Gå til innhold

Seks blad Black Ice


Anbefalte innlegg

Takk Skrue og Malvado!

 

Hadde vært morsomt og gitt radiatorene eksempel 200 - 400w. Da ville de stooore komme til sin rett! Er det mulig å få testet et par radiatorer fra noen (en) andre (annen) produsent. Til sammenlikning? Det hadde vært kjempe flott!

 

Igjen Takk til Skrue og Malvodo

 

Testen er bra etter min mening!

 

LOZER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda LOZER, man kan selvsagt teste radiatorene under mer ekstreme belastninger, og det kan meget vel hende at vi lager et system for det. Men foreløpig, og av nær sagt praktiske årsaker, så ble testen gjennomført slik den ble.

Jeg vil i alle fall tro at den ga et relativt greit bilde av Black Ice-serien, og dermed kan nok de fleste "vanlige vannkjølere" forholde seg til de resultatene som ble lagt frem for den serien. De gir jo uansett en indikasjon på hva man bør velge, og det er jo innlysende at man bør plukke fra øverste hylle om man har maskinen full av vannblokker og andre vannkjølingsløsninger.

 

Det skal uansett ikke stå på meg mht testing av andre radiatorer, som nok vil kunne gjennomføres på atskillig kortere tid. For det tar faktisk ganske mye tid å teste seks stk i slengen! Mer enn man kanskje kan ane....

Har en ProCore stående her, som muligens kan bli neste testobjekt. Vi får se! "Time will tell"...... :yes:

Lenke til kommentar

En ting som er viktig når en skal instalere slike radiatorer er at man sørger for at fluthastigheten igjennom radiatoren er så lik over arialet som mulig. Dette skjer ikke hvis man setter viften rett på radiatoren. Da vil man få store dø soner hvor radiatoren ikke er effektiv.

 

Her er løsningen :p

 

TepeeLan.com

 

Viften på toppen suger igjennom radiatoren. Ved å gjøre dette øker effekten på radiatoren slik at denne har samme effekt som en Black Ice II Ex. med vanlig viftemontering. :cool:

 

For dere som skal til å bygge vannkjøling, anbefaler jeg at dere bruker litt tid på dette da det er radiatoren som er den viktigste komponetenten i vannsystemet.

Lenke til kommentar

Dette er jo allerede nevnt i artikkelen ( og utnyttet )

Legg merke til at det er montert en spacer / distansestykke på ca 2cm mellom vifter og radiator for å redusere blindsonen under viftemotorene, og likeledes støyen som ellers kan oppstå om viftebladene blir liggende for tett innpå radiatorregisteret. Spaceren kan med fordel lages noe tykkere i en vanlig montasje, gjerne 3-4cm om du har plass.

 

Løsningen i linken var serdeles forseggjort. Det viktigste er selvsagt at viften får en avstand fra radiatoren og at glippet tettes igjenn.

Lenke til kommentar
' date='11/11/2004 : 08:02'] En ting som er viktig når en skal instalere slike radiatorer er at man sørger for at fluthastigheten igjennom radiatoren er så lik over arialet som mulig. Dette skjer ikke hvis man setter viften rett på radiatoren. Da vil man få store dø soner hvor radiatoren ikke er effektiv.

 

Her er løsningen :p

 

TepeeLan.com

 

Viften på toppen suger igjennom radiatoren. Ved å gjøre dette øker effekten på radiatoren slik at denne har samme effekt som en Black Ice II Ex. med vanlig viftemontering. :cool:

 

For dere som skal til å bygge vannkjøling, anbefaler jeg at dere bruker litt tid på dette da det er radiatoren som er den viktigste komponetenten i vannsystemet.

Først og fremst; Velkommen i forumet Pretender!

 

Du har fullstendig rett mht plassering av vifte i forhold til radiator. Jo større kammer man har mellom disse komponentene, jo mer homogen blir også luftstrømmen. I praksis bør man tilstrebe nettopp dette, men ofte blir det et kompromiss mellom plass og ønske.

Nå viser det seg ofte at man kan komme brukbart unna det med en avstand på 3-4cm mellom vifte og radiator, og hovedhensikten er jo å redusere blindsonen under viftesenteret.

Øker man til det dobbelte, noe som ofte er svært upraktisk og vanskelig å gjennomføre, så blir ikke gevinsten spesielt mye større.

En løsnig jeg med hell har brukt noen ganger, er å legge radiatoren i bunnen av kabinettet, og deretter forbinde radiatoren via en plexikanal frem til vifte som er plassert i front av kabinettet. Kan legge ut bilde av en slik løsning, men har ikke disse tilgjengelig her jeg nå sitter på jobb.

Lenke til kommentar
,11/11/2004 : 08:02] En ting som er viktig når en skal instalere slike radiatorer er at man sørger for at fluthastigheten igjennom radiatoren er så lik over arialet som mulig. Dette skjer ikke hvis man setter viften rett på radiatoren. Da vil man få store dø soner hvor radiatoren ikke er effektiv.

