Gå til innhold

18 års grense på spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nekte deg å kjøpe et spill?

 

Noe slikt har jeg vært borti kun en gang og det er for lenge siden; jeg var 14 år eller noe sånt og skulle kjøpe meg et spill til psone med 15 års grense gikk bort til kassen slengte det oppå disken og skulle til å betale da hun spør meg om jeg er gammel nok. Nei, sa jeg, betalte og gikk :p

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

hehe..

 

skulle det vært rettferdig så måtte man jo hatt en psykolog som dømte etter skjønn.

 

Men siden det blir fort vanskelig i butikksammenheng (eller i noen sammenheng i det hele tatt) så setter man en aldersgrense som bør bli overholdt -uansett om personen som handler er 17,9år og veldig moden.

 

Når man blir en gammal sokk som meg så forstår man at regler kan virke urettferdige, men det er viktig at de overholdes.

 

Men ang aldersgrensen på slike spill så synes jeg 16 er mer enn nok.. Det går verre ting på TV, og studier viser at det faktisk kan være sunt å "få ut aggresjon" i spill.

 

Og du som mente man sikkert fikk kjøpt Doom3 men ikke feks Mafia - Det har helt sikkert noe med virkelighets faktoren å gjøre. Doom3 er vanskelig å trekke likheter med virkeligheten, men Mafia er styggrealistisk. - egentlig GTA og på en bisarr måte.

Lenke til kommentar
Elkjøp har også en slik policy. Det har de faktisk full rett til, de kan selv bestemme hvem de vil selge spill til ;)

Umm jeg kjøpte Texas chainsaw masacare på Elkjøp for 2 dager siden, jeg er 15 år...

 

tror det mest har noe med hvor mye de i kassen har sovet, en inviduel sak. BTW jeg kom i heftig diskusjon med en fyr på Plate kompaniet(By porten) da han ikke ville selge meg pulpe fiction. Gikk tilbake neste dag og kjøpte det av en annen ansatt. Så han igjenn senere og fortalte han det, han sa det var imot policeyen til plate kompaniet. Dust.

 

EDIT: Den The Texas Chainsaw masacre er etter min menning dårlig og ekkel..

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar
Jeg syns 18års aldergrense er litt høy får spill.

de fleste 16-åringer er moden nok til å spille f:eks gta

Derfor vil jeg ha toppen 16års-aldersgrense.

En 14 åring vil nok mene at han er gammel nok til å spille det. En 12 åring òg.

En grense måtte settes, og den ble satt. Akseptér det.

Ja en grense burde settes, men ikke på tvinges. Blir jo bare dumt., halvparten av alle som spiller spill i GTA serien er jo under 18. Så grensen blir symbolsk.

Lenke til kommentar

Burde vært aldersgrense 30 på alle slike spill :p

 

Er umulig å si om noen er modne nok til slike spill i den eller den alderen. Folk er forskjellige. Jeg kjenner 15 åringer som er langt mer voksne enn 35-åringer. Desverre så er dette ikke så lett for ekspeditøren å vurdere. Å sette en aldersgrense er da en veldig lett måte å klassifisere om man bør få kjøpe det eller ei.

 

Uansett så er ikke dette noe uoverkommelig problem. Ta med deg en kompis eller familimedlenm over 18 og kjøp spillet. Personlig så hadde jeg spurt en i nærheten om han kunne kjøpe spillet til meg.

Lenke til kommentar

Jeg synes at 16 årsgrense på spill burde være øvre grense. Og da mener jeg at det skulle vært ulovlig å selge til de som er under 16. At butikkene kunne bli stengt/miste rettigheten til å selge spill med den grensen (som med skjenkebevilgning)

 

Helt fra jeg ble introdusert for konsoll og spill, har jeg spillt spill som har hatt høyere anbefalt aldersgrense enn jeg selv var år gammel... Det har heller aldri vært noe problem å skaffe... jeg og en kompis kjøpte Red Alert (18 års grense) da vi var 11 og 12 år gamle...

 

Jeg mener at selv om du er moden eller ikke, så er 18 års grense teit, jeg føler meg kanskje mer "mature" nå enn jeg gjorde da jeg var 16, men at jeg har spillt alle slags spill med 18 års grense siden da, har ikke påvirket meg noe særlig...

 

Modenhet har jo egentlig ikke noe å si, man skaffer seg jo spillet uansett... alltid en kompis som har "snille" foreldre eller en storebror whatever...

 

I dag er det blitt litt annerledes egentlig... spillene har blitt grusommere, mer detaljerte, utspekulerte og skremmende realistiske... Innholdet påvirker nok mer nå, enn Red Alert gjorde for 8 år siden...

 

Angående film synes jeg 18 års aldersgrensen burde overholdes. Da er vi i reallife, og for en del ungdom i dag, er det vanskelig å skille mellom film og virkelighet... så da hjelper det lite at "jammen det er jo bare på film". Ser jo stadig eksempler i nyhetene på ungdommer som har drept kompiser/familie/tilfeldige på samme måte som han/hun har sett på film...

Lenke til kommentar
Jeg syns 18års aldergrense er litt høy får spill.

de fleste 16-åringer er moden nok til å spille f:eks gta

Derfor vil jeg ha toppen 16års-aldersgrense.

En 14 åring vil nok mene at han er gammel nok til å spille det. En 12 åring òg.

En grense måtte settes, og den ble satt. Akseptér det.

Ja en grense burde settes, men ikke på tvinges. Blir jo bare dumt., halvparten av alle som spiller spill i GTA serien er jo under 18. Så grensen blir symbolsk.

Den "tvinges" ikke, en butikk kan jo velge om de vil selge til mindreårige eller ikke.

Lenke til kommentar
De har full mulighet til å ikke selge de det spillet, siden det er anbefalt aldersgrense 18 år.

 

På den andre siden synes jeg det er litt teit at en som er 17 ikke skal få kjøpe et spill med aldersgrense 18. Du er like klok som 17 åring som du er som 18 åring.

Og hvor går nøyaktig denne grensen? 17? 16? 15? 19? Det er en grunn til at en grense faktisk eksisterer, da slipper man å gjøre sånne vurderinger. Kjenner en god del 16-åringer som er betydelig "voksnere" enn folk som har passert 20 for mange år siden..

 

Det er vel i beste fall litt vanskelig å bedømme hvor moden noen er direkte ut fra alder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...