Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Har forresten endelig fått satt i gang sjøl igjen etter 6 jævla mnd uten. Vært borte pga #livet men akk hvor deilig det var å smake litt smått på endrofinrusen.

 

Nytt senter, ny giv. Kom i snakk med en av biffene på senteret, viste seg å ha ganske så mye kunnskap. Og fikk forklart at det ant ville hjelpe mi dårlige skulder og kjøre på med litt rotatorcuff øvelser, gøy og treffe vennelige sjeler, selv om de er store og skriker høyt når de løfter tungt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At flere undervurderer hvor hard en må trene (dvs overvurderer sin egen treningskvalitet) kan være en av grunnene til å kjøpe disse sexy kosttilskuddene. Det virker som at flere har inntrykket at konvensjonell mat ikke lengre er godt nok. Har trent hjemme på Actic i Skien og nok engang ble det diskusjoner med noen der inne. Dem langet ut over alle preworkoutene, hvor fucka dem blir, disse nye designproteinene, motedietter etc. Mitt svar er ofte det samme "Får alt dekt av et helt normalt kosthold." 

Og hva ser jeg? Så fort vektene starter å bli ubehagelige, så er det "close enough" mentalitet, lite heldig teknikk og mye chit chat med andre. 

Lenke til kommentar

Ai KURWA! Jeg er en mann, som bor i et hus. I jula har jeg KUN spist snop og drukket øl. Vet ikke helt om du deler det kostholdet :p

 

Neida, poenget mitt er at et "normalt kosthold" ikke finnes med tanke på at det spises så mye søppel at det er det som er normalen om man skal tenke statistisk. Jeg skjønner jo hva du vil frem til, at du får dekket det du trenger gjennom ordinær mat og da selvfølgelig ikke har behov for tilskudd.
Men det blir nok ikke curlbrosene på gymmen å forstå, det er slike som dem som blir "meatheads" om de skulle få noen form for gainz.

 

Jeg tuller og tøyser vekk hele diskusjonen ser jeg men det er et viktig tema. Det som for oss er vanlig kost, er for hvermannsen ekstremkost. Enn så enkel den faktisk er.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos ekstremkost, holder på å mekke hjemmelaget pizza til middag idag, og for gøy skyld regnet jeg ut næringsinnholdet.

 

 
kcal 5,191 karb 221g fett 325g protein 355g

 

 

Ok da, blir middag for 3 dager altså

 

Dæven for en pizza :eek: ....har du et bilde av den? :ohmy:

 

Men ja, det er drøyt med kalorier i pizza...bare en original grandis som man bare såvidt kjenner i magen inneholder vel rundt 1323kcal om jeg ikke husker helt feil :ohmy:

 

Edit: foresten...jeg er på deff og vil ikke ha bilde :closedeyes:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

At flere undervurderer hvor hard en må trene (dvs overvurderer sin egen treningskvalitet) kan være en av grunnene til å kjøpe disse sexy kosttilskuddene. Det virker som at flere har inntrykket at konvensjonell mat ikke lengre er godt nok. Har trent hjemme på Actic i Skien og nok engang ble det diskusjoner med noen der inne. Dem langet ut over alle preworkoutene, hvor fucka dem blir, disse nye designproteinene, motedietter etc. Mitt svar er ofte det samme "Får alt dekt av et helt normalt kosthold." 

 

Og hva ser jeg? Så fort vektene starter å bli ubehagelige, så er det "close enough" mentalitet, lite heldig teknikk og mye chit chat med andre. 

Det eneste folk undervurderer er tiden det tar å bli stor og sterk, og maten som må inntas. 

 

"Jeg hadde lett blitt så stor om jeg hadde hatt tid og lyst da". Nei, du hadde ikke det, fordi du hadde ikke klart å spise nok over tid, og du hadde stoppet så fort vektene ble ubehagelige.

Lenke til kommentar

er tiden det tar å bli stor og sterk, og maten som må inntas. 

 

"Jeg hadde lett blitt så stor om jeg hadde hatt tid og lyst da". Nei, du hadde ikke det, fordi du hadde ikke klart å spise nok over tid, og du hadde stoppet så fort vektene ble ubehagelige.

