Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den definisjonen tar jo bare hensyn til at funksjonen oppfører seg odde om origo. Jeg ser at integralet umulig kan bli 0, men det er fordi det integreres symmetrisk om nettopp origo, som funksjonen ikke er odde om. Hadde en hatt reelle grenser, med midtpunkt lik punktet der funksjonen er odde om, ville det vel blitt 0?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli litt rusten på matematikk og trenger litt hjelp relatert til "beat frequencies". De kildene jeg har funnet viser bare summen av to sinuser med samme amplitude:

chart?cht=tx&chl=\sin x + \sin y = 2 \sin\left( \frac{x + y}{2} \right) \cos\left( \frac{x - y}{2} \right),

hvor chart?cht=tx&chl=x = \omega_1 t + \theta_1 og chart?cht=tx&chl=y = \omega_2 t + \theta_2. chart?cht=tx&chl=\omega_1 og chart?cht=tx&chl=\omega_2 er relativt like, slik at den første faktoren i høyre side er den høyfrekvente "bærebølgen" og den andre faktoren er det "modulerende signalet". En annen trigonometrisk identitet sier at chart?cht=tx&chl=a\sin x+b\sin(x+\alpha) kan skrives på formen chart?cht=tx&chl=c \sin(x+\beta).

 

Jeg er ute etter å finne det den modulerende faktoren i det mer generelle uttrykket

chart?cht=tx&chl=a \sin x + b \sin y,

som jeg regner med at kommer til å være en noe mer komplisert funksjon.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvordan indre vektorprodukt er definert.

Jeg har kommet frem til at to definisjoner er likefullt mulige, den ene er en vektor v som multipliseres med den transponerte, altså at a=vvt slik at en ikke gjør unødvendige utregninger.

Den andre er at (xi+yk+zj+...)(xi+yk+zj+...), og alle vektorene står normalt på hverandre, og dermed gjør at ij=0?

Eller er det en tredje, som bare sier at 'sånn er det'?

Lenke til kommentar

Den første. Den andre er bare en omskriving av v til en lineær kombinasjon av vektorene i, j og k(akkurat som at 5 kan skrives om til 2 + 3), for deretter å bruke det samme indreproduktet som i den første (utnytter at indreproduktet er lineært).

Den andre notasjonen din er egentlig feil, ettersom f.eks. i og j ikke er kompatible for multiplikasjon. Du må fortsatt skrive (xi+yk+zj+...)(xi+yk+zj+...)T

 

Egentlig tror jeg det er like vanlig å definere indreproduktet, som bare er en funksjon(al) av to vektorer, slik (fra wikipedia):

chart?cht=tx&chl=\langle (x_1,\ldots, x_n),(y_1,\ldots, y_n)\rangle = \sum_{i=1}^{n} x_i y_i.

Lenke til kommentar

Er det noen her med kunnskap innen kompleks matematikk? Jeg har lest litt om det i det siste, men finner ikke noen kilder på nettet som forklarer for eksempel Eulers formel (på en måte som gjør at jeg forstår det :p) eller hvordan man framstiller komplekse funksjoner grafisk. Noen som har noen gode linker?

 

EDIT: Eventuelt forslag til bøker man kan låne/kjøpe

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

http://www.math.toronto.edu/mathnet/questionCorner/epii.html

Leste jeg for ikke så lenge siden. Forklarte meg ganske greit hvorfor det kan skrives som det kan, og hvorfor det faktisk kan bli et negativt tall (-1).

 

Den forklarer det med Taylorrekker andre veien.

 

Altså, denne går på selve identiteten, men kan følge rekkeutviklingen for det.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Matsemann: Likte linken din veldig godt. Burde nok sette meg mer inn i Taylorrekker før sammenhengene går helt opp for meg, men den siste delen med de deriverte og sånt ga en aha-opplevelse.

 

@Wingeer: hmm, fordi input-verdien, et komplekst tall, kan uttrykkes i planet, noe output-verdien antakelig også kan siden den også vil bli et komplekst tall?

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Eulers formel kommer fram ved å se på Taylorrekkene til exp, cos og sin. Det er ganske trivielt (hvis vi ser bort fra å definere hva ekponent med i betyr):

 

p><p> &= \sum_{n=0}^{\infty} \frac{(ix)^{2n}}{(2n)!} + \sum_{n=0}^{\infty} \frac{(ix)^{2n+1}}{(2n+1)!} = \sum_{n=0}^{\infty} \frac{(ix)^n}{n!} = e^{ix} \end{align}

Det kan gjøres enda mer elegant hvis du uttrykker cosinus og sinus som:

 

 

chart?cht=tx&chl=\begin{align}&\cos x  = \frac{e^{ix}+e^{-ix}}{2}\\ &\sin x = \frac{e^{ix}-e^{-ix}}{2i}\end{align}

 

Faktisk blir de fleste sammenhenger mellom cosinus og sinus, samt mange integraler, mye enklere å løse med denne omskrivningen.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Både ja og nei; denne måten å skrive cos og sin på kan like gjerne bevises gjennom rekkeutviklingen som gjennom Eulers identitet. Og det viktigste poenget mitt er uansett at når du først har etablert denne måten å skrive cos og sin på, så trenger du ikke å huske på alle mulige trigonometriske setninger lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...