Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

Man bruker den tiden man trenger på trening + at man er effektiv. ender man på 1.30 eller 2 timer, eller 3 timer spiller ingen rolle. De fleste som trener mengde har 100'vis av sett og det krever tid!

 

 

Hmm...er litt usikker på kva du meiner her. Samme utbytte av 1 time trening som 2 timar, då er det noko stort eg har gått glipp av...

 

 

Så alle styrkeløftere og vektløftere kunne fått like bra utbytte av å trene halvparten av tiden de gjør? Isåfall burde man jo tipse noen om det, kommer jo til å revolusjonere treningsverden.

 

Selv har jeg aldri hatt så bra fremgang som etter at jeg begynte å trene mer. 2-3 timer fem dager i uka er kos det.

Bare sier min personlige mening jeg, men for all del tren i 12 timer om du vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg fullt klar over. Jeg begynner å bli mektig lei shitpostingen din og din manglende evne på å kunne svare for deg.

 

Bare leit at jeg ikke bryr meg :-)

 

Sånn for å bare tilføye noe så blir jeg veldig glad om du da kan ignorere meg som bruker, så slipper du å se det jeg poster :-)

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bare sier min personlige mening jeg, men for all del tren i 12 timer om du vil.

Det der er det dummeste "forsvaret" av et utsagn i hele verden. Du sier ikke din mening, du kommer med en faktapåstand som kan etterprøves. Man kan ikke "mene" at solen er grønn, enten er den det eller så er den ikke det. På samme måte kan man ikke "mene" at man får like god effekt av å trene kort som av å trene lenge. Enten får man det eller så får man ikke det. Det kan etterprøves, om enn på en mer komplisert måte enn et utsagn om hvorvidt solen er rød.

 

"Jeg synes ikke det er verd den ekstra treningseffekten av å trene lenge sett i forhold til hvor mye ekstra innsats som kreves" ville være "din personlige mening", men "man får ikke effekt" er så langt derifra som det kommer.

 

Uten at jeg her tar stilling til hva som er korrekt, det driter jeg ærlig talt i. Men slike dustesvar som det du kom med der irriterer meg. Det er feigt, uredelig og dumt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Planen var å gå ned til tre dager i uken med trening og holde meg der fram til nyåret, hvor jeg hadde tenkt å gå opp til fire. Nå føler jeg mer riktignok overraskende sprek og vurderer om jeg skal skyve planene fram med halvannen måned.

 

Året for meg ser som oftest slik ut;

Jan/feb-april: fire dager

April-aug/sep: fem dager

Aug/sep-des: tre dager

 

Det har fungert temmelig bra for meg, men tror nok jeg forskyver hele greia litt framover :)

Lenke til kommentar

Planen var å gå ned til tre dager i uken med trening og holde meg der fram til nyåret, hvor jeg hadde tenkt å gå opp til fire. Nå føler jeg mer riktignok overraskende sprek og vurderer om jeg skal skyve planene fram med halvannen måned.

 

Året for meg ser som oftest slik ut;

Jan/feb-april: fire dager

April-aug/sep: fem dager

Aug/sep-des: tre dager

 

Det har fungert temmelig bra for meg, men tror nok jeg forskyver hele greia litt framover :)

 

Veldig sånn generelt sett så pleier vertfall jeg å anbefale at når du først har laget ett opplegg så holder man seg til det for kontiuniteten sin del, jeg ville anbefalt å ta erfaringen videre til neste gjennomgang av programmet :-)

Lenke til kommentar

Det der er det dummeste "forsvaret" av et utsagn i hele verden. Du sier ikke din mening, du kommer med en faktapåstand som kan etterprøves. Man kan ikke "mene" at solen er grønn, enten er den det eller så er den ikke det. På samme måte kan man ikke "mene" at man får like god effekt av å trene kort som av å trene lenge. Enten får man det eller så får man ikke det. Det kan etterprøves, om enn på en mer komplisert måte enn et utsagn om hvorvidt solen er rød.

 

"Jeg synes ikke det er verd den ekstra treningseffekten av å trene lenge sett i forhold til hvor mye ekstra innsats som kreves" ville være "din personlige mening", men "man får ikke effekt" er så langt derifra som det kommer.

 

Uten at jeg her tar stilling til hva som er korrekt, det driter jeg ærlig talt i. Men slike dustesvar som det du kom med der irriterer meg. Det er feigt, uredelig og dumt.

Lol, jeg gidder bare ikke å ta meg 5 minutter ekstra for å utdype meg så da skriver jeg bare det istede. Er jo tydelig her at det ikke er vits å kaste bort tiden når jeg har sett hva noen folk skriver her.

