Gå til innhold

Seks blad Black Ice


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
finfin test, trengte egentlig denne nå siden jeg snart skal gå til annskaffelse av vannkjøling.

Men det er en ting jeg lurer på... hvor får du kjøpt disse per i dag?

Microplex har noen av modellene. De ligger av en eller annen merkelig grunn ikke under radiatorer enda, men hvis du titter under Innkomende ser du at de allerede har Extreme, Extreme II og Extreme III på lager. Synd egentlig at de ikke har "slim" modellene.

Lenke til kommentar
Det finnes både two-pass og four-pass utgaver, som henviser til hvor mange turer vannet tar gjennom radiatoren fra innløp til utløp. Samtlige av radiatorene i denne omtalen har two-pass løsning, som gir visse strømningsmessige fordeler.

 

noen som vet noe om fordeler/ulemper med four-pass utgaver ?

 

 

Konge test skrue ;)

 

kommer sikkert til og kjøpe Extreme II når vannkjøling skal bygges ettervært

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Jepp , det er bra saker kjører selv med 2 stk extreme ll

Hvis du må fjerne 1000W (1kW) ekstra merkes det lite på vanntemperaturen... :thumbup: Som overklokker er mit motto når ded gjelder dimensjonering av kjøleløsninger:

Greit nok. Den lille tingen der kunne klart jobben fint, men jeg vil ha litt ekstra å gå på

 

Fin fin test :love: Har ventet lenge.

Hadde vært veldig fint om fks. AquaComputer 120 og 240 ble testet til sammenlikning mot HW LABS.

 

LOZER

Lenke til kommentar

Det er en fin fin test, men skal jeg sette fingeren på noe så er det ca tall som du kommer med skrue.

 

Du oppgir blandt annet at cpu utvikler ca 100Watt varme + Gpu 20-30Watt, synnes dette blir vell lite nøyaktig og foreslår følgende metodikk isteden for å teste med cpu + gpu :

 

Bruk et varme-element som kan kjøpes til aquarier i forskjellige størrelser (50W , 100W etc ) og monter disse i en egnet vanntan og pumpen som trekker vannet fra tanken, temperatur sensoren monteres naturligvis på utgangen fra radiatoren før vannet når tanken.

 

Grunnen til at jeg savner dette er fordi at man har da muligheten til å se hvor effektive radiatorene er ved for eksempel 100 - 200 - 400 W.

Lenke til kommentar
[...] Bruk et varme-element som kan kjøpes til aquarier i forskjellige størrelser (50W , 100W etc ) og monter [...] Grunnen til at jeg savner dette er fordi at man har da muligheten til å se hvor effektive radiatorene er ved for eksempel 100 - 200 - 400 W.

Tenkte jeg skulle redigere forige post, men så så jeg posten til Malvado.

 

Klarer ikke helt å finne disse ommtalte varmeelementene. :whistle:

 

Egentlig lurte jeg litt på dette med IR - termometer. Hva slags type er brukt, eller har jeg oversett det i testen? Er på utkikk etter noe liknede selv :innocent:

Lenke til kommentar

Joda Malvado, jeg må si meg enig i det du påpeker. Nettopp av den grunn ble det også innledningsvis understreket at testen på sett og vis har sine brister med tanke på slike ting.

Men i denne sammenheng syntes jeg egentlig at dette ikke gjorde så mye, ettersom belastningen på de respektive radiatorene hele tiden var den samme. Om den reelle belastningen var 110 eller 150watt er "nesten" uinteressant, av ovennevnte grunner.

Blir det flere radiatortester ( noe jeg håper på), så vil disse, i alle fall inntil videre, bli kjørt under akkurat samme forhold. Dermed kan man vel også hevde at man har et brukbart sammenligningsgrunnlag.

Maskinen jeg brukte i testen vil være dedikert til slike gjennomganger, også en stund fremover.

 

Forslaget ditt er absolutt godt, og er notert. Samtidig vil jeg gjerne få lov til å nevne at dette er min aller første test av slike ting, og den preges vel i noen grad av det.

Det var derfor nærliggende å bruke en (for meg) relevant løsning, som jeg tror vil gjelde for ganske mange normale vannkjølingsoppsett?

Jeg vil nå i alle fall tro at man relativt sjelden kommer opp i såpass store belastninger som 400watt, men jeg ser jo poenget ditt.

 

Lozer: Instrumentet heter Raytek MiniTemp og koster mellom 1800 og 2200 flis, alt etter hvor man kjøper disse.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Lozer :

Eksempel på Varme-element

 

Skrue : Synnes at løsningen din er grei nok den, men som sagt noe upresis og derfor kom jeg med forslaget om varme-elementene da dette er enklere å sammenligne med.

 

Et oppsett med vannkjølt Prescott (godt overklokket) + et Geforce 6800 Ultra, Vannkjøling på NB + Hd +Vannkjølt Psu kommer man godt over 250W i mange situasjoner.

Derfor mener jeg at det er greit å teste med store varme-elementer for å nettop se hva radiatorene er gode for.

 

Men ikke misforstå , jeg likte artikkelen din og synnes du absolutt har gjort en god job.

