Gå til innhold

Strengere justis på forumet .


Anbefalte innlegg

QUOTE (DesertGlow @ 23/11/2004 : 09:38)
QUOTE (Stig-Arne @ 23/11/2004 : 01:03)
QUOTE (DesertGlow @ 22/11/2004 : 23:55)
Det som folk kanskje bør tenke gjennom er hvor vanskelig det faktisk er å sitte med ansvar her. Det er et sted mellom 10-15000 aktive brukere her, og det finnes et utall rådende meninger om hvordan ting skal gjøres. Svært mange av oppfattingene er helt motstridende, noe som gjør at uansett hva man gjør så må man regne med en uke med kjeft.

Dere gjør en kjempegod jobb i å moderere forumet. Men av og til trør dere skikkelig over grensa.

At forumet har 10-15000 aktive brukere er ingen unnskyldning. Om dere ikke klarer å moderere den mengden skikkelig, ja da har dere tatt dere skikkelig vann over hoder. Men akkurat den saken lar man ligge i denne tråden.

Jeg tror ikke du forstår hva jeg sier over. Poenget med at det er 10-15000 aktive brukere er at det er svært mange meninger om hvordan ting bør gjøres, og det du anser for å være "å trø over grensa" er noe som kanskje majoriteten ønsker at skal gjøres.

 

Eksempelet er da at det fremkommer klare ønsker om at det skal modereres hardere på småinnlegg som ikke tilfører tråden noe. Så gjør vi det, og så får vi da klager på at vi trår over grensa av andre.

Jeg skønner hva du mener. Men sånn er det jo alltid å oppdra unger. Ingen liker når du er streng, men kanskje må du være streng likevel.

 

Å få en "smekk" er i mange tilfeller det eneste som gir læring. Men det er også viktig at dere har et klart regelverk som ligger til grunn, og en mest mulig ensartet holdning blant moderatorer.

 

Så er det ikke enkelt å være moderator, det kan jeg skjønne. Og jeg er takknemlig for at dere bruker tiden deres på dette.

 

Formålet med tråden her er neppe klaging for klagingens skyld. Men forumet har dalt vesentlig i kvalitet den korte tiden jeg har vært medlem. Så får dere heller tåle at enkelte småunger syter over at "Dumme mannen stengte tråden min", "men det fikk jo "Ole" lov til! Urettferdig!" osv.

 

Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tråden var stengt men jeg gir den en sjangs til nå siden det faktisk har kommet litt godt ut av denne tråden.

 

Hvis det kommer noe mer:

-personkrangling

-flaming

-hetsing

-off topic mm

 

så stenges tråden asap og vedrørte brukere får advarsler.

 

 

Now behave. :wee:

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

jeg ser på åpningen av denne tråden som at administratorene har fått noe å tenke på.. og kanskje er villig til å ta i mot innspill.

 

Men det jeg reagerer mest på er at den regeln om at en moderator kan gjøre som han vill så lenge han mener innlegget er tull, ja er faktisk det den egentlig betyr så lenge det er opptill enhver moderator selv å vurdere om innlegget er tull eller ei, den er litt difus.. og bør rettes på snarest

Lenke til kommentar

QUOTE (Stig-Arne @ 23/11/2004 : 20:01)
jeg ser på åpningen av denne tråden som at administratorene har fått noe å tenke på.. og kanskje er villig til å ta i mot innspill.

Men det jeg reagerer mest på er at den regeln om at en moderator kan gjøre som han vill så lenge han mener innlegget er tull, ja er faktisk det den egentlig betyr så lenge det er opptill enhver moderator selv å vurdere om innlegget er tull eller ei, den er litt difus.. og bør rettes på snarest

Vi gir en tråd en sjangs til fordi at noe positivt har kommet ut av den, jeg stenger selvsagt tråder som er tullete, og når tråder går over til en diskusjon 2 brukere mellom så blir det stengt, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

QUOTE (Stig-Arne @ 23/11/2004 : 20:13)
jo.. er enig i stenging av tråder som blir tullete, diskusjoner mellom 2 brukere.. men tenkte mere på om innlegget er tull eller ei.. er veldig difust om en moderator bare kan slette den uten videre for at han syns det er tull..

Hvis du virkelig mener at det innlegget jeg endret ikke er brudd på retningslinjenes ber jeg deg lese dette:

 

QUOTE
#1:Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning.

