Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blasfemi!

 

Annet tema:

Er det noen her som vet hvorfor funksjonen chart?cht=tx&chl=e^{-x^2} Blir brukt for å representere normalfordeling istedenfor chart?cht=tx&chl=\frac{1}{x^2+1}? Denne funksjonen, samt dens deriverte, ligner veldig på den førstnevnte funksjonen, samt dens deriverte. I tillegg er den integrerte av den sistnevnte lik chart?cht=tx&chl=arctanx mens førstnevntes integrerte ikke er en elementær funksjon.

 

Det er sikkert en veldig god grunn til dette, som jeg ikke helt har fått med meg.

 

EDIT: Tenkte meg litt om og kom på noen gode grunner til å bruke førstnevnte framfor siste, men kom gjerne med noe konkret om dere har det :)

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Jeg har drevet veldig lite med bevisføring, men ønsker og må nå få god teknikk og struktur inn i fingrene. Nedenfor kommer et basalt eksempel, men jeg vil gjerne ha kritikk på stilen, og ikke minst gyldigheten.

 

Theorem. Hvis chart?cht=tx&chl=x, y \in \mathbb{R} ulike null slik at chart?cht=tx&chl=|x| + |y| = |x + y|, er enten både chart?cht=tx&chl=x, y > 0 eller både chart?cht=tx&chl=x, y < 0.

 

Bevis. Anta at chart?cht=tx&chl=|x| + |y| = |x + y| holder, og for kontradiksjons skyld at chart?cht=tx&chl=x > 0 og chart?cht=tx&chl=y < 0.

 

Hvis chart?cht=tx&chl=|x| \geq |y|, er chart?cht=tx&chl=|x| > |x + y|, eller med andre ord at chart?cht=tx&chl=|y| = |x + y| - |x| < 0, en selvmotsigelse.

 

Tilsvarende, hvis chart?cht=tx&chl=|y| \geq |x|, er chart?cht=tx&chl=|y| > |x + y|, det vil si chart?cht=tx&chl=|x| = |x + y| - |y| < 0, like absurd.

 

Identisk resultat for antitesen chart?cht=tx&chl=x < 0 og chart?cht=tx&chl=y > 0 medfører totalt sett at det kan ikke være slik at chart?cht=tx&chl=x > 0 og chart?cht=tx&chl=y < 0 eller chart?cht=tx&chl=x < 0 og chart?cht=tx&chl=y > 0. Derfor er både chart?cht=tx&chl=x, y > 0 eller både chart?cht=tx&chl=x, y < 0. □

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Vær eksplisitt og "up front". Fortell hva slags bevis det er (direkte, kontrapositivt, motsigelse, induksjon, tilfeller, etc). Utnytt muligheten du har for å strukturere beviset. Bruk punkter eller nummerering når du får flere tilfeller.

 

Slik jeg tolker det, så ligner det mest på et motsigelses bevis. Men da mangler du antagelsen om at chart?cht=tx&chl=|x| + |y| = |x + y|, og du burde også gjort det klart at antagelsene ble gjort for motsigelse.

 

Dersom det faktisk er ment som et kontrapositivt bevis, så blir antagelsene riktig, men da er du ikke ute etter å finne en motsigelse, men å konkludere med at at chart?cht=tx&chl=|x| + |y| \not = |x + y|.

Endret av peterbb
Lenke til kommentar

Blasfemi!

 

Annet tema:

Er det noen her som vet hvorfor funksjonen chart?cht=tx&chl=e^{-x^2} Blir brukt for å representere normalfordeling istedenfor chart?cht=tx&chl=\frac{1}{x^2+1}? Denne funksjonen, samt dens deriverte, ligner veldig på den førstnevnte funksjonen, samt dens deriverte. I tillegg er den integrerte av den sistnevnte lik chart?cht=tx&chl=arctanx mens førstnevntes integrerte ikke er en elementær funksjon.

 

Det er sikkert en veldig god grunn til dette, som jeg ikke helt har fått med meg.

 

EDIT: Tenkte meg litt om og kom på noen gode grunner til å bruke førstnevnte framfor siste, men kom gjerne med noe konkret om dere har det :)

Fordi den første er lik en normalfordeling, noe den andre ikke er.