 

Her er løsningen :p

 

TepeeLan.com

 

Viften på toppen suger igjennom radiatoren. Ved å gjøre dette øker effekten på radiatoren slik at denne har samme effekt som en Black Ice II Ex. med vanlig viftemontering. :cool:

 

For dere som skal til å bygge vannkjøling, anbefaler jeg at dere bruker litt tid på dette da det er radiatoren som er den viktigste komponetenten i vannsystemet.

Først og fremst; Velkommen i forumet Pretender!

 

Du har fullstendig rett mht plassering av vifte i forhold til radiator. Jo større kammer man har mellom disse komponentene, jo mer homogen blir også luftstrømmen. I praksis bør man tilstrebe nettopp dette, men ofte blir det et kompromiss mellom plass og ønske.

Nå viser det seg ofte at man kan komme brukbart unna det med en avstand på 3-4cm mellom vifte og radiator, og hovedhensikten er jo å redusere blindsonen under viftesenteret.

Øker man til det dobbelte, noe som ofte er svært upraktisk og vanskelig å gjennomføre, så blir ikke gevinsten spesielt mye større.

En løsnig jeg med hell har brukt noen ganger, er å legge radiatoren i bunnen av kabinettet, og deretter forbinde radiatoren via en plexikanal frem til vifte som er plassert i front av kabinettet. Kan legge ut bilde av en slik løsning, men har ikke disse tilgjengelig her jeg nå sitter på jobb.

Tror jeg har et bilde av denne løsningen din ja skrue, så unekteling pent (og effektivt) ut!

 

ENDELIG kom den skrue, nå slipper du maset mitt over pm's;)

Lenke til kommentar

Jada Caliper, håper du er fornøyd nå! :yes:

 

Pretender / Xell: Her har du et bilde av "kanal-løsninga" mi:

 

Luftkanalen.jpg

 

Litt vanskelig å se kanskje, mye reflekser og ting der. Men her er i alle fall vifta montert vertikalt, og radiatoren liggende. Delene er forbundet med en plexikanal, og løsningen vil gi en tilnærmet homogen gjennomstrømning av luft i radiatoren.

Litt plasskrevende er den riktignok, men luftfordelingen blir i alle fall optimal.

 

Bildet er forøvrig tatt for ca to år siden, og viser en hjemmelaget radiator.

Lenke til kommentar
Jada Caliper, håper du er fornøyd nå! :yes:

 

Pretender / Xell: Her har du et bilde av "kanal-løsninga" mi:

 

http://img.photobucket.com/albums/v299/Skrue/Luftkanalen.jpg

 

Litt vanskelig å se kanskje, mye reflekser og ting der. Men her er i alle fall vifta montert vertikalt, og radiatoren liggende. Delene er forbundet med en plexikanal, og løsningen vil gi en tilnærmet homogen gjennomstrømning av luft i radiatoren.

Litt plasskrevende er den riktignok, men luftfordelingen blir i alle fall optimal.

 

Bildet er forøvrig tatt for ca to år siden, og viser en hjemmelaget radiator.

Fornøyd som bare det jeg Skrue!;) Tror en slik trakt er ganske utelukket i mitt lian li pc71, både pga. harddisk-bur og generell klaring mellom bunnplaten og hovedkortet. Radiator i topp gir da ganske greie temperaturer det og, eller er forskjellen stor?

 

Offtopic: Vurderer å ta en bestilling fra Coolercases, hvor mye ekstra i form av frakt/toll osv. tror du jeg må ut med på et fullt vannkjølingssett? Er "gave-trikset" noe å vurdere?

Lenke til kommentar

Joda, en slik løsning krever sin plass. Men den kan lages en god del slankere også!

 

Radiator i topp gir nok noe høyere temperaturer ja, men man kommer nok ganske greit unna med en slik løsning også. Om det ikke "gløder" i kabbiset da! :p

Hvor stor forskjellen måtte bli er det ikke så enkelt å svare på, men jeg gjetter fort og gæli på 5 til 8 grader høyere vanntemp med en kabbistemp som ligger 5-10 grader over romtemp.

 

Hvorfor bestille fra utlandet? Det finnes jo flust med muligheter her på berget også! Synes det er å gå over bekken etter vann jeg.....

Lenke til kommentar
Et oppsett med vannkjølt Prescott (godt overklokket) + et Geforce 6800 Ultra, Vannkjøling på NB + Hd +Vannkjølt Psu kommer man godt over 250W i mange situasjoner.

Derfor mener jeg at det er greit å teste med store varme-elementer for å nettop se hva radiatorene er gode for.

Ikke minst hvis man har et peltier element eller to ;)

 

Veldig bra gjennomført artikkel Skrue, det skal du ha! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...