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe.
Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 23/11/2004 : 20:37)
QUOTE (snorreh @ 23/11/2004 : 14:08)
Anbefalt lesing:

The Adequacy Style Troll (AST): A Brief Refresher

Noen som kjenner seg igjen i dette her? ;)

Føler du for å utdype den?

 

*mye engelsk på sen kveld*

Vet ikke hvem du egentlig spør her , men jeg har sagt min mening tidligere ,dog til liten nytte .

Registrere kun at slike inndirekte poster er tillatt,selv om de fleste brukerne vet hvem de er myntet på , men at det ikke er noen vits å prøve å forsvare seg , da det ikke er tillatt .

Lenke til kommentar

Ikke for å gå så alt for mye off-topic her, men det Snorreh der linker til må jo være hans egen adferd ovenfor Snekker'n?

 

Denne såkalte AST skal jo være noen som i kraft av sin kompetanse og know-how trekker opp andre brukere til å miste besinnelsen og gå til personangrep?

 

Når det gjelder gjenåpningen av tråden så kan jeg ikke annet enn å applaudere den. Flott at vi kan fortsette å diskutere denne utviklingen.

 

-KJ

Lenke til kommentar

QUOTE (el-asso @ 23/11/2004 : 20:39)
QUOTE (Stig-Arne @ 23/11/2004 : 20:13)
jo.. er enig i stenging av tråder som blir tullete, diskusjoner mellom 2 brukere.. men tenkte mere på om innlegget er tull eller ei.. er veldig difust om en moderator bare kan slette den uten videre for at han syns det er tull..

Hvis du virkelig mener at det innlegget jeg endret ikke er brudd på retningslinjenes ber jeg deg lese dette:

 

QUOTE
#1:Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning.

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe.

Uten å komme inn på diskusjonen dere i mellom så vil jeg si at dette innlegget jeg quoter er et "klassisk" gjenganger her på forumet , nemmelig om en klager får han/hun sjelden eller aldri medhold , men det blir listet opp en rekke paragrafer og hva sier dette? Jo "hold kjeft og se her jeg har rett" lit mere smidighet og forståelse hadde vel vært greit .

Det å være ydmyk overfor en annen kan være på sin plass av og til og ikke bare springe til "lovverket" og tre dette nedover hue på motparten .

Lenke til kommentar

QUOTE (el-asso @ 23/11/2004 : 20:39)
Hvis du virkelig mener at det innlegget jeg endret ikke er brudd på retningslinjenes ber jeg deg lese dette:

QUOTE
#1:Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning.

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe.

det var brudd på rettningslinjene mho til caps ja..

Men visst virkelig klarer å påstå det at den posten der var ment for å skape dårlig stemning.. ja da begynner jeg virkelig å lure

 

Nå bruker jeg den posten bare som ett eksempel..

er helt enig.. caps var totalt unødvendig.. men å se på tullprat som ett innlegg for å skape dårlig stemning :no:

 

nr.2 kommer ikke inn her, da personen ikke argumenterte.. noe som man IKKE er pålagt å gjøre her..

 

Så er ikke jeg som bør studere rettningslinjene bedre her

 

konklusjonen blir den da at:

Eneste bruddet med den tråden var caps lock.. intet annet...

Lenke til kommentar

QUOTE (Stig-Arne @ 23/11/2004 : 20:13)
jo.. er enig i stenging av tråder som blir tullete, diskusjoner mellom 2 brukere.. men tenkte mere på om innlegget er tull eller ei.. er veldig difust om en moderator bare kan slette den uten videre for at han syns det er tull..

Det etterlyses moderering av slik, og 75% av all moderering blir en skjønnsmessig avgjørelse, det er bare slik det er - her og alle andre steder. Man kan ikke lage klart spesifikke regler på hva som er tull eller ikke - folk klager allerede over at retningslinjene er alt for lange. Sunn fornuft og erfaring vil alltids spille en rolle.

Lenke til kommentar

Man hadde nesten ikke trengt rettningslinjer visst alle kunne holde seg til sunn fornuft..

Men den gang ei.

Skjønner at man ikke kan sette regler overfor hva som er tull eller ei, men lista bør iallefall heves en del..

 

Skjønner på en måte at regelen er der, men den bør brukes i veldig veldig skjeldne tilfeller, og ikke i slike tullete tilfeller som i snekkern sitt, der det var helt på jordet å slette istede for å rette ned til skrift uten caps..

