Gå til innhold

spørreundersøkelse på hw.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor i alle dager må dere bruke pop up til dette?

Kan tenke meg maks 1% av folkene her på forumet godtar popup, og jeg er ikke blant dem..

Hvorfor? :no:

De aller fleste godtar nok pop-ups selv om ingen liker de...

 

Grunnen til at vi bruker det er for å kjøre et tilfeldig utvalg. Det vil si: så tilfeldig som mulig ;) om ikke utvalget er tilfeldig har heller ikke undersøkelsen noen troverdighet og da faller hele poenget bort.

*humre litt* Ja, du har nok rett i at det er mange som godtar popup, men er det dermed sagt at det er tilfeldig? Tjaaa... la oss ta en liten titt på tingene.

Sist jeg så en undersøkelse likte hele 80% ikke popup, og 10% sperrer popuper. MEN dette er blandt vanlige folk. Vi snakker her om folk med mye datakunnskap, det er derfor svært rimlig å anta at en større andel sperrer for popup. Jeg vil anta 15-20% uten å ha noen spesielt godt grunnlag for tallet. Men allikevel, hvis vi går ut ifra at bare 10% sperrer så vil jeg ikke akkurat anse utvalget som tilfeldig, nettopp fordi disse 10% inneholder brukere med mye datakompetanse. Vil undersøkelsen (som jeg selvsagt ikke har sett noe til siden jeg har popup-blocker installert) være troværdig? Nei.

 

Et veldig godt tips er å lansere neste brukerundersøkesle som en egen artikkel på forsiden slik at alle som vil svare gjør det. DA vil utvalget bli mye mer tilfeldig (alle ser undersøkelsen og de som vil svarer) og følgelig undersøkelsen bli mer troverdig.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat innstallert Mozilla firefox på nytt og fikk opp en "melding" litt tidligere i dag: Firefox prevented this site from opening a popup window. Click here for options. Jeg trykket selvfølgelig "Dont show this message when popups are blocked". Så mye så jeg til undersøkelsen... Hadde det ikke vært for at nettleseren har helt nyinnstallert så ville jeg ikke fått den meldingen heller.

 

Dere får ta en popup-undersøkelse og spørre: Har du popup-blocker? :p

Lenke til kommentar

Jeg må si meg helt enig med ernie85; Utvalget i en pop-up spørreundersøkelse har nok en svæææært liten del av særlig datakyndige brukere. Dessuten tror jeg den andelen av folk som har popup-blocker er i svært rask vekst, særlig etter at SP2 nå begynner å bli installert på de fleste maskiner...

 

Edit: Det hadde vært interessant å se hvor mange % av hw.no lesere som har popup-blocker (jeg tror det tallet er ganske høyt). Gjør som Simen1 sier; lag en undersøkelse om det. (Selvsagt ikke en popup-undersøkelse ;))

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Jeg må si meg helt enig med ernie85; Utvalget i en pop-up spørreundersøkelse har nok en svæææært liten del av særlig datakyndige brukere. Dessuten tror jeg den andelen av folk som har popup-blocker er i svært rask vekst, særlig etter at SP2 nå begynner å bli installert på de fleste maskiner...

Ja, det glemte jeg jo. SP2 har jo popup-block, og den står vel på som standard? Nei ærligtalt ser jeg ikke hvordan en popupbasert undersøkelse skal være troverdig.

Lenke til kommentar
De aller fleste godtar nok pop-ups selv om ingen liker de...

Dette er jeg uenig i.

 

Grunnen til at vi bruker det er for å kjøre et tilfeldig utvalg. Det vil si: så tilfeldig som mulig ;) om ikke utvalget er tilfeldig har heller ikke undersøkelsen noen troverdighet og da faller hele poenget bort.

De fleste som kan litt om data og som surfer endel har vel en popupstopper. Har de ikke en fra en tredjeparts leverandør av dette, så har de det grunnet at de fleste oppdaterer sitt OS og vet viktigheten av dette. At da bare folk som har lite greie på emnet kun får se/vite om undersøkelsen vil jo ikke akkurat gi et tilfeldig utvalg.

 

 

Jeg foreslår at det settes opp en voting på emnet. (noe alla dette)

 

Har du popupstopper instalert slik at du ikke ser popups?

(hvis du har SP2, så er en popupstopper innebygd i IE)

 

- Ja

- Ja, men har tillatt popups på denne siden (hw.no)

- Nei

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Veeeeeeeel, ta en aldri så liten titt på tråden her. Ser det ut som de aller fleste godtar pop-ups? Jeg synes ikke det er så veldig tydelig (er 1 bruker som har svart i denne tråden som har sett undersøkelsen...) og det vil jo da si at undersøkelsen ikke er trovedig siden utvalget ikke er så tilfeldig som den bør være.

Tja, vet ikke helt jeg. Selv om kanskje mange her på forumet har pop-up-blokker, så er det mange (de fleste sikkert) av hw.nos lesere som aldri leser forumet. Kanskje en mindre % av den gruppen blokker pop-ups.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tar meg friheten til å bumpe denne.

Noen som har sett "Ukens poll"? Forløpig ligger det slik an:

Opera

(39%) 

Mozilla Firefox

(33%) 

Internet Explorer

(25%) 

Andre

(1%) 

Netscape

(1%)

Som de fleste vet har både Firefox og Opera popup-blokker, og det er hele 72% som bruker nettopp en av disse nettleserene. Hvordan i alle dager forventer Hardware at en popupbasert spørreundersøkelse, som treffer under 30% av brukerene, kan være troverdig?

 

Edit: må legge til at 275 personer har svart på den forløpig.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

1 MSIE 6.0 59.34

2 Mozilla Firefox 1.0 13.28

3 Opera 7.5 13.01

4 Netscape 4.0 4.14

5 Mozilla Firefox 0.10 2.02

6 MSIE 5.0 1.99

7 Opera 7.2 1.39

8 Opera 7.6 1.12

9 Netscape 5.0 0.84

10 Mozilla Firefox 0.9 0.8

11 Unresolved: Java Enabled 0.43

12 Safari 0.3

13 Netscape 7.2 0.16

14 Mozilla Firefox 0.8 0.15

15 Opera 7.1 0.14

 

Dette er den korrekte versjonen av hva våre lesere bruker. Du må ikke tro at en poll er representativ for hva som er virkeligheten alltid.

 

Når det er sagt så er en av de gledelige tingene med SP2 at Ie nå blokker pop-ups. Dessverre gjør det leserundersøkelser noe vanskeligere.

Lenke til kommentar
Dette er den korrekte versjonen av hva våre lesere bruker. Du må ikke tro at en poll er representativ for hva som er virkeligheten alltid.

Enig i at undersøkelser ikke alltid er representativt, men det kan være en god del som er "tvunget" til IE på jobb o.l. (hos oss er IE veldig standard, men jeg bruker Opera for det :whistle:) og dermed registreres som noe annet enn det de foretrekker eller bruker hjemme :)

 

(PS Jeg nevner IE da de fleste bedrifter har denne nettleseren som standard)

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...