Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Skrev en klage-mail til SATS idag.

 

En ting som irriterer meg grenseløst er disse personlige trenerne som går rundt på senteret og daffer, rydder litt vekter og snakker KUN med sine klienter. Di bruker kanskje 5% av tiden sin på å veilede mennesker som virkelig trenger det.

 

Som feks. idag (dette er bare en av mange eksempler): en fyr som generelt har veldig bra teknikk, hopper rett fra benk til Leg Press Disc Load, 140kg, uten oppvarming. På toppen av løftet låser han knærne, hvorpå 140 kg går rett på knærne, istedenfor å foreta alt i et løft. Jeg har blitt fortalt av fysioterapaut at dette er FYFY, og jeg antar at disse PTene (som BTW observerte løftet hans fra start til slutt) som har en meget god CV (har studert den på SATS sine hjemmesider) bør være såpass intelligente nok til å gi beskjed om dette?!?!?

 

Jeg var veldig krass i mailen, hvor jeg påpeker at alle kunder bør være ansett som langsiktige kunder, og bør få råd hvis di gjør åpenbare feil. Er ikke dette tross alt arbeidsoppgavene til personellet der?

 

PS: Jeg skal ikke sammenligne kompetansen mellom en fysioterapaut og en PT på spesifikt dette området, da jeg innser at kanskje ikke alle vet at det er farlig for knærne. Men som sagt så er det et generelt eksempel, det finnes hundrevis av andre, kom bare på et i slengen :thumbup:

 

Edit: The_RP: kan du ikke skrive mer utfyllende hvordan du trener? Trener du feks bare beinpress og biceps?

Kan du legge ut svaret i tråden, eventuelt sende til meg på PM? Jeg syns det veldig interessant å se hvordan SATS reagerer :)

 

Sett akkurat det samme som deg! Reagerer selv på dette... da jeg synes dette er lav moral generelt sett! Virker som de er immun mot kommunikasjon om du ikke har time...

 

Interessert i responsen fra sats selv..

Endret av The_Rp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å prøve og faile, aldri gå i lag med kompiser for å kjøre samme programmet, alle reagerer ulikt på belastning.

 

Det blir vel litt feil? Et treningsprogram kan jo virke like bra for to forskjellige personer, og man vil jo ikkje kjøre samme belastning.

 

Ja jo nei, men.

 

Et programm er såpass enkelt og lage, tar deg 15-20 minutter og sette opp et programm, der du kan tilpasse det heilt fullstendig dine egne behov, din kropp har gjerne forskjellige grupper som kan trenest samtidig uten at det blir "vas"

 

Men selvfølgelig, det kan fungere bra for begge, men du kunne kommet lengre på samme tid om du gjor det annerledes, skal jo komme så langt som mulig, er jo ikkje fordi det er super gøy å kaste bort tiden sin :p

 

Jeg er med på tankegangen din. Jeg og min treningskamerat har jo vidt forskjellige mål, så vi burde kanskje ikke bruke samme program. På en annen side har jeg fått inntrykk av at SL "virker for alle".

 

Trening generelt virker for alle.

 

Alså, det som er med trenings opplegg er at det meste handler om å omringe det basic behovet som "alle har" det er fint og flott. Derfor er mange "pre-made" treningsprogramm veldig generelt tilpassa sånn at det skal passe alle.

 

Ditt eget treningsprogramm er ikkje tilpassa andre en deg, det er presist, det er "korrekt" det er rett og slett det DU trenger for å komme langt innefor kva no enn farksen slags skumle greier du har i tankane dine.

 

 

 

 

Skrev en klage-mail til SATS idag.

 

En ting som irriterer meg grenseløst er disse personlige trenerne som går rundt på senteret og daffer, rydder litt vekter og snakker KUN med sine klienter. Di bruker kanskje 5% av tiden sin på å veilede mennesker som virkelig trenger det.

