Gå til innhold

Play.com og toll på spill


Anbefalte innlegg

anngående cdwow. så er det ikke alle pakkene som går i gjennom. min sesong 4 av buffy ble stoppet og fikk beskjed av tollvesenet om å dokumentere pris fordi pris ikke var blitt oppgitt. Noen ganger går de i gjennom uten å bli stoppet andre ganger ikke. uansett sparte jeg med moms og tollgebyr (fortollet selv) mellom 150 og 200 i forhold til å kjøpe den her i norge.

De som ikke går igjennom er som oftest de pakkene som er større enn en DVD ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil lønne seg til en vis grad å bestille fra de.

 

Eks: Stargate sesong 3 £26= ca. 300 + mva = 375 + avgifter = 450 kr

 

Cdon selger denne for 1009 kr + frakt, sier litt hva du kan få ut av det.

 

Mens de fleste spill vil ende opp på samme pris som Norge, men det finnes unntak, det er bare å regne litt så finner du ofte ut at play er bedre, mye pågrunn av lavpris og fraktfritt.

Lenke til kommentar

Det er ingenting konkret på trappene om å heve taket på mva-frihet ved import.

Selv om alle partiene som ikke selv sitter i regjeringa er for det (eller sier de er når de er i oposisjon :p ), er det ikke de som bestemmer dette. Det er neppe en sak noen gidder å kjøre mistillitsforslag på. Og husk at selv om AP sier de er for å heve grensa nå var det vel de som satt i regjering da det ble innført null mva-frihet i noen år.

 

Racerro: Det er en mengde nett-butikker som tar betalt i amerikanske eller kanadiske dollar. Hvor det lønner seg å handle kommer an på hva du skal ha.

To gode pris-søk-motorer (frakten vil stort sett stemme på kjøp hos butikker som ligger utenfor Europa, selv om ingen av søke-motorene er lagd for Norge):

http://www.dvdpricecheck.co.uk/

http://www.kjaerland.dk/dvd/

Endret av Njål
Lenke til kommentar
Men hvis du registrer deg hos toll.no som bruker slipper du unna behandlings gebyret hos posten.

Med mindre det har skjedd en forandring relativt nylig: Nei, det gjør det ikke.

Du må fremdeles betale det samme som det forenklede gebyret (som er vel så mye for å sende ut ankomstmelding, lagerleie, utsending når varen er fortollet, som selve fortollingen, + 24%mva etter at det ble innført mva på tjenester her om året).

Lenke til kommentar
Jeg har vært kunde hos Play.com i et par år nå, og har bestilt en god del derfra. Det jeg lurer på er enkelt og greit, at hvis jeg bestiller en DVD Box til la oss si £40,00, så er det jo 24% moms, samt 70 kroner for fortollingen. Hvor lang tid vil det ta?

 

Jeg er medlem hos toll.no eller noe slikt, og jeg har mottatt passord og slikt i posten for mange mnd siden om at jeg kan fortolle selv. Hva er egentlig fordelen med noe slikt?

 

Bare lurer, siden jeg har mer enn nok penger til overs denne mnd:p

Vanlig leveringstid på DVD'er som koster under kr 200,-, er fire dager..... Den ene gangen jeg bestilte noe over 400 kroner, tok det nesten 2 uker....

Lenke til kommentar
' date='28/11/2004 : 15:09']
Jeg har vært kunde hos Play.com i et par år nå, og har bestilt en god del derfra. Det jeg lurer på er enkelt og greit, at hvis jeg bestiller en DVD Box til la oss si £40,00, så er det jo 24% moms, samt 70 kroner for fortollingen. Hvor lang tid vil det ta?

 

Jeg er medlem hos toll.no eller noe slikt, og jeg har mottatt passord og slikt i posten for mange mnd siden om at jeg kan fortolle selv. Hva er egentlig fordelen med noe slikt?

 

Bare lurer, siden jeg har mer enn nok penger til overs denne mnd:p

Vanlig leveringstid på DVD'er som koster under kr 200,-, er fire dager..... Den ene gangen jeg bestilte noe over 400 kroner, tok det nesten 2 uker....

Ja, det tar 3-4 dager med bestillinger hit også. Hvis tollvesnet klarer å sløse bort så langt tid på det gidder jeg rett og slett ikke å bestille varer over 200 kroner. Unner ikke staten en eneste krone av pengene jeg betaler for å kjøpe varer fra utlandet.

Lenke til kommentar
Ja, det tar 3-4 dager med bestillinger hit også. Hvis tollvesnet klarer å sløse bort så langt tid på det gidder jeg rett og slett ikke å bestille varer over 200 kroner. Unner ikke staten en eneste krone av pengene jeg betaler for å kjøpe varer fra utlandet.

Bare for å være pirkete, det er ikke tollvesenet som bruker tid, det er Posten. Tollvesenet har ikke lankene sine borte i pakker som går til forenklet toll-behandling (unntatt stikkprøver).

Lenke til kommentar

No vil eg bare si det at når su bestiler filmer i fra Play.com. Feks 5 filmer til en total pris av 500kr så sendes alle filmene i egne brev slik at det går under toll grensen!!

 

Dette er det som har skjedd med alle bestilingene i fra play.com til norge de siste årene!

 

Eller du kan bestille og få det levert på et postkontor i sverige og hente der!

Da slipper du moms og toll hvis pakken er under ca 6000kr. Trur det e rundt 6000kr....

