Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mer rett og slett..ryp grunnprogram hvor man får øvelsesguiden og hele programmet vekt for vekt utregnet og rett i fanget , ferdig med progresjon og deload.

 

For å så kjøre SS neste fase , 5reppere og 3 sett bare.

Da har det gått 14 uker på kcal-overskudd og man kan se hvor man er motivasjon og avansert-messig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mer rett og slett..ryp grunnprogram hvor man får øvelsesguiden og hele programmet vekt for vekt utregnet og rett i fanget , ferdig med progresjon og deload.

 

For å så kjøre SS neste fase , 5reppere og 3 sett bare.

Da har det gått 14 uker på kcal-overskudd og man kan se hvor man er motivasjon og avansert-messig?

Yes takk War, skal sjekke ut Ryp :)

 

Fyren har løftet en del men det er noen år siden. Han er ferdig med fysioterapi og føler seg stort sett frisk og rask bortsett fra en del hodepine og har forsiktig lyst til å begynne å trene igjen.

 

Ingenting er vel bedre enn det for en tidligere skadet fyr, å begynne forsiktig med core.

Han har heller ikke det målet lenger, å bygge eller løfte megamax-vekter :)

Lenke til kommentar

Fyren er fullt funksjonell.

Les ordentlig.

 

Sliter ikke med prolaps lenger.

 

Legen sier han er svak i kjernemuskelaturen,og ved å trene opp den kan han bli kvitt en del hodepine.

 

La det frem som jeg gjorde for ikke å få et fullspekka strongman opplegg.

 

Aaah så en fysioterapaut kan IKKE hjelpe deg med dette? Hvor mye peiling har du egentlig?

 

 

 

Hva skal han få der? en strikk og et ark med 19 øvelser?

Prøver du virkelig å late som du har mer peiling enn en fysioterapaut nå? :D

 

Er det sauer her? Det må det være for jeg kan høre breking i det fjerne :rofl:

 

 

Jøsses, den var god! Thumbs up! Gøy at du henger på et forum for å få venner, istedenfor å bruke det som et forum ;)

 

Edit: Ganske ironisk at du snakker om sauer btw, da jeg heller vil være løve for en dag enn en dilteræv av en sau hele livet... Hint hint!

Endret av Corey
Lenke til kommentar

 

Fyren er fullt funksjonell.

Les ordentlig.

 

Sliter ikke med prolaps lenger.

 

Legen sier han er svak i kjernemuskelaturen,og ved å trene opp den kan han bli kvitt en del hodepine.

 

La det frem som jeg gjorde for ikke å få et fullspekka strongman opplegg.

 

Aaah så en fysioterapaut kan IKKE hjelpe deg med dette? Hvor mye peiling har du egentlig?

 

Hihi... :)

 

Du leser jo ikke mer enn det du trenger for å kunne gå til et eller annet angrep Corey. 

Våkn opp litt, senk skuldrene og la pulsen falle en gang innimellom :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Fyren er fullt funksjonell.

Les ordentlig.

 

Sliter ikke med prolaps lenger.

 

Legen sier han er svak i kjernemuskelaturen,og ved å trene opp den kan han bli kvitt en del hodepine.

 

La det frem som jeg gjorde for ikke å få et fullspekka strongman opplegg.

 

Aaah så en fysioterapaut kan IKKE hjelpe deg med dette? Hvor mye peiling har du egentlig?

 

Hihi... :)

 

Du leser jo ikke mer enn det du trenger for å kunne gå til et eller annet angrep Corey. 

Våkn opp litt, senk skuldrene og la pulsen falle en gang innimellom :)

 

 

 

Uhm...Er det ikke bare å finne en core plan da ? Planker,squats osv ? Med historikken så skulle jeg tro at bodyweight øvelser initielt burde være mer en nok. Men hva vet jeg, begynner and all

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Corey har jo rett her. Man skal ikke cære forsiktig med å spørre på nett. Man skal ikke spørre i det hele tatt.

 

Ref. han som spurte om kaninen sin og øyebetennelsen den hadde på 4chan... Om noen husker den?

