Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får alltid små sår på beina etter markløft pga stanga skraper opp huden :S noen tips?

 

Spurte om det samme tidligere, og det skal visst være relativt normalt.

 

Men, jeg har begynt å "resete" mellom hvert løft. Aka senke stanga helt ned i bakken, bare så jeg igjen, før neste løft får konsentrert meg og løftet med riktig teknikk og uten skraping. Sier ikke at teknikken din er feil, men for meg hjelper det med enn kjapp stopp mellom løftene. Slik at jeg er helt sikker på at alt får riktig for seg.

 

Har eliminert skrapingen for min del ihvertfall.

 

:)

Lenke til kommentar
Trening for å forbedre melkesyreterskelen skal stort sett foregå under terskelgrensen. Trener du med for høy intensitet, på eller over terskelnivå, øker det risikoen for overtrening. Dilemmaet er at trening med høy intensitet sannsynligvis er den mest effektive treningen til å forbedre din utholdenhet. Derfor må du også trene over terskelen, men omfanget av slik høyintensitetstrening bør være meget beskjedent for å unngå overtrening. Hyppige treningsøkter omkring melkesyreterskelen vil ofte medføre at du senker terskelen i stedet for å heve den.

 

Jeg har etterspurt mer informasjon om dette, da jeg ikke har funnet noe særlig på egen hånd. Er det noen av dere som vet mer om dette, og da spesielt den siste setningen. Hvorfor kan man ende opp med å senke terskelen og hvorfor skjer det?

Lenke til kommentar

Ser at det fra flere steder, ved styketrening på tom mage, anbefales inntak av BCAA før trening. Så leser jeg andre steder igjen at det duger med en liten dose proteiner, og evt en frukt.

 

Hva er deres erfringer med det, kjære DST?

 

- Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tenker å prøve meg med ZMA, for å se hvordan kroppen responderer. Trener mye, har lest at det kan påvirke testoproduksjon negativt, men at ZMA (blant flere fordeler) kan bidra til å bringe testonivåene tilbake til et mer normalt nivå. Vurderer også å starte med Kreatin igjen. Vil helst slippe "enda et kosttilskudd", BCAA, og lurer derfor på om det er ok å skippe dette før styrketrening på tom mage.

 

:)

Lenke til kommentar

Anarob/araob terskel - altsaa forbruk uten/med oksygen.

Hvis du svarte til meg, så er jeg klar over dette. Jeg ser bare ingen grunn til at terskelen skal senkes ved hyppig trening i det intensitetsområdet. Er det noen kjemiske prosesser rundt omgjøringen av KH (karbohydrater) til ATP (altså kun aerob forbrenning) som spiller inn her? Eller er det en balansegang mellom aerob og anaerob forbrenning som ødelegger?

Lenke til kommentar

Ciryaher : Er ikke helt sikker på hva du spør etter her men aerob innebærer fullstendig oksidasjon av næringstoffer - hvor lageret av ATP i muskel varer i ca. 1 sek ved maksimal fysisk aktivitet --&--#62;; musklene under en sprint får energi først fra anareob --&--#62;; kreatin-fosfat-lager deretter nydannelse av ATP via glykogen-nedbrytning + glykolyse så fettsyre-konsentrasjon i blod. Glykolysen vil stoppe opp uten omdanning av pyruvat til laktat men når oksygen ikke er til stede så vil denne "oppkokningen" skje; altså er glykolysen ( nydannelse av glukose) hemmet.

 

Ved ufullstendig oksidasjon (her snakker vi terskel-nivåer) så dannes det et biprodukt laktat, jo høyere oppsamling av laktat i muskulatur ( dette molekylet er rikt på energi, men må til levern for å metaboliseres) jo surere PH og da vil du oppleve stiv muskulatur/utmattelse.

 

For øvrig så har splitter nytt forskning vist via biopsi at laktat har en beskyttende effekt for muskelvev

(dette tester man på ullevaal forskningsavdeling as we speak)

Når man tilfører laktat til en muskel så ser det ut til å beskytte muskulaturen enn, laktat/sur PH skjer trolig med mekanismer vi per dags dato ikke vet enda.

 

Edit: For å oppsumere svaret : Laktat vil stimulere til et surt miljø i muskelvev og det er dette du kan oppleve som stiv muskulatur. : )

Hva som avgjør hvor lenge anareob aktivitet kan opprettholdes er faktor som :

- Mengde type2-fiber ( disse har et rikt kapilærnett - delvis trenbart)

- Kreatintilskudd (ja, men vi snakker kanskje 1 sek/1 løft ekstra - lite eller ingenting å hente for de fleste)

- Bikarbonat-tilskudd som brukes i idretten som fungerer som en slags buffer, bakepulver er vannvittig basisk og bikarbonat har egenskapen å gjøre PH-verdien mer basisk igjen, Olympiatoppens utøvere bruker sistnevnte men noen reagerer dårlig (magesmerter, kvalme) på dette.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

War - takk for svar :)

 

Så må jeg få meddele at (selv om det antageligvis ikke er allverden i forhold til andre her inne), så løfter jeg nå over KV i dyp bøy over fem ganger, og godt over KV i mark (har bare kjørt øvelsen en måned) også over fem ganger. Litt artig å løfte seg selv :D

Endret av Bjarnemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snakker du om å gå ned 15kg i bw? Du vil ikke ha det samme overskuddet som før, styrken i beina er også det som er værst å holde på om man går ned i bw har jeg funnet ut, så om man greier å løfte mer, selv om man veier mindre i seg selv tviler jeg på :wee: Skjønner hva du mener tho!

 

Men, det er vel en grunn til at de som løfter 300-400 kg i bøy, er beist på over 120kg :)

Lenke til kommentar

@Zarac: Ja, det er det jeg spør om. Altså, man går jo med denne vekta daglig så i mitt hode høres det superlogisk ut at om jeg går ned 15 kg så vil jeg greie ca. 10kg mer i knebøy.

 

@Kjetil_90: Jeg er med på hva du mener, men selv om du mister vekt så mister du vel ikke nødvendigvis muskelmasse? Og just for the record: Jeg kommer ALDRI til å greie 3-400 kg i knebøy :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...