Gå til innhold

Er et 2000kroners grafikkort godt nok til spilling


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er egentlig et grafikkort til rundt 2000 kroner godt nok til å spille de nyeste spill i full oppløsning og detaljer i en stund framover??? Når man tenker over det så burde det være slik!

 

Jeg tenker at i en Playstation 2 så er jo grafikken ganske bra. Ikke så bra som på data men allikevel god! Og den har jo bare 333Mhz og et ganske dårlig grafikkort, vil vel si et grafikkort som tilsvarer et til 500 kroner eller noe.Og det hakker ikke engang!!!

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke spillprodusentene til data ikke kan utnytte prosessor, ram og grafikkort, like godt som de gjør til PS2! Er det noe grunn til dette???

Da hadde vi jo sluppet å kjøpe grafikkort o.l til 10 ganger den prisen en PS2 koster!

 

Er det noen som tenker som meg?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være litt enig med deg, men husk også at pc har som regel muligheten til mange flere fancy løsninger enn PS2 / Xbox og at grafikken på ps2/ xbox er som regel 640*800 eller 800*600 i oppløsning.

 

Men et skjermkort til 2000kr (9800pro/xt) burde nok holde i massevis, eventuelt en budsjettversjon av x800 / 6800 serien.

Lenke til kommentar

Enig, kan overhodet ikke sammenlignes...se bare på de forferdelige konsollporterte spilla når de kommer på en pc. En annen ting er jo at en pc ikke er en dedikert spillmaskin optimalisert for oppgaven samt at utviklerne trenger heller ikke ta hensyn til scalering på konsollene, mens på pc skal der funke på et utall konfigurasjoner...det er garantert mange tråder rundt om med dette.

Lenke til kommentar
PS2 går vel på 700 Mhz og har Gforce 2 MX

 

om jeg ikke tar helt feil

 

og PS går på 333 Mhz

 

rett på meg om jeg har feil

Hvor har du det i fra? Du er jo helt på jordet...

 

PS2:

CPU: 128 bit Emotion Engine

System Clock Frequency: 294.912 MHz

Main Memory: Direct RDRAM

Memory Size: 32MB

 

Graphics: "Graphics Synthesizer"

Clock Frequency: 147.456 MHz

Embedded Cache VRAM: 4 MB

 

 

PSX:

32bits R3000a RISC CPU på 33,xx mhz

 

 

 

Edit: Xbox har et eget skjermkort som kan plasseres mellom gf3 og gf4...

Endret av Herminator
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke spillprodusentene til data ikke  kan utnytte prosessor, ram og grafikkort, like godt som de gjør til PS2! Er det noe grunn til dette???

Filosofere: Kan det være bl.a. pga at på pc er det ikke kun spill som kjøres, men også os og som regel mange forskjellige programmer. Tar sikkert ihvertfall en del ram. Og så er det nok ikke alle spill som trenger all den plassen.

 

Og så får vel jeg bli den første til å gå on-topic: nVidia GeForce 6800LE er et kongekort til sin pris: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20228

 

edit: ok da, flere ontopic folk før meg...

 

enkelt å softmodda med nyeste versjon rivatuner. Kjører nå på 16x1 pipes 6 shadre @ 350/800mhz stabilt.lav temp. 9732 3dmark03.. :) Det er bra det!!
Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Hei.

 

Er egentlig et grafikkort til rundt 2000 kroner godt nok til å spille de nyeste spill i full oppløsning og detaljer i en stund framover??? Når man tenker over det så burde det være slik!

 

Jeg tenker at i en Playstation 2 så er jo grafikken ganske bra. Ikke så bra som på data men allikevel god! Og den har jo bare 333Mhz og et ganske dårlig grafikkort, vil vel si et grafikkort som tilsvarer et til 500 kroner eller noe.Og det hakker ikke engang!!!

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke spillprodusentene til data ikke kan utnytte prosessor, ram og grafikkort, like godt som de gjør til PS2! Er det noe grunn til dette???

Da hadde vi jo sluppet å kjøpe grafikkort o.l til 10 ganger den prisen en PS2 koster!

 

Er det noen som tenker som meg?

Du kan jo sjekke hva slags oppløsning du har på TV'en din. I den oppløsningen klarer selv billige grafikkort til PC de fleste spill.....

Lenke til kommentar
PS2 går vel på 700 Mhz og har Gforce 2 MX

 

om jeg ikke tar helt feil

 

og PS går på 333 Mhz

 

rett på meg om jeg har feil

Hvor har du det i fra? Du er jo helt på jordet...

 

PS2:

CPU: 128 bit Emotion Engine

System Clock Frequency: 294.912 MHz

Main Memory: Direct RDRAM

Memory Size: 32MB

 

Graphics: "Graphics Synthesizer"

Clock Frequency: 147.456 MHz

Embedded Cache VRAM: 4 MB

 

 

PSX:

32bits R3000a RISC CPU på 33,xx mhz

 

 

 

Edit: Xbox har et eget skjermkort som kan plasseres mellom gf3 og gf4...

jeg gir meg...

 

var nok XBOX som hadde det jeg sa ja...

Lenke til kommentar
Og det hakker ikke engang!!!

 

Det har jeg sett.. og ikke minst. f.eks Underground. tar en evighet å loade. kanskje så mye som 2min. på pc tar d maks 5-10 sek. Forskjell? Og så har en vanlig tv oppløsning på 720*576 (PAL) . Jeg kjører de fleste spill på det rundt det dobble. Med mye mer snaxs en det en får på ps2. Rekk om hånda de som synes grafikken på ps2 er finere en på en nyere pc! ingen nei.. tenkte det. Men ja, jeg synes at noen spillutviklere ikke klarer å utnytte kraften til en vanlig pc. Har hatt en tanke om at spill utviklere brukere et CMS lignende system, der det plotter inn hvordan ting skal se ut, bruker en "oldtids" grafikkmotor og sender det ut i butikken for den nette sum av 399,-

 

Derimot 3d kort. 9800 pro er vel enda en slager! Har XT versjonen. tror ikke det er så mye bedre. bare mye dyrere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...