Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

 

Har snakket med et par kompiser som trener styrke, og disse nevner at okklusjonstrening (som ble heftig debattert i denne tråden for ca1-2 år siden) er bånn gass på vei inn i styrkemiljø/klubber... Deriblant Bjørns Gym.

 

Er dette noen kan bekrefte? Og hva er grunnen?

Svaret jeg fikk av kompisene mine er at det genererer volum som hjelpet å oppnå styrke.

Er vel mye brukt blant styrkeløftere som har vanskelig for å legge på mer muskelmasse pga. genetisk potensiale. 

 

 

Really? Finnes det legite linker om dette? Husker majoriteten sa dette var bullshit (både her og youtube). Rart hvis det har sneket seg inn som legit helt plutselig.

 

Tanken er at det øker det metabolske stresset på de aktive musklene noe voldsomt, som igjen vil stimulere til økt vekst og aktivitet i området. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Har snakket med et par kompiser som trener styrke, og disse nevner at okklusjonstrening (som ble heftig debattert i denne tråden for ca1-2 år siden) er bånn gass på vei inn i styrkemiljø/klubber... Deriblant Bjørns Gym.

 

Er dette noen kan bekrefte? Og hva er grunnen?

Svaret jeg fikk av kompisene mine er at det genererer volum som hjelpet å oppnå styrke.

Er vel mye brukt blant styrkeløftere som har vanskelig for å legge på mer muskelmasse pga. genetisk potensiale. 

 

 

Really? Finnes det legite linker om dette? Husker majoriteten sa dette var bullshit (både her og youtube). Rart hvis det har sneket seg inn som legit helt plutselig.

 

Tanken er at det øker det metabolske stresset på de aktive musklene noe voldsomt, som igjen vil stimulere til økt vekst og aktivitet i området. 

 

 

Det er ikke en link :p Men takk for info :)

 

Snakket litt med han ene idag, han mente at det skapte små blodårer... Whatever that mean...

 

Edit:

 

Interessant vidoy. Ettersom jeg har vært redd for å bli katabol opptil flere ganger, påstår denne filmen at det ikke skjer før rundt 72 timer med sult. :hmm:  :hmm:

 

https://www.youtube.com/watch?v=0diS49kvWWE

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Pleier crossfit sentere å ha vanlig olympia stang og vekter? Kommer nytt treningsstudio helt perfekt i forhold til der jeg bor og jobber, men mistenker at det blir crossfit.

Går det an å kjøre f.eks stronglifts på et crossfit sted? Eller blir det dumt å dra til et menighetshus bare for å ta en vanlig styrkerutine?

 

 

Og har de fleste crossfit steder nøkkelkort? Spør kanskje om veldig individuelle ting seff, men må vel være noen standarder på sånne steder.

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Vi har nesten utelukkende olympisk utstyr.

Stronglifts anerkjennes hos oss.

Vi har ikke nøkkelkort, men får koden til gymmen om vi vil ha den.

 

Det er ingen standarder i det hele tatt på hvordan gymmene ser ut, eller er bygd. 
Det er heller litt garasjepreg over hvordan de er bygget.

 

Og nei, det er ikke en menighet selv om folk er hyggelige ;)

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Ville heller økt egen vekten enn å kjørt evig med repetisjoner. Når du kjører 10 reps med 30-40 i hang-up/chins, kan du kanskje gå over til muscle-ups. Samme med dips. Begynne skuldrene under hendene og gå over.

 

 

Gikk forresten Flørli trappene i går. 4444 trinn og 740 høydemeter. Fin tur, ble dog litt ødelagt i ene kneet på veien ned (følgte en sti, ikke trappene). Føles bedre i dag dog. Turen anbefales for det som er i Stavanger, men unngå å ta flørli cruiset. Koster over 200 per pers og bruker utrolig lang tid både inn og ut. 

Lenke til kommentar

En ting jeg liker svært godt, og det er miljøet i strongman. Alle utøverne har veldig respekt for hverandre, og det er bra samhold.

 

Miljøet er lite, men det er kvalitetsfolk med en enorm arbeidsmentalitet. Hadde en flott økt i dag med steiner og loading. 

Lenke til kommentar

Etter en periode med volumøvelsr på la oss si biceps for enkelhetens skyld. Har hatt progresjon og 4x6 reps siste økt, har da kjørt en arms bucepcurl med hantler. I stedet for deload nå, kan jeg bytte øvelse til feks bicepcurl med ezbar, begynne på 3x12-15 reps og ha progresjon til jeg ender på 4x6 reps igjen? Eller er det ikke noe poeng.

 

Med progresjonen kommer deloaden liksom "for ofte" ift det jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Du kan fortsette progresjonen med den sammenlagte vekten på begge manualene. 

Alternativt kan du på manual og ez fortsette prog ved å senke rep, men det blir da styrkebasert. 

Eller man kan gjøre det samme og legge inn myo, det blir da volumbasert igjen, men neppe mye forlenget pga vektenes kg-nummer. 

Du bør være i uke 4 nå siden forrige deload, ellers er det noe rask boost. 

Lenke til kommentar

Har tenkt til å komme i gang med treningen igjen etter omtrent 1 års pause. Før jeg sluttet market jeg 180, benket 130, bøyet 150, ca 3-4 reps. Prøvde meg på en trening for noen uker siden bare for å se hvor ille det hadde blitt, og klarte så vidt 50kg 12x3 i benken. Regner med dette går fort opp til litt bedre vekt, men har vel mistet ganske mye.

Hvordan bør jeg starte? Fullkropp 3 ganger i uka til jeg føler vektene begynner å gå opp en del, så bytte til noe standard 2splitt hvor jeg trener kroppen 2 ganger i uka?

Starte med litt lettere 12 reps, så gå over til mer styrkerettet etterhvert?

 

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...