Gå til innhold

Bokmål eller dialekt?

Newt32

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dialekt-skriving er bannet fra dette forumet, så jeg vil anbefale deg å holde deg til en av de to hovedskriftspråkene vi har her i Norge - samisk er det neppe så mange som forstår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ka i hælvette æ gale mæ dialækt? :!:

jeg skriver bokmål, snakker dialekt..(og JA, jeg banner som en nord-lending også:D:p)

edit: per var innom :D

Endret av BUNDY
Skrevet
Skriv bokmål!

Nynorsk er noe dritt, tungvindt å lese for mange.

Ja hvorfor ha norsk i det hele tatt, engelskmennene synes det er så tungvindt å lese det. :roll:

Hvorfor få et nytt 'norsk' språk når vi allerde har et som 'nesten' alle er fornøyde med.

Min mening om nynorsk er at det er vannvitig tungvindt å lære et nytt språk, etter vi har hatt 'bokmål' i lang tid og at jeg ikke klarer å høre på folk som snakker nynorsk eller skriver det.

Skrevet

Bokmål!! IKKE nynorsk. Jeg vil heller lære samisk enn nynorsk på skolen. Da lærer vi iallfall et språk vi ikke kan, nynorsk kan man jo forstå. Men det er ikke like greit å skrive.

Skrevet

Jeg har nynorskeksamen i morgen og trenger forhåpentligvis ikke å skrive ett eneste ord til på nynorsk, noensinne. :D

Dialekt skal ikke skrives.

Skrevet (endret)

For de som ikke har bestemt seg om de skal skrive bokmål/nynorsk eller dialekt:

Det er noe som heter en mellomting. Radikalt bokmål. Noe jeg prøver å skrive så mye av tida som overhode mulig.

Hva er Radikalt bokmål?:

Poenget er at alle hunkjønnord skal bøyes SOM hunkjønn, og ikke hankjønn. Intetkjønssord i best.form.flertall bøyes oftest med -a istedet fo -ene ("husene" -> "husa" etc.) Verb: svake a/e-verb bøyes med -a fortid (e.g. "hoppet" -> "hoppa").

Pluss at så brukes den forma som er felles (eller likner) i bokmål vs nynorsk ("selv" -> "sjøl" etc.). Egentlig litt rart hvor utbredt "konservativt"-bokmål er, til og med til de som snakker mer radikalt

Linker:

http://home.no.net/einarnod/SPRREFORMER.htm

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=244

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=374

Endret av dabear
Skrevet (endret)
Jeg vil heller lære samisk enn nynorsk på skolen.

Riiiight, jeg gir deg lillefingeren min på at du hadde valgt nynorsk over samisk.

Endret av kaiern
Skrevet

Til alle som hatar nynorsk

Eg synest det er patetisk å klage over at det er "tungt å lese". Om du ikkje klarar å LESE nynorsk eingang, då kan du berre ha det så godt. Bokmål - nynorsk blir meir og meir likt på kverandre (ja, begge endrer seg mot kverandre FAKTISK.) - og nynorsk er meir ekte norsk enn bokmål, så om et av språka skal vekk så er det iallefall bokmål.

En ting er å skrive det, men å klage over at du ikkje klarer å LESE det - ja, det er lavt.

Uansett - skriv på bokmål eller nynorsk. :p

Skrevet (endret)
nynorsk er bare tull ;)

Og det var jo akkurat det denne tråden handla om.

Ser ikkje problemet med å skrive nynorsk. Skriver vel fort litt dialekt innimellom. Men siden eg stort sett skrive nynorsk, og et par dialektord innimellom, så trur vel doke alle at det finst i nynorsk-ordboka.

Test: Finn ordet i denne teksten som ikkje er lov å skrive på nynorsk :)

Edit: hokus pokus...

Endret av Whiteshit
Skrevet
nynorsk er bare tull ;)

Og det var jo akkurat det denne tråden handla om.

Ser ikkje problemet med å skrive nynorsk. Skriver vel fort litt dialekt innimellom. Men siden eg stort sett skrive nynorsk, og et par dialektord innimellom, så trur vel doke alle at det finst i nynorsk-ordboka.

Test: Finn ordet i denne teksten som ikkje er lov å skrive på nynorsk :)

Edit: hokus pokus...

"Doke" vel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...