Fyren er frisk Doofen og har fått tips av legen om å starte opp med core-trening. Han har latent hodepine, har hatt i mange år.

 

Den dagen jeg blir alvorlig skadet kommer jeg ikke til å ligge rett ut og godta at kroppen forfaller. Da kommer jeg til å jobbe meg tilbake igjen inntil siste skavank er reparert.

Lenke til kommentar

 

 

Fyren er fullt funksjonell.

Les ordentlig.

 

Sliter ikke med prolaps lenger.

 

Legen sier han er svak i kjernemuskelaturen,og ved å trene opp den kan han bli kvitt en del hodepine.

 

La det frem som jeg gjorde for ikke å få et fullspekka strongman opplegg.

 

Aaah så en fysioterapaut kan IKKE hjelpe deg med dette? Hvor mye peiling har du egentlig?

 

Hihi... :)

 

Du leser jo ikke mer enn det du trenger for å kunne gå til et eller annet angrep Corey. 

Våkn opp litt, senk skuldrene og la pulsen falle en gang innimellom :)

 

 

Jeg bare elsker at du prøver å heve deg over meg! Hvem var det som først skrev noe om sauer, hmmm?

Mener du at mitt første råd ikke var legit? For dette var det du skrev:

 

 

"En fyr" - slitt med prolaps nederst i ryggen tidligere og har mye hodepine/trykk i hodet den dag i dag.

 

Velfungerende fysisk i jobb, til tider tungt, men ønsker å gjøre noe med skrotten, lei av å kjenne div. skavanker som ligger og murrer.

 

Legen sier "Tren opp kjernemuskelaturen" for å få bukt med hodepina - rygg skuldre og mage må styrkes.

Det er ikke slik at han ikke kan "løfte" og gjøre div. solide treningsøvelser men han er ikke ute etter det tradisjonelle styrke/volumopplegget naturligvis. En blanding, litt alternativt er hva han er ute etter.

 

Tips til oppstartsopplegg?

Et par dager/økter i uka kan jeg tenke meg han er klar for til å begynne med.

 

Hvilke skavanker er dette egentlig? Er det noe som War kan hjelpe med? Feks skulderproblemer som jeg selv har hatt og slet med i 1 år før jeg drog den sta rævva mi inn til en fysio?

 

Men neida, jeg måtte jo:

 

 

Les ordentlig.

 

Hmmm, jeg er ganske sikker på at det er nettopp det jeg gjorde!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en lege har sagt at det kan være lurt å styrke kjernemusklaturen er det jo lurt å begynne med nettopp det. Styrke postetior chain med f.eks hip thrust. Kjernetrening med slynger og rkc planke. Litt beintrening med lunges og kanskje litt lett overhead press.

 

Når han har fått inn noe grunnstyrke kan han bevege seg ut på farmers walk og lignende, hvis det er noe han føler behov for. Få øvelser kjører kjernen mer enn farmers og yoke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Corey har jo rett her. Man skal ikke cære forsiktig med å spørre på nett. Man skal ikke spørre i det hele tatt.

 

Ref. han som spurte om kaninen sin og øyebetennelsen den hadde på 4chan... Om noen husker den?

Fyren er frisk Doofen og har fått tips av legen om å starte opp med core-trening. Han har latent hodepine, har hatt i mange år.

 

Den dagen jeg blir alvorlig skadet kommer jeg ikke til å ligge rett ut og godta at kroppen forfaller. Da kommer jeg til å jobbe meg tilbake igjen inntil siste skavank er reparert.

 

 

Aaah, ja legen har jo erklært han frisk. Jeg knakk den samme tommelen 3 ganger... Vet du hva legen sa til meg? "Du må bare vente til den blir vond, slik at vi får lage et nytt ledd i den!"

 

Etter jeg begynte å trene så har tommelen blitt 100% igjen!

Lenke til kommentar

Personen er frisk, men svak i kjøttet.

Da er ikke nødvendigvis fysio den rette instansen.

 

Og før man roser de opp i skyene, så må jeg få legge til at jeg valgte den sikre løsningen, dro til fastlegen, ble sendt til fysio.

