Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Tviler på at du får god veiledning på treningssenter, men ellers er absolutt treningssenter det beste alternativet.

:huh:

Man burde få god veiledning på et treningssenter, hvis ikke så.. Personene på treningsstudioet har jo faktisk det som yrke og da burde de klare å veilede meg! Veiledning for meg er ikke det samme som veiledning for deg!

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viser seg gang på gang at instruktørane på treningssenter ikkje veit kva dei snakkar om, mange av dei gir deg f.eks berre samme opplegg som dei brukar.

Ja, det kan nok skje, men det burde ihvertfall være mulig å få et decent treningsprogram hvis du bare strekker deg litt ekstra, som f.eks å spør mer og presse ut litt ekstra kunnskap av veilederne.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Personene på treningsstudioet har jo faktisk det som yrke og da burde de klare å veilede meg!

Det er ikke tilfelle, det er en skam hvor lite de vet til at dette er et yrke, 90*% setter folk på standard 10x3 programmer i maskiner hvor de ikke kan skade seg.

De som kan minst om kosthold av alle jeg har møtt er ernæringsfysiologer, det burde jo si litt.

Lenke til kommentar

Treningssenteret eg brukar når eg er heime er kombinert treningssenter og fysio/kriopraktor opplegg.

Skulle tru at dei som går der og trener seg opp etter skader, eller pensjonistar som prøver å holde forma litt ved like, i det minste blei vist korleis dei skal bruke apparata skikkeleg. Glem det, samtlige brukar fleire apparat feil og instruktørane sullar glatt forbi.

Lenke til kommentar

Fikk litt fnatt sist trening nå idag. Skal pröve å forklare så godt som mulig:

 

Jeg trener myo-reps, så dette spörsmålet er best anpasset for folk med erfaring med det.

 

I sommer begynte jeg med myoreps fra repantall (20-25) til (12-15). Når jeg ble ferdig med 12-15 ukene, skulle jeg begynne på skolen og flytte til hybel osv, så fikk ikke trent på 3 uker.

 

Så startet jeg på nytt med myo-reps i höst, og er nå ferdig med (12-15) ukene. Jeg såg tilbake på loggen min og merket jeg kun löftet 2.5kg mer i mange övelser i 12-15 reps området. Benkpress, Roing, skulderpress osv. (benk/roing rundt 50kg og skulderpress 30kg)

 

Jeg har altså öket svärt lite! Men da lurer jeg på hvis dette kanskje er fordi jeg ikke fikk fullfört de siste ukene på myo-reps som går mer på styrke/lavreps, enn utholdenhet/glykogenlagrene?

Jeg har öket i kg og volum, men styrken er tydeligvis ikke höyere.

 

Marklöften hvor jeg ikke trente myo-reps, men 3x5 har öket masse, så det kan ikke gå på sövn og mat.

Kan også si at jeg föler jeg har bedre kontroll i mange övelser teknisk siden sommer, stimulerer bryst og rygg bedre og har bedre kontroll i löftene. Men synes da jeg burde ha löftet mer siden sommer fordi?

Jeg vet hvordan å trene myo-reps. Trener aldri til failure (har 1-3 reps i reserve), og fölger UP1 og UP2.

 

 

Dette ble ganske rotete men håper noen kan forstå hvor bristen ligger. Tror selv det er fordi jeg aldri kom meg ned til de lave reps i sommer, eventuelt fordi jeg har skjerpet teknikken. Men kanskje noen har noen andre erfaringer?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Regn i % og se hva det ville ha blitt på et år, så 5 år

 

Quote fra RYP-2

På for eksempel en bicepscurl kan det være et sprang fra 10kg til 12.5kg manualer. Dette er en økning på 25% (!) som vil si at du hadde doblet styrken din på bare 4 treningsøkter hvis du hadde kunne øke hver trening. Selv det å øke med 1kg hver uke, som høres veldig lite og uskyldig ut, tilsvarer at du om ett år hadde løftet 52kg mer! Det er vel åpenbart at du ikke kan forvente slike styrkeøkninger.
Endret av War
Lenke til kommentar

Du har sikkert rett i det. Men øket ca i benkpress fra 45kg 12-15reps til 47.5kg med samme reps. Fra Juni til idag. Og hvis jeg ikke hadde hatt en 3ukers pause uten de lavreps ukene ville det sikkert vært bedre? Synes alikevel det er litt lite, etter å være vant med Stronglifts.

 

 

Edit: Regnet med 2.5 kg økninger på 4måneder = 7,5 1år = 37.5kg på 5år

 

Men må også innrømme jeg føler jeg har bedre kontroll i løftene, og kjenner det mer på riktige muskelgrupper særlig i benk og roing. Dette oppmuntret meg War. Takk :)

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

hm, har eit ark frå apoteket der det står at det er "essesielle fettsyrer" i tran. Det er vel det same som essensielle? Så då er det essensielle fettsyrer i tran? Altså, eg trenger ikkje essensielle fettsyrer (som i form av selolje) når eg tar tran..? Kor mykje tran pleier de å ta daglig? 1 ss eller 2?

 

Er ungdom om det spelar ei rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...