anbefale noe sånt. Er mange forskjellige oljer du kan kjøpe som har de essensielle.

 

Hvordan gjør dere Myo-reps folk det med Knebøy og Markløft?

 

Selv tar jeg nå 3x5 i Markløft ettersom det kun er 1 gang i uken, men nå blir det ekstremt tungt og tenker på å kutte ned til 2x3 eller 1x5.

I knebøy tok jeg 5x5, men gikk nå over til 3x12. Hva sier dere?

 

I frontbøy kjørte jeg standard myo-oppsett. Først et aktiveringssett for å ha full muskelfiberaktivering, så 5-7 dype pust og hopper så på et nytt sett og fortsetter slik til totalt antall rep er 15. Prøver å unngå failure, man vil balansere nevral utmattelse og maksimal fiberaktivering fordi det er så langt det som er mest gunstig for muskelvekst (maksimal frigjøring av veksthormoner bl.a.). Det er også derfor man sier typisk 8-12 rep område for bygging; det gir nok tid under spenning + vektene er jevnt over tunge nok til å indusere mikrotraumer, men selv de som kjører 8-12 rep håper jeg har en periode med høyrep før dette for å fasilitere maksimal muskelvekst; øke antall satelittceller, glykogenlager, melkesyreterskel, økt kapillering og begynne lavt for å kunne opprettholde progresjon.

 

edit: liten rephrase

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar

Jeg er utslitt.. Aldri vært så utslitt.. Makset i knebøy og skulderpress på onsdag, skulle egentlig makse i markløft og benkpress i dag og så ta hvileuken min, men jeg er så utrolig sliten, trøtt og lei. Så jeg tar hvileuken nå og bruker knebøyen som en muskelmåling senere.

 

Spiste litt kake isted, jeg sluknet som et lys etterpå.. Insulinfølsomheten dreper meg.

 

:(

Lenke til kommentar

Eg synast vanlege barbell rows er enklast, når du er nybegynnar er det lettare å justere vekta og ettersom du blir sterkare er det enklare å auke vekta for å oppnå stødig progresjon.

 

Det sagt, så er vel grunnen til at inverted rows er inkludert i nybegynnarprogram som stronglifts 5x5 fordi mange har lett for å bruke feil/dårleg teknikk på vanlege rows og dermed skade ryggen.

Lenke til kommentar

Tror jeg har fått senebetennelse i underarmen, eller rettere sagt i senefestet opp mot albuen. Bryst, triceps, skulder, mage (og føtter) går fint å trene, men skulder- og bicepøvelser gjørt vondt i senefestet der. Er det mulig å teipe dette, eller bør jeg gi hånden hvile fra de øvelsene som gjør vondt noen uker/måneder? :hmm:

Lenke til kommentar

Med å "holde over pulsen", mener du at jeg skal holde så hardt at blodgjennomførselen til hånden stopper? Prøvde å holde nokså stramt rundt håndleddet, og da klarte jeg fortsatt å lukke/åpne hånden nokså glatt og uten at det gjorde noe spesielt vondt.

 

Smertene i armen oppstod så smått etter en feltuke her i militæret, hvor jeg løftet myyyye iløpet av dagen og hev det på ryggen f.eks., i tillegg til å dra bak ladearmen på våpenet sånn 100-200 ganger hver dag. Dette er nå snart 3 uker siden, men det gjør mer vondt enn aldri før. :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Nei du kan holde løst, så du kjenner senene bevege seg.

200x pr dag ja, rødfis er noe herk om man ikke har på en kloss på løpet.

 

Vet Fagerli svarte på det*lete-Lete*

 

Fra Fagerli:

Senebetennelser er overbelastning eller mikroskopiske skader som fører til en inflammatorisk respons for å reparere skaden. Blodtilførsel og -sirkulasjon til sener er mye dårligere enn til annet vev, så skaden kan ta lenger tid å reparere - men jeg mener helt klart at man ikke skal ta NSAIDS type Ibux o.l. for å dempe inflammasjonen da den er en mekanisme kroppen setter inn for å reparere skaden.

Som Siggy sier kan senebetennelsen/overbelastningen komme av svake støttemuskler, triggerpunkter eller suboptimale bevegelsesmønster i andre muskelgrupper - så en helhetlig evaluering er det beste.

Lovende behandlinger er Vitamin E injeksjoner og eksentrisk trening, dvs man skal kun hvile i en akuttfase av en skade, men trening og bevegelse er som regel bedre enn hvile. Eksentrisk trening på f.eks. rotatormusklene innebærer at du står med ryggen til en medhjelper, som så kaster en liten ball over skuldra di, og du tar i mot. Du kan også holde en ball i skulderhøyde med albue og skulder i 90 grader - slippe ballen og så fange den før den spretter i gulvet.

På akilles-senen har jeg tidligere snakket om å utføre tåhev med begge bein, og så senke kontrollert på den skadede siden.

Kombiner med lette belastninger på ulike støtteøvelser for å øke blodsirkulasjonen i området.

 

Tråden.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...