Lenke til kommentar

QUOTE (Stig-Arne @ 23/11/2004 : 21:10)
det var brudd på rettningslinjene mho til caps ja..
Men visst virkelig klarer å påstå det at den posten der var ment for å skape dårlig stemning.. ja da begynner jeg virkelig å lure
[ ]
konklusjonen blir den da at:
Eneste bruddet med den tråden var caps lock.. intet annet...

Sammen med alt annet som ikke står i retningslinjene står det heller ikke at det er forbudt å bruke ordet tulling, verken med eller uten store bokstaver.

Hvis man bare legger littegrann godvilje til så ser en at retningslinjene i stor grad handler om det som burde være en selvfølge; at brukerne skal opptre høflig og vise normal folkeskikk overfor hverandre.

Nå er det mulig at tulling er en høflighetsfrase der du kommer fra, men tilbakemeldinger fra andre brukere tyder på at dette ikke er tilfelle andre steder.

 

Ingen er blitt straffet for noe, den dette gjaldt er forlengst ferdig med saken så jeg ser ingen grunn til å fortsette med dette flisespikkeriet.

Lenke til kommentar

orker ikke å krangle mere om det nå.. jeg var ferdig, du fortsatte.

 

jeg bruker bare den posten som ett stjerne eksempel på dårlig moderering.

Tulling er ett helt annet ord enn tullprat.

Å bruke tulling er ikke noe positivt for en person, da tulling er personrettet, noe tullprat ikke er.

 

Men jeg skjønner det jo vanvittig godt nå. Enkelte moderatorere her skulle aldri hatt moderator status, da dem er for makt kåt til å ta i mot konstruktiv kritkk. Nevner ikke navn her!

 

Forumet blir dratt nedover i gjørma av konstant dårlig moderering.

De seriøse brukerene forsvinner, mens de mindre seriøste blir.. og forumet blir dårligere...

Lenke til kommentar

Nei en skal ikke benytte ord som tulling , men om det i "kampens hete" skulle komme et ufint ord , bør ikke brukeren da få en mulighet til å rette dette opp og virkelig beklage sin brøler , tror det har mer effekt .

Ja en skal også strebe etter å vise høflighet og folkesikk i størt mulig grad , men kan ikke se at jeg brøt noen av disse i dette etter hvert så omtalte innlegg .

Det er vel minst like uhøflig at det her anntydes mulighet for at ordet tulling er en "høflighetsfrase" på visse steder i landet ,noe iallefall en mod ikke burde si .

Så her kan vi fortsette med flisespikking begge veier som en ser .

Lenke til kommentar

QUOTE (Stig-Arne @ 23/11/2004 : 23:53)
Tulling er ett helt annet ord enn tullprat.
Å bruke tulling er ikke noe positivt for en person, da tulling er personrettet, noe tullprat ikke er.

Men jeg skjønner det jo vanvittig godt nå. Enkelte moderatorere her skulle aldri hatt moderator status, da dem er for makt kåt til å ta i mot konstruktiv kritkk. Nevner ikke navn her!

Må forsvare el-asso sin moderering litt her. Les retningslinjenes punkt 1 :

 

QUOTE
Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

 

Å skrive "tullprat" med store bokstaver provoserer den/de som blir beskyldt for å drive tullprat. Vedkommende skrev heller ikke hvorfor han mente det var tullprat, eller hva grunnlaget for påstanden var. Det provoserer ytterligere.

 

Personlig mener jeg slike ubegrunnede utsagn, av den typen, kan provosere andre, og at det skaper dårlig stemning på forumet. Å argumentere med at det ikke står i retningslinjene at det ikke er lov å skrive "tullprat" eller komme med ubegrunnede utsagn, blir bare tull, for vi har jo faktisk punkt 15

 

QUOTE
#15: Moderatorer kan stenge tråder og utestenge brukere for grunner som ikke står nevnt i retningslinjene. I slike tilfeller gis en begrunnelse for stengningen av moderatoren som foretar denne. Evt. klager rettes til moderatoren eller forumstyret pr. e-post.

 

Når det gjelder maktkåte moderatorer, kan du jo bare skrive en mail til forumstyret om hvilke det er, hvorfor du mener det, og begrunnelser for påstanden din. Regner med at du har gjort det, for hvis du kommer med slike utsagn her, uten å faktisk ha gjort det, så lurer jeg litt på hvor seriøs du faktisk er angående den påstanden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...