Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde å sensurere så det ikke skulle bli så vulgært - var ikke så lett å få tatt bilde av skuldrene bak..!

 

Jeg får så jækla vondt bak på skuldrene hvor stanga ligger under knebøy, ref. rødt merke på bildet. Det er likt på begge sider. Skjønner prinsippet med å lage en "kløft" elr noe lignende som stanga kan ligge behagelig på, men får det søren ikke til. Har hatt problemet siden jeg startet opp igjen etter skade, 10kg lettere enn før. (Mistenker det gikk greiere tidligere pga litt ekstra spekk.)

 

Har luftet problemet tidligere men fikk da beskjed om at "du gjør noe feil hvis du ikke har litt vondter under knebøy, knebøy skal gjøre litt vondt" etc., men lufter det igjen nå fordi det er seriøst smertefullt og i tilfelle noen skulle ha noe tips jeg ikke har fått med meg fra tidligere. :)

 

God søndag!

post-314662-0-06681800-1479647469_thumb.png

Endret av BenWhittaker
Lenke til kommentar

Veeeel.....vondtere er ikke greit, men veldig vanlig desverre.

 

Det skal ikke være "behagelig" å kjøre tung knebøy, men smerter i f.eks den form du viser til her er ikke greit. Smerter generelt er ikke greit.

Lurer på hvem som skrev at det var "greit" å ha vondt (håper ikke det var meg :confused: ), og håper vedkommende egentlig mente å si at det ikke nødvendigvis skal være "behagelig".

 

Det er jo tydelig at det er på disse 2 røde punktene du har hovedvekten plassert på. Ikke rart det gjør vondt og lager merker.

Stangen kan plasseres slik at vekten dekker et større område for å unngå punktbelastninger.

 

Det der er ganske høyt opp på skuldrene og? I mitt tilfelle er ikke stanga i nærheten av øvre del av skuldrene. Ikke engang ved high-bar presser stanga ved skuldrene. Du skal ikke behøve å bære vekten med skuldrene overhodet, så her er det helt klart noe du kan fikse relativt greit tipper jeg.

 

Prøv stanga lenger ned, slik at den ligger bak øvre del av skuldrene og du bruker de kun som støtte slik at stanga ikke roterer.

Lenke til kommentar

Veeeel.....vondtere er ikke greit, men veldig vanlig desverre.

 

Det skal ikke være "behagelig" å kjøre tung knebøy, men smerter i f.eks den form du viser til her er ikke greit. Smerter generelt er ikke greit.

Lurer på hvem som skrev at det var "greit" å ha vondt (håper ikke det var meg :confused: ), og håper vedkommende egentlig mente å si at det ikke nødvendigvis skal være "behagelig".

 

Det er jo tydelig at det er på disse 2 røde punktene du har hovedvekten plassert på. Ikke rart det gjør vondt og lager merker.

Stangen kan plasseres slik at vekten dekker et større område for å unngå punktbelastninger.

 

Det der er ganske høyt opp på skuldrene og? I mitt tilfelle er ikke stanga i nærheten av øvre del av skuldrene. Ikke engang ved high-bar presser stanga ved skuldrene. Du skal ikke behøve å bære vekten med skuldrene overhodet, så her er det helt klart noe du kan fikse relativt greit tipper jeg.

 

Prøv stanga lenger ned, slik at den ligger bak øvre del av skuldrene og du bruker de kun som støtte slik at stanga ikke roterer.

Jau takker, jeg får prøve videre, lengre ned, og se om det går seg til! :)

Lenke til kommentar

Ikke greit å bli gammel gitt, kun vedlikeholdstrening som gjelder. Det som er litt rart er at jeg har blitt større muskulært siste 5 årene, men svakere og svakere i bøy og markløft, benken har holdt seg rimelig stabil, samt hadde PR for ca 1,5 år siden.

Bøy er jo grei nok pga knær og rygg ikke er veldig fornøyd med tunge løft, marken går det fint på bare blitt svakere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke greit å bli gammel gitt, kun vedlikeholdstrening som gjelder. Det som er litt rart er at jeg har blitt større muskulært siste 5 årene, men svakere og svakere i bøy og markløft, benken har holdt seg rimelig stabil, samt hadde PR for ca 1,5 år siden.

Bøy er jo grei nok pga knær og rygg ikke er veldig fornøyd med tunge løft, marken går det fint på bare blitt svakere.

Tull og tøys :)

 

Du skal være rimelig gammal for ikke å kunne øke i styrke. Så sant du ikke hadde en "topp" som 25-åring, full av bol og veide 150kg i muskler, eller sliter med stygge skader som hindrer deg.

