Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Da er jo mindre bedre, jeg holdt på med kickboxing da jeg var 75, kunne ikke ha gjort dette på 103 som jeg var 3 år senere. Bare det å falle i bakken er jo nesten farlig når man veier så mye.

 

Sjekk fettprosenten din, ligger den på 10-12 ca så kan du se om du burde øke vekten med masse. Tipper 85kg er en bra vekt for din høyde.

 

10-12 i fettprosent er ca sånn her ...

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er jo på "grensen til normal da" Bulk opp til 18-19 så deff ned til 10-12

Sånn går den optimale syklusen hormonelt sett.

 

Sansynligvis burde Mikkel gå ned 2 kg og bygge 5kg masse.

Tyngre en det vil virke negativt på det meste av aktivitet hvor man bruker kroppen som kampsport/klatring/sykling osv.

 

Da jeg veide 103 klarte jeg 1 Chins og 0 meter i gymsal-tau.

Da jeg veide 75 og drev med klatring klarte jeg 100 Chins og kunne for eks klatre opp gymsal-tau med bare armene.

 

Når det kommer til øvelsen Chins så er normen her at 1kg ned i fettprosent gir 2 rep mer.

Lenke til kommentar

Har jobbet meg systematisk oppover i benkpress den siste måneden og klarte 75 kg 5x5 lett for to uker siden. Men uken etter ble plutselig 5x5 med 70 kg ganske tungt. Er det en indikasjon på at kroppen trenger en hvileuke? Eller er det normalt at man faller litt igjen etter å ha nådd et toppunkt i treningsperioden? :hmm:

 

War: ville du kjørt ditt eksmpel 1 på forrige side, eller føler du myoreps er mer effekivt enn det også? :)

Lenke til kommentar

Myo-reps vil effektivisere det hele, poenget med eks 1 er å vise progresjon.

 

For eks

20-25 reps – 5 reps på Myo-reps serien, 5 pust pause - notasjon 20-25 +5x

15-20 reps – 5 reps på Myo-reps serien, 10 pust pause - notasjon 15-20 +5x

12-15 reps – 4 reps på Myo-reps serien, 10 pust pause - notasjon 12-15 +4x

9-12 reps – 3 reps på Myo-reps serien, 10-15 pust pause - notasjon 9-12 +3x

6-9 reps – 1 eller 2 reps på Myo-reps serien, 15-20 pust pause - notasjon 6-9 +2x eller 6-9 +1x

Lenke til kommentar
Jeg hev meg på sykkelbølgen tidlig i sommer og jeg er veldig fornøyd. Har ikke trena siste 7 åra og blir sliten av å bare tenke på å løpe. Jeg spiser stort sett det samme som før, men har det i bakhode at det er like greit å droppe den siste porsjonen som gjør en så mett at det gjør nesten gjør vondt.

 

06 Juli: 97,0

13 Juli:

20 Juli: 96,1 -0,9

31 Juli: 95,4 -0,7 -1,6

3 aug: 94,3 -1,1 -2,7

10 aug: 95,0 +0,7 -2,0

17 aug: 94,2 -0,8 -2,8

24 aug: 93,0 -1,2 -4,0

31 aug: 91,9 -1,1 -5,1

7 sept: 89,7 -2,3 -7,4

14 Sept: 89,1 -0,6 -8,0

21 Sept: 87,9 -1,2 -9,2

28 Sept: 87,4 -0,5 -9,7

5 Okt: 86,9 -0,5 -10,2

12 Okt: 86,6 -0,3 -10,5

19 Okt: 85,8 -0,8 -11,3

26 Okt: 85,9 +0,1 -11,2

2 Nov: 85,8 -0,1 -11,1

9 Nov: 84,5 -1,3 -12,4

23 Nov: 83,8 -0,7 -13,1

 

 

Målet mitt ble flytta fra 85-80 til jul så får jeg se hvordan det går, mye god mat som sniker seg på fremover.

 

Treningsmengden var i høst oppe på 5-6 dager i uka, noe som ble for mye å holde på med, så jeg tok en måned treningsfri og startet på sats da det dårlige været og kulda kom. Nå går det i en dobbelttime på mandag(45min + 55 intervall), lankjøring på onsdag(75min), enkelttime på fredag(55) og en dobbelt time igjen om det passer på lørdager(55+45)

 

Formen er mye bedre enn tidligere, klær er for store og målet for neste år er å henge på stefaren min på sykkelturene, blir neppe enkelt så må stå på i hele vinter.

 

Vekta har stått stille\gått opp noen uker, ganske sykt at en dag på fylla, eller en helg som det også har vært skal ødelegge så mye, men det er slikt som må til. Må ha lov til å slappe av også.

 

Har ikke gitt opp ennå, sink out!

Lenke til kommentar

I går, onsdag, var eg på trening, og er komen i veke 3 i RYP. Eg stagnerte i nedtrekk, skråbenk og kanskje i triceps. (er ikkje nøyaktige vekter der, så kan hende eg hadde klart tricepsøvelsen). I nedtrekk hadde eg vel 1 repitisjon igjen, og i skråbenk tok eg 1 sett med 15 kg, og 2 sett med 17,5kg, men trur eg kun tok 8-9 repitisjonar i siste settet med 17,5kg. Ifølge programmet skulle eg ha 17kg, 3 sett og 10 repitisjonar. 10RM i skråbenken var 17,5kg.

 

Skal eg berre fortsette? Veke 3 er jo ganske tung, og veke 4 skal vel gå greit, men er usikker på om eg vil slite i veke 5 og 6?

Lenke til kommentar

Trening 2 i uke 3 er 10RM -vektene.

 

Du kan fortsette, da det nå blir 5rep + at vektene er de samme/går ned i uke 4.