 

Som feks. idag (dette er bare en av mange eksempler): en fyr som generelt har veldig bra teknikk, hopper rett fra benk til Leg Press Disc Load, 140kg, uten oppvarming. På toppen av løftet låser han knærne, hvorpå 140 kg går rett på knærne, istedenfor å foreta alt i et løft. Jeg har blitt fortalt av fysioterapaut at dette er FYFY, og jeg antar at disse PTene (som BTW observerte løftet hans fra start til slutt) som har en meget god CV (har studert den på SATS sine hjemmesider) bør være såpass intelligente nok til å gi beskjed om dette?!?!?

 

Jeg var veldig krass i mailen, hvor jeg påpeker at alle kunder bør være ansett som langsiktige kunder, og bør få råd hvis di gjør åpenbare feil. Er ikke dette tross alt arbeidsoppgavene til personellet der?

 

PS: Jeg skal ikke sammenligne kompetansen mellom en fysioterapaut og en PT på spesifikt dette området, da jeg innser at kanskje ikke alle vet at det er farlig for knærne. Men som sagt så er det et generelt eksempel, det finnes hundrevis av andre, kom bare på et i slengen :thumbup:

 

Edit: The_RP: kan du ikke skrive mer utfyllende hvordan du trener? Trener du feks bare beinpress og biceps?

Kan du legge ut svaret i tråden, eventuelt sende til meg på PM? Jeg syns det veldig interessant å se hvordan SATS reagerer :)

 

Legg det ut i tråden, gleder meg :)

Lenke til kommentar

 

Trener Bryst(Skråbenk,Flatbenk, Flyes) Biceps,Ben(alle områdende) skuldre(Skulderrotasjon) triceps, dips(?) chins. Mage (reka, planken, benhev, situps.

 

 

Kan hende jeg glemte noen, men bunn i grunn så trener jeg hele kroppen!

 

Kan også si at jeg har langt bedre kosthold en før!

 

Følger du et program? Isåfall hvilket? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Priim/Kevlar/The_RP: skal legge ut svaret i tråden så fort jeg får svar ;) Flott at det ikke bare er jeg som reagerer på det!

Lenke til kommentar

 

Trener Bryst(Skråbenk,Flatbenk, Flyes) Biceps,Ben(alle områdende) skuldre(Skulderrotasjon) triceps, dips(?) chins. Mage (reka, planken, benhev, situps.

 

 

Kan hende jeg glemte noen, men bunn i grunn så trener jeg hele kroppen!

 

Kan også si at jeg har langt bedre kosthold en før!

 

Følger du et program? Isåfall hvilket? Hvis ikke, hvorfor ikke?

 

Priim/Kevlar/The_RP: skal legge ut svaret i tråden så fort jeg får svar ;) Flott at det ikke bare er jeg som reagerer på det!

 

Ja, følger et program med 2 kompiser(lettere å komme seg på trening) de har jo som fokus å gå opp i vekt og jeg skal jo ned, men Pt sa dette er like bra for meg! Han anbefalte jo også å jogge de dagene jeg ikke trener( Noe jeg har vært litt dårlig til! ) Vet ikke hva programmet er kalt (hvis det er det du lurte på?) Det er ihvertfall for å bygge muskler!

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en gutt på 18 år med vektproblemer, før jeg begynte å trene veide jeg 123 kilo (Jeg er 1.84 høy ca og veldig bredskuldret/kraftig) Jeg trener hovedsaklig styrke 5 ganger i uken, jogger en 10 min før hver trening og tar en intensiv jogge økt 1 gang i uken på rundt 14 min ca. Jeg gikk ned til 120 kilo etter 1 måned ca og tenkte dette var greit med tanke på at jeg hadde bygd muskler samtidig!

Men, nå har jeg gått opp til hele 128 kilo!(!!!!) Noe som er ekstremt, jeg har nå trent i 2 måneder og har gått opp 8 kilo på 1.5 måneder ca! Dette er for det meste muskler (tar for eks 230kg 3 ganger med 8 reps i benpress nå, jeg var svak i ben før) og økt fra 10kg i biceps til snart 18(per hånd) Noe som er greit nok.

 

Men, jeg vil jo hovedsaklig ned i kilo, men gjerne uten å miste muskler. Har hørt at styrke er veldig bra for å gå ned i vekt (Til og med privat treneren sa det) men begynner og tvile. Har også fulgt diett som går på rundt 2800 kca pr dag. Noen som har noen tips?

