Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Men hvis du skal inn, for all del, IKKE ta ARTBN med mindre du nesten er sikker på at du greier artillerijeger opptaket, resten av tjenestene er kjipe, spesielt hvis du er i god form. Du har ingen eller liten "leke krig" faktor, men du er fremdeles i indre Troms... Hvis du sliter med kulde, og da mener jeg fysisk sliter med det i betydelig større grad en folk som du kan sammenligne deg med gjør, om du ønsker å tjenestegjøre. Meld deg opp til fallskjermjegern, ikke grei å komme gjennom, bli sendt til kampeskadronen på Rena. Angrer sykt at jeg ikke gjorde sistnevnte, men trodde aldri at det kom til å gå nedover så fort. Nå bare loffer jeg hjemme i påvente av studier.

Var i WLS i ArtBn på Setermoen i min tid og det var da morsomt nok å putre rundt i beltevogn/radarvogn, skjønner ikke helt hvor du får det fra at vi hadde kjip tjeneste :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det sånn at om jeg ønsker å dimme, og det blir godtatt, at jeg da garantert blir flyttet over i sivil tjeneste?

 

Og hva innebærer egentlig sivil tjeneste?

Har ikke hørt om sånne tillfeller. Men kommer du inn å ikke vil ta i mot, eller bruke våpen, så risikerer du siviltjeneste.

Er du akkurat kommen inn i militæret og ønsker å dimme, blir du nok sendt til en piss-tjeneste en eller anna øde plass. Med mindre du har fysiske/psykiske belastninger som er utover det normale.

 

--------

 

Det er ikke alle som blir sendt til Rena, nei. Noen blir sendt til 2bn og pbn. Antakeligvis andre avdelinger og.

Endret av oma123
Lenke til kommentar

Ingen blir sendt til panser, da de fram til sommeren 2010 kun har hatt januarinnrykk. Svært få blir sendt til 2bn, da de stort sett har nok folk (noen er det hvert år, men ikke mange). Noen ender opp i administrative stillinger i fj-troppen, ganske mange blir fallskjermpakkere, og veldig mange blir sendt til kjipe stillinger landet rundt (vaktsoldater, administrative stillinger, kaffekokerstillinger). Jo lengre du holder ut, jo større sannsynlighet er det for at du får en bra stilling. Mange blir jo også dimmitert (MUDet) og blir innkalt ved et senere tidspunkt, da mange ikke kjenner (eller bryr seg om) sine grenser og ender opp med å skade seg.

Lenke til kommentar

Hei

 

Er selv kalt inn til Garden i Oktober ´09 (fikk utsettelse i fjor) og er 22 år. Men jeg stter nå med drømmejobben i DHL hvor min egen bror er sjefen min, og jeg har rundt 35 000,- utbetalt i måneden.

 

Har 2 billån og et førstehjemslån, men har også planer om å kjøpe meg enten rekkehus eller tomannsbolig iløpet av vinteren/våren 2010.

 

Har prøvd å søke fritak fra militæret 3 ganger nå (først jeg, så min sjef, og så Hovedsjefen for DHL i Norge). Men frem til nå har militæret gitt oss avslag på søknadene.

Vi presiserer at jeg sitter med de største kundene våre i både Norge og Asia og jeg er på personlig plan med de fleste og har både kundekontakt og erfaring som det ikke er mulig å erstatte den tiden jeg skal "tjene landet mitt".

Får beskjed om at bedriften bare har å ansette en vikar i mitt fravær og at det skal dekke det meste. Så lett er det ikke. Vi kan ikke ansette flere heller ettersom det er ansettelsesstopp i Europa (grunnet finanskrisen).

 

Har ikke lyst til å reise opp dit for å dasse rundt når jeg har bedre ting å gjøre. De dekker ikke lånene mine (de fryser vel eller dekker en viss %) og det er ikke mulig. Da går jeg på en økonomisk smell som virkelig setter meg i en kjip posisjon og jeg taper altfor mye penger på dette.

 

Er det noen som helst måte jeg kan få dimmet utenom å dukke opp og være vrang og ikke minst gå til psykolog? Har mye å gjøre på jobben så et par dager fravær gjør at jeg får et par jævlige dager etterpå:p

 

Mvh Morten

Endret av WangenPs3
Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør, ikke få de til å sette en dårlig krakter på den psykiske helsa di eller noe. Alt slikt som loggføres om deg bør helst være så positivt som mulig..

 

Prøvd å søke høyere utdanning? Si at du har fått plass på en bachelor i sosiologi, søker utsettelse, og får det i tre år.