 

Bra mange 15-18år gamle guttpeiser som stort sett utelukkende trener rare iso-øvelser kombinert med benkpress (og da er det 1rm som gjelder hver gang) 

 

Nesten irriterende og se de samme fjesene hver gang jeg er innom gymmen, og de er der fra jeg kommer til jeg går, og det eneste jeg ser de gjøre er type, incline dumbell bench supersettet med obsurde bicepsøvelser de har sett i en eller annen youtube-motivationvideo og det triste er hadde de spist nok samt. hatt høy nok intensitivitet kombinert med fokus på økning av kilo og reps hadde de likevel vokst men den gang ei, her er det kukerundtsyndromtrening 3 timer om dagen, 7 ganger i uka, blir sliten av å se de i sidesynet.

 

Vil gå så langt og si at på gymmet jeg trener på nå ville 85% av de under 18 ha fått bedre framgang med 2 skikkelige helkroppøkter i uka.

 

pizzaedit:

post-126307-0-90343500-1452023203_thumb.jpg

føltes litt som en slags epic meal time light episode, 300g lettost, 150g revet cheddar, 200g bacon, 800g kjøttdeig, 150g chorizo mellom lag 1 og 2 og 3 med ost og brukte nesten lengre tid på å rydde opp kjøkkenet en selve monteringen av pizzaen. Følger forøvrig løst børges proteinpizza oppskriften som passer bra til mealprep om man er litt løs i snippen på kcaloriene :)

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje noen av dere kan gi meg noen råd. Har akuratt begynnt å løfte vekter, stronglifts 5x5. Har som mål å endre livsstil og veide i august 123kg, nå veier jeg 107kg, nesten utelukkende bare på å kutte ut snop og brus og bevege meg ca 150,000 skritt i uken. Men er det dumt å begynne å løfte vekter nå som jeg egentlig har lyst å gå ned 10-15 kg til? 

 

Slik ser jeg ut nå, om det gir en bedre forståelse, er forresten 1.92 høy. 

 

post-62564-0-73793200-1452092950_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kanskje noen av dere kan gi meg noen råd. Har akuratt begynnt å løfte vekter, stronglifts 5x5. Har som mål å endre livsstil og veide i august 123kg, nå veier jeg 107kg, nesten utelukkende bare på å kutte ut snop og brus og bevege meg ca 150,000 skritt i uken. Men er det dumt å begynne å løfte vekter nå som jeg egentlig har lyst å gå ned 10-15 kg til? 

På ingen måte vil det være dumt å starte opp styrketrening nå :) bare å kjøre på!

 

Nå kan du legge et knallgodt grunnlag for videre trening, den dagen du har nådd ønsket kroppsvekt/fett% og eventuelt ønsker å legge om kostholdet til energioverskudd for bygging av muskler og videre styrke.

-I tillegg vil du også oppleve å øke i styrke selv på videre underskudd siden du akkurat har begynt og er milevis unna din genetiske styrke.

Du vil også oppleve at kroppen strammer seg opp i form av at muskelmassen din aktiviseres = nok en selvtillitsboost i takt med at vekten går nedover.

 

Edit : I tillegg vil du sende signaler om å ta vare på muskelmassen du allerede har, gjennom å trene styrke, slik at det er fettet som tæres = svært vesentlig

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje noen av dere kan gi meg noen råd. Har akuratt begynnt å løfte vekter, stronglifts 5x5. Har som mål å endre livsstil og veide i august 123kg, nå veier jeg 107kg, nesten utelukkende bare på å kutte ut snop og brus og bevege meg ca 150,000 skritt i uken. Men er det dumt å begynne å løfte vekter nå som jeg egentlig har lyst å gå ned 10-15 kg til? 

På ingen måte vil det være dumt å starte opp styrketrening nå :) bare å kjøre på!

 

Nå kan du legge et knallgodt grunnlag for videre trening, den dagen du har nådd ønsket kroppsvekt/fett% og eventuelt ønsker å legge om kostholdet til energioverskudd for bygging av muskler og videre styrke.

-I tillegg vil du også oppleve å øke i styrke selv på videre underskudd siden du akkurat har begynt og er milevis unna din genetiske styrke.