Mannen begynte å kna der det gjorde vondt , men ingenting hjalp det halvåret.

Byttet fysio til en gymmet anbefalte , knadde også der det var vondt, hjalp ikke det heller.

Så satte jeg meg inn i skulderrehab selv, pensum på oppbyggingen, gikk pt hos sandvik, full pakke.

 

Løsningen ? en ball til 10 kr og problemet var i hoftene som påvirket ryggen og skuldre helt ut i  ene biceps.

 

Skal ikke si at de ikke vet hva de gjør, men her var fyren fysio-frisk og vil styrke kroppen og da vil jeg si her inne er en godt sted å starte som noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva man burde trene kommer helt an på hvor motivert de er.

RYP er sikkert, får alt servert på et fat.

SS krever meg egeninnsats, bedre teknikker og må lære litt selv.

 

RYP har alle de rette faktorene med og som nybegynner skal man ikke frynse av det.

Det var det og kun det jeg kjørte i begynnelsen selv, de første 20kg i 2002 :wee:

Lenke til kommentar

Hvis en lege har sagt at det kan være lurt å styrke kjernemusklaturen er det jo lurt å begynne med nettopp det. Styrke postetior chain med f.eks hip thrust. Kjernetrening med slynger og rkc planke. Litt beintrening med lunges og kanskje litt lett overhead press.

 

Når han har fått inn noe grunnstyrke kan han bevege seg ut på farmers walk og lignende, hvis det er noe han føler behov for. Få øvelser kjører kjernen mer enn farmers og yoke.

Takker Akse, var ute etter konkrete øvelser annet enn baser som det går mest av her inne, til tider :)

Man kan fort bli trigget også av baseprogrammer osv og det er ikke hans mål å bli. Bare få litt core-styrke, pent og rolig, så får han som du og sier videreutvikle dette senere.

Lenke til kommentar

Personen er frisk, men svak i kjøttet.

Da er ikke nødvendigvis fysio den rette instansen.

 

Og før man roser de opp i skyene, så må jeg få legge til at jeg valgte den sikre løsningen, dro til fastlegen, ble sendt til fysio.

Mannen begynte å kna der det gjorde vondt , men ingenting hjalp det halvåret.

Byttet fysio til en gymmet anbefalte , knadde også der det var vondt, hjalp ikke det heller.

Så satte jeg meg inn i skulderrehab selv, pensum på oppbyggingen, gikk pt hos sandvik, full pakke.

 

Løsningen ? en ball til 10 kr og problemet var i hoftene som påvirket ryggen og skuldre helt ut i  ene biceps.

 

Skal ikke si at de ikke vet hva de gjør, men her var fyren fysio-frisk og vil styrke kroppen og da vil jeg si her inne er en godt sted å starte som noe annet.

 

Utgangspunktet her er en prolaps + "skavanker" whatever that means.

En time hos fysio koster 4-600 kr?

 

Jeg er enig i at en fysio ikke alltid er den beste løsningen, men her er det en skade++ som er kjernen for problemet. Man kan være uheldig med fysioer, som leger osv, av og til finner di ikke ut av det.

 

Dette er i mitt hode en no-brainer. Den timen kan bli gull verdt å starte med!

Lenke til kommentar

Mener jeg leste noe om en blyant test for skuldrene. Man står bare helt vanlig og holder en blyant i hver hånd, viss blyanten peker innover så er det ikke bra og optimalt for skuldrene. Det er tilfellet hos meg. Har denne testen noe for seg og hva eventuelt har jeg gjort feil og hva gjør jeg for å rette på dette. Skuldrene mine er neppe helt ok, ser det også feks når jeg tar knebøy, venstre arm er sjelden på lik linje som høyre. Den går veldig langt bak og er langt fra 90 grader under stanga slik som høyre nesten er.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Man må nok sjekke mer en det, men hos de fleste er bryst /fremside trent mer en bakside, så skuldrene blir dratt fremover av stramt bryst. Prøv for eks roing med bredt grep til brystkassa, treffer du kassa eller stopper stanga 15cm før . Kan forsåvidt teste i lufta uten stang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...