Lenke til kommentar

Lol, jeg gidder bare ikke å ta meg 5 minutter ekstra for å utdype meg så da skriver jeg bare det istede. Er jo tydelig her at det ikke er vits å kaste bort tiden når jeg har sett hva noen folk skriver her.

Hvis du ikke gidder kan du spare deg for intetsigende uttalelser i utgangspunktet. Det du skriver i innlegget over er for øvrig ikke annet enn argument til din autoritet. Spar deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si at en av tingene jeg liker med vektløfting er den tydelige "visuelle" framgangen. Jeg snakker da om antall vekter, tyngre vekter, osv.

 

Det er litt vanskeligere å "se" at jeg har forbedret snittiden min på kilometeren med 3 sekunder :p

Gi det et år til, så strekker de visuelle forandringene seg til speilet.

Lenke til kommentar

Så alle styrkeløftere og vektløftere kunne fått like bra utbytte av å trene halvparten av tiden de gjør? Isåfall burde man jo tipse noen om det, kommer jo til å revolusjonere treningsverden.

 

Selv har jeg aldri hatt så bra fremgang som etter at jeg begynte å trene mer. 2-3 timer fem dager i uka er kos det.

Ikke for å involvere meg for mye i diskusjonen over, me nmine 2 cents:

 

 

Man får ikke mer fremgang av å tilbringe lengre tid på trening, gitt at man trener samme mengden. Greit nok at det gjerne blir litt ekstra tid på trening når man trener mengde, men det er ingen grunn til å holde på i 2-3 timer hver økt. Dietmar Wolf (Landslagstreneren i styrkeløft for de som ikke vet det) har flere ganger ytret at han ønsker at styrkeløftere skal være enda mer effektive på trening, ikke ha 5-10 minutt pause mellom hvert sett - og spare småpraten til før/etter økta.

 

Kort:

Det er mengden som betyr noe. Ha fornuftig pause mellom setta, men det skader ikke å få pulsen opp litt. Alt for mange dasser rundt og bruker my lengre tid en nødvendig på trening IMO.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Når det kommer til treningstid så pleier jeg å si som følger: folk får bruke tiden akkurat slik det passer dem best, mange er opptatte av å gå rundt på senteret og flekse i Johnny Bravo stil og tar stort sett di øvelsene der dem kan holde seg synlige for heile rommeti speile.

 

Jeg personlig har hatt økter i fra alt til 10 minutt og frem i mot 90 minutter, uten å se hensikten å fortsette særlig mye lengre. Nå er jeg hverken profesjonell eller sterk i noen øvelser men har en grei formening om hvor jeg vil med det jeg styrer med.

 

Tidligere strongmans trente for opp i mot 3 timer, spørsmålet er om dem kunne ha gjort det samme arbeidet på mindre tid, alså da korte ned tiden i mellom forskjellige øvelser. Wolf som trener styrkeløftere på ett ganske greit internasjonalt nivå har en ganske god forståelse for faget og støtter meg egentlig til mye av det han sier. Men så har jeg forstått det at det finnes en del som trener kun for å bli store, jeg bryr meg ikke nevneverdig med det dem gjør siden jeg generelt ser på det som bortkastet tid. Det er naturlig at siden dem har flere reps og totale sett i løpet av en økt at ting tar lengre tid. Dem løfter også lettere så at det da skal gå noe særlig mye mer enn ett minutt i mellom hvert sett ser jeg ingen grunn til.

 

Men som sagt, viss folk ikke har bedre å gjøre på enn å vase rundt på ett senter i timesvis må dem gjerne gjøre det, har det en hensikt? - Muligens, men viss dem kunne gjort samme arbeidet på kortere tid er dem bare ineffektive, så er spørsmålet, hvor effektiv er man når man trener?

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Lite trolig men hyperkalsemi kan øke risikoen og hold deg fast her; kalsiumtilskudd sammen med akkurat gigadoser av vitamin D kan over tid gi økt risiko for nyrestein. Heldigvis i et variert kosthold så er reguleringen av kalsium-metabolismen veldig god og kroppen regulerer dette etter eget behov.

 

For personer med en redusert nyresykdom eller er predisponert på en eller annen måte bør være forsiktige med eventuelle tilskudd. Krystallene kan dannes av blant annet oksalsyre og kalsium hvorav førstnevnte hindrer opptak av kalsium. Det var antatt at store doser vitamin c (som igjen danner oksal) kunne gi nyrestein, det står faktisk i mine gamle pensumliste men igjen; med normal nyrefunksjon så ser ikke dette ut til å stemme.

 

 

okei, takk for svar. har ikke særlig lyst på nyrestein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...