Lenke til kommentar

Hojsa, flott flott test :)

 

Ser et par har vært såvidt innpå det, ang seriekobling. Jeg vet jo at dere i overklokking liker å finne på noen stunt... Så det hadde jo vært artig med en liten bonus i slutten av testen hvor du har seriekobla ALLE radiatorene sammen... :D

Jeg vet ikke hva slags krav det stiller til pumpe etc, men hadde vært interessant å sett.... :)

Lenke til kommentar

Flott test ja! :thumbup:

 

Jeg har selv brukt den minste av disse, men synes den var en skrøpelig konstruksjon. Uten særlig røff behandling så brakk det ene innløpet tvers av. I bruddet så var det tydelig at det bare var en tynn stripe med loddetinn som holdt delen på plass (enn så lenge). Jeg har bedre erfaring med radiatorer fra biler. De er som regel mer solide.

 

Forøvrig så holder en av kollegaene mine på jobben med utvikling av radiatorer i aluminium. (Hydro Aluminium Sunndalsøra og Tønder i Danmark) Jeg følger selvfølgelig spent med på utviklingen der.

Lenke til kommentar

grei test Skrue, men jeg synes kanskje du la litt tjukt på om hvor bra HW labs er..

I grunnen mener jeg at slike komentarer uintresante, og etter egene erfaringer også feilaktige da jeg har opplevd at radiatorer fra HW labs ikke tåler vekten av en vifte som faller på de før et eller flere av "rørene" mister feste i en av endene.

 

I dag bruker jeg en swiftech hayden radiator fra microplex jeg gav 400 kr for og som i allefall kvalitetsmessig gruser black ice. men vettu hva? jeg kan jo ta den med neste gang vi møtes, så tar vi en sammenligningstest av den kontra BI radiatorene! lett sammenligning mellom produsenter er viktigere en mellom produsentens modeller.

 

men ikke missforstå meg: fin test.

Lenke til kommentar
grei test Skrue, men jeg synes kanskje du la litt tjukt på om hvor bra HW labs er..

I grunnen mener jeg at slike komentarer uintresante, og etter egene erfaringer også feilaktige da jeg har opplevd at radiatorer fra HW labs ikke tåler vekten av en vifte som faller på de før et eller flere av "rørene" mister feste i en av endene.

 

 

 

vel, som han skrev i testen, så påpekte han at det var tynne vegger... Er kanskje derfor de også er veldig bra med tanke på temperaturer?

Man skal behandle radiatorer pent.

Lenke til kommentar
vel, som han skrev i testen, så påpekte han at det var tynne vegger... Er kanskje derfor de også er veldig bra med tanke på temperaturer?

Tynne vegger er kun nødvendig der varmen skal utveksles. Det at resten av radiatoren er svært tynn har ingen kjølende effekt. Det gir kun en unødvendig skrøpelig konstruksjon.

 

Man skal behandle radiatorer pent.

Ikke på generellt grunnlag nei. Men man må tydeligvis være svært forsiktig med akkurat disse pga den unødvendig skrøpelige konstruksjonen.

Lenke til kommentar
.....Ikke på generellt grunnlag nei. Men man må tydeligvis være svært forsiktig med akkurat disse pga den unødvendig skrøpelige konstruksjonen.

Kan det være at du har vært uheldig med kvaliteten på den / de radiatorene som det har skjedd på ?

Har selv koplet opp flere sett med BI radiatorer, samt demontert, og har ikke vært borti liknende problem.

Men når det er sagt, kan jeg nevne at jeg har vært veldig forsiktig.

 

I hvilken sammenheng knakk nippelen/innløpet av ? (tør jeg gjette ved fjerning av slange?)

Lenke til kommentar
grei test Skrue, men jeg synes kanskje du la litt tjukt på om hvor bra HW labs er..

I grunnen mener jeg at slike komentarer uintresante, og etter egene erfaringer også feilaktige da jeg har opplevd at radiatorer fra HW labs ikke tåler vekten av en vifte som faller på de før et eller flere av "rørene" mister feste i en av endene.

 

I dag bruker jeg en swiftech hayden radiator fra microplex jeg gav 400 kr for og som i allefall kvalitetsmessig gruser black ice. men vettu hva? jeg kan jo ta den med neste gang vi møtes, så tar vi en sammenligningstest av den kontra BI radiatorene! lett sammenligning mellom produsenter er viktigere en mellom produsentens modeller.

 

men ikke missforstå meg: fin test.

Det overrasker meg ikke så lite å høre det, Simen og Demogorgon!

 

Har som nevnt i omtalen hatt en tilsvarende radiator i to-tre år, og har i forbindelse med diverse montasjer, flytting imellom kabinetter etc, montert og demontert slanger et uttall ganger, og den er fortsatt like hel!

Men det er selvsagt en grense for hvor mye juling en slik innretning tåler, uansett.

Et slag fra en vifte som faller ned på en nippel kan nok få denne til å løsne om slaget er hardt nok, men da skal du jaggumeg ha vært uheldig!

Kammeret hvor niplene er festet, har en utkraging som er formet som et kort rør, hvor niplene er loddet fast. Dette gir normalt en loddet flate på 1 til 2mm, noe som i sin tur skal gi et meget godt feste mellom nippel og kammer.

Om loddingen er som den skal, tør jeg påstå at man virkelig skal slite for å få den løs!

Så min umiddelbare antagelse må bli at du / dere har nok vært spesielt uheldig med eksemplarene.

Ellers har jeg ingen problemer med å forsvare mine utsagn om hvor gode disse radiatorene er, forutsatt at de blir riktig brukt og behandlet.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...