Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Se der ja. Så å fullstendig slutte med å bevege hånden er visst ikke bra. Men bør vel fortsatt ikke gjøre øvelser som gjør vondt går jeg utifra? Tenker da på bl.a. stående roing og lignende.

 

PS: ang. det å holde over håndleddet samtidig som jeg bøyer hånden, så kjenner jeg ingen smerte når jeg gjør dette. Ei heller noe rykking.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører Myo nybegynner programmet nå for tiden.

 

Der står det at jeg både skal ta beinpress og knebøy, men saken er slik at jeg tror ikke dem har riktig beinpress-maskin på studioet lengre. De har bare en annen variant der du sitter og presser mot en plate, noe som er ganske likt knebøy, bare sittende. Skjønner ikke hvorfor dem kvitta seg med den + en del annet bra utstyr :thumbdown:

 

Bilde av den som er på studioet: 320_leg_press_diago_big.jpg

 

 

Hvis jeg har skjønt det riktig skal jeg egentlig bruke en maskin som likner mere på dette, hvor man ligger og presser mere oppover:

monster_pro_leg_press.jpg

 

 

Siden den ikke finnes på studioet lengre har jeg bare brukt den andre beinpress-maskina, men føler at det bare blir bortkasta tid og energi sammen med knenøy. Føler at det er mer en simpel knebøy-erstatning i maskinform.

 

 

Så spørsmålet mitt er: Kan jeg droppe beinpressen på programmet? Eventuelt gå tilbake til det hvis de får inn en slik maskin igjen?

 

 

Edit: Eller er det ikke så stor forskjell på dem? :p

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Ja, men hvem av de maskinene bruker du? Det er vel litt forskjell på dem? Den hvor du sitter og presser (bilde 1) synes jeg det virker som at man bruker samme muskler som knebøy.. Derfor jeg lurer på om jeg kan droppe den øvelsen, siden den er så lik knebøy.

 

Jeg todde det var meninga å bruke en sånn maskin der man nesten ligger på ryggen og presser skrått oppover (bilde 2) men den finnes IKKE på treningssenteret. Den tar vel litt andre muskler enn den andre maskina?

 

Poenget er; er det vits i å bruke to øvelser på så og si samme muskler, det holder vel med én av dem per treningsdag?

Eller tar jeg helt feil? :p

Lenke til kommentar

Ja, de ser ganske like ut, men jeg trodde det var en forskjell :hmm:

Har du en anbefaling på hvor på plata jeg burde ha føttene (i høyden)? Har dem ca. midt på nå, men er vel litt forskjell på om jeg har den på toppen eller i bunn av plata også.

Jeg bruker ett bein, og i lengderetningen har jeg foten litt til side for midten.

 

Er det meninga at jeg bare skal trene teknikk på knebøy gjennom hele programmet, eller kan jeg øke vekter fra uke til uke?

 

Jeg starta på 30, økte til 34, og økte til 38 denna uka..

Lenke til kommentar

http://www.myrevolution.no/artikkel/nybegynnerprogram/21/

Dette du kjører? Myo er gammel sleng for siden, myo rep er en metode, osv.

 

Nå skal du også starte med øvelsen knebøy med lette vekter før du trener beinpress. Det skal kun være teknikktrening.
Nå kan du også begynne med veldig lett markløft, men også her kun teknikktrening under oppsyn av kyndig instruktør.

 

De er liksom ikke med i programmet, det er kun benpress der pga teknikk må læres.

Etter dette når det er tid for 5x5 kan du knebøy og mark, pga du har trent 6 uker med kun teknikk på de.

 

 

Hvilken av de to maskinene får være opp til deg, jeg har bena i skulderbredde og senker til litt under 90grader mage-lår .

Hvor på plate i høyde må du prøve helt random, for at min stilling skal bli bra må jeg ofte litt opp med overkroppen , dvs jeg ikke sitter helt ned i setet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Takk, det forklarte en del! :thumbup: Er det programmet jeg kjører ja.

 

 

Jeg trodde det var slik at det bare var tekniktrening med lette vekter kun den første uka, og så øke videre. Men nå så jeg at det var litt feil.

 

 

Angående markløft, er det sånn at man burde ha på 20 kg på sidene for å få riktig høyde på stanga?

Hvis jeg bruker kort stang (dvs 10 kg) med 20 på siden blir det kanskje litt i tyngste laget for meg, siden jeg ikker så sterk...enda. Jeg klarer 2x10 reps med 50, men det er ganske tungt på slutten av settene. Det er ikke akkurat "veldig lett markløft" :p

 

Jeg burde vel kanskje ta av 10 kg eller noe?

Lenke til kommentar

God ide! skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenker på sånt selv. Det enkle er ofte det beste! ;)

 

 

Så jeg skal ta på 5 kg på hver side, og bygge opp resten under neste gang da, hvis jeg skjønte riktig.

 

Mulig jeg skal få filma tekniken min og få lagt den ut til vurdering en gang. Tror ikke alle på treningsstudioet her veit hva riktig teknink i markløft er. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...