Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Ja, det er ganske sørgelig. Det er skremmende mange lærere der ute som ikke har et eneste studiepoeng i matte. Jeg er sikker på at dette gjaldt for en av lærerne jeg hadde på ungdomsskolen. Jeg mener å ha lest at det er innført at nyansatte lærere skal ha minst 30 studiepoeng eller hva det var. Det er ikke akkurat noe å rope hurra for heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-62075-0-34898500-1292339646_thumb.jpg

 

Humret godt av denne. :wee:

Bergens tidende synes ingressbildet var så illustrerende at de like gjerne bruker det om igjen:

 

post-3851-0-13181400-1292411781_thumb.png

 

Fikk svar på mail:

Takk for godt innspill! Jeg kjenner ikke bakgrunnen for dette bildet, men du har selvsagt rett. Svarene på tavlen er helt på jordet.

 

Jeg er enig med deg. Bildet fjernes.

 

Vennlig hilsen

 

Nerden Jon ***

Frontsjef, bt.no

 

bildet borte

 

:!:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med denne logiske gåten her?

 

Du har vunnet en kongelig konkurranse og får lov til å gifte deg med en av de tre prinsessene i landet. Den eldste er ærlig og snakker alltid sant, den mellomste snakker noen ganger sant og noen ganger usant og den yngste snakker alltid usant. Du vil gifte deg med den eldste eller den yngste, fordi da vet du i det minste hvor du har dem.

 

Dessverre gir kongen deg bare et spørsmål du kan stille, til kun en av prinsessene. Hva er spørsmålet?

Forslag:

 

«Hvem av de to andre er yngst/eldst?». Velg den som utpekes til å være yngst.

 

Korrekt!!

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen er interessert, men her er løsningen med kompleks analyse.

 

Vi integrerer over følgende kurve i det komplekse plan, der chart?cht=tx&chl=R\to\infty:

post-156462-0-93654000-1292448554_thumb.png

 

p><p>

 

Det siste integralet går mot null når chart?cht=tx&chl=R\to\infty: Sett chart?cht=tx&chl=z=Re^{i\theta}, da blir

p><p>

 

 

Funksjonen har to simple poler i øvre halvplan, chart?cht=tx&chl=\mathrm{Res}_{z=e^{i\frac{\pi}{4}}} \frac{e^{i3z}}{z^4+1}=\frac{e^{i3e^{i\frac{\pi}{4}}}}{4e^{i\frac{3\pi}{4}}} og chart?cht=tx&chl=\mathrm{Res}_{z=e^{i\frac{3\pi}{4}}} \frac{e^{i3z}}{z^4+1}=\frac{e^{i3e^{i\frac{3\pi}{4}}}}{4e^{i\frac{\pi}{4}}}. Altså er

 

p><p>

 

 

Følgelig er

p><p>

 

edit: Nå skal det sies at det første integralet følger trivielt av at integranden er odde.

edit2: Tull.

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...