 

Stopper det opp så kan du ha samme vekt ut programmet, eller justere ned 20% og fortsette progresjonen på de aktuelle øvelsene.

Du har vel regnet for høy 10RM da. Eller ikke spist nok om det er på kcal-overskudd.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Egentlig burde en moderator slette hele tråden og lage en ny.

  • Butikkprodukter/priser stemmer ikke.
  • Treningsteorien fornyer seg, ingen utbytte av å lese tidligere å tråden

Endret av War
Lenke til kommentar

Ein instruktør viste meg nokre gode mage-øvelsar til erstatning til sit-ups. I tillegg viste han meg ein rygg-øvelse han ville eg skulle bruke, sjølv om eg allereie hadde rygg-øvelsar, pga av eg brukte eiga kroppsvekt. Ikkje alt skulle pumpast, eller kva han sa.

 

Det blir då lagt til 4 øvelsar i RYP-programmet, og det er vel kanskje ikkje det heldigaste? Har det noko å seie igrunn? Om eg er i kcal-overskot.

 

Og etter RYP, tenkte eg å begynne endå ein gang, berre med andre tilsvarande øvelsar? Er litt smålei.

Lenke til kommentar

Feil nr 1:

Endring av øvelser

 

Feil nr 2:

Legge til øvelser

 

Sånn går listen nedover.

Hvorfor endre noe som fungerer? Jeg begynnte på 75kg og brukte grunnprogrammet 8 ganger og endre opp på 95 kg.

 

Skal man endre på et program så må man vite hva man gjør.

Legge til i ene enden så må man trekke fra i andre enden som betyr for eks vedlikeholding på noe for å prioritere annet.

Se på det som 100% skal du legge til 20% må du trekke fra 20% et anet sted.

 

Merk at RYP kommer med dette.

 

 

Ta flere sett hvis:

- du aldri har treningsverk

- du aldri føler deg sliten eller at du har trent i det hele tatt

- du ikke ser synlige endringer i muskulaturen etter flere ukers trening

 

Ikke forandre antall sett hvis:

- du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom

- du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen

- du går rundt med en konstant "pump" i musklene

 

Ta færre sett hvis:

- du er veldig støl, og har en smertefull treningsverk i muskler og ledd

- du har dårlig matlyst, er trøtt og umotivert hele tida, og sover dårlig om natta

- styrken bare går nedover og nedover, og treningene er et ork å komme seg gjennom

Lenke til kommentar

Trur eg må ta fleire sett i neste runde av Ryp då. Det som er surt er at sit-ups er ein dårlig mageøvelse i forhold til dei mageøvelsane han viste meg. Om eg kun byttar ut situps med 2 andre mageøvelsar (1 for midten av magen, og 1 for sidene) ?

 

Obs. Ein anna ting eg har gløymt å nevne er at tricepsøvelsen min er med kabel. Har aldri hatt franskpress. Spørte om dette på treningsforumet på ei tid tilbake, og dei sa at det gjekk greit. Grunnen til at eg ville bytte var at nokon på treningsforumet fekk betennelse i albogen av franskpress.

 

Dog, planen til neste RYP: Følge alt til punkt og prikke (unntatt mageøvelse foreløpig) og betre kostholdet eit hakk. Gaineren er begynnt å gå tom, fotballsesongen er over og eg er i tvil om eg kjem til å starte igjen. Dvs. innkjøp av proteinpulver og kanskje karbopulver.

Endret av Scarn
Lenke til kommentar
Om eg kun byttar ut situps med 2 andre mageøvelsar (1 for midten av magen, og 1 for sidene) ?

 

Du kan selvsagt bytte ut mageøvelsen.

Det har Fagerli også gjort i den nye utgaven av RYP , da har han med planke/sideplanke.

Velg og vrak herifra.

 

Får du vondt av franskpress så bytt ut ja, men og stå forran en maskin og holde i en stang og trekke ned er en dårlig triceps-øvelse.

Da er

bedre

 

Fra My-R

JM Press/tricepspress: JM Press er oppkalt etter en styrkeløfter fra Westside Barbell Club ved navn J.M. Blakely, og er en mellomting av franskpress og smal benkpress. Hold albuene inntil kroppen (Tate press med albuene pekende ut er også vist i videoklippet). Start med manualene eller stanga i topposisjon som en smal benkpress, og senk omtrent halvveis ned til hendene dine er rett over armhulene. Du behøver ikke senke helt ned - spesielt ikke hvis dette gjør vondt i albuene. Press eksplosivt rett opp og lås helt ut på toppen. Albuene holdes inntil kroppen under utførelsen.
Endret av War
Lenke til kommentar

De fleste pressøvelser hvor triceps jobber vil aktivere alle tre tricepshodene.

Isolasjonsøvelser som nedtrekk i kabel er akriverer 1-2 av de.

Fungerer men er ikke optimal.

 

Tricepspress er ikke den beste øvelsen for muskelvekst.

Man bruker den ofte for å tømme glykogenlagrene på høyrepstrening, men når det kommer til aktivering og belastningskurve er den lite egnet.

 

Nå er jo alle versjoner av RYP ment for å øke grunnstyrken for å så gå over til baseøvelser.

1-2-3 RYP holder, selv om mange kan ha fin fremgang med ryp i 1-2 år.

Spessielt før vekten når 90kg og vektene ikke er "tunge"

Lenke til kommentar

Du klarer nok større vekt på JM-press.

Du kan jo bruke tricepspress nå og når vektene blir tunge så kan du gå over.

Ikke nødvendigvis midt i programmet men om de siste ukene er harde å få over hodet med manualer så kan du vurdere det til neste runde.

 

Regner med at du gjør det på ca denne måten:

http://www.tn.no/guide.aspx?id=84

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...