Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må være et par der begge har hilst på akkurat fire nye mennesker. Altså må verten være en del av dette paret, siden han kun får forskjellige svar. Da er jo kona i samme par, og har derfor også hilst på 4 personer.

 

Morsom oppgave, du. Kastet nettopp bort 15 minutter og 4 a4-ark. :grumpy:

 

Gikk lett med en gang jeg skjønte hvordan jeg burde tegne det opp. Så summen i hvert par måtte bli 8 for at det skulle gå opp uten å bli duplikater.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Hva med denne logiske gåten her?

 

Du har vunnet en kongelig konkurranse og får lov til å gifte deg med en av de tre prinsessene i landet. Den eldste er ærlig og snakker alltid sant, den mellomste snakker noen ganger sant og noen ganger usant og den yngste snakker alltid usant. Du vil gifte deg med den eldste eller den yngste, fordi da vet du i det minste hvor du har dem.

 

Dessverre gir kongen deg bare et spørsmål du kan stille, til kun en av prinsessene. Hva er spørsmålet?

Lenke til kommentar

Hva med denne logiske gåten her?

 

Du har vunnet en kongelig konkurranse og får lov til å gifte deg med en av de tre prinsessene i landet. Den eldste er ærlig og snakker alltid sant, den mellomste snakker noen ganger sant og noen ganger usant og den yngste snakker alltid usant. Du vil gifte deg med den eldste eller den yngste, fordi da vet du i det minste hvor du har dem.

 

Dessverre gir kongen deg bare et spørsmål du kan stille, til kun en av prinsessene. Hva er spørsmålet?

Forslag:

 

«Hvem av de to andre er yngst/eldst?». Velg den som utpekes til å være yngst.

 

Lenke til kommentar

Kanskje han går forkurs på et universitet eller lignende?

 

Indeed, 1-6 er byttet ut med F-A på Høyskole/universitet. En stor pluss med forkurset er at det er tydeligvis kortet ned noe unødvendig fra R1 pensumet fra videregående. Dette halvåret har vi kun arbeidet med algebra, geometri, funksjons drøfting og vektorer, riktignok er det 7 kapitler med disse temaene, men er nok å gjøre..

Lenke til kommentar

Hva med denne logiske gåten her?

 

Du har vunnet en kongelig konkurranse og får lov til å gifte deg med en av de tre prinsessene i landet. Den eldste er ærlig og snakker alltid sant, den mellomste snakker noen ganger sant og noen ganger usant og den yngste snakker alltid usant. Du vil gifte deg med den eldste eller den yngste, fordi da vet du i det minste hvor du har dem.

 

Dessverre gir kongen deg bare et spørsmål du kan stille, til kun en av prinsessene. Hva er spørsmålet?

Forslag:

 

«Hvem av de to andre er yngst/eldst?». Velg den som utpekes til å være yngst.

 

 

Men det blir vel feil?

 

Om han spør det spørsmålet til den yngste, og skal velge den yngste av de to eldste. Hvem ender han opp med da? Jo, den mellomste ;)

 

Lenke til kommentar

Kanskje han går forkurs på et universitet eller lignende?

 

Indeed, 1-6 er byttet ut med F-A på Høyskole/universitet. En stor pluss med forkurset er at det er tydeligvis kortet ned noe unødvendig fra R1 pensumet fra videregående. Dette halvåret har vi kun arbeidet med algebra, geometri, funksjons drøfting og vektorer, riktignok er det 7 kapitler med disse temaene, men er nok å gjøre..

 

Ok, så det var en logisk forklaring. :tease: Hadde blitt forundret om noen videregående skole brukte A-F.

Har R1 selv nå, faktisk. Skal bruke julen til å legge resten av klassen langt bak meg. Matteregning er morsomt når en kan gjøre det på egenhånd, synes nå jeg. I tillegg kommer jeg forberedt til hver eneste mattetime i den nærmeste framtid etter juleferien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...