Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er jeg tilbake i treningen. Velger å kjøre RYP nå i starten for å ha noe enkelt å gå etter sånn at jeg kommer meg i gang!

 

Men er vel ikke noe problem å bytte ut Arnoldpress med Overheadpress og legge til en brystøvelse?

 

 

Har som mål å ligge på et lite underskudd, hvordan høres det ut med:

220 gram protein

130 gram karbohydrater

1750 kalorier

 

Fordelt på 85 kg og 180 cm.

 

Blir vel kanskje i minste laget med kalorier?

Endret av JackyChan
Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake i treningen. Velger å kjøre RYP nå i starten for å ha noe enkelt å gå etter sånn at jeg kommer meg i gang!

 

Men er vel ikke noe problem å bytte ut Arnoldpress med Overheadpress og legge til en brystøvelse?

 

 

Har som mål å ligge på et lite underskudd, hvordan høres det ut med:

220 gram protein

130 gram karbohydrater

1750 kalorier

 

Fordelt på 85 kg og 180 cm.

 

Blir vel kanskje i minste laget med kalorier?

Lite underskudd, det der er jo nesten psmf

 

Hadde heller gått for noe lignende

200g protein

250g carbs

75g phats

 

2400kcal

 

hadde nok funket greit og gå ned til 200g carbs og lande på 2200kcal og, jeg er dog veldig gla i carbs. :)

 

Edit:

Hva er beste treningen for å bedre oksygenopptak??? :p

Er det ikke 4x4 og gerilja kardio de driver og maser om?

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har som mål å ligge på et lite underskudd, hvordan høres det ut med:

220 gram protein

[...]

Er det noe spesielt med proteinmengde ved cutting? Generelt sett er det vel kroppsvekta di i lbs som er regelen, men du kan godt få i deg mer uten at det er skadelig, bare mindre effekt etterhvert.

 

Tommelfingerregelen er også 10-12 x kroppsvekt i lbs for antall kalorier ved cutting har jeg lest flere steder, så inntaket virker litt avbalansert? Så blir det jo å kompansere for tapte kalorier i treningen i tillegg.

 

Ikke så mye kritikk som det er at jeg lurer på hvorfor :)

Lenke til kommentar

Ref power clean. Det er lurt å ikke ta i med armene når man har lite vekter på. Armene har ikke stort å stille opp med mot ben, hofter og rygg i denne øvelsen. En klassiker er å løfte stangen opp med armene når man ikke har noe vekt på for å "lære" seg øvelsen. Dette blir mest vranglæring, men det retter seg selv når man kommer opp i en vekt man må jobbe med for å få opp. Stangen skal gå relativt loddrett opp til det punktet man må få albuene under stangen.

 

Heter vel "frivending" på norsk, og er en herlig øvelse :)

 

Edit: Grei video:

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

5g før og etter trening

5g en gang iløpet av dagen de dagene du ikke trener.

 

nekter å tro at du trenger noe mer, hvertfall ikke om du spiser kjøtt og fisk regelmessig.

 

får du vondt i hodet av det så må du drikke mere vann.

 

det er alt man egentlig trenger å vite om dosering. ja, det er gang nr 100 000:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake i treningen. Velger å kjøre RYP nå i starten for å ha noe enkelt å gå etter sånn at jeg kommer meg i gang!

 

Men er vel ikke noe problem å bytte ut Arnoldpress med Overheadpress og legge til en brystøvelse?

Overhodet (pun intended) ikke noe problem, bortsett fra at noen vil hevde du da ikke lengre følger programmet. Det har jo ikke så mye å si :)

 

Skal begynne med kreatin Mono og lurar på kor mykje eg skal ta, og kor ofte? Har lest at det er mykje fram og tilbake med desse oppladningsfasane...kva er det som er "vanleg" i desse dagar?