Lenke til kommentar
Med dagens dollarkurs så burde det vell gå ann å finne en nettbutikk

som tar betalt i dollar å såleis spare noen kroner `?

 

Tips om adresser ?

Bare å bestille fra Amazon eller Videouniverse. det....

Bestilte Lord of the rings - Return of the king extended version fra Amazon.

EDIT 2: (Vet ikke hva jeg tenkte på her.... Filmen koster selvfølgelig bare 146 + frakten... :blush: )Koster 146 x 1,24 + 70 + 37 (frakt) = 288,-

På CDON koster den 399,- + frakt.

Fra Play vil den også ligge på 399,- (£22.99 x 1,24 + 70,-)

Bestiller en del fra Amazon om dagen. Dollarkursen er LAV!

 

EDIT 1: Tok vekk PlayUSA linken. Der er det jo dritdyrt!

Endret av Spurs
Lenke til kommentar
No vil eg bare si  det at når su bestiler filmer i fra Play.com. Feks 5 filmer til en total pris av 500kr så sendes alle filmene i egne brev slik at det går under toll grensen!!

 

Dette er det som har skjedd med alle bestilingene i fra play.com til norge de siste årene!

Vel, jeg har opplevd det motsatte.

 

Jeg skulle bestille spillet Sacred til meg og en kompis og var litt sløv. Vanligvis bestiller jeg ett spill den ene dagen og det samme dagen etterpå for å unngå 200 kr grensa, men denne dagen satt jeg på jobb og hadde tusen baller i lufta. Bestilte derfor begge i samme ordre. 3-4 dager etterpå kom det ene spillet i sin vanlige Play.com-pakning, men det andre var ikke å se... Det gikk noen dager og jeg begynte å lure. Sprang ned og sjekka posten og der lå det en hentelapp fra posten hvor de hadde lagt på 121 kroner i forenklet tollgebyr.

 

Spørsmålet mitt er da: Play sendte jo 2 separate pakker til meg og jeg regner med at det ikke var bare jeg i hele Norge som fikk post fra utlandet den dagen. Åssen i huleste greide tollvesenet og plukke ut akkurat mine to og tollbelegge disse?

 

Jeg fatter det ikke - bare fatter det ikke...

 

*Tronaldo*

 

EDIT: Typo.

Endret av *Tronaldo*
Lenke til kommentar

Bestilte Lord of the rings - Return of the king extended version fra Amazon.

Koster 146 x 1,24 + 70 + 37 (frakt) = 288,-

På CDON koster den 399,- + frakt.

Fra Play vil den også ligge på 399,- (£22.99 x 1,24 + 70,-)

Bestiller en del fra Amazon om dagen. Dollarkursen er LAV!

Du ender jo godt under det siden filmen selv ligger under mva-grensa (stryk mva-en og fortollingsgebyret). Endte opp med å bestille den fra Amazon.com selv for en måned eller så siden.

Andre steder som er billige:

DVD Soon belaster ved bestilling, ikke ved sending, og kan ta lang tid før de får ting in stock igjen

DVD Pacific God service (ble hacket i sommer, men har trolig mye bedre sikkerhet etter det).

CD Wow i alle former (finn ut hvilken valuta/side det lønner seg å bruke).

Amazon Canada er ofte billigere enn Amazon USA, og hvis man leter finnes det oftest CAD5 eller 10-kuponger å få ned prisen mer med.

Axel Music har gode priser på en del ting, sjekk selv hvilken valuta det lønner seg å betale i.

 

En ting: Anbefaler å ikke skrive åpent om eventuelle nett-butikker som trikser med verdi. Toll og avgift har folk som har som del av sitt arbeid å søke etter slik informasjon, så de vet hva de skal se etter. Det er ingen vits i å gjøre jobben deres lettere.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle bestille spillet Sacred til meg og en kompis og var litt sløv. Vanligvis bestiller jeg ett spill den ene dagen og det samme dagen etterpå for å unngå 200 kr grensa, men denne dagen satt jeg på jobb og hadde tusen baller i lufta. Bestilte derfor begge i samme ordre. 3-4 dager etterpå kom det ene spillet i sin vanlige Play.com-pakning, men det andre var ikke å se... Det gikk noen dager og jeg begynte å lure. Sprang ned og sjekka posten og der lå det en hentelapp fra posten hvor de hadde lagt på 121 kroner i forenklet tollgebyr.

 

Spørsmålet mitt er da: Play sendte jo 2 separate pakker til meg og jeg regner med at det ikke var bare jeg i hele Norge som fikk post fra utlandet den dagen. Åssen i huleste greide tollvesenet og plukke ut akkurat mine to og tollbelegge disse?

 

Jeg fatter det ikke - bare fatter det ikke...

 

*Tronaldo*

 

EDIT: Typo.

Det skal ikke kunne skje. Selv om de hadde visst at de var bestilt sammen er hver forsendelse en separat pakke. Hvis du fremdeles har innpakningen, sjekk om Play har tabbet seg ut, og skrevet begge spillene (2xSacred) på den som ble stoppet. Har aldri vært ute for det, men så har jeg heller aldri bestilt to av samme produkt.

Hvis ikke ville jeg anbefale å klage på regningen, så sant du fremdeles har innpakning med både faktura-lappen og tollmerke på (tar sikkert en evighet).

En annen ting, hvis beløpet kr121 er både mva og fort-gebyr tyder det jo på at det er mva for bare ett spill (24% av rett i underkant av 200 + 70 blir tett på kr121). Hva kostet spillet på det tidspunktet, og når omtret var det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...