Vet ikke om de krever å huke deg inn om du dropper ut av studiet, men hos meg så kunne jeg egentlig gått i tre år bare med jobbing pga. utsettelsen jeg fikk. Men jeg trakk tilbake utsettelsen jeg da. :)

 

Skjønner uansett posisjonen din. Jævlig kjipt..

Lenke til kommentar

Astralnoise: I dag er det slik at en ikke får utsettelse på grunn av studier, med mindre en har begynt på studiene sine minst tre måneder før innrykk. Dessuten får du bare utsettelse et år av gangen, og du skal i prinsippet kunne bevise for dem at du faktisk går på studiet du har fått plass på.

Lenke til kommentar

Blir jeg stemplet som pskykisk ustabil så gjør ikke det så mye ettersom jobben ber meg gjøre hva som helst for å slippe unna. Men det er bare så jævla stress å reise til Rena og bli der til jeg overbeviser dem til å sende meg hjem...

 

Så tenkte jeg skulle gjøre noe pro-aktivt så jeg slapp å møte opp...

Lenke til kommentar
Uansett hva du gjør, ikke få de til å sette en dårlig krakter på den psykiske helsa di eller noe. Alt slikt som loggføres om deg bør helst være så positivt som mulig..

Så vidt eg har forstått har dei taushetsplikt og det står ikkje meir enn "Ikke funnet tenestedyktig" eller noko i den duren.

Lenke til kommentar
Uansett hva du gjør, ikke få de til å sette en dårlig krakter på den psykiske helsa di eller noe. Alt slikt som loggføres om deg bør helst være så positivt som mulig..

Så vidt eg har forstått har dei taushetsplikt og det står ikkje meir enn "Ikke funnet tenestedyktig" eller noko i den duren.

 

de har taushetsplikt, men det er ikke det samme som at de ikke kan loggføre det.

legen din har også taushetsplikt, men det står mye mer enn "var syk" i legejournalen din.

alt blir registrert...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Migrene, rett og slett.

 

Det er nulltoleranse, og ingen måte å teste det på så vidt jeg vet

 

Får ikke lege testet det? Kan jo si jeg har hatt hyppige migrene anfall i det siste.

Kunne evnt skrevet en mail og sendt inn.. Har faktisk hatt migreneanfall to ganger det siste året,

ikke at det er så mye =p

Lenke til kommentar
Migrene, rett og slett.

 

Det er nulltoleranse, og ingen måte å teste det på så vidt jeg vet

 

Får ikke lege testet det? Kan jo si jeg har hatt hyppige migrene anfall i det siste.

Kunne evnt skrevet en mail og sendt inn.. Har faktisk hatt migreneanfall to ganger det siste året,

ikke at det er så mye =p

 

hvis du faktisk har migrene så burde det vel ikke være et problem :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk innkallelse i sommer en gang for tjeneste ved HMK Garden fra Januar 2010. Da jeg var på sesjon var jeg rimelig positivt innstilt til å ta et år i militæret, og jeg fikk også plass på førstevalget mitt.. Jeg hadde noe tilnærmet melkeallergi i tiden før sesjonen (har i grunn hatt dette hele livet) men prøvde å være så diskret som mulig om det uten å lyve, som førte til at legen godkjente meg.

 

Hadde en kompis i klassa som også hadde den samme allergien, og da han fortalte om den ble han stemplet som ikke tjenestedyktig right away.

 

Nå har det gått 3 måneder siden sesjonen, og jeg har kommet over på helt andre tanker! Sett meg om etter studieplass, jobbmuligheter (er ganske så blakk om dagen, så jeg trenger penger), og planen var å søke om studieplass til høsten 2010. ... Helt til jeg fant ut hvor vanskelig det var å søke om utsettelse i militæret utenom søketiden til universitetene rundt om i landet! Derfor trenger jeg å komme meg vekk fra det på et annet grunnlag, og jeg trenger faktisk ikke å lyve når jeg sier at jeg har melkeallergi.

 

I tillegg har jeg pollenallergier som burot, bjørk (i perioder i sommeren har jeg forferdelig kløe i øynene og på kroppen) og gress (helt umulig å ligge i gresset med bar overkropp, får utslett og kløe i flere dager på det verste). I tillegg tåler jeg ikke frukter som moreller, kiwi, epler, appelsin samt mye mer..

 

Så, hvis jeg skaffer en legeattest på alt dette, er det en gyldig grunn for å slippe militæret? Kan vel bare nevne at plagene har forverret seg etter sesjonen?

Endret av Chriskart11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...