Jeg tar 5g til frokost hver dag. Det er mange måter å gjøre det på (jf. Kjetil_90), men tar du for mye kreatin går det bare rett gjennom kroppen. Ingen fare altså, så lenge du får i deg nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående kcal-underskudd skal man være litt forsiktig med å trykke inn noen tall i en kalkulator og få et fastitsvar. Prøv deg fram selv. Personlig virker det som om jeg må ligge en del under hva kcal-kalkulatorene sier for å gå ned i vekt, og har prøvd litt av og på nå i en 6månders tid, og klarer uten problemer å gå ned 500g i uken, uten å måle hvert eneste gram med mat.

Lenke til kommentar

Ref power clean. Det er lurt å ikke ta i med armene når man har lite vekter på. Armene har ikke stort å stille opp med mot ben, hofter og rygg i denne øvelsen. En klassiker er å løfte stangen opp med armene når man ikke har noe vekt på for å "lære" seg øvelsen. Dette blir mest vranglæring, men det retter seg selv når man kommer opp i en vekt man må jobbe med for å få opp. Stangen skal gå relativt loddrett opp til det punktet man må få albuene under stangen.

 

Heter vel "frivending" på norsk, og er en herlig øvelse :)

Njaa. Frivending (full clean) er ikke det samme som pressvending (power clean). :)

Ang. armene så er det veldig riktig å si til de som nettopp lærer seg øvelsen at en IKKE skal bruke armene. De skal bare henge der, som noen rep og skal nesten "piskes" under stanga når man tar i mot. Men en skal huske på at armene faktisk gjør litt arbeid de også. Dog ikke så mye at det blir en reverse curl. Det er stor forskjell, og derfor sier man at man ikke skal bruke armene til de som nettopp starter.

At den går loddrett blir litt feil, egentlig. Den vil gå mer i en slak S.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ciryaher:

Det er dybden, ja. Det vanlige er vel å si at under parallell er sittvending/frivending og over parallell er pressvending/styrkevending. Kjært barn har mange navn. :p

Hvor mye vekt er nok litt avgjørende også, så klart. Det vanlige er vel gjerne å vende rundt 20kg mer enn man pressvender (avhengig av nivå, så klart). I mitt tilfelle er jeg for svak i bena, så jeg har 80kg pressvending og 85kg frivending. Selv om jeg sikkert skulle klart 90-95kg i frivending nå om ryggen hadde tillatt meg det.

Speaking of which: Noen som har erfaring med stramme/vonde erector spinæ?

Lenke til kommentar

5g før og etter trening

5g en gang iløpet av dagen de dagene du ikke trener.

 

nekter å tro at du trenger noe mer, hvertfall ikke om du spiser kjøtt og fisk regelmessig.

 

får du vondt i hodet av det så må du drikke mere vann.

 

det er alt man egentlig trenger å vite om dosering. ja, det er gang nr 100 000:D

Da er jeg tilbake i treningen. Velger å kjøre RYP nå i starten for å ha noe enkelt å gå etter sånn at jeg kommer meg i gang!

 

Men er vel ikke noe problem å bytte ut Arnoldpress med Overheadpress og legge til en brystøvelse?

Overhodet (pun intended) ikke noe problem, bortsett fra at noen vil hevde du da ikke lengre følger programmet. Det har jo ikke så mye å si :)

 

Skal begynne med kreatin Mono og lurar på kor mykje eg skal ta, og kor ofte? Har lest at det er mykje fram og tilbake med desse oppladningsfasane...kva er det som er "vanleg" i desse dagar?

Jeg tar 5g til frokost hver dag. Det er mange måter å gjøre det på (jf. Kjetil_90), men tar du for mye kreatin går det bare rett gjennom kroppen. Ingen fare altså, så lenge du får i deg nok.

 

Takk for svar gutta! :) +

Lenke til kommentar

Skal begynne med kreatin Mono og lurar på kor mykje eg skal ta, og kor ofte? Har lest at det er mykje fram og tilbake med desse oppladningsfasane...kva er det som er "vanleg" i desse dagar?

Jeg tar 5g til frokost hver dag. Det er mange måter å gjøre det på (jf. Kjetil_90), men tar du for mye kreatin går det bare rett gjennom kroppen. Ingen fare altså, så lenge du får i deg nok.

 

Man kan få rennaræv, men det er vel først og fremst ubehagelig, og ikke farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...