Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ufattelig viktig med lærere som vet hva de snakker om. Hater mattelærere som bare gjør eksemplene i boka, og ikke aner svaret om jeg spør noe som er pittelitt utenfor det snevre R2 pensum.

Engasjerte lærere gjør faget 100 bedre uansett.

 

HJERNETRIM

 

12 kuler, en av kulene har en ulikt vekt fra de andre. Ved å veie kulene tre ganger med en skålvekt, skal man finne hvilken kule som har ulikt vekt og om kulen veier mer eller mindre.

 

SUPERHJERNETRIM

 

Gitt at vi har n antall kuler, hva er da det minste antall veeinger vi trenger for å bestemme kula med ulik vekt?

Lenke til kommentar

Det er mange ulike måter å jobbe med fag på. I tredjeklassefysikken hadde vi omtrent ingen undervisning i det hele tatt. Læreren oppfordret oss bare til å jobbe med oppgaver hele tiden, men man kunne gjøre hva man ville. Han svarte på alle mulige spørsmål på direkten og hjalp oss med en gang, og det fungerte veldig bra. I tillegg gjorde han samtlige oppgaver i hoved- og ekstrabok og delte ut løsningene rett før prøver. Personen er blant de gløggeste jeg har møtt. Denne måten å legge opp faget er fantastisk hvis alle er motiverte, og 3FY tar man kun hvis interesse.

 

Nesten samme opplegg fikk vi også i 3MX, og der ble vi ferdig med hele pensumet ganske tidlig etter jul. Det ble på en måte en holdning til faget at alle sammen bare gjorde oppgaver hele tiden samtidig som det føltes avslappende og hyggelig, og det tror jeg var suksesspunktet vårt. Flertallet av klassen er vel nå tilknyttet NTNU.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Jeg tenker å ta meg en master innen fysikk og matte og samtidig få meg en lærerutdanning, siden jeg elsker matte og fysikk.

Bare vær forsiktig og sjekk opp det du velger gjør at du får "lov" til å bli lærer. Mange artikler i Teknisk Ukeblad i det siste, som dreier seg om at sivilingeniører med matte faktisk ikke har nok mattepoeng..

 

Morsomste er kommentarene som kommer med at man ikke er egnet som lærer uansett, fordi man har feil matematisk bakgrunn. Det kommer fra fjompenissene som hoppet rett på lærerutdanning og ikke har hatt mer matte enn den de selv lærer bort på VGS/ungdomskole. Er det noen som kan motivere til å gjøre matte, bør vel det nettopp være ingeniører som kan vise til praktisk bruk? Hvor mange ganger har man ikke i en mattetime hørt "hva skal vi bruke dette til, liksom??"

Lenke til kommentar

Jeg tenker å ta meg en master innen fysikk og matte og samtidig få meg en lærerutdanning, siden jeg elsker matte og fysikk.

Bare vær forsiktig og sjekk opp det du velger gjør at du får "lov" til å bli lærer. Mange artikler i Teknisk Ukeblad i det siste, som dreier seg om at sivilingeniører med matte faktisk ikke har nok mattepoeng..

 

Morsomste er kommentarene som kommer med at man ikke er egnet som lærer uansett, fordi man har feil matematisk bakgrunn. Det kommer fra fjompenissene som hoppet rett på lærerutdanning og ikke har hatt mer matte enn den de selv lærer bort på VGS/ungdomskole. Er det noen som kan motivere til å gjøre matte, bør vel det nettopp være ingeniører som kan vise til praktisk bruk? Hvor mange ganger har man ikke i en mattetime hørt "hva skal vi bruke dette til, liksom??"

 

Han sikter vel først og fremst til en master i ren matte eller fysikk da, ikke en siving-grad. Da er det ikke noe problem å bli ansatt i skoleverket som lektor hvis man har pedagogikken på plass.

 

Angående sivilingeniører i skolen er det jo bare sprøyt at de har helt feil bakgrunn. Det kommer først og fremst an på personen. Dessverre er det jo slik at mye av ingeniørmatematikken, hvertfall på NTNU, baserer seg på å presse mest mulig stoff inn i hvert fag, og fokuserer lite på forståelse og teori. Det går mye i metoder og 'formeltriksing' (slå opp i Rottmann på side ditt og datt.) Det er kanskje denne "mentaliteten" enkelte ikke liker. Men for ingeniører som har den matematiske forståelsen er jo erfaringen man har som ingeniør, som du sier, et stort pluss for å motivere elevene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...