Lenke til kommentar

Bevis. Anta at chart?cht=tx&chl=|x| + |y| = |x + y| holder, og for kontradiksjons skyld at chart?cht=tx&chl=x > 0 og chart?cht=tx&chl=y < 0.

Litt pirk, men du antar alt det for kontradiksjons skyld, ikke bare det siste.

 

Hvis chart?cht=tx&chl=|x| \geq |y|, er chart?cht=tx&chl=|x| > |x + y|. eller med andre ord at chart?cht=tx&chl=|y| = |x + y| - |x| < 0, en selvmotsigelse.

Her har du mulighet for å være mer eksplisitt. Mulig jeg er pedantisk, men jeg synes «eller med andre ord» blir både litt tvetydig og feil.

  • Referere du til hele implikasjonene, eller bare konklusjonen?
  • Det er vel naturlig å tolke det som «eller ekvivalent:» (?), men de to påstandene er ikke ekvivalente.

Har forsåvidt lånt "Lambda Calculus: Its syntax and semantics" som julekos.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, jeg fant ut at total romvinkel rundt enhetskulen er chart?cht=tx&chl=4 \pi, så det stemmer! Thank you!

 

Men da lurer jeg på hvilken faktor c for optisk konsentrasjon som er nødvendig for at en observatør på jorden skal se sola lyse over chart?cht=tx&chl=\Omega_{hs} = 2 \pi,

 

hvor hs står for "half space".

 

Er det så enkelt som

 

chart?cht=tx&chl=c = \frac{2 \pi}{6,74*10^{-5}} = 9.3*10^4?

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Elementær sannsynlighetsregning: En familie har to barn hvor vi antar at sannsynligheten for jente eller gutt er lik. Finn sannsynligheten for at familien har 2 gutter, gitt at det er minst 1 gutt.

 

Faglærer opererte her med 4 utfall i utfallsrommet (dvs gjorde forskjell på parene (gutt, jente) og (jente, gutt)), men vi var korttenkte og foreslo at det kanskje er like rett å si 3: {0 gutter, 1 gutt, 2 gutter}. De to valgene gir de enkle resultatene 1/3 og 1/2.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

"...gitt at det er minst 1 gutt."

Hva menes med det?

 

Slik jeg forstår det så vet vi at familien har 2 barn. Ett av dem er en gutt. Det er like stor sannsynlighet for gutt og jente. Dermed kan de enten ha en gutt og en jente, eller en gutt og en gutt. altså det er 2 utfall i utfallsrommet og sannsynligheten er 1/2.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Jeg ville nok sett på de tre mulighetene {0 gutter, 1 gutt, 2 gutter}, men det har da virkelig ikke så mye å si. Mulig jeg misforstår den siste setningen din, men svaret er 1/3. Hvis du får 1/2 på noen måte har du gjort feil, men ikke fordi du velger å se på det alternative utfallsrommet ditt, som er helt gyldig.

chart?cht=tx&chl=\frac{P\left(\mbox{to gutter}\right)}{P\left(\mbox{minst 1 gutt}\right)}=\frac{0.25}{1-P\left(\mbox{bare jenter}\right)}=\frac{0.25}{0.75}=\frac{1}{3}

Lenke til kommentar

"...gitt at det er minst 1 gutt."

Hva menes med det?

 

Slik jeg forstår det så vet vi at familien har 2 barn. Ett av dem er en gutt. Det er like stor sannsynlighet for gutt og jente. Dermed kan de enten ha en gutt og en jente, eller en gutt og en gutt. altså det er 2 utfall i utfallsrommet og sannsynligheten er 1/2.

Det var ment som "minst én gutt blant barna".

 

hockey500 har tenkt riktig, men jeg tror du ikke tar hensyn til "minst én". Det er litt flere måter å tenke på, men hvis din tankegang benyttes, må du ta hensyn til at sannsynligheten for gutt/jente endres siden du beveger deg inn i et innskrenket utfallsrom der sannsynligheten for jente er 2/3 og -gutt er 1/3.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...