Du vil også oppleve at kroppen strammer seg opp i form av at muskelmassen din aktiviseres = nok en selvtillitsboost i takt med at vekten går nedover.

 

Edit : I tillegg vil du sende signaler om å ta vare på muskelmassen du allerede har, gjennom å trene styrke, slik at det er fettet som tæres = svært vesentlig

 

 

Takk for tilbakemeldingen, var grei motivasjon rett før jeg skulle trene (var å trente vekter nå nettopp) har vært utrolig støl og stiv nå i begynnelsen men i dag var det litt lettere å gjennomføre økten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med høna her, redusere fettprosenten uten å løfte på vekter vil være den dårligste måten på planeten. 

Ned i vekt + vekter hører alltid sammen om man er frisk.

 

1 april burde du ha nådd disse målene. 

 

Selv på kcal-overskudd i moderat-klassen med fokus på å øke muskelmassen noe frem til april ville du ha blitt fornøyd med.

Det ville også ha redusert fettprosenten pga det er prosent, men det er kanskje litt kjipt og ikke få en fresh start med gode resultater i denne fasen, noe som en ren nedgang , så en evt oppgang i kjøtt vil gi. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor den internasjonale doseringsanbefalingen av ZMA er 3 kapsler, mens den norske 2?

ref http://www.x-life.no/products/zmab6-750-kapsler

 

"Anbefalt daglig dosering etter norske regler: 2 kapsler 

(I norge er maks anbefalt dosering på vitamin b6 4,2mg. Internasjonal anbefaling på dette tilskuddet er 3 kapsler daglig)"

 

Spørsmålet blir vel: best å ta litt for mye eller litt for lite?

Lenke til kommentar

Gi bæng, 3 er gull 

Norge sier ca dette 

 

 

Kan man ta for mye vitamin B6?

Norske myndigheter har satt øvre grense for daglig inntak over lengre tid av vitamin B6 til 25 mg .
Vitamin B6 er et vannløselig vitamin som ikke vil lagres i kroppen. Dersom man bruker et kosttilskudd med innhold av vitamin B6 ved siden av er det ikke noe som tyder på at det er skadelig.
Store enkeltdoser eller store doser over lang tid kan føre til følelsestap i armer og bein. Med store doser mener NEL og NNR 2012 over 50 mg over lengre tids bruk. Vanligvis vil dette gå tilbake når man slutter med inntak, men det har også vist seg at skaden har blitt varig.
Det er vanskelig å si hvor stor dose som er trygg over lang tid, derfor bør anbefalingene ikke overskrides.

Lenke til kommentar

B6 er ganske utbredt i de fleste vegetabilske samt animalske matvarer, både subkllinisk og klinisk mangel sees svært sjeldent. Spm burde være om det er nødvendig å få det fra tilskudd. Spis eks 200g makrell og vips er det daglige behovet dekket.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Vitamin B6 er en fellesbetegnelse for pyridoksin, pyridoksamin og pyridoksal. Usikker på hvilke(n) syntetiske varianter som brukes i kosttilskudd. Biotilgjengeligheten fra ulike matvarer varierer blant annet med hvilken kjemisk form vitaminet foreligger i. Eks i frukt & grønt er mye av pyridoksinet bundet til glukose som glukosider, og blir mindre tilgjengelige enn ikke-glukosider. Meg bekjent vil hverken Z eller M øke biotilgjengligheten. De ulike variantene av vitaminet tas alle opp i midte del av tynntarmen, alle variantene i plasma har den samme biologiske aktivitet. 

Edit: B6 finner en ofte i proteinrike matvarer siden den er bundet til proteiner. Personer som fokuserer på styrketrening har gjerne et fokus på proteinrike matvarer og vil slik enda lettere få dekket behovet. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Tips til en god guide med mobilitetsøvelser?

Er jo så mange der ute at det er ikke lett å bli klok... 

 

Er det forøvrig normalt at ryggen "knekker" veldig? (slik som når du knekker fingrene). 

Merker jo det at når jeg foamruller og får det knekt opp, så får jeg bedre mobilitet. 

Min høyre del av skulderbladet får jeg ikke "knekt" dessverre, så føles ut som det er en låsning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...