De av oss som ikke "sliter med dette" behøver ikke bukke under, hverken mentalt eller fysisk grunnet "alder".

 

Har flere nære kolleger som er mange-ganger norgesmestre. Deltar i både EM og VM den dag idag.

Han ene nærmer seg 50år og har trent aktivt i den lokale styrkeklubben siden han var 14-15. Satte ny norgesrekord for et halvt års tid siden i sin klasse med 307kg i mark. Den forrige rekorden var også hans, men da veide han 20kg mer.

 

Så, konklusjon: Er der liv er der håp! :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Optimal helse og prestasjon forekommer oftest i 30-års alderen - etter dette forfaller faktorene som står for prestasjon med gjennomsnittlig 1% pr år, men for en som trener styrke aktivt kan forfallet reduseres til 0.5% eller til og med lavere pr. år.

Alt avhenger selvfølgelig av hvilken status vedkommende er i - og gener - på det punktet man starter målinger av prestasjon.

 

Man kan naturligvis snu dette helt på hodet hvis man ved 30års alder starter opp med styrketrening.

 

Altså kan man fint løfte tyngre, eller generelt prestere bedre ved 50-års alder kontra da man var i 30-årene, men slike målinger inneholder altfor mange faktorer til at jeg personlig gidder å vie de så veldig mye tid.

Faktorer som "smartere og sunnere trening og livsstil" ved økt alder, bedret teknikk etcetc...

Interessant er, at en mann på 80år kan oppleve like høy prosentvis muskelvekst som en guttunge på 25år ved oppstart av styrketrening fra scratch.

 

Andre naturlig OG egenforskyldte forfallende faktorer er:

-Synkende maksimal hjertefrekvens

-Synkende maksimalt slagvolum

-Synkende total lungekapasitet

-Synkende Vo2max

-Reduksjon av beinmasse

-Reduksjon av muskelmasse

-Reduksjon av type II fibre

-Økning av kroppsvekt og reduksjon av fettfrimasse

-Nedsatt ATP-produksjon

-Reduksjon av styrke

-Reduksjon av leddstabilitet

-Reduksjon av bevegelighet

-Reduksjon av metabolismen

-Reduksjon av høyde og økt kyfosering

-Reduksjon av sprinthastighet

 

Klar for å dævve allerede nå, etter å ha lest dette?

Da er det gymmet som gjelder da, motvirke forfallene eller eventuelt faktisk velge styrkeøkning og prestasjonsforbedring fremfor forfall.

Igjen, alt avhenger av hvilket nivå man er på.

 

Det er også vesentlig hvilket alderstrinn det er snakk om her. Snakker vi prestasjon ved fyllte 80år eller maksimalt 50 som jeg vil tippe alderen til discostu er og som jeg siktet til - jeg mener da at jeg tipper helt villt på at han ikke er eldre enn 50 og kan naturligvis ta feil :)

Dette lå til grunn ved min kommentar "tull og tøys" som gjelder for folk flest - muligens ikke i hans tilfelle.

Hovedpoenget mitt er at man ikke behøver å pakke tøflene som styrkeløfter (eller annen idrett) selv om man har passert både 40 og 50år

 

Dufen:

Det er vel bevist at testosteronnivå synker med alderen hos den generelle befolkningen(?)

Grunnet sviktende arbeidsinnsats fra testiklene (nedsatt blodtilførsel), hypofysen og hjernen som kan skyldes bl.a. kroniske sykdommer.

Inaktivitet er den største fienden da...gjennomsnittlig taper en mann 35-40% muskelmasse i perioden 20-80år, stort sett skyldet innaktivitet... :sick: ...og sammenhengen her mellom lavere testosteronnivåer er logisk.

Altså vil jeg si at testosteronnivå er korrelert til aldersrelaterte faktorer og ikke nødvendigvis alder i seg selv.

 

Derfor pleier jeg å si: Den morgenen du våkner uten morrabrød - kom deg til gymmet og tren styrke.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid en fordel å trene uavhengige av alder, men som Contryman påpekte så har de fleste mennesker en topp rundt 20-30, men det er mange gamle karer på 50+ som er store og løfter hardt på gymet...

 

Så det er sef bedre å trene enn å ikke trene, men teorien er at man har størst fordeler som ung til midt i livet.

 

Testosteron avtar med alderen, og det er som kjent en viktig faktor for muskelvekst.

Lenke til kommentar

Det ble publisert en studie på pubmed for bare litt siden som viste at testosteronregresjon ikke fant sted hos friske mennesker selv ved fylte 50.