 

Ble litt langt men, begynner å bli desperat! :(

 

Mvh

 

De kiloene du har, er det for det meste fett eller muskler? Dersom det er fett du vil bli kvitt kan du god ha mer kondisjon inne. 10 minutter før styrketreningen og en intensiv økt på 14 hjelper ikke særlig. For å få noe effekt, det være seg fettforbrenningsmessig eller kondisjonsmessig anbefaler jeg at du øker lengden til rundt 30 minutter. Dette må ikke være løping, men heller intervaller av jogging med gåing i mellom.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en gutt på 18 år med vektproblemer, før jeg begynte å trene veide jeg 123 kilo (Jeg er 1.84 høy ca og veldig bredskuldret/kraftig) Jeg trener hovedsaklig styrke 5 ganger i uken, jogger en 10 min før hver trening og tar en intensiv jogge økt 1 gang i uken på rundt 14 min ca. Jeg gikk ned til 120 kilo etter 1 måned ca og tenkte dette var greit med tanke på at jeg hadde bygd muskler samtidig!

Men, nå har jeg gått opp til hele 128 kilo!(!!!!) Noe som er ekstremt, jeg har nå trent i 2 måneder og har gått opp 8 kilo på 1.5 måneder ca! Dette er for det meste muskler (tar for eks 230kg 3 ganger med 8 reps i benpress nå, jeg var svak i ben før) og økt fra 10kg i biceps til snart 18(per hånd) Noe som er greit nok.

 

Men, jeg vil jo hovedsaklig ned i kilo, men gjerne uten å miste muskler. Har hørt at styrke er veldig bra for å gå ned i vekt (Til og med privat treneren sa det) men begynner og tvile. Har også fulgt diett som går på rundt 2800 kca pr dag. Noen som har noen tips?

 

Ble litt langt men, begynner å bli desperat! :(

 

Mvh

 

De kiloene du har, er det for det meste fett eller muskler? Dersom det er fett du vil bli kvitt kan du god ha mer kondisjon inne. 10 minutter før styrketreningen og en intensiv økt på 14 hjelper ikke særlig. For å få noe effekt, det være seg fettforbrenningsmessig eller kondisjonsmessig anbefaler jeg at du øker lengden til rundt 30 minutter. Dette må ikke være løping, men heller intervaller av jogging med gåing i mellom.

 

Mye av det er jo fett, tok en test hos legen (en veldig fancy dyr maskin som sa at ideal vekten min er 90 kilo, så sikter jo på den vekten. Så det er veldig mye fett som må gå!

 

Skal jogge mer uten tvil!

 

Skal snakke litt med pt om dette snart. Hadde vært ekstremt deilig å gå ned til under 120 før russetiden ihvertfall :(

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig. Det viktigste er kostholdet! Jeg synes også det virker som om du kjører mye isolasjonsøvelser. Generelt er det ikke noe galt med dette, men det er ikke mye "bang for bucks". Synes også det er ganske heftig med styrketrening 5 dager i uka. Det kan umulig være spesielt hensiktsmessig? Ellers er det viktig å passe på kostholdet. Er du streng med deg selv her?

Lenke til kommentar

Om du trenger hjelp med vekt nedgang, send meg en PM.

 

Edit;

 

Kordan forholdere dere ovenfor andre som er på senteret samtidig som dere? :p

Alså det hender at eg ser folk gjør "idiotiske" ting litt avhengig av ken det er så sier eg i fra at det der er kanskje ikkje så forbanna lurt, av og til blir folk litt pissed, noen blir glade mens andre bare OJA, og gjør det samme engang til.

 

Blir jo av og til spurt om og spotte og lignande, kan jo ikkje akkurat bare sei nei heller, sjølv om det er ganske bindande over tid, siden folk "forventer" at du støtter dem opp på dei neste repsa innenfor det løftet, bæææsj.

 

 

men anyhow, spør aldri tilbake om noen gidder å spotte for meg når eg skal ta benk eller lignende, noe som holder meg litt tilbake i øvelsen, så KVA, KORLEIS og KVIFOR gjør du som du gjør mot andre.

