Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke melk, det blir mer kalorier som er bra på en bulk, men kjøpte du et dyrt rent pulver så betalte du for renhet men blander oppi urenhet igjen og da blir det bare teit.

 

 

Med andre ord, kjøper du 900kr 3kg pulver bland i vann da det er renhet man er ute etter.

 

Kjøper man 500kr 4kg pulver kan man blande i hva man vil.

Endret av War
Lenke til kommentar

Får svi for gamle tabber nå ja...

Begynte og trene styrke da jeg var 14 år. Det var ikke spessielt seriøst, men dog like fullt styrketrenning. Ville selfølgelig bli så stor som mulig, i overkroppen vel og merke. Trente kun biceps, triseps, bryst og bittelitt rygg. Fikk nok bentrenning av å gå... Det får jeg svi for i dag. Tar like mye i knebøy og markløft som jeg tar i benkpress. Angrer på at jeg ikke trente mer lår tidliggere. Virker som at det er en feil mange gjør. Er mange som tar seg en joggetur istdeden for å trene bein, men man blir ikke stor av å jogge.

Lenke til kommentar

Har nettopp begynt på nytt på RYP no. Før har eg ikkje hatt forbrenning i 20-30min då eg har spelt fotball istadenfor. No er fotballsesongen slutt, og eg tenkte å legge inn jogging/springing i desse minuttane no. Eg treng ikkje forbrenne noko særlig, men eg tenker meir på kondisjonstrening desse 30minuttane. Kva anbefalar de meg å gjere?

Lenke til kommentar
4x4 men da må du ha pulsklokke.

 

Vil det ikkje vere uheldig å trene så "hard" intervall ilag med styrke? Kor mange gonger i veka bør eg trene intervall? Vil det ikkje gå utover kvilinga som musklane i beina treng? Eg kan med ein gang seie at styrke kjem først - så kondisjon

 

Kan sitere det Eirik Sandvik seier nederst på sida i ein tråd på myorevolution.net sitt forum:

 

 

 

Ja, jeg ser ikke poenget med å gå rundt grøten. Må vel gjøre det enda klarere at jeg absolutt ikke har noe imot 4x4 som treningsform generelt, men ved benyttelse ut av kontekst, så oppnår man ofte det motsatte av hva man ønsker seg. Om målet er en kombinasjon av styrke og utholdenhet (mer tilnærmet 50/50), så kan jeg være med på at det er helt okay, men om prioriteten er styrke og man skal tillegge kardio for ulike formål, så er det en annen sak - noe som bringer oss inn på spørsmålet ditt. :)

 

Når styrke er hovedfokus og man ønsker å tillegge kardio, så bør man enten holde seg lavt på intensitetsskalaen (slik at type 1 fibrene primært gjør arbeidet, noe de er kapable til over lengre tid), eller høyt oppe. Problemet med intensiteten midt i mellom, eller skal vi si i grenseland til høyt intensivt arbeid over lengre tid er signalene stimuliet sender til kroppen og muskulaturen. Når kroppen skal effektivisere velges alltid utholdenhet fremfor styrke, noe som er veldig logisk fra kroppens perspektiv. Er man nødt til å løpe fra en flokk med ulver i lengre tid hver dag så vil ikke kroppen ha muskelmasse som utmattes fort.

 

 

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Nå kan du ikke få i pose og sekk, bygge eller øke oksygenopptaket.

Begge deler fører ofte til dårlig resultat på begge deler.

 

Kva for eit oppsett er mest effektivt til kondisjonstrening på mølle

Betyr ikke at det er optimalt for bygging.

4x4 har en del svakheter men nå er det ikke mye å velge i om man ikke vil betale for noe eget vs målsetting.

 

 

Selv går jeg bare på mølla, speed 5,5 kanskje øke brattheten, få opp pulsen litt uten å få melkesyre/tømme glykogenlagrene men da er ikke målet utholdenhet.

 

 

3 styrkeøkter og 3stk 4x4 økter i uka er forøvrig mer enn noen eliteutøvere i hvilken som helst idrett trener, så kanskje ikke så rart at det er tungt ;)

Dette var Fagerlis svar da TN anbefalte dette.

 

 

Jeg kuttet ut 30min på mølla en periode og da mistet jeg all utholdenhet, satte meg på en sykkel ute og etter å ha trokket 20 ganger ble lårene stive som stein, kom ikke lenger og fikk melkesyre etter 20sek.

Det var etter 6+6+6 uker med lavrep.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg er ute etter noen synspunkter på dette med variasjon... Hvorfor er det så viktig, og hva kan man gjøre for å få det? Hva skjer om man ikke får variasjon? Tenker selvsagt speiselt i en treningssituasjon... Og ikke bare i valg av øvelser, men også antall sett og reps, rekkefølge, treningsdager osv,

Fint om dere kunne kommet med noen kilder også.

Lenke til kommentar
Jeg er ute etter noen synspunkter på dette med variasjon... Hvorfor er det så viktig, og hva kan man gjøre for å få det? Hva skjer om man ikke får variasjon? Tenker selvsagt speiselt i en treningssituasjon... Og ikke bare i valg av øvelser, men også antall sett og reps, rekkefølge, treningsdager osv,

Fint om dere kunne kommet med noen kilder også.

 

Og hvor ofte burde man variere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...