Jeg er for opptatt med fag for tida til å gidde å lete men synes å huske Dukien eller WAR linka til denne studien.

Ja, som jeg siktet til også. Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Det ble publisert en studie på pubmed for bare litt siden som viste at testosteronregresjon ikke fant sted hos friske mennesker selv ved fylte 50.

Jeg er for opptatt med fag for tida til å gidde å lete men synes å huske Dukien eller WAR linka til denne studien.

Ja, som jeg siktet til også.

 

Ja, om man lar aktivitet korrelere med testosteronnivå.

Men den latente produksjonen er lik for alle. Det er bare for mange som "lar seg kastrere" av dogmen om at man blir slappere jo eldre man blir.

 

For min egen del er jeg mer "sulten" nå enn da jeg var f.eks. 18. På alle områder.

Lenke til kommentar

 

 

Det ble publisert en studie på pubmed for bare litt siden som viste at testosteronregresjon ikke fant sted hos friske mennesker selv ved fylte 50.

Jeg er for opptatt med fag for tida til å gidde å lete men synes å huske Dukien eller WAR linka til denne studien.

Ja, som jeg siktet til også.

 

Ja, om man lar aktivitet korrelere med testosteronnivå.

Men den latente produksjonen er lik for alle. Det er bare for mange som "lar seg kastrere" av dogmen om at man blir slappere jo eldre man blir.

 

For min egen del er jeg mer "sulten" nå enn da jeg var f.eks. 18. På alle områder.

 

 

Njaa jeg klarer ikke utelate det faktumet - men kan hende at "forfallet" er et mer dekkende uttrykk å korrelere med siden aktiviteten kan opprettholdes, men forfallet blir etterhvert så stort (vi snakker de sene årene) at aktivitetsnivået uansett ikke klarer å opprettholde kroppens funksjoner slik de var i 20-30-40-50-årene.

 

Det hele henger jo sammen mener jeg.

 

US Surgeon General USA mener at man ved en sunn livsstil kan forebygge eksisterende tilstander og sykdommer med 85%. Altså kun 85%. :)

Samtidig har Dr. DeVries ved University of California vist at menn og kvinner i 70- og 80- årene kan være like funksjonelle som mennesker 30 år yngre. Konklusjonene var ikke overasskende at det er økt aktivitet som gjelder.

Så er vi gymrotter en liten promille av befolkningen som faktisk tenker og gjør noe med dette da - det må også tas med i betraktningen når man leser studier som som i mine øyne litt for ofte gjør gjennomsnittlige beregninger.

 

Sykdom som medfører 21 dagers sengeligging (for en 50-åring) har påvist samme funksjonelle reduksjon som 30års aldring(!!). Det tar da TID å jobbe seg tilbake, om man faktisk klarer dette overhodet(?).

Man får ha dette i bakhodet neste gang man får influensa og velger å ligge under dyna i 4-5 dager fremfor å faktisk gi kroppen en ørliten stimuli i form av bevegelse i ny og ned, selv om man ikke har lyst.  :dremel:

Situasjoner som dette henger sammen med en del av punktene nevt i tidligere innlegg som igjen stimulerer testosteronnivåer i negativ retning - det er ikke aldersbetinget at slikt skjer nei, men man kan likevel ikke se bort ifra at sjansen øker for at slikt forekommer i takt med stigende alder.

 

Har forøvrig aldri hørt eller brukt uttrykket "korrelere" før her. Så, får håpe vi snakker om den samme tingen. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Korrelere? Hahahahaha, leser statistikk så det sniker seg fort inn noen feil begreper til feile tema.... :p

Edit: men det kan forsåvidt brukes i denne sammenhengen og. Aktive folk har som regel høyere testosteronnivåer enn tilnærmet inaktive.
Tilnærmet inaktive har som regel lavere testosteronnnivå enn aktive.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Jepp, enkelte eldes sykt fort.

Jeg tror det er fordi de er bitches og evolusjonen vil fase de ut etterhvert.

 

Men.... Testosteronnivå er vel ikke korrelert med alder? HØNA? WAR?

 

Måtte grave litt dypere. Her et utsnitt fra AFPT`s pensum som kan påstå at reduserte testosteronnivåer likevel kan være direkte aldersbetinget, i tillegg til faktorene vi allerede har nevnt.

 

Såå... :dontgetit:

 

Skal ikke påstå at dette pensum nødvendigvis er "det korrekte". Har kommet over humbug flere ganger tidligere.

 

post-268618-0-65665100-1479847247_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...