 

Hjelper jo gjerne di yngste som ikkje har peiling og kanskje ser lit topp til di eldre som trener på senteret, så dem slipper skader, men personlig så liker eg og trene når eg er der alene, noe en stort sett er når en er der tidlig på dagen :)

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Mye av det er jo fett, tok en test hos legen (en veldig fancy dyr maskin som sa at ideal vekten min er 90 kilo, så sikter jo på den vekten. Så det er veldig mye fett som må gå!

 

Skal jogge mer uten tvil!

 

Skal snakke litt med pt om dette snart. Hadde vært ekstremt deilig å gå ned til under 120 før russetiden ihvertfall :(

 

Hvordan er kondisjonen din nå? Hvor langt/lenge kan du jogge uten stopp?

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en gutt på 18 år med vektproblemer, før jeg begynte å trene veide jeg 123 kilo (Jeg er 1.84 høy ca og veldig bredskuldret/kraftig) Jeg trener hovedsaklig styrke 5 ganger i uken, jogger en 10 min før hver trening og tar en intensiv jogge økt 1 gang i uken på rundt 14 min ca. Jeg gikk ned til 120 kilo etter 1 måned ca og tenkte dette var greit med tanke på at jeg hadde bygd muskler samtidig!

Men, nå har jeg gått opp til hele 128 kilo!(!!!!) Noe som er ekstremt, jeg har nå trent i 2 måneder og har gått opp 8 kilo på 1.5 måneder ca! Dette er for det meste muskler (tar for eks 230kg 3 ganger med 8 reps i benpress nå, jeg var svak i ben før) og økt fra 10kg i biceps til snart 18(per hånd) Noe som er greit nok.

 

Men, jeg vil jo hovedsaklig ned i kilo, men gjerne uten å miste muskler. Har hørt at styrke er veldig bra for å gå ned i vekt (Til og med privat treneren sa det) men begynner og tvile. Har også fulgt diett som går på rundt 2800 kca pr dag. Noen som har noen tips?

 

Ble litt langt men, begynner å bli desperat! :(

 

Mvh

 

tl;dr: Not fat, just bulkan.

Lenke til kommentar

And now over to something completely different:

 

En ting jeg lurer på, Pencilin, hvilken effekt har det eventuelt på treningen?

Har hatt en særdeles stygg hoste siden jeg reiste til London 1.desember (Kols anyone?), og begynner for å si det mildt bli drita-lei. Så jeg vurderer gå til legen å få noe sterk shit for å bli kvitt det. Men er ikke så keen på å gå på feks. pencilin i 2 uker uten å trene :hmm:

Lenke til kommentar

And now over to something completely different:

 

En ting jeg lurer på, Pencilin, hvilken effekt har det eventuelt på treningen?

Har hatt en særdeles stygg hoste siden jeg reiste til London 1.desember (Kols anyone?), og begynner for å si det mildt bli drita-lei. Så jeg vurderer gå til legen å få noe sterk shit for å bli kvitt det. Men er ikke så keen på å gå på feks. pencilin i 2 uker uten å trene :hmm:

Skal ikke ha så mye å si, bare å peise på :thumbup:

Lenke til kommentar

For å si det slik. Forrige Torsdag tryna jeg med sykkel og herpa lårhalsen. Dro meg fremdeles på TKD trening selv om jeg hadde problemer med å gå den dagen. Dagen etter var det nesten ikke merkbart lengre ... Men i går når jeg hadde lårtrening var det ekstremt vondt igjen. Kjennes ut som om muskelen har fått seg en skikkelig smell så jeg gleder meg til TKD igjen i kveld.

Lenke til kommentar

Jeg syns hantelpress nesten er bedre enn benkpress fordi det involverer mer støttemuskulatur, jeg bare veksler mellom de

 

 

Skal man si noe negativt om hantelpress så er det akkurat det som rairai nevner, strøttemuskelatur. jeg måtte ihvertfall trene den opp før jeg klarte å få skikkelig belasting på brystmuklene. spessiellt på venstrearmen, den ville alle andre veier enn opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...